MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 19 September 2009

" Solat Jumaat tadi....'

Keadaan di Luar Masjidil Haram...jemaah duk menunggu masuk waktu solat Jumaat tadi...
Suasana di Masjidil Haram ketika jam baru pukul 12.00 tengahari..

Juga dapat di lihat depan Pintu Utama King Abdul Aziz 1, Jemaah masih tidak berganjak walaupun keadaan panas terik 46c sementara menunggu masuk solat Jumaat...alhamdulilah

P/s: Malam ke 29 - Allah swt kurniakan kepadanye pahala 1000 kali haji yang mabrur






53 comments:

Hanis said...

salam abang,

ceria laa blog abg sekarang nie...warna warni...

Hanis said...

salam abang,

abang, hanis dok tengok tv9...solat tarawih...sedihnyaa....sekejap2 imam menangis, jemaah yg lain tak usah kata laa...tersedu2..hanis yg dok mendengar & melihat di tv pon menjadi sayu...

cikgu mas said...

salam

hanis !!!mungkin kerana hatinya sedang ceria dan berbunga-bunga kot??hehehe,,tuan punya blog jer yg ada jawapannya,

keberkatan ramadhan,tuan punya blog pun sentiasa hepi,mengejar ganjaran dan bonus dari Allah..

manzlie said...

salam dik...

Jemaah sebelah abg tadi pun menangis...abg yan gtakberapa faham pun duk sebak jer..alhamdulilah...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

hiss jgn lah cakp camtuh....bisik bisk jer lah dah cukup...heheh

memag pun semua org kat maakkah nih mengejar Bonus dari allah swt sekarang...alhamdulilah

syukran

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Solat jumaat tadi adalah yang terakhir dalam bulan Ramadhan kan, moga kita dipertemukan lagi di Jumaat pada bulan ramadan akan datang.

Ya Allah ya Tuhanku terlalu banyak nikmat-nikmat kepada hambaMu ini namun kami selalu lupa akan nikmat-nikmat itu, kami memohon keampunan daripada Mu ya Allah.Kau pertemukan lagi kami kepada Jumaat dalam bulan Ramadan yang akan datang.

Noor said...

As Salam CL..

Sedihnya nak tinggalkan ramadhan.. kat damansara pun imam tangkap 'leleh'.. sayu sungguh.. kat sini dah nak masuk subuh lagi sejam setengah.. semoga segala amalan sepanjang ramadhan diterima Allah.. Selamat beribadat dimalam yang terakhir CL..

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

psstt.. CM, kata tokey estet cheq kan 'keceriaan melambangkn perasaan' ngeh ngeh ngeh..

p/s: CR, cheq dah gantung pisau toreh untuk seminggu.. babai getah 'sekerap' ku

rezeki said...

Salam CL,

satu dari hari2 yg indah di haram.
alhamdulillah.

ps : gantung je no, jgn buang tau ngeh,ngeh,ngeh

manzlie said...

salam ayah zain..


terima kasih atas ungkapan ayah tuh..sya amat menghargai nyer...

syukran

waslam

manzlie said...

salam Noor..

aduh meruntun si pemotong gotah nih..taksangka lak cempedak dah jadi nangka..

alhamdulilah....mekasih atas ingatan mu ituh..

syukran

waslam

baz said...

http://www.youtube.com/watch?v=3uY5FTG2OEw

manzlie said...

salam rezeki..

memang indah kan..alhamdulilah...

syukran

waslam

cikgu mas said...

salam..k.noor

menyanyi tugu man bai...la,rehat aarr bila dah tak menoreh,balik damansara nanti kerja berat balik...

k,noor ..kat selama tu nanti terlepas drama `nur Kasih` antara CM dengan hero dia...samad hassan arr,ganti Adam Hassan(hero drama Nur Kasih) ciklie tau ker drama yg tgh meletup kt mesia tu...

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Selepas kubersahur,
Kubuka peti ajaibku,
Kulihat dan kurenung paparannya.

Kurasa bagai kuada di sana.
Tapi hakikatnya aku di timur jauh dari Qiblat.

Kuhanya mengadap ikut petua kompas.
Hatiku tetap dekat dan hampir.
Semakin lama semakin subur.
Hati bertekad untuk ke sana.
Biarlah ke sana dulu sebelum ke kubur.

Sungguh untung mereka di sana.
Apakah tiada habuanku sama.
Biar kita rasai sama-sama.
Biar di atas bumbung atau di depan Multazam.
Asalkan berada di dalam lingkungannya.

Ada wang ada harta.
Belum sempurna wasilahnya.
Kiranya ditakdirkan.
Itulah titik pertemuannya.

Kuingin bukan keindahan zahirnya.
Tapi tauhid di hati yang hendak dizahirkan.
Menyatakan cinta pada-Nya.

