MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 9 September 2009

" Al Fatihah - Hanijah Bte Lebai Ahmad.."

Pertama kali saya menaiki Bas Besar Sapco nih...cuma sr2 jer ke Masjid Tanaimm..bermula jam 12.00 malam tadi.macam bas Intrakota gak di kl tuh..sampai di Tanaimm hampir jam 12.40 malam
Pagi tadi agak ramai jugak Jemaah yang datang untuk melakukan solat sunat dan Niat Umrah di masjid Tanaimm..alhamdulilah

Jalan Pulang ke Masjidl Haram balik, sempat kami Bertalbiah sebanyak 130 kali...seronok bila mana beramai ramai duk Bertalbiah...saya duduk di belakang sekali..
Baru lepas selesai menunaikan Umrah...just posing sekejap di tingkat 1...
Keadaan DAtaran Kaabah jam 3.30 pagi tadi....
SAbtu Lepas `15th Ramadan, jam di tangan ku menunjuk kan waktu 1.45 tengahari yakni aku sedang bermula nyer meeting dengan mereka semua Ketua Jabatan2 Hotel Alsafwah..tetiba hp ku yang vibrate ( kalau meeting aku selalu put ON silence ) begerak menandakan masuknyer satu message....dari SAPA? oh teman ku di Kota Percintaaan rupanyer...message nyer berbunyi begini - " En Li pohon bantuan jika tak keberatan.saya baru dapat berita nenek saudara saya pulang ke rahmatullah sebentar tadi.Harap En Li dapat sama2 doakan arwah d tempatkan bersama org2 yg di redhaiNyer.Hanijah bte Lebai Ahmad.sebak sangat En Li kami rapat betul(TQVM)....."tersentak aku seketika...cuma ucapan didalam hati ku yang pertama adalah ..Inaalilah....." lantas selepas itu aku cuba membalas message nyer tetapi hampa kerana tidak di terima (failed)..jadi hati ku pun terus berfikir dan alhamdulilah dengan hati yang rela tanpa paksaan dan ikhlas ini aku pun merancang untuk melaku kan Umrah untuk arwah.Hanijah..alhamdulilah malam tadi aku sempat menunaikan hajat hati ku....pada teman ku jangan lah bersedih..cuma orang orang yang terpilih sahaja yang di panggil kerahamahtullah dalam bulan ramadan yang mulia ini ...dah arwah Hanija adalah dalam golongan tersebut...marilah kita semua kekawan sedekah surah Al fatihah untuk arwah Hanijah Bte Lebai Ahmad , semoga allah swt mencucuri rahmat keatas roh beliau dan tempat kan beliau bersama sama dengan orang2 yang beriman ..Alfatihah.....amin....



P/s; Ramadan ke 19 - Allah tinggi kan darjat nyer di dalam syurga Firdaus

77 comments:

Hanis said...

salam abang,

Alhamdulillah

Hanis said...

salam,

hanis mengucap alhamdulillah kerana terdapat entry baru sudah dan mendapat no.1....

tetapi hanis memohon maaf kepada teman abang tu jgn salah sanggak dengan komen hanis yg pertama tu ya...

hanis mengucap takziah kepadanya sekeluarga. susungguh arwah seorg insan yg istimewa dan telah terpilih untuk mengadap ilahi pada bulan ramadhan bulan yg paling mulia. pergi pada bulan yg mengizinkan nya untuk rehat seketika drpd azab kubur..subahanallah...itulah rezeki arwah.

hanya mengungati kepada kematian membuatkan kita akan terus sujud kepada Allah SWT ...

manzlie said...

salam Hanis..

taniah dapat no satu..ratu trek lagi dia ..hehheeheh

semamg nyer arwah amat beruntung kerana pergi mengadap illahi pad bulan ramdan yang mulia ini...
semoga allah swt memberkati beliau disana...insyalah

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Alfatihah, semoga rohnya dicucuri Allah dam diterima bersama mereka yang diredhaiNya.

Ya Allah betapa aku merinduiMu, merindu rumahMU. Sampaikan hajat ku kesana ya Allah. Tidak tertahan rasanya menanggung rindu ini.

Nabil Tun said...

Salam Cik Lie,

Sekadar ingin bertanya, adakah kini mudah untuk mengambil gambar di dalam Masjidil Haram. Seingat saya sekitar 2006, tidak dibenarkan membawa kamera hatta hp dengan kamera juga tidak dibenarkan. Harap dapat berikan maklumat. Ingin sekali mengambil gambar jarak dekat di sana. Semoga segala amalan diterima Allah SWT.

