MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 3 September 2009

" Pintu Kaabah..."

Pintu Kaabah ni juga di panggil Pintu Taubat dimana aku selalu juga berdoa di sini..alhamdulilah
Bila aku rasa bosan jer duduk dalam biilik penginapan ku, di sini lah tempat aku selalu meluangkan masa masa ku sendirian..dah sudah pasti akan membawa bersama sama doa kiriman pembaca blog ku yang di terima seharian....
Salam from Makkah.....teringat..teringat aku sebentar tadi bila duduk bersaorangan di dalam bilik ni...tetiba jer my mind recap balik masa last 3 year bila mana ketika tuh aku berada di kl...time Ramadan jer pasti kuar berjalan jalan cari barang barang entah yang tak penting ku rasa..banyak gak masa terbuang ketika itu asyik duk layan nafsu berbelanja hingga aku lupa erti sebenar berpuasa ! tetapi bila mana aku sudah berada disini...alhamdulilah..allah swt telah menyedar kan aku betapa penting nyer bulan ramadan..bulan yang penuh keberkatan..Bulan manusia mengejar harta ibadah dan bekalan di akhirat nanti...baru lah aku SEDAR erti berpuasa yang sebenarnyer...baik dari segi berbelanja mahupun dari segi ibadah..alhamdulilah..aku terlalu bersyukur pada ILLAHI kerana dalam usia yang sebegini Allah swt telah memberi aku PETUNJUK ke jalan yang benar...alhamdulilah...syukur Ya allah...

71 comments:

Che' Pit said...

salam che lie,

hmm haah, dulu time puasa kita selalu g kl tgk2 baju melayu, kuih2 raya kan.. tapi belinye tidak, hehe.. hmm ni che lie dah takde, malas lak rasa nya nak ke sana..

manzlie said...

salam Afis..

hmmm tahun nih takda lagi lah cam tahun lepas..pakai jer pa yang ada...kueh raya puntakda..anyway skg cuma pk bulan ramadan jer yang penting sangat nih...raya dah takda apa dah sini..pagi raya pas solat semua balik rumah tido..heheheh tak ker boring tuh


heheheh

waslam

SUHAIMI said...

salam.....
kat mekah tu ibadah dapat kita buat dengan tenang tak ada gangguan...kat sini ni banyak sangat godaannya....macam2 ada ...bulan puasa dah jadi macam pesta....pasar ramadan le...sale raya le...maacam2 lagi...kalau nak banyakkan ibadah kena kuatkan hati.....moga Tuhan permudahkan ibadah yang kita lakukan...

hilmyiskandar said...

Salam.

Jutaan terima kasih depan Multazam.
Aman, tenang, ceria sukar nak di huraikan.....


tq.

rosli said...

Salam Azli dan rakan2

Tahun lepas , selepas buat tawaf wida' tiba2 saya dapat peluang pergi dekat dengan Pintu Kaabah ini tapi tinggi Pintu ini, dapat pegang bucu yang bawah dan sempat berdoa dan lepas tu dapat 'peluk' Kaabah. Syukur sgt sebab tak sangka dapat berbuat begitu.

Sdra Azli, boleh tolong ceritakan pasal berbaris nak kucup Hajarul Aswad tu, terutama sebelum solat asar,sebabnya tahun lepas saya pun dapat peluang berbaris untuk kucup Hajarul Aswad, lepas solat aje semua orang berebut2 semula. Kenapa ada ketikanya orang berbaris dan biasanya orang akan berasak2 dan berebut? Sekadar nak tahu sahaja. Kalau ada rakan2 blog yang nak share pengalaman pun bagus jugak. TK

Babah Iman said...

Salam,
Perhatikanlah kebesaran Allah yang menguruskan perjalanan hidup hamba-hambaNya.Tak gitu Cik Lie.

Yem0805 said...

Salam Cik Lie,

Alhamdulilah terima kasih atas doa2 kepada pengkunjung PDKM di depan pintu Kaabah.

