MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 17 August 2009

"Masjidil Haram di waktu Malam."



Salam from Makkah... gambar gambar yang tertera di atas tuh telah dirakamkan ketika waktu jam 9.00malam yakni waktu malaysia pukul 2 pagi..malam tadi dari dalam bilik permandangan di Hotel alsafwah, hotel yang paling berdekatan dengan pintu Gate Abdul Aziz 1...suasana yang sungguh nyaman serta tenang aje bila melihat permandangan sebegini rupa..alhamdulilah..cuba bayangkan kalau dalam keadaan bulan puasa..macamana keadaan di sekitar Haram?..syukran....waslam



52 comments:

cikgu mas said...

Salam cik lie

Tak sabar rasanya menantikan memeriahann ramadhan di makkah...pasti malam yer hidup,antara impian saya ialah di beri kesempatan menjalani ramadhan disana,,,,tq cik lie dari blog ni kita berpeluang melihat makkah dibulan ramadhan

Yem0805 said...

Salam Cik Lie,

Sabtu ni insyallah di Malaysia dah pun menyambut Ramadhan ..mgkin di Mekah Ramadhan awal satu hari..

Nanti byk lah entry dari CL di bulan Ramadhan dan dpt melihat suasana Masjidil Haram yang ramai orang

manzlie said...

salam cikgu Mas..

Insyalah..kalau dah ada nawaitu..yang baik tuh insyalah satu ahri nanti allah swt akan makbulkan hendaknyer..semoga cikgu senantisa berusaha dan berdoa

syukran

waslam

manzlie said...

salam saudra Yem..

Insyalah mungkin kami juga disini akan mula berpuasa pada sabtu jugak..
Insyalaah akan sya papar kan nanti beberapa berita dan gamabr gambar menarik sepanjang ramadan nanti..insyalah


syukran

waslam

Azemi Ali said...

Salam ciklie,

Selamat menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. Semoga kita dipertemukan dengan Lailatul Qadr.

Abg Mgt said...

salam,

Seronok ya,puas boleh lihat keseluruhan Haram, semoga perkhidmatan terkini yang dicoretkan oleh CL ni mendapat pahala yang terbaik dari Allah.

p/s: Cik gu Mas dok boking no. 1 saja ni, tak dan kat Abg. Mgt.....

zain said...

Salam,

Semoga kita dapat meraikan Ramadhan pada tahun ini. Beruntungnya mereka dapat meraikannya di Mekah.

p/s:
Insya Allah CM nanti kita makan nasi lemak sama-sama yer.Mrs Zain no problem. Kalau tengok anak ke MIAT dia memang ikut hehhe

rezeki said...

Salam cik lie,
tak jemu mata memandang. kalau bulau ramadhan tentu suasana meriah sekali semasa berbuka puasa dan solat terawih.
alhamdulillah

Atikah said...

Salam cik lie...

Syahdu tgk permandangan malam di sana... menasyikkan... saya suka tgk... tenang rasa hsti...

Kak As. said...

salam,

cakap pasal puasa ni, mai kita pakat puasa sunat hari khamis ni akhir Syaaban. berganda pahala kalau puasa.

CM,
memang bertuah sebab kita diberi kesempatan oleh Allah bersahabat dengan CL. Alhamdulillah.
Smoga persahabatan ini kekal dalam keadaan baik.

shami2 said...

Salam cik lie,

Entry yg penuh dengan gambar..alhamdulillah..

p/s: Hajat kita yang didoakan oleh seorang sahabat, akan mudah dimakbulkan..Allah...dengan syarat yg berhajat meminta untuk didoakan bagi pihaknya..(inilah kaedah ..yg baik, selain berdoa untuk diri sendiri)..

Terima kasih kepada cik lie..

silversarina said...

Tengok gambar pun dah bergenang airmata akak, memang sungguh syahdu apatah lagi bila dapat berada di sana bersama jemaah dari serata dunia .

cikgu mas said...

Salam

Alhamdulilah sudi gak cik zain lawat CM sekali,pas tu boleh dtg rumah saya kat2 situ jugak..kita pi makan asam pedas yg sihat dan sedap tu,bawak anak n mrs zain sekali,,,tul cik lie..sedapkan?? sampai tak leh lupa cik lie tu!!he,he

Abg megat expedisi bermula,NO 1 is the best..