Ayah Zain said...

Salam CL,

Salam Nabil Tun, penbgalaman ayahzain bulan jun baru ni, hp bercamera tak ada masalah. Kamera ayahzain tak berani bawa, tapi nampak ramai gak orang posing ngan kamera masing2. Kadang2 pengawal yang strick dia check semua, tu yang tak berani nak bawa. CL boleh bagilah penjelasan.

Leenoh said...

Salam.
Nampak sentiasa meriah . seolah tiada malam. aktiviti berjalan sepanjang masa seperti roda dunia.
selamat berpuasa.

bonda said...

salam cik lie.alfatihah untuk a llahyarhamah.moga rohnyer dcucuri rahmatNYA.Amin.....
takziah kpd keluaganya..

bonda said...

salam cik lie.syukur cik lie dpt mengerjakan umrah.bahagianye perut ibu yg mengandungkan cik lie...doakan cik lie bertambah sehat...n dpt mengerjakan ibadah dbulan ramadanni

bonda said...

salam cik lie.syukur cik lie dpt mengerjakan umrah.bahagianye perut ibu yg mengandungkan cik lie...doakan cik lie bertambah sehat...n dpt mengerjakan ibadah dbulan ramadanni

Imran Paris said...

En Li, terima kasih atas segala-galanya...saya makin sebak ni, teringat masa saya kecil2 Opah (Hanijah)setiap mlm terakhir Ramadhan akan menghantar ketupat kacang ke rumah saya di Kg Baru. Pagi Hari Raya kedua saya pasti ke rumah Opah......saya 6 beradik dilayan bagaikan cucunya sendiri. Seorang wanita yg amat tabah dan disanjung tinggi dlm keluarga kami. Tak sangka beliau telah pergi dan tak mungkin kembali.

En Li...terharu En Li hadiahkan umrah buat arwah...moga En Li terus dilimpahi kurniaanNya yg berlipat ganda dari masa ke semasa. InsyaAllah. Terima kasih sahabat ku

Hanis said...

salam,

Cik Imrah, hanis ucap takziah pada cik imran sekeluarga...hanis doakan opah cik imran berada dalam golongan orang2 yg beriman di sana.
rezeki opah juga, CL sempat melakukan umrah untuk arwah opah.

Imran Paris said...

En Li, tumpang lalu....

Hanis, sedikit pun saya tak berasa hati. Ungkapan alhmdulillah Hanis tu saya fikirkan ikhlas memandangkan Abg Li kita selesai menunaikan umrah tersebut...mungkin juga ungkapan sbg mensyukuri kepergian Opah pd bulan Ramadhan.

TIDAK sedikit terdetik di hati ungkapan itu mencerminkan kegembiraan Hanis atas kepergian arwah....mana mungkin kita begitu. Dont worry ye Dik Hanis

Ayah Zain said...

Salam,

Ayah Zain mengucapkan salam Takziah kepada Imran atas pemergian nenek Imran. Semoga Rohnya dicucuri rahmat Allah. Al Fatihah.

Hati ayahzain yang sayu terus sebak, bila pulak giliran kita yer. Ya Allah, kau ampunilah dosa-dosaku yang seperti bueh dilautan ini. Tidak tertahan rasanya menanggung dosa ini, sesungguhnya aku tidak layak ke syurgaMu tetapi aku tidak sanggup masuk keNerakaMU. Oleh itu Kau ampuni lah dosa-dosaaku, sesungguhnya Kau maha pemurah dan maha mengampuni.

khairyn said...

Salam

dan Salam takziah Imran
Innalilahi wa inna illahi roji'un
Semoga ruhnya mendapat rahmat Allah swt.

rezeki said...

Salam CL,
al fatihah dan takziah buat nenda IP, semoga rohnya dicucuri rahmat. Alhamdulillah, CL dapat melaksanakan niat murni CL itu , hanya Allah SWT yang dapat membalasnya .

Semoga CL dan kita semua sentiasa di rahmati Allah SWT

hanieliza said...

Salam CL..
semoga roh nenda IP dicucuri rahmatNya dan ditempatkan dikalangan orang-orang beriman..
juga betapa beruntungnya nenda IP pergi dibulan yang mulia ini...
Alhamdulillah CL dapat membuat umrah untuk nenda IP..semoga Allah SWT jua membalasnya..