Memang bila kita berada disana kita merasa insaf byk yg kita lakukan mengikut hawa nafsu,iman kita meningkat

Bila berjauhan dari Kaabah dan Makkah kita lupa dan iman kita berkurangan.

bonda said...

salam cik lie,sungguh bertuah rasanyer berada dimakkah tuu.klu kt sini hari raya paling penting klu kuehxder atau baju baru xbeli memang xsah lah........slmt menjlni ibadah puasa....

shami2 said...

Salam, CL

Petunjuk, hidayah dan rahmat Allah...bukan mudah untuk diperolehi...kita kat Msia ni..gitulah CL, kalau rumah depan masjid pun tapi..tk pernah p, dah pi tak ambil ilmu, dah ambik ilmu tak buat pula tak taulah macam mana,.. bab2 lain tak kira lagi..

...alhamdulillah pd yg..boleh nampak dan diberi petunjuk serta hidayah ...mohon kpd Allah agar kita termasuk dikalangan org2 yg sentiasa ditmbhkan dan beramal dgn ilmu serta mnjdi hambanya yg soleh..
org yg tak nampak lgi tak taulah...rambut dah beruban, mata dh rabun..kulit dah kedut..gigi dah gugur...tak rasa nk p rumah ALlah..tak rasa nk taat pd Allah..tak takut nk mengadap Allah..
esok semua nk kena mnjawab tuh..kita yg dok ingat nih..dok rasa byklah dosa..takutlah ..

"Ya Allah sesungguhnya kami telah menzalimi diri kami sendiri, oleh itu ampunkanlah kami sekiranya engkau tidak mengampuni kami nescaya kami termasuk dikalangan org2 yg rugi"

p/s: terpnjg lah pulak...aper pun CL mohon selitkan doa2 utk kami semua ...moga keberkatan CL beribadah serta berdoa disana sampai jua buat kami yg jauh nih

cikgu zainab said...

Salam Azli,

Syukur kerana Allah memilih azli berada di sana.

taj said...

salam,

sukran alhamdulillah... Allah maha pengasih dan maha penyayang... apa yg peting kita selalu mengingatiNYA selalu...insyaAllah kita sentiasa didalam lindungannya serta rahmatnya...
CL.. manusia yg bertuah dpt menetap dibumi berkah itu.. itulah rezeki Allah bagi kpd hamba2 terpilih...

silversarina said...

Sempat rapat dan pegang kain pintu kaabah masa ke sana dulu ... memandang kaabah pun dah terasa sayu , semoga saya dapat ke sana lagi.

Anie said...

Salam perkenalan, minta izin link blog yang sungguh bermanfaat ni, terima kasih.Saya belum sampai lg ke sana, ada rezeki nanti Insya_Allah nak juga pergi dengan family.Saya sentiasa mengikuti cerita suadara dari blog. Terima kasih kerana sudi berkongsi, sekurang2nya byk maklumat yg kami perolehi.Smg Allah memberkati segala usaha kita.Amin.

rezeki said...

Salam CL,
alhamdulillah , kita sentiasa diberi peluang dan kesedaran oleh Allah dalam pelbagai bentuk dan cara.Samada kita sedar atau pun tidak je.

CL, berpaut di jenang pintu kaabah atau multazam tu , rasa tenang2 setenangnya sambil berdoa, merintih pada Allah dalam hati.Rasa tak mahu lepas je melekap kat situ. Terlalu indah yg sukar digambarkan.

p/s : CL bergambar pakai baju melayu tu, mak arab kat blkg tengok, ini dari negara mana la ni, turmekistan, kongostan ...

safiudin dot com said...

salam ramadhan dari melaka,

terasa kerdilnya kita sebenarnya di bumi Allah ni.

bersyukurlah apa yang ada jika dibandingkan saudara2 kita di negara Islam yang masih dibelenggu kemiskinan.

alhamdulillah. sebenarnya kesedaran dah lama ujud dalam diri setiap manusia, cuma kita tak terjah diri sendiri untuk berubah.

sama-sama lah kita menilai diri untuk beri nilai tambah dan berhijrah untuk lebih baik dari hari sebelumnya.