Hanis said...

Salam...

syahdunya bila lihat gambar seluruh haram ni...hanis berdoa, semoga tahun hadapan hanis juga akan berada disana di bulan Ramadhan.....

ijoismart said...

Lie, sy pernah tengok pic masjidil haram ketika azan waktu malam (Isyak). Sy tak ingat dah kat blog mana. Ketika setiap lafaz azan, lampu2 menjadi bertambah cerah. Sy tak pasti tul ke tak

Kak As. said...

salam,

Hanis, smoga Allah menjemput kita menjadi tetamuNya pada Ramadhan 1431H.INSYA ALLAH.

sehari berpuasa dengan ikhlas dan betul niat kerana kita hamba Allah sepeti berpuasa 100,000 hari.

seumur hidup berpuasa pun tak dapat sebegitu banyak ganjaran.
inilah dikatakan PANJANG UMUR.
dapat beribadat melebihi umur kita.

smoga kita dirahmati Allah dan dapat melakukan ibadah puasa sebaik baiknya thn ni.

jangan nak tunggu nak p puasa di Mekah , perelokkan ibadat kita bermula dari sini. baru dapat yg terbaik diMakkah nanti. Wallahua'lam.

zain said...

Salam CL, CM, KA dll.

SubhanAllah Kak As, 100,000 ganjarannya sehari berpuasa di mekah. Beruntunglah mereka yang mendapatnya. Apa-apapun marilah kita berdoa agar kita menjadi tetamu Allah di Bulan yang penuh rahmat ini.

p/s Terima Kasih CM yang sudi mempelawa saya suami isteri. Insya Allah hajat baik CM tu akan tertunai dengan izin Allah. Minggu depan dah puasa, mana tahu boleh berbuka puasa bersama kan?

Nak ke Mekah tak boleh plan sehari dua tapi kalau ke rumah CM boleh aje. heheheh.

ooo CM nak buru no 1st ye. Moga dikabulkan Allah.

rosli said...

Salam Azli dan rakan2,

Doa dan harapan Azli semakin sihat di Makkah dan tak lupa pada rakan2 dalam blog ini.

Saya nak ucap terima kasih pada Azli atas kiriman sms sempena harijadi saya yang ke 46 pada 2 ogos lalu,( kita hanya sempat berbual melalui telefon untuk beberapa minit sahaja) saya jugak nak mintak maaf kepada Azli kerana saya tidak mencari waktu dan betul2 berusaha nak jumpa you sebelum you pulang semula ke Makkah minggu lepas.

Saya rasa terkilan dan rasa bersalah sangat kerana tidak dapat berjumpa tuan, saya tidak mahu memberi sebarang alasan dan semuanya adalah salah saya sendiri, apa pun saya berharap dan berdoa satu hari nanti kita jumpa juga samada di Makkah atau di Msia.

Terima kasih kerana memaparkan byk gambar baru dan ikut waktu yang tenang. Rakan baik saya Dr Hj Ridzwan Bakar ( penulis buku Hj Muda) telah bertolak Madinah dan Makkah untuk mengerjakan umrah Jumaat lalu. 24 Ogos ini sorang lagi rakan sepejabat saya akan buat umrah bersama keluarganya.

Saya 'jeles' dengan kawan2 dan hati saya meronta nak buat umrah lagi dan sentiasa berdoa agar giliran buat haji saya dipercepatkan dan semoga Allah memberkatinya.

manzlie said...

salam Azemi...

selamat menyambut Ramadahan jugak..alaamdulilah semoga di ketemukan...Insyaalah


syukran

waslam

manzlie said...

salam Abg Megat..

alhamdulilah...minggu ramadan nanti banyak lah cerita akan sya paparkan..insyaalah..

sabaq lah nooh no 1 tuh..nanti dapat juga kat abg tuh..hheheh


syukran

wasalam

manzlie said...

salam tikah...

memang rasa syahdu dan tenang..tetapi dik waktu malam ramdahan..bagaikan Pesta..nant abg post entry gamabr ramadhan tahun lepas ..best tau..

syukran

wasalm

manzlie said...

salam Zain..

yup semoga ramadan memabwa berkat pada kita semuaa..


