MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday 13 September 2009

" Susana Masjidil Haram at 4.00pm.."

Ramai jemaah dah mengambil tempat untuk berbuka puasa di Luar Haram dan di dalamnyer..nampak tak Supra warna Hijau dan Putih tuh....?
Walaupun dalam keadaan 4.00 petang tetapi Keadaan di Dtaran Kaabah amat lah PADAT dengan Jemaah yang melakukan Tawaf serta Umrah..alhamdulilah...

38 comments:

rosli said...

Salam Azli dan rakan2

Syahdu dan padat dengan umat islam yang sentiasa mencari pahala terbaik dalam bulan Ramadhan. TQ Azli

rosli said...

Salam Azli,

Saya baru saja menikmati juadah berbuka puasa dengan keluarga saya. entri 10 hari terakhir Ramadhan Sdra Azli memang membuat kami teruja dan rindu pada Makkah dan sentiasa berdoa dapat ke sana satu hari nanti di bulan puasa. Teruskan usaha murni sdra Azli.

CM said...

salam ciklie

baru lepas buka puasa ni,subhanallah ramainya jemaah,suasana sprt musim haji yer.ada beza ker warna supra ketika berbuka puasa tu?pukul 4.00 ptg dah kena ready untuk berbuka puasa,jika tidak mungkin tiada ruang didalam masjid yer..tq atas paparan ni..kami amat menghargainya...

aznaz said...

salam saudra Rosli...

alhamdulilah jikalau itu yang saudra dapat...menyelami apa yang berlaku disni adalah matlamat sya sbenarnyer...insyallah say doakan semoga saudra akan kesini di wkatu bulan puasa nanti..

waslam

aznaz said...

salam cikgu mas..

yee skag kena kuar awal kalau nak duduk situ..sebab dah ramai dah..minima skg 1.5 million dah jemaah berbuka...seronok tau..bila letupan bo dibunyikan di atas gunung tuh kami pun beramai ramai berbuka bersama sama

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Nikmat berbuka dgn 4 biji kurma sedekah dari pak arab, nikmat kenyangnya dari maghrib hingga tengah malam baru nak jamah nasi. Itu musim bukan ramadan, nikmatnya. Kalau ketika nilah ...... limpahan nikmatNya bukan kepalang, begitulah barakahNya Ramadan. Kesana jua....

Amin.

Tq.

CM said...

salam ciklie

kat sini cikgu nk ucap tahniah,ur follower dah jejak 300 org,masa cikgu join dulu tak sampai 50 org lagi,sesuatu tu kalau berkat dan redhai dia akan jadi lebih baik dan semakin baik,macam ni lsh blog ni,makin bertambah peminat yer,moga penulisnya terus sihat dan diizinkan Allah berdakwah dengan cara yg cukup tersendiri,insyaallah...

aznaz said...

salam Hilmy...

alhamdulilah..begitu lah kebrkatannyer dan kelebihan nikmat berpusa di sini..kami disini tiada terasa letih atau dahagaa serta lapar..macam seprti biasa ajer..alhamdulilah syukur pada allahswt..

wslam

aznaz said...

salam cikgu mas..

sya pun tak sangka jadi begini..mula mula sesajer jer buat blog nih tanpa mengaharapkan sesuatu tetapi dan jadi camni kan..tapi takdapat lah nak masuk MOst Famous blog di Mesia..depa rejeck lah..maybe takmenarik kot bagi depa..mekasih atas ingatan mu ituh dan sokongan pada semua..

waslam

Ayah Zain said...

Salam Manzlie,

Pukul 4.pm dah ramai macam tuh, kalau nak berbuka lagi la yer. Maha suci Allah yang telah menjadikan lembah gersang ini kepada lembah yang begitu makmur sekali.

aznaz said...

salam yah zain..

yup..kul 5.00pm dah penuh dah dgn jemaah ..kena lah soalt di luar Haram kalau terlewat sikit...alahmdulilah..makkah insyalah akan jadi satukota yang paling Masyur di dunia bagi muslimin dan muslimah...

waslam

CM said...

salam ciklie

alah apa sangat lah most famous blog in malaysia,skrg model tu yg pegang...cik lie kena lawa cam dia kot,hehehe
,cukup lah famous di hati kami dah cukup,buat saham untuk akhirat.nanti,teruskan menulis

Noor said...

As Salam CL..

Subhanallah seronok nyer kat Baitullah.. kul 4 ptg dah ramai yang cop tempat solat sambil menambahkan amal ibadat bagi menunggu waktu berbuka.. kat m'sia lak kalu kul 4, ramai yang dok cop tempat parking nak p beli juadah berbuka dipasar ramadan.. namun, masih ada yang berada dimasjid bertadarus menunggu masuk nya asar..

tahniah CL.. follower dah ramai.. meriah lah PDKM.. semoga Allah merahmati ukhwah kita semua..

CM said...

salam noor

lagi satu cop n booking tempat direstoran arr,kalau tak penuh,kt mesia ni kan..cik noor tu bercakap atas pengalaman kan,hehege

ramai dah follower cikliekan..kita ni dah jadi org lama dah kak...artis veteran,ngeh,ngeh,ngeh

Anonymous said...

salam abang,

syukur alhamdulillah & terima kasih pada abang kerana masih sempat membuat n3 terbaru pada kami ttg perkembangan semasa di baitullah..walaupon abang pasti sedang sibuk dgn tugasan kerja & ibadah di bulan ramadhan ini.

tahniah juga drpd hanis, dalam tempon beberapa bulan sahaja follower blog abang telah mencecah 300..semoga usaha2 abang terus diberkati Allah.

aznaz said...

salam cikgu mas..

tak paar...yang penting saya ikhlas buat blog nih untuk tatapan mereka yang rindu pada baitullah..

waslam

aznaz said...

salam Kak Noor..

oh ye ker...cop parking nak berbuka di restoran..spa kah gerangan tuh...cik Tipah.? Cik hasnah or Cik rohani?

waslam

aznaz said...

salam Adik Hanis..

alhamdulilah....smoga apa yang baik kita lakukan akan di permudahkan oleh allah swt insyalah..

waslam

KSPulau said...

