MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 15 September 2009

" Asar...."

Baru saje masuk waktu Solat Asar..alhamdulilah...
Kawsan solat untuk wanita di Dataran Kaabah...dalam pagar tuh..

Terserempak dengan Jemaah dari Algeria - Mr Ahmed duk melepak membaca Alquran
Keadaan Dataran Kaabah sebelum masuk waktu solat Asar..agak terik cuaca hari nih 47c, Permandangan dari bumbung masjidil Haram mengadap Multazam....syukran ..wslam



39 comments:

Azemi Ali said...

Salam

manzlie said...

salam Azemi

waslam...taniah no 1...raja [pecut baru nih..


wslamm

bonda said...

salam,cik lie panasnyer kt makkah ari nih yer..nk berbuka cik lie....

Atikah said...

Salam,

Wah... en azemi no satu ler...

Atikah said...

kat dataran kaabah, tempat untuk kaum wanita diasingkan rupanya.... saya ingatkan perempuan boleh sembahyang kat mana2 bahagian datarn kaabah.

normala said...

Salam CL

Baru pas buke ni. Panasnya kat Mekah. Ari ni kat tmpat akak (BB Bangi) cuaca alhamd.

Kalau tempat pmpuan solat tu untuk pmpuan vip atau org biasa2?

Teringin sgt dapat solat kat Dataran Kaabah musim haji ni.

manzlie said...

salam Bonda..


sekrang dah panas...but lahmdulilah.masa soalt takt erasa pun ebab berangin..

wslam

manzlie said...

salam dik tikah..

ye lah..dia dah di asingkan..tak leh campur lah..cuma masa bertawaf boleh lah..

waslam

manzlie said...

slam kak Mala..

alhamdulilah..dah berbuka ..buka apa hari nih..?
ye kat situ..di datanran tak de tempa vip..semua sma jer...

syuran

wslam

cikgu mas said...

salam ciklie

melihat mr Ahmed membaca Alquran seperti dia melepak membaca novel,perkara inilah yg menjadi kepelikan pada saya ketika melihat arabian membaca Alquran,hmm mereka faham isi AlQuran,jadi mereka baca santai2 seperti membaca buku,berbeza dgn cara org kita yg sangat beradab ketika membaca Alquran

mr Ahmad seperti melepak di tepi pantai,,aiik tepi pantai???????nape cm teringat seseorang???

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah....Allah sebenarnya memberikan perlindungan.

Amin.

Tq

manzlie said...

salam cikgu mas..

hmm ye ker sperti melapak ditepi pantai..tak sma aar..orng kat pantai berseluar pendek ..ini pakai thobe lah cikgu..

dah dia teringat kat sapa tuh..abang
Samad ker atau abg J..?

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

alhamdulilah..syukur nikmat pada Nyer...Allah maha besar..

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Betul kata CM tuh, banyak AZ lihat bangsa-bangsa 'macam tu' kita lihat macam kureng sikit tntang naskah al quran. kadang2 kita jadi confuse tambah2 lagi masa solat, tawaf macam2 ragam.

ada sekali tu kain az terangkat sikit jer ke atas, depa tegur, tapi yang pelik masa tawaf yang lelaki tayang pusat, tak ada siapa pulak tegur.

'dunia, duni' kata mak enon.

p/s: CM ni pantng tengok orang berjanggut sikit, terbayang saja (nasib baik CL faham)

mamaija said...

Salam

Sekarang ni memang cuaca kat Mekah panas agaknya. Kalau kat sini agak lengganglah kalau waktu sembahyang. Sibuk ngan kerja dan lain urusan tapi kat sana ramai orang buat amal ibadat.

Hidayah said...

Salam CL. Saya rasa sangat teruja bila lihat ramai umat beribadah di Mekah. Sy sangat teringin utk mengalami suasana beribadah ketika Ramadhan tapi belum berkesempatan.

CL, doakan sy dan suami dapat mengerjakan haji lagi tahun ini. Rasa rindu sangat bila lihat gambar2 Kaabah yg CL ambil.

rosli said...

Salam Azli dan rakan2,

Saya begitu teruja tgk orang yang buat tawaf masa antara zuhur dan asar, mmg ketika itu sgt panas...mgkn doa2 yg diamalkan menyebabkan mereka merasa sejuk dan mereka mendapat perlindungan Allah.

Sdra Azli selamat berbuka puasa dan jaga makan dan minum, kurangkan makan kambing, spt yg ramai rakan sarankan sdra Azli kena byk minum air zam-zam, kami semua sentiasa doakan sdra Azli sihat dan kurangkan bergantung ubat bp tu...Amin

ibu,mommy,mom... said...