En Zain jgn ajak cikgu makan nasai lemak tuh..kan dia dah kuar azam nih takmau makan banyak...hehehhe


syukran

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

memamng meriah waktu ramadan..nanti sya entry sekepinggambr ramadahan tahun lepas..


syukran

waslam

manzlie said...

salam sikversarina..

aahaa kak..saya disini pu tak dapt nak menahan kesedihan dan kesyahduan bila mentap dari bilik...allah maha besar kak..


syukran

waslam

manzlie said...

salam kak As..

alhamdulilah...terma kasih for the comments yah..

syukran dapat jumpa kakak yang baik hati cam kak As nih..


syukran

waslam

manzlie said...

salam Ijoi..

saya tak pasti lah yang mana satu.?

syukran

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

insyaalah akan abg dakan semoga adik akan sampai disini..insyaalah

syukran

waslam

manzlie said...

salam saudara Zain..

hmmm dengan saya tak mau jumpa ker...?


syukran

waslam

manzlie said...

salam saudara Rosli..

tak apa lah , mungkin saudara jugak sibuk kan..tapi jgn risau..bulan dec nih insyaalah saya akan buat secdule camner nanti kita semua akan berjumpa ..percya lah..insyaalah...

insyalah kalau dha ada niat tuh pasti allah akan permdahkan permohonan suadara tuh nak ke sini..sya berdoa semoga saudra akan samapai kesini lagi satu hari nanti..

syukran

waslam

ijoismart said...

Betul ker ni Lie nak buat gathering. Mesti best ya. Lie kan ramai kawan.

p/s ustaz rock dah kahwin la

My Life said...

RINDU SEMAKIN MENCENGKAM... HANYA DOA DAN HARAPA MENJADI PENAWAR.. DOAKAN NUR AZIMAH CIK LIE....

ijoismart said...

Kami kan jauh kat utara. Kena simpan cuti gak nak p pun. Sambil2 tu jalan2. CM tak pa lah, depa cikgu, boleh cuti panjang.

Kak As. said...

salam,

kena ingat juga kalau buat kesalahan begitu juga ganjaranya.

kalau di Mekkah berdoalah agar kita dijauhkan oleh Allah dari
membuat sebarang munkar.

kena muhasabah diri dan banyak bersabar bila disana.

susah senang semasa di Mekah, anggaplah semua tu ujian Allah dan Allah nak ampun segala dosa kita.

di Mekkah adalah tempat bersusah payah bukan tempat brsenang senang.

penat, leteh, mengantuk, kena marah, kena langkah kena tekan
kepala, kena tolak, kena sigung, barang hilang, bini merajuk, suami merajuk, sakit, hotel jauh, makanan habis.dan banyak lagi.

kena sabaq bayak2.ucaplah  Alhamdulillah ! kerana masih sayang pada kita dn sudi mengampunkan dosa kita.

ya Allah jauhkanlah kami dari sifat sombong,angkuh, riyak, ujub dan jidal. amin.

CL,
tolong doakan untuk kita aemua peminat blog ni.  

Bunga Kenanga said...

Salam, tuan pemandangan yang sungguh syahdu dan sayu... moga Allah mendengar doa hamba yang lemah ini.

syukran tuan.

cikgu mas said...

Salam..

pssst .psst ijoi,CM nak sambung ni ustaz rock dah kahwin,kt sekolah ni,hot chatting tu..hangin cikgu pompuan,sian waheeda kn kutuk

sampai hajat depa,hmmmmm,ustaz pun manusia jugak....ijoi dah,dah termerapu pulak nanti...

sori yer blogger,bukan bergossip ni,saje jer nk sambung ngan ijoi...tumpang lalu yer cik lie..

P/s : en zain jemput yer!!

Laracroft74 said...

salam cik li,

Tak pernah lagi tengok pemandangan di Haram bulan Ramadhan. Harap che li dapat ambil gambar banyak2 nanti. Mesti seronok ya berpuasa dan bebuka beramai2 di masjid..

Zaitun said...

