MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 25 August 2009

" Depan Majsidil Haram Jam 12.30 malam...."


Salam from Makkah....alhamdulilah...harini hari ke4 kita semua berpuasa....semakin rancak dan seronok pula di dalam kawasan Haram sekarang....sewaktu saya berjalan jalan malam tadi selepas masuk ke dalam Haram melihat Kaabah, saya merasa sungguh seronok dan hepi sekali bla mana melihat kan beberapa keluarga dan Jemaah duk melepak di depan Kawasan pintu Masuk Utama Haram...ada yang berkelah sekeluarga dan bersahur disitu..seronoknyer suasana ketika itu...alhamdulilah...syukran..waslam


44 comments:

shami2 said...

Salam CL

Indahnya malam2 ramdhan ni baik di Haram maupun di Msia...terutama yg memeriahkan rumah2 Allah..

Hanis said...

salam,

tahniah kak shami....percubaan berhasil....akak, bergetar tak jiwa untuk dptkan no.1? ;-)

UmmuAdam said...

Salam Cik Lie,

Suasana malam diMasjidil Haram dibulan Ramadhan memang hidup, tak sunyi dari orang ramai sepanjang malam...betul cakap shami2, di Malaysia pun sama...yang sedihnya hanya di bulan Ramadhan sahaja....

Hanis said...

salam,

seronoknye..cantiknya suasana haram di malam hari..teringat gambar CL, mama & pak megar dok bersantai bersama roti tamis di situ....

semoga satu hari nanti diri ini juga akan berada di sana....

Hanis said...
This comment has been removed by the author.
UmmuAdam said...

Tumpang lalu Cik Lie.

Hanis, saya pernah dpt no. 1, sekali tu aje. La ni,tak terlarat nak kejar Hanis, CM, CZ, En. Imran dll. Memang seronok, mcm periksa dpt no 1 pulak! Sekarang ni kalau boleh dpt no 1 lg seronok sebab ramai pesaing! Tp...mmg tak terkejar!

silversarina said...

Seronoknya dapat lihat suasana malam Ramadan di sana, terimakasih buat sekian kalinya pada CL atas kesudian 'membawa' kami ke sana, Allahuakbar.

manzlie said...

salam shami2...

ahaa benar kta kta mu tu....


waslam

zain said...

Salam, CL,

Seronoknya tuan sehinggakan saya pun dapat merasakan keseronokan itu. Ya Allah Kau permudahkanlah hambuMu ini menjadi tetamu istimewaMu di musim Haji tahun ini.

CL hari ini rumah saya berkecah angkara seseorang, penat mengemas tadi akhirnya berjaya juga mengemaskannya. tapi tak mengapa aklhirnya saya hebat juga mengemas.

Baru balik dari bandar cari hadiah untuk birthday anak sulung CZ besok hari 26 Ogos

manzlie said...

salam sarina...

alhamdulilah...akak seronok sya pun lagi seronok tengok semua org hepi kan..

waslam

manzlie said...

salam Ummu adamm..

benar..kata mu itu..kat mesia nak tunggu bulan ramadahn jer kan...


syukran

waslam

manzlie said...

salam Hanis...

Insyaalah nanti hanis datang kita makan roti tamis kat depan Haram..abg belanja ok....

wasalm

Hanis said...

salam

tumpang lalu tuan rumah..hahahah
ummu...yeee sungguh...sekarang nie kalau dapat no.1 tu Ya Allahhh...seronoknyee....rasa nak jerit panggil CM,PZ,E imran ,ER, en ijoi & dll kata HANIS DAPAT NO.1 ....hahahahha.....
ummu...ape kata kita tanya CM,PZ,E imran ,ER, en ijoi & dll apa perasaan depa lak? hhahahah

manzlie said...

salam cz,

alhamdulilah...hmmm berkecah...sapakan yang punya angkara? heheee

besday..hmmm best kan..kat sini dilarang sambut Bestday..Harammmmmkata nyer?


syukran

walsam

Noor said...

As Salam,

seronok kan cik lie.. dapat p jenguk2 Kaabah bila2 masa sahaja. tambah2 tgh malam.. memang syahdu.. Baitullah tak pernah sunyi dari kunjungan para jemaah..
cheq dulu2 rajin gak menyelinap kluar dari hotel tgh2 malam.. tawakal je.. tenang sungguh lepak kat dataran kaabah sambil merenung kaabah.. meleleh ayaq mata.. hu hu

normala said...

Salam CL,

Tima kasih N3 yg menyebabkan akak tak sabar nak ke Mekah musim haji ni.