Wow..Panas tu Cik Li

IBAN MUSLIM said...

Indahnya Islam...Walaupun mengharungi cuaca yg panas, demi mengejar janji Allah yang pastinya benar, panas bukannya penghalang...semoga kita semua diberi kekuatan untuk beribadah kepada-Nya walau apa jua situasi...InsyaAllah

manzlie said...

SALAM AYAH ZAIN..

MEMANG BENAR KATA AYAH ZAIN TUH...BIASALAH..

YE LAH , CM TUH KALAU ADA JENIS BERJAMBANG JER DAH MULA LAH TUH KAN..

WASLAM

manzlie said...

SALAM REZEKI..

ALHAMDULILAH


MEKASIH KERANA MENDOAKAN KESEJAHTERAAN SYA DAN INAGATAN MU ITUH..

WASLAM

manzlie said...

SALAMN HIDAYAH..

INSYALAH ADA LAH TUH NANTA PLEUANG NYER..SYA DOAKAN..

WASLAM

manzlie said...

SALAM IBO MOMMY..

ALHAMDULILAH..PANAS GAK..

WASLAM

manzlie said...

salam iban muslim..

alhamdulilah..panas bukan aalasan untuk beribadah kan..

waslam

manzlie said...

salam mamaija..

ye lah..betul cakap mama tuh..sya setuju..

waslam

KSPulau said...

Salam CL & semua
Terima kasih atas info CL.
Baru dpt tengok tempat kaum wanita bersolat. Setiap waktu macam tu ke ? Kalau utk terawih ada juga ke kawasan berpagar tu?
Setuju dg CM, rasanya perlu kesopanan utk beribadat.

manzlie said...

salam KS Pulau..

alhamdulilah....yup memang situ tempat untuk wanita depa bagi sikit...

benar tuh..

waslam

Hanis said...

salam abang,

hahaha...hanis terkejut lihat ade org dok bersantai gitu kat depan kaabah...siap ade payung lg tu...tp, seronok pula melihat mr ahmed tu begitu santai di hadapan kaabah...abg minta izin ke kat mr ahmed nak ambil gambarnya? :-)

Penyelaras Bestari said...

Esok dijadualkan saya dicucuk vaksin bagi persiapan menjadi tetamu ALLAH kelak..... serasa ingin benar berkenalan dgn cik lie ni... moga ketemu jua.... hizbi76@yahoo.com

KSPulau said...

Salam...
Terlupa tadi... Saya tengok byk blog2 yg menyiarkan gambar2 dlm masjid Nabi. Cth : kawasan Raudhah. Sekarang boleh bawa masuk hp / kamera ke?

manzlie said...

salam KS Pualau..

memang tak leh , cuma msa tuh saya curi curi snaplah..hehehe


waslam

manzlie said...

salam hanis...

takda pun dia tak perasan tuh..heheheh


wslam

manzlie said...

salam Penyelaras bestari..

alhamdulilah..semoga allah swt permudahkan perjalan haji saudraa tuh..insyalah nanti jumpa lah sya disni yerk..

waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah nampaknya ada pembaharuan di dataran kaabah dah buat kepungan utk wanita,dulu2 tak mcm 2 di hrp ada perubahan lg tima kasih CL

ummi humaira said...

salam CL ,
kwsn solat wanita tu ker yg ummi maksudkan dulu sbg tempat amik wuduk di kwsn dtrn tawaf atau ada yg lain lagi ,kalu bkn , nanti senang2 CL snap ler gambar kwsn 'wuduk' tu pula ya . kalu tak silap ummi ianya bertentang dgn multazam.

manzlie said...

salam Yem..

alahmdulilah ada perubahan kan...bagus ah camtuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Ummi..

ohh tempat amik wuduk tuh sya takberani lah Ummi..kawasan pompuan tuh..semalam amsa sya melalui kawasan tersebut depa duk bergaduh sesama..orang pompuan kat sini kalau bergaduh dasyat jerit depa tuh..semua duk pandang...tuh yang sya takberanai nak snap situ..

waslam

rezeki said...

salam CL,
seronok tgk mr ahmad duk berkelah kat haram sambil baca quran , buat apa pun pahalanya besar . Alhamdulillah

manzlie said...

salam rezeki..

benar tuh..tak kira lah camner dia baca quran yang penting apa kebaikan dia baut disitu besar ganjarannyer..

waslam