MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 19 August 2009

"Last Year 2008 - First Ramadhan..."

Suasana di Luar Masjdil Haram agak kelihatan meriah dengan para Jemaah sesudah bebuka puasa pada malam Pertama Ramadhan tahun lepas...sesungguh nyer berpuasa dan beribadah di sini pada bulan Ramadahan adalah amat menakjubkan merasai kenikmatannyer yang tiada terhingga...alhamdulilah syukur pada allah swt kerana aku masih disini
Ini lah dia gambar aku pertama kali berbuka puasa di atas Bumbung Masjidil Haram bersama sama pekerja ku...pertama kali aku menitiskan airmata bila mana Meriam pertama di lepaskan menanda kan masuk waktu berbuka...kami cuma makan 7 biji kurma dan minum dua gelas air zam zam sahaja untuk berbuka...timbul rasa keinsafan pada diri ini bila melalui waktu tersebut di Bumi Haram....(masa di kl tak sedar diri ,kekadang tak dapat menahan nafsu berbuka)...allah Hu akbar..allah maha besar.....

36 comments:

Kak As. said...

Salam,

Syok dok buka posa no.

manzlie said...

slam Kak As..

alhamdulilah..moga di beri keberkatan pada insan insan yang ber puasa hari ini...isysalah

syukran

waslam

shami2 said...

Salam cik lie,

Alhamdulillah ..walaupun begitu keadaannya..cik lie, itulah yg terbaik...kita yg faham alhamdulillah...yg tak faham2 tu ..ampunkanlah..
seboleh2 jgan hampiri pasar ramadhan ..lamer2..hehehe

p/s: kak As dpt tiket awai hr ni hehe

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Berbuka puasa bersama awan. hai seronoknya

manzlie said...

salam shami2..

betui tuh..skg kalau sya berbuka cuma tuh jer..then makan roti tamis jer
but alahmdlilah

syukran

waslam

manzlie said...

salam leenoh..

yup seronok betui ...


syukran

wasalam

UmmuAdam said...

Salam Cik Lie,

Thanks for the photos. Tak sabar nak tunggu gambar 1st day puasa 2009 pula. Kurma 7 biji dgn 2 gelas air zam-zam dah cukup nikmat untuk berbuka puasa. Kalau di Madinah, lebih sikit. Ada saja yang nak bg roti dan macam2 lagi. Tok2 Arab yang kaya akan bagi nasi Arab.....rinduku datang lagi.....

zain said...

Salam Lie,

memnag best buka puasa di Mekah. CZ merasainya pada tahun 1999 (dah 10 tahun tu) berbuka puasa hari pertama samapi hari ke 10.

Yang paling istimewa ialah solat terawih, dengan bacaan imam di Mekah tak terasa satu juz al Quran dihabiskan. Kadang-kadang air mata terasa dipinggir mata.

p/s
Tahniah KA, u no wahid

silversarina said...

Salam,

Mesti tahun ni CL lebih teruja menempuh Ramadan .

PINATBATE said...

syoknya berbuka depan haram tu..!

rezeki said...

Salam cik lie dan semua,
itulah kelebihan Makkah. Segala amalannya digandakan 100,000 kali. Mereka berebut-rebut utk melakukan amalan yang baik utk mendapatkan ganjaran dari ALLAh S.W.T. Suasananya begitu meriah sekali pada bulan Ramadhan. Walaupun berbuka dgn makanan yg sungguh ringkas, tapi kenikmatannya hanya ALLAH yg tahu.
Alhamdulillah

p/s : mlm ni ada solat hajat utk calon UPSR kat sini. Cik lie doakan mereka agar berjaya dlm UPSR nanti ya.

Kak As. said...

salam,

mana boleh bagi CM ja dpt no wahid.

kak as teruja tengok gambaq tu. dalam jutaan jemaah tu adalah Kak as n abg Mgt. masa tu tak kenai CL lagi. kalau dah kenal tentu lebih meriah berpuasa dsana.

smoga Allah memnjangkan umur kita untuk sampai ke Makkah lagi.

cikgu mas said...

salam ..

Amboii kak as..no wahid..standby tu,tahniah2..CM hepi ni sebab ada saingan,CM pi pasar malam tadi..

wahid,,,isnain....salasa..go to num wahid kak...

hmm..awat CL tak usah tahniah pada kakak kite ni??CL ni pun!!!

cikgu mas said...

Salam

Cik lie...CM dok perhati gambar Cik lie berbuka puasa dgn staff tu..hiss tapi mana `si dia`???agaknya buka puasa dgn anak dan isteri kat umah kot,???hu,hu,hu..sodih den k.as...he,he

Aduhai cuma 7 biji kurma dan 2 gelas air zam-zam,nampaknya CM kena berpuasa di Makkah barulah segala azam ramadhannya terlaksana,he,he..

Apa CL.??di KL dulu tak leh tahan nafsu bukak puasa???,Ye lah dulukan CM terserempak dgn cik lie dekat Pasar ramadhan cik lie beli 7 biji kuih tepung pelita,7 jenis lauk,7 biji murtabak dan 2 jug air tebu..ingat tak??Alah masa kita muda2 dulu,he,he,he
Betulkan???? ker CM memandai buat cerita macam biasa,???ahakkk!!!!

tajamkannuraniku said...