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah...saya doakn semoga satu hari nanti ayah zai akan kemari jua ke sini...insyalah denga Izinnyer..
waslam

manzlie said...

salam Nabil Tun,

kamera tak leh di abwa masuk cuma hp camera jer..itu pun hanya boleh bergambar berjauhan depan kaabah...saya cuma kekadang curi curi snap gak..tapi alhamdullah bila niat di ahti hanya untuk pembaca PDKM allah permudahkan jugak..syukur dgn Izinnyer..

waslam

manzlie said...

salam Leenoh...

alhamdulilah..datyaran kaabh tak pernah lekang dari pengunjung dan para jemaah..alhamdulilah..meriah jugak tadi rasanyer..

waslam

manzlie said...

salam Bonda...

anggap lah itu sebgai satu anggongjawap kita sesama islam...insyalah allah swt akan dapat meberkati kita semua..


waslam

manzlie said...

salam Bonda..

terimaksih juak atas doa bonda untuk sya...semoga allah swt jugak melindungi serta memberkati bonda sekeluarga..

waslam

manzlie said...

salam Imran...

sahabat ku jgn lah bersedih...hanya iringan doa dari mu shaja yang dapat menolong beliau disana..insyalah...lakukan lah setiap solat...

anggaplah itu sebgai tanggonjawap saya sesama islam....

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

meksih atas doa doa mu ituh...

waslam

manzlie said...

salam hanis ...


terima kasih atas doa doa mu itu..

waslam

manzlie said...

salam khairyn..

terima kasih atas ucapan takziah dari saudara..

waslam

ijoismart said...

Takziah, semoga rohnya ditempatkan bersama orang2 yg beriman dan beramalsoleh. Amin

manzlie said...

salam Hanieliza..

terima kasih atas doa mu ith pada nenda Imran...

waslam

hilmyiskandar said...

Salam

Al Fatihah.

Amin.

Tq.

cikgu mas said...

salam

Syukur pada Allah Imran kita memiliki sorang sahabat yg boleh menangis dan ketawa bersama.....andainya kita pergi dulu dari ciklie mungkinkah kita menerima hadiah sebegini besar??

ciklie moga Allah memberkatimu atas segala amalan,dan memberkati arwah ibu bapa atas segala kebajikan.Amiiin

Alfatihah untuk opah sahabatku Imran,Imran arwah pergi dalam kesyahduan ramadhan..

silversarina said...

Al Fatihah buat arwah.

Beruntungnya arwah , CL memang seorang yang pemurah dan amat baik hati Alhamdulillah. Semoga CL sentiasa di dalam keberkatan Ilahi . Amin.

manzlie said...

salam Hilmy...

mekasih atas doa mu...amin..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

saya hanaya menjalankan tangongjwap sya sebagai umat islam...moga allah..semoga allah swt menerimanyer..isnyalah setipa apa yang kita lakukan demi kejujuran dan keihklasan..

waslam

manzlie said...

salam kak Sarina..


anggap lah itu cuma sebagai tanggonjawap kita bersama...

marilah ktia berdoa semoga allah mencucuri rahmat keatas roh arwah Hanijah..

waslam

Yem0805 said...

Salam,

Alfatihah semuga roh di cucuri Rahmat dan tima kasih pd CL wat umrah utk arwah.

mamaija said...

Salam.

Innalillah .... Al fatihah. Takziak diucapkan kepada keluarganya. Semoga ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Amin.

Wassalam.

safiudin dot com said...

salam perantauan sdr manzlie,

inilah rencah kehidupan. siapa jua kita pasti akan kembali kepadaNya.

sama-samalah kita bersedekah al-fatihah.

safiudin

Kak As. said...

salam,

Alfatihah buat arwah opah cik Im.

Alhamdulillah! kerana CL dah selamat kerjakan umrah.
syukur pada Allah kerana memberi kita kesempatan beribadat.

jom kita bermarathon 10 akhir Ramadhan. smoga Allah memberi kekuatan pada kita.

jangan lupa solat hajat dan istikharah.

manzlie said...

salam Yem..

terima kasih aats doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam mamaija..

terima kasih atas ucapan takziah dari saudari..amin..

waslam

shami2 said...