CL macamana dgn H1N1? Sebagai bakal jemaah akak diberitau belum ada lagi vaksin tu skrg. Moga CL sertakan doa untuk keselamatan jemaah haji n umrah bila ke Multazam ye.

Hanis said...

pak zain....hadiah bzday hanis???? bzday hanis 20/8 aritu....hanis tak nak malu minta hadiah kat pak zain....hhahaha...

abg...sungguh??? abg belanja roti tamis makan ngan kari unta naa??? hanis tuntut nantii....hahahha

En Imran...hanis pon dah bertambah janji CL pada hanis...aritu tumpang semlm kat hotel org kaya tu...& nie dah ade roti tamis...Alhamdulillah...cukup laaa tu....

zain said...

Salam CL,

angkara siapa lagi tetapi tak mengapa rumah CZ ada perubahan baik sikitlah. Tapi mana bisa macam rumah CL yang hebat bergaya ni dengan kunjungan tetamu yang tidak henti-henti malah berlumba-lumba to be no 1.

p/s Hanis tak mahu tanya perasan PZ ke dapat no 1? X apa, Hnais kena tanya tahun depan jer la

Imran Paris said...

Wah En Li, CM, Hanis, Pak Zain, Rezeki....ketepi...ketepi...tgk begitu pantasnya Ratu Trek baru Shami mengejar keunggulan sbg ratu balapan baru :)

En Li...jealous tgk suasana sebegitu. Bila agaknya kami beramai2 dtg berkunjung dan gathering di Makkah...ada idea???

zain said...

Salam CL nak tumpang lalu,

Hanis, padan lah sungguh bagai di kata, ada udang galah rupanya.

ok nantilah fikirkan hadiah apa yang sesuai kat Hanis ni. Semoga hanis panjang umur, murah rezki dan dimudahkan jodoh. Selamat Hari Jadi terlambat. (Happy belated birtthday). Amin

Imran Paris said...

Hanis...takkan sampai hati Abg Li awak tumpang2 je bilik dia tu....bukan kata tumpang kemaskan bilik pun boleh...eh, tentu ada room servis bersihkan....betul tak?

Hanis...saya rasa gembira jugak bila dpt no 1....tp taklah excited sampai mcm Hanis...tak sangka saya...Abg Li's blog have such an impact to Hanis....saya tetiba mencari makna sebenar di sebalik gelojak hati Hanis tu ;)

shami2 said...

Salam CL,

CL tumpang lalu rindu kt kwan2
Hanis...yerlah rasa cam biar betul nih, ...hr tu nyaris2, da tp CM yg dpt..hehehe

Hanis, CM mana..nih, hr ni kak shami stress pg2 tak der penghibur...heheh..lamer nunggu korang..

Hanis said...

Salam,

abg..tumpang lalu lg....
pak zain...terima kasih atah doa pak zain...tp awat pak zain p sebut udang galah...uhuhuh...nie yg nak suruh hanis p cari nie.... ;-)

tahan gelak tengok en imran suruh kita ketepi tu...kak shami2 cepat tunjuk kan diri akak...seronokkan dpt no.1 ;-)

manzlie said...

salam Imran...

jgn jeles lagi dah ada anak 3 ck shami2 tuh tetap jadi Ratu Trek kan..caya lah..

jeles lagi ker tengok gmabr nih..hmmm tkabik tau...hehehehmeh lah sini jumpa cheq kita makan roti tamis nak tak?
waslam

manzlie said...

salam Kak Noor,

benar kata kata mu..kekadang meleh gak lah ayer mata tengok Baitullah tuh...

waslam

manzlie said...

salam cz,

hmmm mana yer cm nih tak dtang pun rumah cheq...hmm jejangan dia dah p Paris tak dengan abg samad dia....

amboi bagi hanis sorang jer ker Hadiah...cheq kat sini takda ker...heheh


waslam

manzlie said...

salam Kak Mala...

Insyaah smapi lah nanti ke sini..


alhamdulilah takda kot...


wasalam

zain said...

Salam CL nak tumpang lalu lagi

Betul Imran, memang seronok dapat no satu tapi tak la ............. melompat-lompat, menjerit-jerit kan? heheheh. memang tak dinafikan PDKM ini memberikan satu suasana yang berlainan kepada saya. daripada PDKM inilah lahirnya "ceriakan hari-harimu" kerana rindunya kepada rumah Allah ini, saya rasa ketenangan dalam hati yang sebelum ini selalu dalam resah gelisah.

Jemputlah tengok rumah saya Imran, yang lain semua dah datang jengok, tak kan x sudi kot

zain said...

salam CL,

Ada hadianya nanti tu, Insya Allah.

