MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 28 September 2009

" Kasih Sayang Ayahanda dan Bonda..."


Juadah makan bersama ayahadan dan Bonda di pagi raya..alhamdulilah
Malam tadi kami makan bersama....seronoknyer...
Salam from Makkah buat semua teman PDKM...sesungguhnyer Allah swt maha pengasih dan penyayang..allah swt senantiasa mendengar doaku...sehari dua ni, ingatan ku cukup kuat pada ayahanda dan bonda, aku terasa tetiba perasaan rindu tuh datang walaupun dalam ketika kesibukan aku bekerja sekarang, aku sedar minggu ini adalah minggu terakhir ayahanda berada disini( hampir 49 hari ayahanda disini) makkah bumi barakah...sebelum mereka pulang aku harus bertemu untuk mengucapkan Selamat Tinggal...malam tadi aku menerima satu panggilan dari Lobby, rupa rupanyer gerakhatiku tepat sekali..ayahanda dan bonda sedang menunngu ku..ayahanda berhajat benar untuk membalas budi ku..katanyer: AYAH DAN BONDA NAK AJAK AZLI KELUAR MAKAN MALAM BERSAMA....aduhai bukan itu yang aku harapkan, tak pernah terlintas di hatiku mengharapkan sehama balasan pun dari apa yang aku lakukan untuk tetamu allah..AKU YANG PATUT MERAIKAN TETAMU ALLAH BUKAN AYAHANDA SEBAGAI TETAMU MERAIKAN AKU..bisik hati kecil ku.....dengan penuh HIKMAH aku menolak perlawaan ayahanda dan bonda, bukan niat di hati untuk menghampakan mereka kebetulan memang aku sudah menyediakan mereka juadah makan malam bersama - aku ingin mereka merasa Nasi Goreng, ayam goreng serta kentang ubi dan sandwich yang telah aku order di room service tadi..di saat mereka menikmati juadah tersebut seolah olah mengingatkan aku kepada kedua orang tua ku yang sudah tiada lagi..tiba tiba hati ku menjadi sayu....kami berbual sesama..ternyata ayahanda dan bonda bukan lah seorang yang gemar bercakap perkara yang sia sia, sepanjang perbualan kami ayahanda mendidik ku dalam membicara tentang agama...kami bertukar cerita dan pendapat, ayahanda mendidik ku dengan penuh hikmah, nasihat dan tunjuk ajar nyer penuh dengan nilai nilai kehalusan budi - lambang kasih seorang ayah pada anak anaknyer, aku cukup tertawan dengan Halus Budi dan tata kata mereka berdua..alhamdulilah segala tunjuk ajarnye akan ku semat kan di dalam hati ini buat bekalan perjalanan ku kemudian hari... saat Perpisahan kami hampir bermula...kami perlu mengucapkan Selamat Tinggal antara satu sama lain...aku dan ayahanda berpelukan sambil airmata keluar bila mana perasaan sayu dan syhadu tiba di sanubari kami...aku merasa kasih sayang seorang ayah yang telah hilang 17tahun seperti kembali semula mengalir dari tubuh ayahanda...rupanyer ayahanda juga merasa sebak dan pilu lalu menitiskan airmata bersama ku bilamana kami berpelukan , bonda merenung kami yang dalam kesedihan dengan linangan airmata juga...aku merasa bertuah pada malam tadi kerana ku rasakan allah swt bagai mengantikan kasih kedua ibu bapa ku..terima kasih pada ayahanda dan bonda kerana sudi hadir dalam hidupku..doa ku pada allah swt semoga mereka berdua akan datang lagi kesini sebagai tetamu allah lagi...insyaalah. Selamat Pulang ke tanah air Ayahanda dan Bonda semoga allah permudahkan perjalanan mereka dan akhir sekali Ayahadan dan Bonda kirim salam pada semua pembaca blog PDKM....syukran..waslam
P/s: Tangkap respek cara ayahanda bertakzirah..penuh dengan tertib dan halus budi bahasanyer walaupun penuh ilmu di dada nyer...satu pengajaran pada kita semua supaya jangan lah anggap diri ini Hebat tapi ilmu cuma sejengkal sahaja...aminn...

63 comments:

olive oyl said...

byknya makanan che azli....wajah keibuan terpancar di wajah bonda..

olive oyl said...

eh bkn ..naluri keibuan...naluri keibuan terpancar di wajah bonda

manzlie said...

salam olive..

benar tuh kata mu....

syabas..dah jadi ratu Trek skg...hehehe


waslam

Ummi Wafa (UW) said...