Salam CL

Takziah utk keluarga berkenaan dan Al- fatihah utk allayarham Hanijah..semoga roh mu dirahmati Allah hendaknya...amin

CL, sesungguhnya apajua yg kita buat ilham tu dtg dariNya..semua kita punya ilham..tapi bezanya..tindakan akal kita..itu..lah yg menentukannya..alhamdulillah.pengorbananmu..itu harus jdi contoh pd semua...


p/s: Tengah baca buku tulisan dr Aidh Abdullah Al Qarni bertajuk malam pertama di alam kubur...

manzlie said...

salam Saudara Safuidin..

terima kasih atas doa dari mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam kak As..

alhamdulilah..terima kasih atas doa dari mu kak...

wasalam

manzlie said...

salam Sahmi2..

alhamdulilah...terimaksih atas doa dari akak shami..semoga allah mmeberkati kita semua..insyalah..

waslam

UmmuAdam said...

Salam to ALL,

Al-Fatihah buat arwah dan takziah buat En. Imran sekeluarga. Semoga roh beliau ditempatkan bersama orang2 yang soleh dan solehah. Beruntung arwah ada orang seperti CL yang sanggup melakukan umrah untuk beliau.

Buat semua pembaca blog ini dan juga tuan punya blog, selamat meneruskan ibadah disepuluh terakhir Ramadhan dan semuga bertemu dgn lailatulqadar...insyaallah.

kak jose said...

salam cik lie
dan takziah buat cik ip,

kakak doakan agar roh arwah tergolong dlm org2 yg beriman. amin.

rosli said...

Sdra Azli,

Sekali lagi saya mohon tuan mendoakan hajat bapa kawan saya tu, nama dan detail saya ada email. Saya simpati pada rakan saya tu dengan masalah dia, hope bapa dia dapat pergi haji tahun ini. usaha2 lain pun saya dah nasihat pada kawan baik saya tu Terima kasih banyak2

manzlie said...

slam rosli..
insyaalah akan sya usahakan lagi doa itu untuknyer..insyaalah


waslam

manzlie said...

slam rosli..
insyaalah akan sya usahakan lagi doa itu untuknyer..insyaalah


waslam

manzlie said...

salam Ummu adamm..

terima aksih atas doa mu ituh...
semoga allah swt memebrkati kita semua..


waslam

manzlie said...

salam kak Jose..

alhamdulilah

semoga allah ,memberkati kita jugak...amin..

waslam

rosli said...

Sdra Azli,

Sekali lagi saya mohon tuan mendoakan hajat bapa kawan saya tu, nama dan detail saya ada email. Saya simpati pada rakan saya tu dengan masalah dia, hope bapa dia dapat pergi haji tahun ini. usaha2 lain pun saya dah nasihat pada kawan baik saya tu Terima kasih banyak2

My Life said...

salam.. al - fatihah buar arwah.. moga rohnya di tempatkan dikalangan orang2 beriman begitu juga dengan arwah ibu ciklie..

bertuahnya "ibu cik lie " mendapat seorang anak seperti cik lie" tabahkan dirimu ciklie.. semoga ALLAH sentiasa Melindungi DiriMU.. INSYAALLAH..

normala said...

Salam,

Takziah buat IP. Moga roh dalam lindungan Allah.

CL saya rasa CL memang sahabat sejati. Teruskan usaha murnimu. Moga CL sentiasa diberkati Allah.

Malam penghujung Ramadhan kian hampir. Untuk CL dan semua followers marilah kita Sama2 banyakkan Qiam. Moga bertemu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Insyaallah.

rosli said...

Salam Sdra Azli,

Terima kasih banyak2, saya amat hargainya. Nak tanya sikit perkhidmatan bas yg mcm rapid kl tu baru diperkenal di Makkah dan akan terus beroperasi atau hanya dlm bulan puasa sahaja.

Lagi satu nak tanya jadi ke kerajaan Arab Saudi nak buat macam erl/komuter or lrt antara Makkah dan Madinah dan Mina/Arafah..ada dengar cadangan ini datang dari Syarikat dari Msia...

manzlie said...

salam Normala...


alahmdulilah terima kasih atas doa mu ituh...alhamdulilah.mari lah kita semua menyelami mlan 10 trakhir ramadan nih...


qwaslam

manzlie said...

salam rosli..

aahaa mcam rapid kl..beroperasi sepanjang masa ..

yes dalam perancangan gak project tuh...

waslam

Atikah said...

