MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 18 August 2009

" Dapat Petai dan keropok...."

Riang nyer muka ayahanda dan Bonda selepas selesai menunaikan Umrah..alahamdulilah ..semoga mahbrur hendaknyer...
Salam from Makkah...malam nih ketika aku asyik duk membaca berita dari internet tiba tiba pintu kamar ku di ketuk oleh seseorang...rupa rupa nyer ayahanda dan bonda datang...mereka telah menyerah kan kepada ku satu bungkusan yang amat berat...kata mereka nak pergi menunaikan Umrah lalu singgah di tempat hotel ku untuk memberi bungkusan ini...wahhh alangkah terperanjat nyer aku...ada petai dan keropok..dan taklupa juga sehelai kain pelikat untuk ku ..alahamdulilah...semoga allah swt sahaja yang dapat membalas budi baik ayahanda dan bonda atas pemberian ikhlas mereka itu..dan kepada semua Pembaca Blog PDKM ini Ayahanda dan Bonda ingin mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan yang mulia ini dan Selamat Berpuasa..syukran..waslam

65 comments:

cikgu mas said...

salam..

Banyaknya petai tu cik lie,,,,nak habiskan camner tu ...pandai ker abg samadku makan petai...cik lie kena makan sorang tuuu..cik lie wat sambal ikan bilis yer campur petai,ataupun wat jeruk...aduh murah rezeki.

isss...saya suka tgk muka bonda sangat keibuaan wajahnya mcm kak as,kalau digandingkann cam adik beradik...kan cik lie

cikgu mas said...

aduhai abg megat,en zain,ijoi,hanis k.as ,en mie n lain-lain CM tetap peminat no 1,jgn marah...cik lie nk bgi duit raya kalau 10x no 1..he,he,he

manzlie said...

salam cikg mas

memang nak buat sambal bilis nanti..hmmabg smad tak maknpetai lah ..dia makan kacang pol lah..heheheh

aaha..memang cam kak as jugak ..

amboi cikgu no 1 nak duit raya lak..bukan untuk dia lah ..untuk anak nak nyer..heheheh

syukran
waslam

UnCLe pEt.. said...

amboiiii.. sdp eh.. xkn mkn sorg je kot cik lie.. ahiksss..
krm slm kt ayahanda n bonda ek..

cikgu zainab said...

Salam Azli,
Wow...banyaknya petai tu...buat sambal bilis + petai..best!

khairyn said...

salam

petai fresh.. alahai....
Kat sini sepeket kecik je dah £2.
Sedapnya kalau dibuat sambal ikan bilis @ udang huhu :)

Azemi Ali said...

Salam cik lie,

Boleh buka booth jual petai tu..hehehe.. mesti harga kat sana mahal. Last time tengok buah rambutan pun sebiji 1 riyal. Petai ni mahu 15 riyal satu papan..hehe

zain said...

Salam CL,

ermm,petai hehheh, memang best. Sampaikan salam ramadahan daripada saya pada ayahanda bonda ye CL. Minta ayahanda bonda doakan agar Malaysia dijauhkan (dihilangkan) wabak H1N1 yang katanya gelombang kedua akan berlaku pada bulan tengkujuh (Nov,Dis) nanti.

Pada CM, teruslah menuju visi mu itu moga berjaya. Kalau kita berusaha memnag boleh dapat. Macam CZ dulu nak khatam Quran masa g umrah, bila dah set memang boleh dapat. Alhamadulillah.

SUHAIMI said...

salam...
bestnye....ada petai....apa lagi buat sambal tumis le...
Bahagianya ayahanda n bonda dapat berpuasa di Makkah......

Abg Mgt said...

Salam,

Laaaa, no.1 & 2 lagi CM.

Tak dan juga!

Itulah satu petanda yang baik bagi hati yang mengingati rumah Allah.Senantiasa mengikuti keadaan terkini di sana.

Semoga berjaya selalu.

rezeki said...

salam cik lie,
memang sdp buat sambal tumis petai. boleh ajak sekali staff cik lie makan.tentu cik lie seronok krn ada tetamu yg dtg menziarahi cik lie.
alhamdulillah.

Atikah said...

Salam cik lie...

Mak ooii... banyaknya petai... larat ka makan sorang?

ijoismart said...