Cinta-Nya padaku, cintaku pada-Nya.
Hendak dipertemukan.
Biar ihsan dibuktikan.
Dilihat atau melihat bersepadu di hati.

Bukan bersajak atau berpuisi,
di hujung jari.
Tetapi luahan hati rindu hendak ke mari.

Insya Allah akan terbukti.

mamaija said...

Salam

Ramadan dah sampai ke penghujungnya dan semoga pahala sepanjang bulan ini diterima Allah swt. Kat sana sembahyang tahajud berjemaah ke?

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Baru kita-kita je kat rumah cik lie, gurau-gurau dulu la ye...

Cik lie, noor ni walaupun noreh getah tapi tahap IQ dan keseniannya sunguh tinggi, jadi idola saya...

cikgu mas pulak, memecut dah kat Melaka, saya juga masih terket-ketar kat Puchong ni...Hanis pun dah kat seremban...

Cik lie, Mas asyik ugut saya je tengok drama hindustan dia ngan samad, bila tu? pasti citer ni di shoot kat ladang getah noor, kalau takpun kat tempat si khairyn...ada ke dia suruh saya ngadap notebook je, tak yah tolong basuh pinggan, kesian tau mak mentua saya....

Kat sana ada staf cik lie yang balik kampung macam kat Mesia ke? ada ke konsep naik bas express bagai?

ok Cik Lie jangan sedih ye, hepi-hepi je, supaya tak berkedut muka..biar tua, asal jangan kerepot....saya temankan...hu..hu...saya pong beraya tanpa ayah dan ibu....ayah dan ibu saya raya kat seremban...huwaa...

Asnija said...

Mas,
Tak payah cik Lie, akak pong tak tahu...ketinggalan zaman laa..bila time nyer dan channel mana?

My Life said...

assalamualaikum..
mengharungi detik2 terakhir ramadhan memilukan... entah sempat entah tidak kita bertemunya lagi.....

cm mungkin hati cl sedang ceria dan berbunga-bunga??? amiin.. hehhehe

insyaallah semoga cl sentiasa gumbira didalam mengejar anjaran dan bonus dari allah... insyaallah

cikgu mas said...

salam

kak nija drama nur kasih arr TV3 hr jumaat n sabtu kul 9,hanis tau peminat drama tu sungguh2,,,depa berlakun kt mekah tu kak nija,ciklie tau tu...saya tukarkan nama hero drama tu dari Adam Hassan ke Samad Hassan..fuuh,,ngeh,ngehmngeh..

pok lie said...

Salam,

CL,

Semoga kita dipertemukan kembali Jumaat Ramadhan tahun hadapan.Insyaallah.

rosebali

PINATBATE said...

Salam akhir Ramadhan..
sayu jer tengok perhimpunan umat Islam sebegitu ramai bersesak merebut peluang beribadah.Kakpinat nak balik kampung kejap lagi..tunggu hujan reda..nak bersihkan rumah mak yg dah dua minggu kosong lepas tu nak bawa ketupat rendang ke rumah mak mertua..
Selamat berhari raya kpd Cik Lie..dan semua pembaca blog PDKM..Maaf zahir batin..

khairyn said...

Salam

Semakin 'meriah' kota mekah :)
Sesiapa menghidupkan malam hari raya fitrah dan malam hari raya korban, nescaya tidak akan mati hatinya pada hari mati hati-hati”. (Riwayat Imam at-Thabrani dari ‘Ubadah r.a.)

mohon laluan..

Kak Asnija
Nanti saya bookkan tempat untuk shooting lagu hindustan ye. Saya cari bukit curam, laju sikit kalau nak bergolek. Sila pastikan sari masing2 menutup aurat. Action!

manzlie said...

salam kak Pinat..

amboi seronok dia nak berya dah...suka dengar cerita dia..alhamdulilah..
selamt hari raya..

waslam

manzlie said...

sala pole..

alhamdulilah dan insyaalah semoga kita berjumpa lagi di ramadan tahun depan..

waslam

Kak As. said...

salam,

lagu ni khas buat CL nyanyi na.

Dhari raya
terkenang daku kepada sidia
kampungku nun jauh disana
ayah serta bonda ku

ditepian tasik putrajaya
danau hening nan damai selalu
disitulah tempat ku bertemu
aku dan dia....

Bergema suara takbir
memuji nama Ilahi
rasa dalam qalbu
tenteram nan damai selalu
terubat jua rindu ku
kerana ku hampir dengan MU
dihadapan Baitullah Mu.

manzlie said...

salam datin asnija...

ohh ye ker drama tuh meletop skg...sya kat sini takdapat nak tengok drama lah datin...mana ada tv channel sini..hheheeh

selamt hari rya datin..

waslam

manzlie said...

salam mamaija..
memag sini solat thajudd berjemaah...

