MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 10 September 2009

"Terawih malam 10 Terakhir Ramadan..."

Di luar kawasan Haram pun dah penuh dengan jemaah jemaah tadi...
Di atas Bumbung Masjdil Haram sudah penuh dengan Jemaah yang datang berpusu pusu..alhamdulilah

Terasa sedih dan sayu jer bilamana menatap jemaah jemaah dan Kaabah tadi ketika solat berjemaah....
Hari nih terawih pada rakaat ke 4 dan 5 agak begitu sedih sekali..Iman menangis terisak isak lebih kurang 3 minit lamanyer...agak beremosi semua jemaah tadi..jemaah yang berdiri di sebelah ku juga menagis teresak esak..mungkin aku tak berapa faham sangat maksud ayat yang dibaca tuh menyebab kan kekadang aku agak kebingungan seketika...tapi yang ingin aku cakap kan disini, terawih pada malam 10 terakhir ramadan adalah amat menyeronok kan hati dan sanubari ku..alahamdulilah....syukur pada Allah swt...syukran..waslam...



P/s: Malam 21 - Allah binakan sebuah Istana dalam Syurga daripada Nur

72 comments:

cikgu mas said...

salam

Alhamdulillah,,,,10 mlm yg berkat

zieka81 said...
This comment has been removed by the author.
Leenoh said...

Salam Manzlie.

Malam 10 dan seterusnya tentu lebih ramai bersolat tarawih.
Kerana dikatakan besar kemungkinan akan da;pat Laitul Qadar.

zieka81 said...

Assalamualaikum..
Tengok gambar Masjidil Haram tu buat semakin rindu..
Sedih tahun ni tak dpt pi Umrah Ramadan..
Sebelum ni 8 Tahun berturut turut
berpeluang ikut suami kerja Umrah masa Ramadan..
Pasal H1N1 ..terpaksa cancel Umrah Ramadan tahun ni..
Selalu pi Umrah bawa Mak Mertua yg dah berusia dan ada penyakit Asma..
Kuasa Allah mengatasi segala galanya..
Ada hikmahnya..

zieka81 said...

Rasanya kalau malam ganjil nanti lagi ramai orang..
Ingat lagi Ramadan 2007 malam ke 27..
Subhanallah..Doa qunut dia panjangnyaa..
Dari berdiri terpaksa duduk..
Telekung basah dgn peluh..
Lautan manusia..

UnCLe pEt.. said...

tenang sgh tgk Kaabah kn cik lie..

Ayah Zain said...

Salam CL,

SubhanaAllah, syukur pada Allah. Dapat juga menatap Kaabah lagi Lautan manusia yer. UNtung CL berada kat sana.

zainon said...

Wpun bermandi peluh & sesak begitu,tarikan Kaabah ttp mengamit umatnya setiap waktu.

ummi humaira said...

alam tadi ummi sempat ikuti siaran langsung solat tarawikh kat radio dr masjid wilayah , imamnya baca adakala beremosi , adakala bersemangat ,bila dia baca surah yusuf , kalu kat Mekah lagi ler bermacam2 perasaan timbul , jemaah pun ramai yg memahami bacaan n maksudnya kan.

mamaija said...

Salam.

Alhamdulillah CL dapat berterawih depan kaabah. Ikuti siaran langsung pun kita terasa syahdu apa lagi bila kita berada di depannya.

manzlie said...

salam cikgu ams..

alhamdulilah...sememg nyer berkat.

waslam

manzlie said...

slam leenoh..

insyalah semoga kita mendapt kannyer...

waslam

manzlie said...

salam zieka81..

takkda rezeki lah tuh...insyalah nanti sampai jua lagi yer..

waslam

manzlie said...

salam uncle pet..

memag tenang disni...

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah syukur nikmat..

waslam

manzlie said...

salam zainon..

yee memang benar ...trasa sesangat kat sini

waslam

manzlie said...

salam ummihumaira..

memag terasa bemacam amcam emosi disini...tetapi amat menyeronokkan..

wasalam

manzlie said...

salam mamaija..

emamg syau dan syahdu disni ,apa lagi di depannyer..

waslam

rezeki said...

Salam CL,
10 malam terakhir yang penuh dengan keberkatan selain dari 20 malam sebelumnya.

Surat al-Qadar ayat :1-5 )
Maksudnya : " Sesungguhnya kami telah menurunkan (al-Quran) ini pada malam Lailatul Qadar. Apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadar? malam Lailatul Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara ( yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikut ) . Sejahteralah malam ( yang barakah ) itu hingga terbit fajar " .