SALAM CIK LIE,

Belum sampai ke noktah terakhir menatap coretan kali ini, mutiara jernih sudah membasahi pipi UW, terasa seperti semalam bertemu CL dan ayahanda & bonda. Walaupun hadir seketika pertemuan itu, UW dapat rasakan kasih sayang yg ditunjukkan oleh mereka. Apatah lagi CL yg hampir sepurnama bertemu mata.

Bertuah betul CL mendapat kembali kasih sayang seorang ayah dan ibu yang telah lama hilang kini hadir kembali di tanah yang penuh barakah. Semoga hidup CL bertambah ceria. InsyaAllah.

cikgu mas said...

salam ciklie

belanja CM makan macam tu jugak yer...

cikgu mas said...

memang sodih catatan ni....tetiba pulak CL ni tangkap syahdu gaya menulis yer...besar ertinya pertemuan syahdu ni,susah CL nak melayan hat cam ni...CL mmg anak yg baik....tabik spring kt my fren ni

abg samad!!!!! contohilah CL ni,biar sejuk mak bapak Cm tgk abg samad arr
hehehe

manzlie said...

salam Ummiwafa...

benar kata kata ummi tuh..terpancar kejernihan dan ketulusan hati dari muka mereka tuh kan..alhamdulilah..allah maha besar dan esa..aminnn..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

hmmm takleh lah belanja cikgu makan..kan cikgu skg diet ...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

abang samad mu cuti seminggu dahhh...takkan tak jumpa kot...


waslam

uncle pet..!! said...

mmg tngkap respek post cik lie yg ni..
krm slm ayahanda+bonda ek cik lie..

manzlie said...

salam uncle Pet...

insyaalah...


syukran

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Rasanya baru lagi ayahanda bonda kat sana, rupanya dah 49 hari rupanya. Cepat sungguh masa berlalu yer CL.

manzlie said...

salam ayah zain..

benar..cepat sungguh waktu berlalu kan...

syukran

waslam

zairin said...

Harap Cik Lie banyak bersabar. Allah memberi rezeki dalam pelbagai bentuk, rezeki sihat, rezeki harta dan sekarang cik Lie mendapat rezeki kasih sayang.

Cikgu Zairin

manzlie said...

salam cikgu Zairin

benar kata kta cikgu tuh..sesungguh nyer sya amat bersyukur pada allah swt atas apa pemberian nyer pada sya..


syukran

walsam

ummi humaira said...

bila baca N3 CL kali nie ummi pun rasa sebak juga , ummi pun dah kehilangan ayah 17 thn yg lalu ..
hanya doa dikirim buat ayah yg bersemadi disana..
untungnya CL dpt bermunajat (berdoa untuk ayah bonda) di bumi barakah setiap masa ..

hilmyiskandar said...

Salam.

Ketelusan dan tanggungjawab ibu tiada bandingannya. Syukur.

Amin.

tq.

Ustaz Nazmi said...

Kasih sayang..Jika difahami..mampu dimiliki oleh semua hamba Allah...

Ayah Zain said...

Salam CL,

Sungguhlah CL, benarlah kata UH n3 mu kali ini memang membuatkan lelaki hilang machonya, teremosi sekali, sebak dan hiba bila mengingatkan ayahanda az sudah pergi buat selamanya 22 tahun yang lalu terutamanya di subuh yag hening ini. Ya Allah, Engkau ampunilah segala dosa-dosa ayahku, Kau lapangkah kuburnya dan Kau lepaskan lah ia daripada seksaan kuburMu yang amat pedih.

rezeki said...

Salam CL,
mmg benar, tanpa ayahanda dan bonda kita , kita tidak akan melihat dunia ini dan jasa mereka tidak terbalas dlm membesarkan kita.

semoga Allah SWT merahmati kita semua .

Gee said...

Salam cl,

Syukur cl dipertemukan orang seperti ayahanda dan bonda.

Hanis said...

salam abang,

sebak membaca n3 abang pada kali ini...Allah maha besar..Alhamdulillah, kerana telah menemukan abang bersama Ayahanda & bonda..sekurang2nya terubat rindu abg pada ayah & ibu abang...semoga jalinan kasih sayang itu berpanjangan ke akhir hayat.

safiudin dot com said...

salam sdr azli,

alhamdulillah, syukuran.

biar siapa pun 'dia' terpancar kasih sayang mereka.

inilah kasih sejati..