Salam CL & semua...
Tak terkata menengokkan gambar2 nih... Hati makin mendesak2.... Doakanlah saya juga dijemputNya ke sana.

Spt kata CM, keikhlasan hati CL dl berblog yg akan memberikan buah hasil terbaik....

IBAN MUSLIM said...

Seakan-akan musim haji...bumi barakah...

CM said...

salam

amvooii cik lie tu kuar nama 3m tu yer,,cik tipah,cik asnah cik rohani...jgn abg jamil nanti ada drama baru pulak kt sini,tak larat nk layan... "mana butang baju aku pah",,hehehe..

Tumpang lalu cik lie...sejuk hati cm hari ni,cikgu KS sokong CM,biasa yer ada jer dia nk usik cikgu...cikgu Ks raya mana thn ni,pulau mana? pulau sabak ker??

gyan MD said...

Salam Abg Lie,

Masha Allah, sebegitu ramai org yer ... bestnyer puasa kat sini.. bertuah Abg Lie leh turut sama solat di masjid yg pahalanya 100,000 kali berbanding solat di masjid lain..

cikhany said...

Salam

Ramainya jemaah sekarang ni. Pukul 4 dah kena booking tempat. Bawa makanan sendiri ke? Seronoknya berbuka beramai-ramai. Doakan semoga saya juga dapat ke sana.

aznaz said...

salam Mamaija..

alhamdulilah..rezeki allah swt bagi...


waslam

aznaz said...

salam cikgu mas...

butang baju aku mana dahhhh..!!!1 cerita apa tuh cikgu...

cikgu nih...suka sangat duk nyakat yer..

waslsm

aznaz said...

salam KS pulau...

mekasih ats ingatan mu ituh..

waslam

aznaz said...

salam Iban Muslim..

ramadan lagi banyak jemaah dari musin haji..
tahun lepas last ramadan lebih kurang 5 ke 6 juta jemaah dtag solat tau...sesak bagai..seronok sya lihat masa tuh..


waslam

ruz said...

Cik Lie..
terharu tengok gambar orang berebut penuhkan rumah Allah mencari keberkatan 10 terakhir..Subhanallah!
kat Msia bila masuk 10 terakhir shopping mall makin sesak..merebut sale..

Unknown said...

Salam CikLie,

Takdak komen pasai pak arab ka?

Saya balik dari bumi Makkah minggu lepas. Salah satu insiden yg paling saya ingat, petang khamis tu saya dok tunggu nak berbuka di masjid kucing. Dah dekat nak waktu masa tu, ada sorang pak arab tumbuk idung sorang mamat arab dalam masjid kucing tu pasai berebut kurma chemey yg orang bagi. apa la arab ni, bengong... pasai kurma 6-7 biji pun bertumbuk sampai berdarah idung.

Sebab ni la Allah turunkan Nabi dari kalangan org arab kot. Saya ingat satu hadis. "Sesungguhnya aku diutuskan untuk memperelokkan akhlak" tapi pak arab tak penah ingat kot hadis ni.

aznaz said...

salam Ruz..

tu lah bila sya teringat kat mesia..last 10 days ramdan shopping mall lah yang paling penuh .di masjid kita yang gah pun kososng..tetapi disni ..subhanallah.s.eronok kami...takcukup terawih solat Tahajudd lagi penuh..malam tadi boleh dikata kan 90% jemaah yang slat tahajudd menangis teresak esak masa iman last mohon doa..sedih sya juga sebak and nangis...rasa takut dan insaf masa tuh..

waslam

aznaz said...

salam Wahi..

banyak cerita tentang mereka tuh..cuma sya takleh nak cerita disnin lah..very sensitif..heheh

walam

aznaz said...

salam Myson..

alhamdulilah semua tuh dengan izinnyer dik..

waslam

rezeki said...

salam

alhamdulillah, meriah di haram dalam mencari bekalan akhirat

safiudin.com said...

salam sdr,

alhamdulillah, syukur.

teruja saya ke sana bila melihat ramai jemaah....

tatapan ini membuatkan saya insaf dan rasa diri terlalu kerdil...


safiudin dot com

zieka81 said...

Assalamualaikum

Terubat kerinduan..
Teringat dok berbuka depan Kedai Perfume kat Mekah Tower..
Lalu kat kedai tu dipanggil berbuka..
Nasi beriani lagi...
Terima kasih dok paste gambar gambar Masjidil Haram..

aznaz said...

salam Rezeki..

alhamdulilah...memag skg lah waktu nyer kita harus mengejar habuan yang di turunkanoleh allah swt pada bulan ramadahn nih...amat lah rugi jika kita melepas kanyer begitu shaja..

waslam

aznaz said...

salam Safiudin..

alhamdulilah...sememgn nyer kita harus menginsafi diri pada setipa masa dan ingat akan NYer.

waslam

aznaz said...

salam Zeika..

alhamdulilah...
terima kasiih..


waslam