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

amboi dia suka snagat duk tukar hero lak...hmmm takpa aar..asal senang dihati sya redha jer..heheh


waslam

manzlie said...

salam mylife..

alhamdulilah..

waslam

ranting said...

Salam che li,

Huh panasnye 46c.... tapi dengan keimanan yang teguh.... semuanye itu dirasakan nikmat....

Che li... dah dapat email saya tempohari...

SELAMAT AIDIL FITRI......'pulang ke fitrah'
Semoga kita diberkati dan insyaallah kita akan bertemu bulan Ramadhan 1431H

Kak As. said...

salam,

Hanis,
nanti abang balik bulan 12 boleh ikut sekali p buat Umrah.jangan nangis naaa......


amacam CM, CN dan Nija ????
cuma nak cadang jer.
kita pakat p ramai2 teman Hanis sbb dia tak dak mahram lagi.

CN kena la simpan duit skrap tu. jangan sorok bawah bantai, p simpan kat tabung haji.

Nija tentu dapat banyak duit tempahan cekelat.himpun buat tambang kapai terbang.

CM tak pa la dia ada gaji cikgu.

Kak As plak kenalah simpat duit kutu. tak dapatlah buat baju raya tahun ni.

cikgu mas said...

salam kak as

aiik..nape lagu P.Ramlee tu jadi lain liriknya..cm conpius ni kak,,ngeh,ngeh,ngeh

CL kata dia sedih dgr lagu raya kak..lagilah beraya sendiri tu..ada ketupat segera jer..tu

sodih den mengenang kan ciklie ni...biarlah samad menghiburkan hatinya..

manzlie said...

salam kak as..

amboi pandainyer akak ku nih menyanyi...lagu raya lak tuh..sodih den..


wasalm

manzlie said...

salam ranting..

insyalah..selamt hari raya nohh..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..


amboi pandainyer dia...kita makan ketupat jer lahhhhh takda spa pun nak hantar kat kita daging serunding ker..daging slai ker...daging kurma ker..yang ada cuma dging unta lah..heheh


waslam

Kak As. said...

salam,

aiikkk!!!!
CL dah pandai bahasa oghang Nogori9

janganlah bosodih jangggg....
bulan 12 nanti adolah milah buekkan ghondang minang dgn kotupat khas buek CL.

Noor said...

As Salam..

Kak As.. bila kak kata bulan 12 nie kita pakat jadi mahram kat hanis.. dan dan tu cheq tak jadi ligan ayam nak buat rendang.. cheq tukaq buat rendang ikan bilis aje lah.. ayam tu sat lagi cheq nak p jual kat tn ismet.. sambil2 jadik mahram boleh kita meng'upgrade'kan tahap amal ibadat kita.. la la la.. cheq nak p umrah..

CR aka tn ismet, tolong kawan bos.. cheq nak jual ayam 3 ekor.. ayam kampung tapi reban kat damansara boleh buat rendang pedas.. tak mahal stakat harga tiket 'to & fro' ke mekah je.. amacam??

CM.. semalam nyer episod 'nur kasih' cheq sudah miss lah.. nanti tlg 'hupdate' arr.. samad hassan opss.. dah macam 'kemat' hassan lak.. ngeh ngeh ngeh

Kak Nija.. buangkan hasrat itu jauh2.. aku bukanlah siapa2.. cuma 'pengemis cinta Illahi, perindu syahid abadi'.. menumpang bersahabat dengan kalian yang tinggi ilmu serta budi perkerti

psstt.. CL, cheq tgh rebus ketupat.. nak carik kayu.. nak carik kayu.. he he..

KAHERAH said...

Salam En Manzlie..

ada amanah dari sahabat2 saya di Yanbu nie. Mereka sudah pun berada di mekah dan ingin meraikan lebaran di Mekah dan mereka juga ingin menghubungi Encik untuk berkenalan dengan lebih dekat lagi,jadi mereka amanahkan saya untuk mendapatkan contact number En..bagaimana mereka boleh menghubungi Encik untuk bertemu..

rezeki said...

Salam,

ahli kelab gpk masih sempat bersiaran ye, rentung krg lomang,ketupat , rendang kat dapur tu ngeh,ngeh,ngeh

psss baru spi kl, jln ke kl cantik, laju. ke arah selatan kesesakan di mana2 spi terbehenti, nasib baik org saya saya balik bandar.

noor, ayam kat reban tu bak mai, kwn tulun jagakan . nti lps pi dtg ambik balik

CM, apa menu org melaka kali ni

Kak As,masak apa org kedah tahun ni

Hanis pula bagaimana ?
saya ingat ptg nak pi golek2 kat tgh jln TAR ngeh,ngeh,ngeh lenggang

Kasawari said...