:)safiudin dot com

ummi humaira said...

salam .. kalu ummi yg dah pernah kesana , merasa hati ni rindu sangat untuk ksana lg , rindu pd kaabah , masjilharam , rindu pada masjidin nabawi ,apatah lg CL yg dah disana , bertuah CL

||alis|| said...

salam ciklie...

hmmm betol laa, hidayah nih milik Allah.. pada usia 27 tahun nih laa baru alis nak merasa puasa yg benar2 puasa..

tahun2 lepas hanya antaranya terawih, zikir, lapar dahaga saja peneman alis.

rugi rasanya :(

hizbi76 said...

Moga kita kan ketemu sebagai tetamu ALLAH di musim haji tahun ini kelak.... - amir (hizbi76@yahoo.com)

manzlie said...

salam suhaimi..

alhamdulilah...semoa allah kaut kan iman ita smua ini..dan banyakkan amal ibadah kita...amin..

syulran

walssam

manzlie said...

salam Hilmy..

alhamdulilah...syukran..

waslam

manzlie said...

salam Babah Iman..

betul tuh...


waslam

manzlie said...

salam Rosli..

hanya pada waktu nak masuk solat Asar shaja yang di suruh beratur untuk mengucup Hajar Aswad seblum masuk waktunyer yakni sesudah azan pertama..


waslam

manzlie said...

salam Yem...

bila kita berjauhan darinyer...iman sudah pasti lah tergugat dek godaan godaan yang menjelma..


waslam

manzlie said...

salam Boda..

terimkasih atas uncapan bponda tuh ...saya amat menghargainyer..

waslam

manzlie said...

salam shami 2..

satu peringatan yang amat berguna sekali..mari lah kita sesama mengunakknya demi mengejar "harta akhirat..

syukran bebanyak..

waslam

manzlie said...

salam Kak Nab..

alhamdulilah kak Nab...terima ksih atas ucapan mu..

waslam

manzlie said...

salam kak Sarina..

alhamdulilah sempat jugak berada di sna jugak..

waslam

manzlie said...

salam Taj..

terimakaswh atas komen saudri itu...alhamdulilah..

waslam

sue said...

Salam..
Em bestnye dpt berpose kat Mekah..
Tpt yg mjadi idaman setiap manusia..
Bertuah sgh rsnyer manzlie dpt berpose disana...salam ziarah...

cikgu mas said...

salam cik lie

terharu baca catatan ni,..cikgu pun teringat 3 thn dulu,cikgu selalu terserempak cik lie kt Bazaar ramadhan Jln Raja Alang,KG Baru..macam-macam cik lie belikan..ada asam pedas,masak lomak cili api,terung bakar,tepung pelita,kuih tat blueberry ,hiss macam-macam lah..sampai tak sedar cikgu pandang dia ...eh,eh (betul ker kisah ni cik lie??? ker cikgu mula wat cerita..heehee..


moga kita semua mendapat keberkatan ramahan,menamba kesabaran dan keberkatan dalam hidup selari dengan pertambahan usia....Amiiin..

manzlie said...

salam sue..

alhamdulilah..slam ziarah ke rumah sya nih..

terima kasih..


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

ye ker ada nampak sya disitu...takda lah..cikgu jer yang ak pandang sya sebab masa tuh cikgu degn abg J"kan..

sememang nyer aman damai selalu dan tenang jiwa bila berda di depannyer..

waslam

manzlie said...

salam aniie..

alhamdulilah dan terima ksih kerana sudi melayari blog sya..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

oh ye ker tuh..alahmdulilah..bagus gak pengalaman tuh...
minah turki tuh agaknyer..

waslam

manzlie said...

salam alis..

alhamdulilah kamu terima hidayah nye pada usia yang muda..


waslam

manzlie said...

salam saudara Safiudin..

alhamdulilah...kesedaran yang di beri telah mengubah diri nih dan benar, terasa kerdil nyer kita disisi nyer..

walsam

manzlie said...

salam ummi..

alhamdulilah...terimaksih atas sokongan suadri tuh..

waslam

manzlie said...

salam amir...

semoga kita akan bertemu nanti disini..insyalah pada musim haji nih..

waslam

Imran Paris said...