CM kata dia memnag g Paris cuti sekolah ni, tapi tak tahulah dah sampai ke belum. hanya Imran jer yang boleh mengesahkannya.

ok. jumpa lagi. nak balik siram pokok jagung.

shami2 said...

Salam CL,

Chek mta lalu sat,
amboi cik imran..
gambar baru nampak...hehehe

Hanis ..cik im kita dok ajak p makkah ramai2 nun, kita lantik dia jdik pengerusi tbung dana ..moga2 semua boleh pi sama2, .. sampai sana...tmpt tdur, mandi, mkn da ada...hehehe dia kena bgi hrg special kt kita.,semua nih.. hehehe
(hrg ahli PDKM..mesti baik punya)

manzlie said...

salam Imran...

hmmm gelojak apa lak tuh..heheheeh ada sajer dia tau..dan jadi cam cm lak..heheh nak tanya nampak tak cm dgn abg samad kat bawah eifer tower duk duk snap pohot sal senyap je dia dari tadi tak dtang rumah cheq...


syukran

waslam

manzlie said...

salam Hanis...

abg pun dapt nanti hadiah dari cz...jgn marah..heheheh

waslam

manzlie said...

salam shami2..

jom pakat ramai ramai mai kat makkah nih..bilik jgn risau cheq leh bagi harga sayur...murah jer...


wslam

Imran Paris said...

En Li....puas saya teropong cari CM dgn Abg Samad @ Abg Janggut tu...tak jumpa...penat 1 Paris dah saya ronda ni...mana CM ni....takkan merajuk sbb dah ada Ratu Trek baru (Shami2)

Pak Zain...ada sy melawat blog Pak Zain...tp blm sempat tinggal jejak...cantik gambar muka blog Pak Zain...

Buat semua....jom gi London...saya baru update cite kami ke London bulan Feb lalu...sudi2kanlah ye.

Ok...mana teropong aku ni...hah, dah nampak dah CM & Abg Samad tgh minum air bandung berbuka di Trafalgar Sq...London rupanya :)

zain said...

Salam CL,

Betuikan Imran nampak CM ngan abang samad tengah buka puasa? kalau kat KL dah kena tangkap tu sebab makan di kahalayak ramai. Orang lain tu Imran

manzlie said...

salam Imran...

ohhh depa duk pergi Londn rupaner berdua...hmmmmbiarkan lah...kasi can lah kat depa nohhh..

waslam

manzlie said...

salam cz...

entah lah...kata imran depa dah lari pergi london...agakanyer kot...

berbuka apa hari nih..mesti menu mrs zain sedap lagi....


waslam

cikgu mas said...

salam semua...

hehe,he.CM ingat nk jadi silent reader petang ni,terintai-intai celah langsir,tengok u all semua,CM ni sodih sikit ni mengenangkan peragai abg samad Cik lie..tetiba dia kata dia nk raya kt india baru ni janji nk raya kt Paris,tu lah ptg ni CM bersedih sikit,,,,tapi dah hangpa semua cari CM,CM kuar jugaklah sbb CM sayang sungguh dgn hang pa semua...he,he

Amboi-amboi cik lie tu,masa CM muda-muda dulu CM pernah teringin nak makan roti Tamis depan haram ...dia habaq kt CM,kat Makkah mana boleh makan dgn bukan Muhrim...tetiba dgn Hanis boleh pulak!!!!!CM confuse lah....depa dua tu adik beradik ker?????hmmm ni wat CM nk majuk balik ni

bye,bye cik lie CM majuk ni,,,sampai hatimu,,

Imran Paris said...

CM...dah kuar dah...jgnlah sedih CM, saya tau hati CM tu bagai pungguk rindukan bulan. Tambah gundah gulana, asyik tewas je nak ngejar no 1...hahahaha

Udahlah jgn dilayan hati yang rawan, baik kita gi kedai mak jawa beli nasi rawon...sedapnya :( mana nak dapat nasi rawon kat Paris ni ha???

Yem0805 said...

Salam CL,

Ermm memang seronok bila suasana malam di Masjidil Haram..melihat mereka berkumpul di luar masjid

manzlie said...

salam yem..

memang seronok kan di situ..macam macam perangai leh kitia tengok


waslam

manzlie said...

salam Imran..

ada ker mee jawa rawon di Parissss....


waslam

manzlie said...

salam cikgu..


laa jgn lah majuk lagi..kan kita beramai ramai nanti ..kan cm GPK Presiden..mesti lah ramai ramai..mana leh dgn adik hanis sorang jer kan...ok nanti balik kl sya belanja cikgu makan roti paun lak....


waslam

Nor'ain Jaffar said...

Salam Cl,

Cantik gambar dan meriah rasanya ya...Tak kira siang malam org ramai aje kat makkah ya