Ayah Zain said...

Salam CL.

Malam tadi Imam baca Jus 20 ke Lie, ayahzain tengok mula2 juz 20 citer pasal keingakran orang kafir terhadap hari kebangkitan, tanda2 hari kiamat, cerita nabi musa, kaum luth dan banyak lagi. Memang hiba Lie. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa kita dan memasukkan kita ke dalam orang2 yang beruntung. Doakan kesejahteraan ayahzain sekelurga dan semua penggemar PDKM yer Lie seterusnya semua umat ISlam supaya kita terselkamat daripada api neraka.

Hanis said...

salam,

10 malam terakhir di sana melihatkan kemeriahan mereka solat tarawih...tp di masjid hanis dok g tu...dah tinggal 2 baris setengah aja....semakin berkurangan...

hilmyiskandar said...

Salam.

Lautan jemaah deretan barakah mengamit kesana. Terima kasih nasihat 10 mlm terakhir ni. Mohon mcmana yg di suruh dan diminta.....

tq.

Ustaz Nazmi said...

Semuanya mengejar 10 malam yang terakhir.. Untung Che Li di sna

Dancing Pena said...

Salam,

Hiba saya baca entry kali ini. Seronoknya jika saya juga dapat pengalaman yang sama.

safiudin dot com said...

salam perantauan sdr,

alhamdulillah. keberkatan 10 malam akhir terserlah...

lautan manusia....

Allahuakbar....


safiudin dot com

MrsNor said...

Rindunya nak berterawih di masjidl haram. Ntah bila dpt lagi berterawih di 10 terakhir ramadan di masjidi haram

manzlie said...

salam saudara safiudin..

alhamdulilah..banyak jemaah seperti alutan di dataran kaabah tadi..alhamdulilah..


waslam

manzlie said...

salam Dancing Pena..

alhamdulilah..meriah sungguh tadi..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..semoga kita semua dijauhkan dari neraka jahanam..insyalah doa dari sya senantiasa untuk pengunjung PDKM..

waslam

manzlie said...

salam ustaz Nazmi..

alhamdulilah syukur padaNYe yang Maha Esa..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

semoga kita di beri keberktan hendaknyer...insyalah'

waslam

manzlie said...

salam Hilmy..

insyalah sya takkan lupa permintaan tuh..

waslam

manzlie said...

salam dik Hanis..

ye ker..betapa sedihnyer...kekadang kita lalai tentang apa Pemberian allah swt pada kita..ya alah jgn lah kau lalaikan hati kami semua pembaca blog PDKM nih..dah jauhkan kami dari Neraka Janhanam..

waslam

manzlie said...

salam mrs Noor..

insylah satu ahri nanti adalah rezeki tuh..cuma kena berdoa dan berusah yer..

waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

10 Malam terakhir mencari lailatul Qadar jika di Masjidil Haram digandakan lagi pahala..semuga CL mendapat malam lailutul Qadar memohon doa utk kami semua menjadi tetamu Allah pada bulan Ramadhan akan datang.

Nabila Najwa said...

Salam,
amat tersentuh hati melihat kota Mekah. Saya berpeluang ke sana baru sekali, itu pun atas urusan kerja di Jedah. Agak mencabar utk ke sana kerana ketiadaan mahram. tapi alhamdullilah rezeki Allah tiada siapa boleh menduga. Saya dan sahabat yg juga wanita akhirnya dpt juga menjejakkan kaki ke sana. member di Jeddah uruskan supaya kami dpt menunaikan umrah. Walaupun peluangnya hanya sekali umrah sahaja dan di bulan jun yg memang panas terik, tapi alhamdullilah Allah maha besar kerana memberikan peluang yg amat bermakna. Sampai ke hari ini saya terlalu rindu utk ke sana lagi. Tiada kata yang dapat menghuraikan rasa rindu ini.
terima kasih atas blog ini. Doakan saya supaya dapat ke sana lagi.

Abg Mgt said...

Salam,

Allahuakbar, ramainya penghuni Haram.

Kehebatan dah ditempoh pada 10 malam terakhir.

Hebat..............

rosli said...

Salam Azli dan rakan2,

Sdra Azli kalau2 teringat kat saya tolong doakan agar saya juga dapat berpeluang buat umrah pada bulan Ramadhan. Saya juga tak berhenti berdoa sejak setahun lalu.