En Li, CM....la, ye ker yg berbelanja sakan kat Jln Raja Alang, beli bawak 7 plastik beg asam pedas, masak lemak, terung, blueberry tart tu En Li....kalau benar apa yg dikata, mmg kita pernah teserempaklah...tp En Li bz sgt shopping beli kueh lopez time tu, saya tegur2 dia tak perasan...eh betul ke ni???

Multazam...pintu taubat, alhamdulillah n3 ini mengingatkan dan menguatkan azam2 yg dijanjikan, sewaktu saya diberi kesempatan mengucupnya pada Jun 08 dan Dis 08 yg lalu...rindunya....

Hanis said...

salam
kisah hidup seorang manusia..ketentuan & kehendak Allah..syukur pada Allah kerana telah menyedarkan kita...

Br Hash said...

Cik Lie,
Assalamualaikum wbkth.
Ana teruja pabila baca blog anta. Gambar2 itu umpama Ana terasa hampir di sana. Ana buat haji 2001 dan umrah 2003. Insya-Allah ana akan gi ju ke sana. Maaf bertanya, dah boleh ambil gambar ke dalam Haram tu? Dulu siapa bawa kamera depa nampak, depa rampas. Skrang mcm mana dah boleh lah tu.

Laracroft74 said...

syukur alhamdulillah CL dipilih salah seorang yang paling istimewa dapat berkhidmat dan menetap disana.. semua tu ada hikmahnya.. seronok kan disana dapat buat amal ibadah sebanyak yang mungkin..tak macam di sini... kadang2 kita lalai dan leka dengan duniawi...
p/s harap2 che li dah bacala doa2 untuk saya ye.. terima kasih

cikgu mas said...

salam cik lie

hissss,mana ada abang `J`...abang samad lah,kan masa tu cikgu order capati hehehe...takkan abg samad CL tak kenai,diakan PA CLie!!!

Kak As. said...

salam Ramadhan kareemm,

smoga ibadat kita diterima Allah.
smoga rahmat keampunan Allah melimpah mencucuri kita semua.

roslaini saad said...

Salam Che Mazlie....
Hanya orang dipilih Allah, berada di Tanah sucinya...Moga saya juga akan sampai ke sana...doakan saya.

Salwani said...

Please visit my blog menceritakan pengalaman haji 2008. http://pabiyen.blogspot.com/

Kenal ke Ismail Samingin, manager D'Saji Felda di Safwah Tower? Kawan saya punya suami

You are a good photographer. Gambar crystal clear. Guna DSLR ke?

PINATBATE said...

Salam Cik Lie,
Allah sebaik-baik yang mengatur perjalanan hidup kita,padaNYa kita mohon kehidupan yang tenang dan pengakhiran hidup yg baik..

manzlie said...

salam Kak Pinat..

alhamdulilah..benar tuh...

wasalam

manzlie said...

salam Salwani...

mana lah sya mampu nak beli dslr tuh..hanya sekadar N95, tuh pun tunggu ada cikgu nak sponsor N97 dia dapat bnonus 3 bulan thn ni..

waslam

manzlie said...

salam cikgu ...

Ehhh bukan abg J ker...hmmm cikgu nihjgn lah mudah lupa..


waslam

manzlie said...

salam Lara..


alhamdulilah....

afuan..

waslam

manzlie said...

salam Imran..

oh ye ker..alhamdulilah lah tuh..satu pengalaman manis yang tak akan luput dari ingatan mu kan..


waslam

manzlie said...

salam Mr Bash..


still takleh bawak kamera..guna hp nih..itu pun curi curi snap nih..hehheh


waslam

manzlie said...

salam Hanis...

alhamdulilah..kesedaran yang telah di beri memabawa seribu makna daalam hidup abg..

waslam

manzlie said...

salam kak As..

smeoga allah melimpah rahmat nyer keatas kita semua ..insyaalah..


waslam

manzlie said...

salam kak Sailaini..

alhamdulilah..insyaalah akan dtg lah tu nanti sini...

waslam

Noor said...