Yem0805 said...

Salam,

Alhamdulilah CL mendapat kasih sayang ayahanda dan bonda..
memang terpancar keberkatan daripada mereka.

My Life said...

salam.. syahdu sekali hati ini ketika membaca entry ciklie ketika ini.. terasa ciklie begitu merindui kedua2 org tuanya..
"moga kedua2 org tua ciklie ditempatkan di sisi org2 yg beriman",, amiin..

kasih sayang begitu halus..andai dijalinkan dengan keiklhlasan..semoga bonda , ayahnda serta ciklie dalam redhanya.. serta hubungan yg sedia ada terikat antara kalian dilindungi dan diberkati sentiasa.. itu doaku... insyaallah...

cikgu zainab said...

syukur kerana Allah SWT pertemukan azli dgn ayahanda & bonda buat "pengganti" kedua ayah bonda yg telah pergi. kak nab doakan azli bahagia...

||alis|| said...

salam ciklie...

indahnya pertemuan ini. pasti perpisahan juga sesuatu yg sukar...

semoga hubungan kalian bertiga terus diberkatiNya, amin :)

Noor said...

As Salam CL..

bergenang air mata membaca N3 CL pepagi nie.. bagi yang pernah merasai kehilangan insan yang bergelar ayahda.. pasti kerinduan tak terucap dengan kata2.. hadir nya 'ayahda & bonda' pasti mengubat rindu yang telah lama bersarang dijiwa.. walaupun tidak bisa menggantikan arwah yang telah pergi.. namun sedikit sebanyak terubat juga rindu didada..

p/s: bagi yang masih mempunyai 'ayahda & bonda' hargailah mereka.. siapalah kita tanpa mereka..

sob sob.. cheq pun tgh sayu nih.. esok, 10 syawal.. genap 14 tahun ayahda cheq pergi meninggalkan kami sekeluarga.. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh ayahda cheq & ayahda serta bonda CL.. amin

manzlie said...

salam Noor...

ahamdulilah..terima kaish atas doa dan ucapan kak noor ituh...semoga allah swt merahmati mereka semua yang telah tiada..aminn..

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

alhamdulilah..semoga kita semua di rahmati olehNyer..

walsam

manzlie said...

salam Ustaza Nazmi...

benar kata ustaz, kasih syang yang sejati datang dari hati pasti kita akan dapat melihat nyer....

syukran

waslam

manzlie said...

salam Rezeki...

yup...sapalah kita tanpa mereka yang mendidik dan membesarkan kita..

syukran

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

sesungguhnyer ayah dan ibu adalah segala galanyer bagi diri kita..

wasalam

manzlie said...

salam gee..

syukur alhamdulilah...

waslam

manzlie said...

salam Hilmy..

benar kata saudara tuh..

waslam

manzlie said...

salam Ummi_Humaira..


alhamdulilah...syukur dan terimakasih atas doa dari saudri ituh..

waslam

manzlie said...

salam safiudin...

terima kasih atas komen saudra..memeng benar terpancar kasih sjati dari mereka tanda keihlasan...

waslam

manzlie said...

salam Yem..

alhamdulilah...keikhlasan dari mereka jelas terpancar di mukanyer..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Kak Nab..

terima kasih atas dari doa akak tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam alis...

semoga berkekalan...insyaalah

waslam

ijoismart said...

Selamat pulang ayah dan bonda.

manzlie said...

salam my life..

terima kasih atas doa mu ituh..

waslam

Mrs Att said...

Assalamualaikum...
Selamat Hari Raya CL

ibu,mommy,mom... said...

Syukur Alhamdulillah kerna cik Li berkongsi cerita dengan kita ...
Semoga segala tunjuk ajar,tatabicara dari ayahanda bonda tersemat di hati sampai bila bila..

manzlie said...

salam mrs att

selamat hari raya...


waslam

manzlie said...

salam Ibo,mommy

syukur alahamdulilah..semoga kita mendapat keberkatan dgn nasihat dari ayahanda ..

waslam

umiazuddin said...

salaam

alhamdulillah, terubat juga rindu cl dengan kehadiran ayahanda dan bonda di bumi barakah.
semoga silaturrahim itu akan terus segar dan berkekalan sehingga ke akhir hayat. amin.

doa dan al-fatihah buat mereka yang sudah pergi. semoga mereka ditempatkan Allah bersama golongan yang abrar. amin.

manzlie said...

salam ummiazuddin..

alahmdulilah, terimakasih atas doa mu ituh...

waslam

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Apa khabar? Kabare? Waras?