Salam cik lie

Sayu dan syahdu tengok pemandangan Masjidil Haram waktu begitu apatah lagi dibulan Ramadan nanti.Kalaulah akak jadi tetamunya.

manzlie said...

salam joi..

ye lah kali nih kita buat gathering yah..pakat tempat sesuai daha di mana..

syukran

waslam

p/s; sapa untaz rock tuh...

manzlie said...

slam kak As..

insyalah akan ku doaka untuk semua yah..

syukran
waslam

manzlie said...

slam ijoi...

kalau camtuh nanti sya buat lah gahtering kat uta ra jugak..leh jumpa kak as sekali and abg megat nohh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Azie..

inysalah akan saya doakan yer

syukran

waslam

manzlie said...

salam bunga kenanga..

memagn syahdu di sini kan..aman dan tenang jer..


syukran

waslam

manzlie said...

salam laraccroft..


insyaalah akan sya papar beberapa gambar yang menraik nanti..

syukran

waslam

manzlie said...

salam zaiton..

nsyalah aka kan jadi jua tetamnyer satu hari nanti..cuma kena berusah dan bedoa lah yer..

syukran

waslam

zain said...

Salam CL dan semua,

Meriahnya rumah CL hari ni. Tak pernah jumpa blog semeriah hari ini. Semoga kita dapat bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini.

CL, mana boleh tak mahu jumpa CL, CL jer yang tak mahu jumpa, nombor telefon pun dah bagi masa CL kat KL dulu. Tak jawab pun emel saya heheh(sorry lupa CL x sihat). Dapat ke gambar 'operation' saya semalam.

CM, jemput tu ajak-ajak ayam ke. Macam mana nak contack heheh.

Saya minta maaf kepada semua peminat PDKM kalau ada yang terover. Selamat menymabut Ramadhan yang penuh mu,ia dan berkat ini.

p/s: Memnag beruntunglah dapat jumpa blog CL ni, semenjak saya melayarinya, Makkah ni macam dekat je di hati. Apa kan tidaknya, hari-hari dapat tengok Baitullah. Terima kasih CL, semoga Allah memberkati Tuan dan semua peminat PDKM.

Hajat saya, kalau lah dapat semua peminat PDKm ini dapat menunaikan umrah dalam satu rombongan, then CL layan kita secukup-cukpnya. Apa kata Abang Megat n Kak As. Kita merancang, Allah yang menentukannya.

Ya Allah ya Tuhan ku, kau sihatkan kami semua, kau panjangkan umur kami, semoga kami dapat bertemu dengan ramadhan kali ini, Kau murahkan rezeki kami agar dapat kami semua mengunjugi Baitullah dan menjadi tetamuMu yang paling paling paling istimewa.

cikgu zainab said...

Salam Azli,
Hmm...tak ada apa nak dikata..
Cuma gambar2 itu amat 'menggoda'!!
Menimbulkan kerinduan tak terkira..
Mudah2an impian kesana akan termakbul jua.

shami2 said...

Salam cik lie,

Tumpang lalu,..cik zain betul tu..camane kalau group PDKM p buat umrah sekali...hehehe yg ni cik lie kena jawap.

Sesungguhya sebahagian kita Allah tangguhkan dulu urusan jemputan tu mungkin kerana hikmah yg kita tak sedari..yg pastinya adalah lebih baik dari apa yg kita kehendaki..insyallah

P/S: Program solat hajat ikut kaedah darusyifa utk anak2 bg final exam UPSR amat menyentuh perasaan kami suami isteri dn semua anak2 juga. Walaupun pelbagai usha kita ibu bapa serta rakan taulan, anak2 itu jugalah yg perlu berusaha utk dirinya sendiri...

manzlie said...

salam saudra Zain...

hmm ye lar sya sakit amsa tuh..dah saudra pun sakit kan..dah dapt gambr tuh dan sya dah jawap email saudra tau..
memang meriah di PDKM tapi betui gak kan kalau buat umrah kan best..leh duk kat hotel sya nih..apa macam..suruh saudra Azemi ker, abg megt ker or sesiapa handle ..sya bagi travel yang selalu duk sini..Fairos Travel..kalau nak boleh kita uruskan..

syukran
waslam

manzlie said...

slam shami2,

benar kata kta mu ituh..sekarang terpulang lah pada mereka untuk menentukan nyer..insyalah dengan iringan doa mak bapak for sure they will success yer..insyalah

syukran

waslam

manzlie said...

salam Kak Nab...

alhamdulilah..gambar nih dapt mengoda akak dan meguba kerinduan akak..

syukran

waslam

Nor'ain Jaffar said...

Salam CL,

Nice picture...............................................................

manzlie said...

salam Norai Jaafar..

terima kasih..