MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 22 August 2009

" Dataran Kaabah Sesak...."

Meriah sungguh suasana waktu ini....terasa diri ku berasa Bertuah bersama sama dengan mereka menyembah pada allah yang Maha Esa....
Menuju ke Bukit SAfa...agak sesak dengan para Jemaah malam tadi..jadi saya pun naiklah ke tingkat satu yang boleh dikatakan agak ramai jugak dengan para Jemaah..alahamdulilah

Kesesakan di Dataran Kaabah malam tadi menanda kan kemasukan/kebanjiran para penduduk di sekitar kota Makkah ini..alahamdulilah
Masjid di Tanaimm ketika pukul 10.30 malam tadi...agak lengang sedikit jika di bandingkan dengan hari hari terdahulu yang pernah aku datang..syukran..waslam



24 comments:

rezeki said...

Salam Cik Lie,
alhamdulillah , rasanya ramai yang buat umrah mlm tadi .

tajamkannuraniku said...

Salam perjuangan...alhamdulillah jadi yang pertama comment kali ini..nurani ku di tajamkan sekalilagi dgn posting kali ini..tanpa ku sedari airmata ini menitis..terasa sgt rindu untuk menziarahi rumah Mu ya Allah.. Mekah..kaabah..dan semua2 di sana..

Kali terakhir ku ziarahi Mu 10 tahun yang lepas di akhir Syaaban..Doakan saya sekeluarga dapat ke sana dalam masa terdekat..
Syukran kerana posting dan attachkan gambar2 yang sgt menarik dan nurani ini benar2 terkesan dgnnya..Semuga Ramadhan ini kita mendapat rahmat, keampunan dan di bebaskan daripada api neraka oleh Nya...

zain said...

Salam CL,

berita drpd akhabr masia kata bilangan jemaah umrah merosot tak benar nampaknya. Subhanallah.

rezeki said...

Salam CL,
kalau setiap kali lepas saja selesai melakukan umrah dan bergunting/bertahalul rasa mcm satu kemenangan dan kepuasan dalam diri yg ALLAH je yg tahu.
Alhamdulillah.

Hanis said...

salam,

en zain, kak mas...pedel minyak hanis dok wat hal lg laaa....huhuhuh..nak kene hartar servis gak nie...anyway tahniah rezeki..

meruntun2 rasanya hati ini untuk menjadi salah seorg tetamu Allah...

k..selamat berbuka & berterawih semua...

zain said...

Salam,

x apa hanis, bukan salah pedal tu, heheh.
en zain tadi g siram pkok jagung yang baru nak besar. Ingat tadi nak kuarkan peloh. x larat la heheh.last last boleh siram air jer.

x sangka lak, CL buka n3 baru. CL ni kalau x tunggu dia buka la yang baru. Kalau tunggu ........ hehehe. sume tu rezeki. Betul tak en/cik rezeki

rezeki said...

Salam,
betul tu CZ. tTumpang lalu CL. Selamat berbuka utk Hanis, CM ,CZ dan semua bloggers PDKM kat Malaysia yg 1 jam lagi. Malam jgn lupa terawih. Buat CL syukur alhamdulillah kerana N3 yang berterusan dari Makkah. Semoga ALLAH merahmati usaha CL .
ALHAMDULILLAH

tajamkannuraniku said...

salam Cik Lie.moga sdr terus diberi kekuatan untuk terus meransang para pengunjung berumrah dan menunaikan fardhu haji. kami kerap berkunjung ke blog sdr hasil makluman ummu mus'ab (tajamkannuraniku). Utk makluman semua saya skrg sedang mengusahakan skim wakaf al quran yang mana alquran dan wang tunai yang disumbangkan oleh oarang ramai kami gunakan buat membangun insan dan kemudahan beribadah bagi umat islam di kemboga dan sebahagian vietnam. tetapi sejak akhir2 ini permintaan drpd pusat2 tahfiz didalam negeri semakin meningkat. biasanya modus operandi yg saya buat ialah membuka kaunter wakaf quran di masjid-masjid disekitar lembah kelang. bagaimanakah agakny pendekatan yang boleh diguna pakai dimasjidilharam spt yang saya but agar sumbangan para dermawan tersebut boleh kita manfaatkan dgn sebaik-baik dan semaksima mungkin. utk mklumat lanjut sila layari (www.wakafquran.blogspot atau www.musorkid.com atau www.hidupitusingkat.blogspot.com)

cikgu mas said...