Lama nyer tak jumpa ye...saya sibuk dan menyibuk, tak sempat...

Saya nampak kuihg semperit le....makan tu tak boleh cakap, nanti tersembur-sembur kan...

Hari Raya bersama ayahanda dan bonda, memang sentiasa memberi 1001 kebahagiaan...macam Cik Lie cakap, peluk ayahanda dengan menitik airmata...kerana kerinduan pada ayahanda sendiri...

Pada yang masih ada emak dan abah, peluk dan cium lah mereka....jangan hanya sudi mencium dan memeluk mereka bila mereka sudah kaku....

manzlie said...

salam Datin Asnija..

ana sini sihat alhamdulilah..heheheh
benar kata kata datin tuh..peluk lahmereka ketiaka mereka ada skg...
kuih tuh ayahanda hantar bawakmai sini...


waslam

Atikah said...

Salam,

Ayahnda dan bonda dah nak balik Malaysia.... semoga selamat sepanjang perjalanan... cepatnya masa berlalu... rasa cam baru jer ayahnda n bonda p sana... kirim salam pada ayahnda n Bonda "assalamualaikum"...

manzlie said...

salam dik tikah...

memamg terasa cam sekejap jer an..insyalah

waslam

Kasmin said...

Salam Sdra Manzlie.

Terharu rasanya hingga menitis air mata bila baca blog sdra yg ni.Saya faham apa ertinya kehilangan tu sebab saya juga pernah dlm keadaan begitu. Walhal bersukurlah kepada yang maha esa dapat juga anda dipertemukan juga dgn orang2 yg sangat dikasehi tu. Saya juga tumpang gembira ni. Dgn kesempatan ni saya juga sangat berterima kasih kpd sdra dan CM kerana sudi mempelawa saya menjadi ahli di GPK dan PDKM. Akhir kalam saya doakan anda dan semua peminat PDKM semoga berada dlm kesihatan yg baik kerana itu adalah nikmat Allah yg tidak ternilai.
Wassalam

Cik Amy Sensei said...

salam lebaran buat tuan di bumi barokah..

manzlie said...

salam Amy sensei..

terimakasih..salam aidlfitri buat amy jugak erkk..

waslam

manzlie said...

salam saudara Kasmin..

alhamdulilah..sememengnyer saya mat bersyukur atas apa nikmat yang diberikan oleh allah swt...


waslam

Hanis said...

salam abang,

setiap kali melihat wajah bonda..terutama bila bertelekung...mesti teringat kat mama...mama mane bang?

cik imran kita pon lama tak nampakkan bang..

manzlie said...

salam hanis..

ye lah...

waslam

Kak As. said...

salam,

ada ni.... cuma sibuk sikit.

musim kenduri la ni. rumah terbuka, kenduri doa selamat nak p Mekah dan anak nak p keluar Negara mengaji. aduh berat badan dah naik 1kg selepas raya ni... alahai...

kita adalah anak2 yang dikasihi..

Imran Paris said...

En Li, apa kabar?

Hanis...ni ada ni, bz manjang.

Saya sebak betul baca catatan En Li kali ni, bersahaja dan begitu luhur.

manzlie said...

salam Imran...

dah agak dah mesti sibuk dengan tugas tuh...takpa...alhamdulilah...

waslam

muhafip said...

ASSALAMUALAIKUM,
APA KHABAR ABG AZLI,ADIK DI SINI SEKELUARGA SIHAT DAN SEMUGA ABG AZLI SUKSES DALAM MENJALANKAN TUGAS DISANA.

muhafip said...

salam abg,
buat pengetahuan abg,adk telah mendapat cahaya mata yg ke 6 iaitu
Edrian Azwar,yg sulung Hilman Amsyar,Muhammad Danish,Muhammad Haziq Rifqi,Khairin Azraie dan Fahrin Hazriq dan tidak ketinggalan juga adk sekeluarga mengucapkan selamat hari raya aidilfitri buat abg di perantauan,jauh dimata dekat di hati.semuga kehadiran ayah dan bonda dapat mengubati kerinduan abg....wassalam.