CM memang la dok asyik depan PC, tu yg kerap sangat score no. 1. Semua N3 dia yg dok atas sekali.

Tp kan kalau CM tak dak dlm PDKM ni mesti tak ceria kan Lie.

Lie, ayah dan bonda tu orang Sik, Kedah ka. Nak pastikan ja

KAMATO said...

sapa sangkakan di kota mekah pun boleh makan petai

shami2 said...

Salam cik lie,

Kalau buat sambal tempoyak campur daun2 pucuk kayu letak petai ok jugak tuh..hehehe

Sekali sekala cik lie kena ajak2 kwan2 mencuba petai..tengok macam mana...kut2 ada permintaan ada yg boleh jadi saudagar petai..hehehe

zain said...

Salam CL,

heheh, abang megat kita kena bagi semangat kepada CM tu. Betul kata Ijoi kalau lah CM tak ada, tak meriah. Orang kata apa yek, CM ni penyeri kehormat hehhhha. gurau tu. Tp memang betol kan CL?

ps: CM malam tadi CZ tunggu gak nak dapat no1, tp CZ nak bagi kat CM.

ijoismart said...

Kalau tak salah Zain orang Johor ke. Aduh...jauhnya. Tp Mekah lagi jauhkan, semua orang boleh pergi jugak. Lebih2 lagi Lie, boleh menetap dan kerja kat sana lagi. Rezki kan Lie

Kak As. said...

salam,

ceria sungguh ayahnda dn bonda. ceria lagi CL bila dapat keropok,kain pelikat dan petai.

ijoi nanti kita p cari ayahnda dn bonda kat Sik. tapi syaratnya kena mai umah kak as dululah.. amacam ?

ya ka CM sama tapi tak serupa, hidung bonda lebih mancunglah. kena tanya Pjal. hanya dia yang tahu rupa kak as sebenarnya. kan Pjal kan...

kain pelikat dan tie
baju melayu bila nak sampai.
lalalalalalaaaa...
mana Hanis ni ....
CN pun p mana. noreh getah ke ujan2 ni ?

Hanis said...

salam,

emmmm kalau hanis...petai tu akan ku bakar atau rebus...menjadi ulam sahaja....waaaa CM....nampak gayanye kita kene tambah menu mlm nie ;-)

Hanis said...

salam mama,

hahahaha...hanis terlupa nak nyanyi lagu kain pelikat td.....dah mama lak masuk berpantun...hahahah

ijoismart said...

Kak As & Abg Megat

Rumah kak as kat Jitra. Kak As kena turun kat Gurun dulu, baru boleh p Sik. Saya tunggu kat Gurun lah kalau camtu.
psst. jgn lupa bawa laksa tau

Kak As. said...

salam,

hanis , ni baru anak mama. sesuai wajah dengan budi bicara. sejuk mata memandang.

malam ni CM nak mkn ngn Habis je ke? ajak la Pjal dn CN sekali. sian kt depa tu.
mesti ada menu petai nih. sodap tuuu.

ijoi,
tungguuu ...

zain said...

Salam CL.

wow, wow, wow citer petai x abis-abis. KA kena buat menu baru petai supaya depa kat Mekah boleh makan sama.


Ijoi, CZ lahir kat Jitra so orang Kedah juga hehhe. Lahir je.

cikgu mas said...

Salam

Ya kak as saya dapat undangan dinner kat umah hanis malam ni.hanis nk masak,nanti saya bolehlah risikkan apa yg patut untuk `seseorang`tu,saya ni kira wakilnya lah...

Cik lie,CM ada dinner dgn adikmu malam ni,menunya...ada asam pedas,ikan keli salai,sambal tumis,kailan ikan masin,sup ekor dan dah tentu ada petai bakar dan ,makan besar CM malam ni cik lie!!!CM murah rezeki jugak...

tak per untuk kawan2 blogger tersayang,ijoi,en zain.abg megat k.as,hanis,k.nab,k.pinat,en mie dan yg lain-lain kalau CM berjaya dapat Riyal 100 duit raya,CM belanja u all semua masa gathering nanti.Moga kita semua akan dipertemukan ukhwah dan kemesraan yang diredhai tuhan...

4 info...CN@Noor sekarang luar kawasan ,meeting import dan eksport gotah di luar negeri.kak as..

silversarina said...