Kepada rakan2 yang share pengalaman Umrah di bulan Ramadhan terima kasih byk2..... ini semua saya jadikan satu motivasi untuk bekerja keras dan menyimpan duit. Amin

shami2 said...

Salam CL

Pagi2 lagi...asyik tak sabar ja nak tengok gambar terkini kat Haram...ramainya...seronoknya..

kat surau sya kami kontrakkan seorang budak tahfiz jdi imam terawih utk sebulan..sedap sungguh dia baca ayat2 suci..menusuk sungguh dalam hati...bagai dibuai2...perasaan hanyut..seindah bacaan yg dibaca..kadang2 baru ja mula dh luas dah mata ..baru fatihah..dah mengalir dah air mata, hati tu rasa...macam penuh..padat..refleks..walaupun pun lapan tak terasa apa...tau-tau dh habis..alhamdulillah anak2 ..suka sangat...

p/s: CL doakan kami yg jauh ni...agar dikurniakan kebaikam didunia n akhirat...dimurahkan rezeki serta dipermudahkan utk hdir disana....suatu hari nanti...

KLMJ said...

Alhamdulillah.., Bro Azli dikurniakan kelebihan utk berada di Tanah Haram sepanjang Ramadhan, yg mana tdk semua org berpeluang merasai nikmat ini. Mudah2an ianya digunakan sebaik mungkin, Insya'Allah..
Bagi kita yg jauh ni, berusahalah utk mencari & mendapatkn malam Al-Qadr pada malam 10 yg terakhir ini. Allah menjanjikan pahala amalan yg lebih baik dari 1000bulan bagi hamba2Nya yg memperolehi malam tersebut.
Utk itu, saya ingin berkongsi tips untuk mencari Lailatul Qadar sbgmn yg disampaikan oleh Ustaz mlm td:
1. Mulai dgn Solat Maghrib berjemaah
2. Baca Quran sementara menunggu Isyak
3. Solat Isyak berjemaah, diikuti Solat Terawih & Witir berjemaah
4. Tadarus Al-Quran
5. Iktikaf di rumah Allah (masjid @ surau), yg mana di sini pasti akan diziarahi oleh para malaikat yg turun pd malam Al-Qadr
6. Qiyammullail (Solat Tahajjud, Taubat, Tasbih & Hajat)

Mudah2an kita menjadi pilihan Allah utk bertemu malam Al-Qadr, Insya'Allah...

Wallahua'lam...

-KLMJ-

ranting said...

Salam che li..
Seronoknya dapat melihat lautan manusia di Mekah dgn berkat dan usaha che li untuk tatapan kami semua di blog ...alhamdulillah...semuga che li terus diberkati dunia dan akhirat.Terima kasih yang tak terhingga untuk che li. Nanti saya akan emailkan...

Ayah Zain said...

Salam CL,
Minta laluan

Sdr KLMJ, terima kasih dengan tips yang diberi. Semoga Allah memberkati kamu

Ayah Zain said...

salam CL:

Mungkin surah ini mmebuatkan Imam sebak:

Ia merayu (dengan sesalnya): “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah - apalah jua kiranya - akan dosaku”. (Maka Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (QS:28:16)

mnasir said...

Sungguh teruja melihat foto yg disertakan, terasa seperti diri ini berada disana walaupun kaki ini belum pernah menjejaki tanah haram. InsyaAllah kalau diizinkan Allah S.W.T., kami suami isteri akan kesana pada musim haji ini dan dapat merasai sendiri akan kebesaranNYA spt yang dialami oleh cik lie.

noniey said...

tahun lepas tiap2 malam buat terawih n bangun pagi.. tapi tahun ni tak bleh.. rugi sgt rasa.. bila lah dapat ke sana.. artis2 tiap2 tahun ke sana.. dorang ni takde ke yang nak sponsor orang2 yang susah? huhuhu

Imran Paris said...

SUBHANALLAH...ramainya. En Li, mmg sayu, smlm di surau Pak Arab kat rumah saya ni pun sama....imam dan jemaah menangis syahdu...Surah A-l-Qasas tu

Atikah said...

Salam,

Ramainya jemaah pada malam2terakhir di sana.... kat sini 10 mlm terakhir jumlah jemaah semakin berkurangan... sedih melihatnya....

Noor said...

As Salam..

