MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 14 August 2009

"Sepetang di Haram....."

Jemaah duk melangkah masuk ke dalam Haram...untuk menunaikan Solat Mahgrib tadi...alhamdulilah
Keadaaan di sekitar Dataran Kaabah pada waktu jam 6.00pm ..ramai jugak jemaah duduk berdoa dan melakukan tawaf tu...sementara menunggu masuk waktu Mahgrib..pada pukul 6.55pm nanti

Suasana yang amat tenang sekali pa bila melihat Dataran Kaabah dari pandangan atas Bumbung Masjidil Haram tadi...terlalu asyik dan leka seketika sewaktu melihat Kaaba yang tersegam indah dengan penuh Kebesaran dari Allah swt..alhamdulilah...walaupun cuaca berada di sekitar 40c pada waktu petang tetapi masih berangin jua disini...


39 comments:

G said...

Al-Fatihah untuk Ustaz Asri Rabbani..Semoga dia ditempatkan bersama hamba-Nya yang soleh.

manzlie said...

salam G...

alfathah jugak untuk nyer...semoga allah mencucuri rahmat keatas rohnyer dan di tempat kan bersama sama dgn org yang beriman..Insyaalah..

syukran

waslam

zain said...

Salam Lie,

Sdr Azli, Syahdunya melihat gambar-gambar Kaabah di waktu pagi ni.

p/s Ust Asri rebah ketika pegang microfon untuk sesi latihan untuk program Syahahadah di Angkasapuri. Al-Fatihah

rezeki said...

Salam,
semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan para solihin.

Cik lie,
kota makkah tak pernah sunyi. seronokkan dapat menatap Kaabah setiap hari .Rezeki yg dikurniakan pada cik lie. Alhamdulillah.

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Nampaknya blog ini rancak semula.

P/S.
Us.Asri disemadikan pada hari yang baik, semoga dirahmati Allah- Al.Fatihah.

Yem0805 said...

Salam Cik Lie,

Alhamdulilah seronok melihat jemaah melakukan umrah dan solat di Mekah..
ermm blom ramai orang..mgkin semasa Ramadhan tentu ramai jemaah lagi.

Abg Mgt said...

Salam,

Alhamdulillah, dapat tengok kembali suasana terkini di Dataran Kaabah bersama penghuninya yang mempunyai niat dan hajat tersendiri.

Semoga doa dimakbulkan Allah SWT.
Amin....

Atikah said...

Salam cik lie....

Sejuk hati tgk permandangan di depan rumah Allah.... Seronoknya berada di sana... Minggu depan dah bermula puasa, pastinya jemaah lebih ramai...

Semena kedatangan bulan ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi, saya nak mintak maaf ngan cik lie... kalau gurauan2 sblm nie ada membuatkan cik lie terasa... maaf kan saya ya... Selamat menyambut bulan Ramadhan buat cik lie n pembaca PDKM. Semoga dirahmati Allah... Amin.

Hanis said...

Salam Cik Lie,

emmmm bila laa gaknya diri ini akan terselit dalam ribuan orang yang berada di Dataran Kaabah tu yee...

cikgu zainab said...

Salam Azli,
KN ceria ni...TQ!

manzlie said...

salam kak Nab...

alhamdulilah..kak Nab dah ceria kembali...


syukran

wasalam

manzlie said...

salam Hanis...


Insyaalah satu hari nanti pasti Hanis akan kesini Jua..jgn rsau..berdoa dan berusaha lah untuk mencapai cita citamu itu dik..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Saudar Zain..

Memang syahdu kan...

mari lah kita semua sedkahkan alfatihah untuk arwah...semoga dia di rahmati allah di sana"..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Rezeki...

Alahmdulilah....semua ini dtg daripada izin Nyer jugak...


syukran

waslam

manzlie said...

salam Leenoh...

insyaalah semoga ceria lah selalu hendaknyer blog ni..


syukran

waslam

manzlie said...

salam Yem..

yup masih belum ramai lagi..insyaalah minggu depan pasti ramai kehadiran para jemaah..

syukran

waslam

cikgu mas said...

Salam cik lie

Sepetang di haram cuaca begitu tenang..sepetang di KL basah kuyup kawan cikgu...kesiankan!!!!pas ni mesti rindukan hujan!!!

manzlie said...

salam Abg Megat...

alhamdulilah...benar kata abg meegat tuh...semoga allah swt perkenan kan doa doa mereaka jugak..amin...

syukran

waslam

Kak As. said...

salam,

beruntung, amat beruntunglah CL,
setiap amalan di beri ganjaran 100,000 x ganda.

berbahagia dan bersyukur kerana mendapat anugerah ini.

hidup hanya sementara
beramallah dengan ikhlas dan betul

smoga Allah menerima kita seadanya
menjadi penghuni Firdaus

kita hanya hamba yang hina
yang sering berbuat dosa
solat sunat taubat sebelum tidur.
memohon ampun dari segala dosa

bersujud syukur disubuh sunyi
tanda terimakasih pada Allah atas segala nikmat dan rahmat yg diberi.

juga masih memberi nyawa kepada kita uutuk beribadat mengumpul dana untuk akhirat.
Alhamdulillah.... ya Rabb.

manzlie said...

salam Atikah..

adik ku..kamu tiada apa apa salah pada abg lie nih..jgn lah risau...tiada perlu kemaafan dari ku...lahamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu....

salah tuh cikgu...sepetang di depan Kaabah amat lah tenang...tetapi sepetang di kl makan KFC..hehhehe


syukran

waslam

manzlie said...

salam Kak As..

aduh sungguh syahdu kata kata hikmat mu itu...akan kujadikan pandauan dlam hidup ini ..Inssyaalah..

syukran

wasalam

YBredha said...