Salam,

Al-fatihah... takziah buat IP sekeluarga... Semoga roh arwah nenda Ip di tempatkan di kalanga para solihin...

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Terima kasih atas susah payah mengirim umrah buat arwah...syahdunya ada sahabat macam Cik Lie...

Cik Imran, Takziah ye, usah bersedih, lebih-lebih lagi nun jauh diperantauan...insya-Allah doa Cik Imran akan meneranginya...
Al-Fatihah...

manzlie said...

salam Adik tikah...

terima kasih atas doa mu ituh...


waslam

manzlie said...

Salam Datin Asnija...

alahhmdulilah..terima kasih atas doa mu itu Datin..semoga llah swt memebrkati usah kita semua..insyaalah..

waslam

manzlie said...

salam Ijoismart..

alahmduliah..terima kasih atas doa mu ituh..

waslam

yuyee cap limau said...

salam
alfatihah buat arwah..
dari Allah kite datang kepada ALLAH
jua kite kembali...

ranting said...

Salam che li,

Jeles btul tgk che li nak pi umrah bila2 masa jer...tuu laa kelebihan ada kat sana.Innalillah...doakan untuk kami semua..Tq.

cikgu zainab said...

salam azli,

al-fatihah utk arwah. Imran - akak ucapkan takziah.

Noor said...

As Salam..

Al-fatihah untuk arwah opah IP.. semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh nya.. daripada NYA kita datang dan kepada NYA juga kita kembali..

Takziah untuk IP sekeluarga diatas kehilangan orang yang tersayang..

Terima kasih pada CL yang sentiasa menolong sahabat2 nya.. Semoga memberkati tuan hamba..

Ustaz Nazmi said...

Salam..
Peristiwa ini menambahkan lagi keimanan kita mengenai kebenaran hari pembalasan.. Hari ini tiba gilirannya..esok lusa bagaimana??

Asnija said...

Teringat bas Sapco ni, kitorang ingat nak ambik keta sewa je gi Tanaim, tapi anak lelaki saya dan kawan-kawannya ajak naik bas, betul 2 rial je...ok sesangat nak bas tu, walau asal mulanya saya suspe, cepat jugak perjalanannya, sebab dia berenti depan masjid, dan tunggu orang naik pun kat masjid...memang senang kan...simpan lagi tiket nyer...stesyen ka sebelah safwah je kan...

Imran Paris said...

En Li, pohon laluan.

Buat semua sahabat2, saya ucapkan jutaan terima kasih pada semua yang atas uacapan takziah dan doa2 yang dipanjatkan...inysaAllah bila tiba giliran kita nanti, kita juga ditempatkan bersama2 org yg beriman dan beramal soleh.

Buat En Li, tiada ungkapan yg dapat ditintakan selain mensyukuri nikmat Allah berikan kpd saya mengenali dan mendekati En Li. Allah saja yg membalas segalanya. Moga persahabatan kita semua kekal hingga ke syurga, insyaAllah.

KSPulau said...

Salam CL & semua .....
al-Fatihah....
Syukur CL begitu hebat gerak hatinya.... Moga diberkati Allah....

manzlie said...

alam Yuuyee..

terima kaish atas doa mu ituh...

waslam

manzlie said...

salam Ranting..

alhamdulilah...terima ksih atas ucapan dan doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam kak Nab..

mekaish atas ucapan takziah dari kak nab..

waslam

rosli said...

Sdra Azli, Tn Hj Imran dan rakan,

Sdra Azli mohon laluan, salam takziah kepada Hj imran dan keluarga. Harap dapat bersabar sbb bila jauh diperantauan inilah dugaan bila ada anggota keluarga yang meninggal. Apapun kita sama2 berdoa dan sedekahkan Al Fatihah kepada arwah.Amin

manzlie said...

salam saudara Rosli..

terima kaish atas ingatan saudra dan nasihat...saya amat mengharigainyer..

waslam

zieka81 said...

Assalamualaikum..
Subhanallah seronoknya dpt selalu buat Umrah..
Teringat kenangan pi Umrah Akhir Ramadan..
Suasana Ibadah Solat Terawih dan Qiamulail berjemaah..
Allahuakbar...rindunya nak kesana..

manzlie said...

salam Zeika81,

memang seeonok kan dalam bulan terakhir ramadan...


waslam