10 malam yang terakhir dibumi barakah tidak sama 10 malam terakhir disini.. namun kita sama2 mencari lailatul qadar.. berjaga malam.. bertahajud.. bertaubat.. memohon pada Yang Esa.. agar diampunkan segala dosa.. InsyaAllah kita kita pasti akan menemui nya..

Doakan kami semua cik lie.. agar semua ahli PDKM berterusan mengerjakan segala amalan dan ditemukan dengan lailatul qadar.. aminn..

yuyee cap limau said...

salam..alamak terlambat..tak
pe CM..tunguuuu..hehe

UmmuAdam said...

Salam CIk Lie,

Gambar yang ditunggu2, 10 malam terakhir Ramadhan. Terimakasih Cik Lie kerana tak pernah bosan mengupdate kami yang jauh dari bumi Makkah.

Semuga dipertemukan dengan Lailatulqadar.

cikgu mas said...

Salam

hiss tak tahu kenapa cikgu rasa sayang lah kt yuyee ni,nk bermanja dgn cikgu pi umah cikgu,lebih2 kt sini nanti ciklie perhambat kite nanti..cikgu tunggu arrrrrr..

cik lie moga harimu ini indah dan bersemangat.....ciklie cikgu dah lama tak nampak `dia`...awat sorok dia.???..sian kite..

manzlie said...

salam Yem..

alhamdulilah..syukur pada allah swt atas doa mu ituh..semoga kita sama sama kan mendaptknnyer..

waslam

manzlie said...

salam Nabila..

alhamdulilah...syukur..dapt jugak dia menunaikan Umrah ..

waslam

manzlie said...

salam abg megat..


memang terasa kehebatannyer..

waslam

manzlie said...

salam shami2..

alhamdulilah..bagus jugak tuh...insyaalah akan sya titpkan doa nanti..

waslam

manzlie said...

salam Rosli..

insyalah akan ku titpkan doa untuk saudara nanti....

waslam

manzlie said...

salam KLMJ,

alhamdulilah..terrima kasih tak terhingga atas tips dan informasai yang di berikan..


waslam

manzlie said...

salam ranting..

alhamdulilah...mekasiah atas doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

ye lah..mungkin ayat tuh agaknyer..patut lah depa semua sebak malam tadi..

waslam

manzlie said...

salam mnasir..

insyalah nanti adalah rezeki tuh untuk kesini..sya doakan..

waslam

manzlie said...

salam cik Noor..

insyalah..pembaca PDKM senantiasa ku doakan di sana..jgn risau..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam noniey..

insyallah nanti ada rezeki lah tuh...

waslam

manzlie said...

salam Imran...

memang syahdu skg....masing masing melayari perasaaan kesal dan mohon keamponan pada Nyer..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam dik tikah..

memeng terasa syahdu dan sedih perasaan nih....akibat timbul kekesalan di hati atas perbuatan2 yang lepas...jadi mohon keamponan pada Nyer...insyaalah semoga allah swt mendengar kita semua..


waslam

manzlie said...

salam Ummuadam..

alhamdulilah..mekasih atas doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

hmmm bukan sorok cuma duk sibuk dia buat video clip Hari raya nanti...untuk Entry Khas baut cm

waslam

Ummu Ammar said...

Salam ziarah..
Alhmdulillah...bsyukurnya manzlie dpt berada di sana..jelesnya saya tak terkira la..rindu betul nak kembali lg..minta kbenaran copy gambar..

norman said...

salam Bro....
jangan lepaS PELUANG BRO...nantikan Lailatulkadar di 10 malam terakhir ni...
Salam hormat dari kami
norman&Ina

manzlie said...

salam Norman dan Ina..

alhamdulilah...terima kasih atas ingatan dari mu..

waslam

manzlie said...

salam UmmuAmmar..


alhamdulilah...jgn lah camtuh...heheh


waslam

Subri Ahmad said...

Walaupun x faham Bahasa Arab sepenuhnya, Alhamdulillah dapat menghayati Bacaan Al Quran dan Qunut terutama bacaan Al Syeikh Abd Rahman Al Sudais. Esakan dan deraian airmata,x dapat ditahan terutama ketika Tawaf Widaq. Hingga disaat ini bila terkenang, menggenang air mata. Ya Allah, angkatkanlah hambamu ini ke sana lagi, Amin Ya Rabbal Alamin

manzlie said...

salam saudra Subri ahmad..

betu kata kata saudra ituh...semoga alah memeberkati kita semua..insyalah..

waslam