salam

20 minit sebelum berbuka,saya jengguk PDKM,wah laju2 semua yg namanya rezeki,nampak semakin berezeki sekarang,cukup 10x no 1 CM sendiri bagi ang powwwww maa!!

agaknya lah arwah mak ciklie selalu marah n tegur cik lie macam ni!!!!!!

"MEMANG CUKUP-CUKUP BERTUAH ANAK SORANG NI"""....hmmm jadi lah cik lie sorang yg sangat bertuah...bersama mereka yg menyembah Allah...

Malam tadi try tgk siaran langsung terawih dari masjidil haram...cuba teropong cik lie kt atas bumbung.alamak tahu tak sapa yg saya nampak???????....

"ABG SAMAD LOOR!!!!camner tu??? he,he,he

benludin said...

cikgu mas,
Malam tadi try tgk siaran langsung terawih dari masjidil haram.<--cenel apa???

cikgu mas said...

salam cik lie...

CM nk tambah lagi ni...

Cik lie,,selamat berbuka puasa yer,kami dah kenyang cik lie baru buka puasa tu nanti...saya bukak puasa dekat umah jer..tak kuar manapun.Meh nk cerita saya masak asam pedas ikan sardin,lagi!!!hiss tak payah nanti terliur cik lie...he,he

Cik lie,teruskan dgn n3 yg baru yer...suasana berbuka puasa thn ni tak tgk lagi,nk tgk gak ciklie bukak puasa apa hari ni???

cikgu mas said...

salam benludin

cuba tgk TV 1.sekitar pukul 1.15 pagi,hari ni pun ada insyaallah,teropong cik lie kite yer...he,he..selamat berbuka puasa benludin

Imran Paris said...

SUBHANAALLAH...teringin sekali berada di sana bersama jemaah yg lain beribadah :(

manzlie said...

salam Rezeki...

alahamdulilah..memamg ramai pun malam tadi...

hhmm taniah no 1.....



syukran

waslam

manzlie said...

salam Tajamkanuraniku...


alhamdulilah..semstinye satu pengalaman manis buat saudra..insysalah semoga saudara akan kesni lagi...


syukran

walsam

manzlie said...

salam Zain...

hmm ye ker....kat sini masih lagi ramai lah..


syukran

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

memang rasa cam satu kemenngan kan...selepas umrah dan bertahlul...


wasalam

manzlie said...

salam Hanis...

wahh hari nih berbka apa dia...mesti best kan...

selamt berterawih...


syukrna

waslam

manzlie said...

salam en zain..

hmmm ada banyak ni entry cuma akda masa jer lah skg duk busy hehehehe


syukran
waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

alhamdulilah...terima kasih atas doa mu ituh..

wasalam

manzlie said...

salam cikgu mas..

nanti aar ..karang time nak berbka akan ku cuba snap sebnayak mana gamabr untuk tatapan anda semua PDKM followers..

hmmm awat tak nampak sya semalam duk pakai kain pelekat tuh..hmmm si samad jugak yang di teropongnyer...heheheh

hari nih sya berbuka pakai tie belang belang tau dari si dia tuh...cuba lah teropong


waslam

manzlie said...

salam Tajamkannuraniku..

mintak maaf lah ..sebenar nyer kat sini susah nak bwak quran masuk...saya kena bawak 5 naskah jer sekali masuk sebab sebenarnyer pegawai2 yang bekerja di Haram tidak mau menrima hadiah atau wakaf quran disini...sebab tuh susah nak bagi..harap maklum...


sukran

waslam

Siti R said...

Salam Cik Lie,

Rasa macam nak pegi lg ke sana...tolong doakan sy ye..syukran..

ibu,mommy,mom... said...

Salam Cik Lie...
Ya ALLAH SUBHANALLAH..Ramainya hamba ALLAH di dataran kaabah...Syukur alhamdulillah