Banyak petai tu, dapatlah CL makan bulan posa nanti .

Senyuman ayahanda dan bonda menggambarkan ketenangan di wajah mereka. Semoga kalian di sana sentiasa sihat menempuh Ramadan Kareem InsyaAllah.

zain said...

Salam,

hahahha, CM nak dapat SR100 yer kalau dapat no 1. Siap iklan. Tak apa saya sokong. Tapi kalau dah nasib siapa2 dapat no satu, minta maaf lah

mimie loma said...

salam kenal dari saya........

Amboiiiii petai oh petai......ni nk dkt2 bulan pose ni.....nak kena abiskan petai tu sume lah nmpk nye...

kalau berbuka makan petai adusssssss harum semerbak bau nye.........

cikgu mas said...

Salam

Jom en zain kita bahagi 2 SR100 tu...Sr50 seorang...kita lumba ek..bukan iklan..info jer.cik lie nk bagi raya ni..duit raya..en zain cubalah no 1,,gak..mesti seronok perlumbaan ni,

Pssst: En imran mana ek??? sibuk agaknya..tu pandai jugak rebut no 1..

Hanis said...

Salam CM,

Ya Allah..awattt banyaknye menu tuuu..huhuhu..karang hanis risau...kita nie tak muat pintu nak kuar esok....dah dok makan banyak camtu....huhuhuhu..kita berdua nie sikit jee lg tak muat pintu dah...haha...

mama..jemput cm tu bukan ape..nak kirim baju melayu kat cm nie...huhuhuuh

pijal..cheq bukan tak mau jumput hang..nanti kita jumpa ramai2 naa...ngan KN & apiz sekali...

Laracroft74 said...

cik li,

nak tahan lama, buat petai jeruk...pastu masak sambal ikan bilis pun sedap..

zain said...

Salam CL n Semua,

Petai jeruk? ermm lagi saya tergoda. Best CL kalau rasa macam usah tak abis petai tu, CL buat jeruk dalam botol. ermm mak mertua lalu kat belakang gerenti x nampak punya.

heheh CM x apa, CZ sokong hang dapat no1. tapi tu le kalau ontime termasuk gerenti la sokongan tu. heheh.

manzlie said...

salam Uncle pet..

Insyaalah akam saya sampaikan slam kat ayahanada..


syukran

waslam

manzlie said...

salam Kak Nab..


Kena buat sambal blis lah..hmmm tak sabaq nooh


waslam

manzlie said...

salam Khairyn..


memang sini mahal petai..dah tanya dah...


syukran

wasalam

manzlie said...

salam Azemi..


memang mahl mie..rambutan tuh 12 biji yang dah layu kat Bindawood pun dah harga 16riyal

syukran

waslam

manzlie said...

salam Zain..

Insyaalah akan ku ssampaikan salam nu dan permintaan mu itu..


syukran

waslam

manzlie said...

salam suhaimi..

hmmm bahagia lah duk Pose kat sini..Best tau..mai lah join kami sekali..heheheh


syukran

waslam

manzlie said...

Salam Bag Megat..

memang dia dha jUara la nih...hmmm

syukran

waslam

manzlie said...

slam Rezeki..

nak buat samabal petai nanti...hehheh tapi alamak..cilikering dah nak habis aar...

syukran

waslam

manzlie said...

salam Atikah..

yang tuh for sure abg panggil staff join sekali makan nanti..heheheh tikah nak join meh lah...

syukran

waslam

manzlie said...

salam Ijoi...

ahaa ..ayahanda org sik kedah...

waslam

manzlie said...

salam Kamato...

ye takyer jugak kan..sapa sangka..hehhehe


waslam

manzlie said...

salam Shami2..

Hmmm sambal tempoyak sya takmakan lah..Durian..Musuh ketat ku...hehehheeh


syukran

waslam

manzlie said...

salam Zain..

ahaa betui tuh cakap suadra...


syukran

wasalam

manzlie said...

salam Ijoi..

alhamdulilah...dgn Izinnyer ijoi...sya ke sini..

waslam

manzlie said...

salam Kak As..

amboi Pjal jer ker yang dah tengok kak...cheq macamana..lupa nohh..