Ucapan Selamat Tinggal Ramadhan dengan penuh terharu dan berdoa semoga dipertemukan sekali lagi di Ramadhan yang akan datang..

Selamat Hari Raya..

Maaf Zahir dan Batin dari Kami sekeluarga..

cikgu mas said...

salam rezeki
(tumpang lalu ciklie)

jgn ditanya menu apa kt melaka ni?CM sedih nk habaq nanti ciklie terliur pulak,sedih dia yg hanya masak ketupat segera tak da rendang,tak de srunding,tak de lodeh,tak de kuah kacang...hurmat ciklie tu,nanti dia nangis pulak,samad balik beraya pulak sapa nk pujuk dia..sabar yer ciklie..doakan kami dipagi raya,tika merenung multazam..

hehehe,,CR beraya dikota besar ek,wah jadi hero dia di Jln TAR yg legang tu,jgn lupa bawak ic pi mana2,takut ada operasi nyaah 5 bangla,indon,nepal tu dihantar balik,bimbang CM rezeki beraya di Jakarta nanti..ngeh,nge,ngeh

ciklie raya pun hupdate blog tau..

Ayah Zain said...

salam cl,

saja nak habaq kat CR, sat ni tadi ada satu suara amatlah manja call az, bila az tanya siapa ni, dia suruh cobak terkak. CR tahu ke tengok no macam dari sabah tapi bukan negek ngek ngek

Ayah zain dah agak siapak lagik buat lagu tu. sekalai az terka,betul. Tangkap lentok dia.

CR agak2 siapa yang call az?

p/s betul aliran ke kl cantek, ke selatan sesak

manzlie said...

salam Kak As..

hmm nak tunggu bulan 12 lambat lah akak..hehehetak sabar den nak makn nih..


waslam

manzlie said...

salam ranting..

alhamdulilah ..ada dapat kot...nanti sya chek yer...

syukran

waslam

manzlie said...

salam Noor..

laa sini mana ada kayu...batu bata ada lah.hehheh.

syukran

waslam

manzlie said...

salam Kaherah..

ohh ye ker...boleh gak mai sini..heheh

my number 561534338

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

sap kah yang call yah zain tadi..bagi aar tau yer..

wslam

manzlie said...

salam Kasawari....


selamt hari raya ....

syukran

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

amboi seronok nyer dia p jalan tuanku abdul rahman...
teringat lah cheq disni..

malam nih cheq nak amsuk Haram bertakbir....

syukran

waslam

rezeki said...

Salam AZ,
peminat misteri tu

manzlie said...

salam rezeki...

tau dah sapa peminat dia tuh
.....sicantik manis....


waslam

Kasmin said...

Salam Bro Manzlie,

Terima kasih atas keizinan sdra membenar saya memuat turunkan gambar2 di PDKM ke kompilasi album MH pribadi saya sebagai kenangan.Semalam apabila melungsuri blog PDKM anda terasa sebak didada ni duk melihat jemaah yang menantikan shalat fardu jumaat tu apabila mentari sedang membakar rasanya. Teringat jua waktu saya di MH (berada ditingkat atas dan terbuka tu) pada tahun lepas,waktu itu sedang manantikan shalat fardhu jumaat juga, rasanya panasnya mentari membakar dikepala dan tengkok saya tapi pungung dan bahagian kaki saya yg melekat kat lantai marble tu rasanya sungguh dingin sekali...hmm sungguh nikmat sekali rasanya (kenangan mengusik jiwa katakan!). Lepastu nonton TV1 (1:45 pagi waktu disemenanjung) bab shalat terawih secara langsung dari MH. Bertuahnya semua jemaah antarabangsa (termasuk anda) yang dijemput oleh Allah swt utk melaksanakan shalat terawih tu. Sungguh nikmat dan shadhunya bacaan imam terawih tu. Rasanya beruntungnya anda jika anda juga berada disitu waktu malam terakhir Ramadan tu, Shukur Alhamdullilah.
Oh tidak lupa jua, saya mengucapkan ‘Taqabbalallahu minna wa minkum wah minal aidin wal faizin’ pada anda. Semoga Allah swt. menerima segala amalan kita di Bulan Ramadan. Amiin.
Wassalam
Singapura (1250 hrs)

manzlie said...

salam saudara Kassim..

alhamdulilah...sesungguhnyer nkmat dan kenangan yang saudra lalui akan tersemta hingga ke ahkir hayat suadaura..terima kasih jua tas doa dan pandangan yang diberikan..semoga llah swt meberkati suadara dan juga pembaca blog PDKM nih..

syukran

waslam