Salam ceria sihat kaya bahagia,

Semoga kita semua diberkati hingga dpt melaksanakan segala tanggungjawab masing-masing dgn penuh keikhlasan.
Rindu semakin rindu utk kembali ke tanah suci Makkah. Amin

shami2 said...

Salam cik lie,

Petang yang hening lagi tenang, mengamit insan yg cintakan Allah untuk taat dan patuh kepadaNya selagi jasad dan nyawa bersatu.

*****
Izinkan sya kongsi lirik yg indah dr salah satu lagu Ust Asri

Al fatihah utk ust Asri ~ semoga rohnya dirahmati Allah...dan ditempatkan bersama hambaNya yang soleh.
***
Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan dittingalkan
Hanyalah amalan yg dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
sayu alunan suara
Cemas di dada..lemah tak bermaya
Terbuka hijab didepan mata

Selamat tinggal pada semua
berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahgia pulang..kesana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi..

silversarina said...

Kaabah tak pernah sunyi dari lautan manusia yang mencari redhaNYA. Thanks for always sharing those beautiful photos .

manzlie said...

salam Yb redha..

alahamdulilah...kerna sudi membaca blog sya..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Shami2,

saya memag suka lirik lagu tersebut..menyentuh kalbu dan keinsafan pun ada pa bila mendengarnyer...


syukan

wasalam

manzlie said...

salam Silversarina..


Mafi Muskillah...


syukran

waslam

KSPulau said...

Salam Cik Lie... Masa haji, org perempuan solat di kawasan khas? Masa biasa ni, solat di kawasan khas juga atau sekali di depan kaabah? Di musm haji, biasa ke lelaki & perempuan solat bersekali di depan kaabah? :)

Laracroft74 said...

salam Che Lie,

rindu sangat nak baca entry Che Lie di Haram... alhamdulillah Che Lie dah selamat pulang..risau jugak tgk lama tak update..harap2 Che Lie dah sihat. tiba2 bila baca balik entry Che Lie, hati rasa sayu sangat... saya rasa rindu dan nk datang ke sana lagi..insyaallah...

manzlie said...

salam KSPulau..

Masa hari biasa di dataran Kaabah ada tempat khas untuk wanita solat dan amsa musim haji semua jemaah tak kira pompuan dah lelaki solat di dtaran Kaabah bercampur..tetapi ada juga tempat empat kahs untuk wanita..tatapi akibat sudah penuh snagat wanita juga di benarkan naik ke bumbung Masjidl haram untuk melakukan tawaf dan solat jugak..

syukran
waslam

manzlie said...

salam Lara croft..

ye ker...alhamdulilah..sekarang dah terubat ker rindu lihat gambar Baitullah terkini..harapan sya lara hepi yer..

syukran

waslam

Mzakibm said...

Salam dari Jubail,

Sab'al khair,

haritu dpt gak makan kat d'saji, maklum dah lama tak makan masakan malaysia. Nak cari CL tapi dah agak dah lum balik sini lagi insyaallah lain waktu kita jumpa.

Ma'assalamah

UmmuAdam said...

Salam Cik Lie,

Cantiknya gambar2 yg Cik Lie paparkan ni. Saya memang suka suasana ptg nak masuk maghrib disana. Wallpaper pc saya pun gambar maghrib di madinah yang cik Lie paparkan dulu. Satu lagi kalau maghrib ni saya selalu teringat masa nak berbuka puasa Ramadhan disana....sedihnya tak de rezeki saya nak menyambut Ramadhan disana. Tak pe saya akan terus berdoa semuga mendapat undangan dariNya untuk kami sekeluarga mejadi tetamu istimewa.

Imran Paris said...

En Li....dah makin penuh dataran Kaabah. Bila agaknya dijemput semula.

En Li, pemergian Ustaz Asri pd usia 40 tahun sebyk sedikit memberi kesedaran kepada ramai. Disember nanti saya cecah umur 39, tp kalau ikut tahun Islam, penghujung Syawal, genaplah usia saya 40.....cemas jugak sbb rasa amalan teramat2 kurang. Moga kita semua diredhaiNya

manzlie said...

salam Mzakibm,

ye ker...insyalah lain kali kalau dtg mai habq ka saya awal , leh sya masakkan masakan malaysia..hehhehe

syukran

waslam

manzlie said...

salam Saudara Imran...

Ye lah...kita harus mengunakan sebanyak mana ibadah yang harus kita lakukan demi tanggongjawap sebaagai umat islam..harus senantisa bersyukur pada allah swt kerana masaih memanjatkan usia sebegini..jdi gunakan lah peluang keemasan ini sebelum terlambat...insyalaah alalah swt akan bersama kita..

syukran
waslam

othman said...

macamana boleh tak saya pergi haji tahun ini

Hanis said...

Salam cik lie,

satu kelainan daripada biasa gambar2 abang ambil kali nieee....antik sungguh....syahdu sgt rasanya....

semoga abang terus ceria berada di sana....