Kain .?? baju..? apa maksud mu itu..tak faham lah..
syukran

waslam

manzlie said...

salam Ijoi...

jgnlah lupa ajak cheq kat sini...hmmm hampa semua pakat p tinggalkan cheq nohh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

mana leh baka dik kat sini kan terbakar Hotel nih...hehhehehe

syukran

waslam

manzlie said...

salam cikgu...

amboi nak p makan rumah hanis tak habq yer kat sya....
hmmm spa lak nak bagi cikgu sr100 tuh..ssh tuh untuk anak cikgu lah kalau pose penuh..
hai cikgu ..entry blog mu kan dah habaq azam Ramadan...makan Banyak ker?
heheheheh

syukran

waslam

manzlie said...

salam Siversarina..

ahaa banyak nih nak join meg lah..hehehe


syukran

waslam

UmmuAdam said...

Salam Cik Lie,

Mak Oiii...banyaknye petai, boleh ke makan bulan pose nanti! Beberapa hari tak buka PDKM, dah miss banyak N3. Jealous ngan CM, sokmo no. 1 dia!

Jealous jugak ngan ayahanda dan bonda yang akan dok kat sana 49 days...tak pe tu rezeki mereka. Cik Lie, nanti bulan Ramadhan ambil gambar masa nak buka posa kat dlm masjidil haram ye! Teringat tunggu mak2 arab offer qahwah panas (kopi herba Arab)sebelum berbuka. Memang memberi tenaga untuk sembahyang terawih.

Atikah said...

Salam cik lie..

Ajak-ajak ayam tu...tau kita jauh.. tu cik lie ajak tu...

CM, Hanis... makan2 tak ajak cheq pun... hu.. hu...

shami2 said...

Salam cik lie,

Ohhhh petai makan, tempoyak tak eikk...hehehe...belum cuba belum tau,

Abg hilmi kita pun mula camtu juga ...dah duk di perantauan ni..sekali, member org nogeri ngan perak baik punya masak...sekarang dah bole makan...hehehe...

P/S: Salam kak As, kalau buat laksa raya ni jgn lupa jemput kita pi rumah, kita pun orng jitra jugak...

Hanis said...

Salam,

abang...bakar petai tu bukan susah...letak je atas dapur gas tu...layu laaa kulitnye tu...

atikah....hahahah...bukan nye cheq nie buat makan besar cam kak mas dok habaq tu....huhuhuh....jgn dok percaya...tikah jgn risau...raya nanti hanis ajak mai naa...kot2 tikah ke shah alam..just bg tau awal2..hanis mesti blanja mkn nye

manzlie said...

salam Mimie Lma..

hmmm petai di baut samal sedap kan..dah rezek..allah bagi..alahmdulilah..

syukran

waslam

manzlie said...

Salam Lara..

sedap tuh kan buat sambal bilis nanti..hehheh

waslam

manzlie said...

salam cikgu..

hmmm dah nak kongso dgn en zain ker..bukan cikgu punya aar...

waslaam

manzlie said...

salam cikgu..

hmmm dah nak kongso dgn en zain ker..bukan cikgu punya aar...

waslaam

manzlie said...

slam zain..

hmm sya tak pandai buat jeruk lah..tak reti..tau masak jer..hehehe

syukran

waslam

manzlie said...

salam Ummu adam..

ahaaa.banyak kan..takpa nanti kita perabish kan..

insyalah akan sya papar kan gamabr gamabr tersebut..

sinsyalah

waslam

manzlie said...

salam dik Tikah..

takda ehh..mehlah sungguh nih kalau nak join..hehehe

syukran

waslam

manzlie said...

salam shami..

saya tak makan tempoyak lah..heheh

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

ohh ye ker..
nanti abg cuba malam nih yer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam zain.....

tapi sya takda mak mentua camner nak tau lalu kat belakang tak perasan...?
heheheheh

syukran

waslam

Atikah said...

Salam cik lie...

alahai... kalau ler dekat udah cheq p sana... tak pa lah... cheq p dalam mimpi jer la... sambil2 tu eh ler bermimpi sembahyang depan kaabah... :)

tumpang lalu kat blog cik lie jap...

hanis, ingatkan hang buat makan besar.... he.. he..

Baru lepak kat shah alam ari ahad lepas... seharian kat sana... mlm baru balik... tak pa nanti kalau saya p sana, saya habaq kat hanis no...