Salam perjuangan..Tuan Haji, selamat berkenalan..dah hampir 3 bulan mengikuti blog tuan hampir setiap hari saya pasti ke blog tuan..syukran jazilan atas usha murni tuan berkongsi segalanya di blog tuan..tiap kali ziarah di blog ini pasti airmata saya menitis..syahdu dan rindu sekali untuk ke sana sekali lagi..dah 11 tahun saya tak ke sana..doakan saya panjang umur dan murah rezeki ke sana mengerjakan haji dan umrah tahun ini..Selamat menyambut ramadhan al mubaraq ..al kareem...

manzlie said...

salam Ummu adam..

Insyala akan sya papar kan nati..kami semua di sini sudah bersedia menghadapi ramadan al mubarak bersama sama dgn tetamu tetamu allah..

syukran

waslam

manzlie said...

salamZain...

memagn benar kata kata mu ituh..kekadang mengalir airmat atanpa di sedari..alhamdulilah timbul rasa keinsafan dalam diri kita ini..

syukran

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

hmm mana ada cikgu...sya nih memang tak minum air tebu lah..kan dah salah nak menipu tuh>...


syukran

waslam

manzlie said...

salamsilversarina..

dah teruja nih..tak sbaq lah nak berpuasa dna beribadah nih..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

insyalah akan sya doakan yer..semoga adik adik ku semua beroleh kejayaan..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Kak Pinat...

hmmm syoknyer pose kat Haram nih..

waslam

manzlie said...

salam Kak As..

tu lah taknak tegur kat cheq nape...kalau tegur sure cheq dah lambai dah tangan kat abg megat dan akak..

syukran

waslam

Zaitun said...

Salam cik lie

Cik lie berbuka puasa dengan 7 biji kurma dan 2 gelas air Zam-zam. DiKl ni setiap sudut bazar Ramadhan kalau tak kawal nafsu hari2 membazir.

Yem0805 said...

Salam Cik Lie,

Alhamdulilah dapat melihat pertama ramadhan 2008..CL berbuka 7 biji kurma dan air zam zam kalau di KL memang mcm mcm ada..abc,cendol last ada kuih muih yg x mkn..allah huakbar mmg bila bln puasa bila berbuka kdg kala kita lupa dan terleka...

cikgu zainab said...

Salam Azli & pembaca blog yg tersohor ni...

KN ucapkan selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak buat semua.Sama2 kita meningkatkan amal ibadah kita di bulan yg penuh barakah ni.
Untuk Azli,KN amat teruja bila tgk gambar buka puasa kat Haram tu!

cikgu mas said...

Salam cik lie

salah-salah,bukan ayaq tebu,lai chi kang satu jug dgn sirap selasih.satu jug...

lauk yg dibeli masa tu...saya ingat lagi..asam pedas,sambal udang n petai,masak lomak cili api..kuih pulak "abuk-abuk dgn buah melaka"..

kekawan ni lah Paberet cik lie kita kalau berbuka puasa di KL dulu..kalau ada aweekkss yg berkenan dgn cik lie..tolong belajar masak menu di atas yer...dah lulus hubungi CM untuk next progreess!!!he,he,he

manzlie said...

salam zaiton..

ye lah..sya cuma makan tuh jer..kalau ada yang alebih tuh cuma makan roti tamis jer..sia kan ka sya...rindu pada masakan kg ...

syukran

waslam

manzlie said...

salam cikgu...

amboi pandai nyer dia mengorek rashia ku yer...hmm takpa...
ku maaf kan diri mu itu....tapi yang duk prmo suruh awek duk masak tuh kenapa?...sakit ker cikgu ku ini hari ini..?


syukran

waslam

manzlie said...

salam Tajamkanuraniku..

alhamdulilah suadra kerana sudi membaca blog sya...insyalah akan ku doakan semoga saudara akan sampai lagi kesini satu hari nanti..insyalah dgn izinnyer..

syukran

waslam

cikgu mas said...

salam...

aah sakit kepala sikit..lotih la den.he,he,he...sporting la boss...

zain said...

Salam semua,

Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi

Hepi Ramadhan al Mubaraq
drpd CZ

Hanis said...

salam,

mama...tahnoah dpt no.1 arini...

seronoknye dapat berpuasa di sana...doakan hanis moga dapat merasai berpuasa di sana tahun depan...

selamat menyambut bulan ramadhan pada semua follower PDKM.

Atikah said...

Salam en lie...

Terbuka puasa sekadar 7 biji kurma dan 2 gelas air zam-zam di sana tak kan sama nikmatnya berbuka puasa dengan berbagai lauk pauk di sini...
Tentunya di sana lebih istimewa...

nazlinamohamed said...

Salam Cik Lie & all,

Tak tertahan rasenye rinduku nak ke Mekah lagi terutama di bulan Ramadhan. Moga2 panjang umurku dan Allah menjemputku pad Ramadhan thn hadapan...AKU RINDU!!!!!!!

p/s: Jeles betul kat Cik Lie

ibu,mommy,mom... said...

Salam.
Indahnya gambar tu,Masjidil Haram penuh ya Amat.

Pada tahun 1997,bulan ramadhan,nak masuk ke dalam masjid pun tak muat..

Betapa besarnya kebesaran ALLAH.

Laracroft74 said...

Che Li...
seronoknya tengok suasana di Haram hari pertama Ramadhan yg lepas..pastu bukak pose ramai2 pulak...makan kurma aje pulak tu..kalau kat KL ni, ada orang yang makan macam kena rasuk syaitan...astaghfirullahalazim...takut saya tengok (tapi alhamdulillah, saya tk macam tu)... dorang ni beli macam2 kat bazaar ramadhan pastu dah bukak pose tak lalu makan...membazirkan!!

harap2 satu hari nanti saya dapat kesana di bulan Ramadhan.. aminn..