As Salam..

CL.. syahdu kan dok bergayut kat pintu kaabah tu.. sambil merayu, mengadu, memohon keampunan diatas kesilapan yang dilakukan pada Yang Esa.. beruntung berada disana.. boleh melakukan nyer setiap masa.. doakan kami semua disini semoga kami juga diberi keizinan berada disana setiap masa seperti CL...

psst.. CR, putera raja berbaju melayu dari negeri Go head go stan.. he he

amboi2 CM.. rajin ngintai CL kat Jln Raja Alang.. psstt, cheq lah yang tolong dok jual semua benda tu.. patutlah cheq perasan ada sorang awek's comey dok perati customer cheq dari balik tiang lampu.. ngeh ngeh ngeh

naniimram said...

Assalamualaikum wmt. wbt.
Che Lie,
Saya dan suami dah dapat status standby untuk ke Mekah tahun ni. Ni dok berdebar tunggu jawapan samada dapat ke tidak. Mintak Che Lie tolonglah doakan agar kami dapat ke sana tahun ni.Bukan apa, makin tengok gambar-gambar yang Che lie upload tu, makin tak tertanggung rindu nak ke sana. Terima kasih
Wassalam

manzlie said...

salam Naniimran..

alhamdulilah..inysalah akan sya doakan nanti yer..

waslam

manzlie said...

salam kak Noor..


ala ye ker akak yang duk jual kuih tuh...patut lah sedap dan murah bagai...heheheh


memang sya bila berada di depan pintu Taubat tuh...terasa kerdil diri ini kak..

wasalam

Pak Ngah Man said...

insaAllah lepas raya kami buat pasport dengan maya. rasanya tak sabar lagi nak ke sana. dari man & maya

manzlie said...

salam Abang Ngah..

Rasa nyer tak sbar nak tunggu abg Ngah Man dan kak Maya sampai..Insyaalah semoga allah permudah kan perancangan abg man tuh..

waslam

My Life said...

alhamdulillah.. tenangnya wajah ciklie..

manzlie said...

salam my life..

alhamdulilah..

waslam

ibu,mommy,mom... said...

Salam Cik Li..
Iye saya mengerti...Syukur Alhamdulillah

Zailan said...

Nikmat Allah datang dalam berbagai cara. Seharusnya kita selalu bersyukur kepada NYA. Betul tak Tuan.

AbbotCottage said...

Salam

hurmmm beruntung En. Lie diberi peluang besar tak terkata. Syukur. Memang dekat sana berbeza segala-galanya. Kalau dapat bermastautin kat sana kan best...amin...

Kat sini meriah sakan, mcm lagi penting raya dari ramadhan. Ehehe...

manzlie said...

salam zailan..

betul tuh..

waslam

manzlie said...

salam abotcottage..

alhmadulilah..semua nih degn izinnyer..

waslam

Haslina said...

Salam ,

saya pembaca baru blog ni . Thanks for an informative blog .Byk dapat panduan kat sini .alhamdulillah .
Saya dan ibu saya dapat status standby .Doakanlah kami diberi kesempatan oleh Allah untuk menunaikan haji tahun ni .

nije said...

Assalamualaikum.

Seronok bila terjumpa blog ni..Hilang sedikit rasa rindu kepada Kota Mekah yang penuh dengan kenangan.

Tentu seronok dapat bekerja + tinggal disana....Dapat satu suasana yang berbeza dari bekerja di tempat lain.

Kalau boleh saya tau, berapa kos kalau nak menginap di Hotel tuan bekerja??