MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 13 September 2009

" Suasana Solat Tahajudd Malam tadi.."

Penuh Sampai ke luar Haram tuh dah nak hampir ke Hotel Hilton and Darul Tauhid..alhamdulilah

Lautan manusia membanjiri Masjidl Haram tuh...seronok tengok keadaan camni dalam waktu jam 1 pagi hingga ke 3 pagi..solat Tahajudd...


Tengok tuh atas tempat Saeí yang baru tuh dah di buka ..penuh jugakkan..alahmdulilah...lebih kurang 3 juta jemaah malam tadi solat Tahajudd...

Wowww.. begitu syahdu dan tenang bila melihat keadaan begini..lautan manusia memohon doa dan kemaafan pada Yang Esa..

Alangkah seronok nyer bila dapat bersama sama dengan mereka menunaikan solat Tahajudd dan Terawih..alhamdulilah..malam yang penuh dengan keberkatan..syukran..waslam




P/s: Malam 23 - Allah swt binakan kepadanyer sebuah bandar di dalam Syurga daripada Nur.








55 comments:

Che' Pit said...

salam che lie,

seronoknya tengok berjuta2 umat isalam berlumba2 mencari berkat di bulan ramadahan ni.. Alhamdulillah

manzlie said...

salam afis...

memang seronok bersama sma dengan meraka nih...alhamdulilah..

waslam

yuyee cap limau said...

saya ke 2
hahaha??
syabas..syabas..jap nak bac

yuyee cap limau said...

masyaALLAH ramai nya umat islam
seronok dapat tahajud,terawih dikalangan sesama saudara tanpa membezakan pangkat dan darjat..semua sama disisi ALLAh..
bile nie dapat ke sana...
CL berbuka ngan ape??
nasi lauk rendang lagi ka??

Ustaz Nazmi said...

Masya Allah... Ramainya,,..

Kenapalah rakyat Malaysia tidak mempunyai semangat sebegitu.. Biah setempat barangkali.. banyak masjid di negara kita anjurkan tahajjud 10 mlm yang akhir ni.. Rata-ratanya hadir tak sampai 10 orang dan orang tua pula tu..

Moga Che Lie dapat doakan semasa tahajjud di sana kemakmuran negara kita dan ummat islam di sini bangun dari "lena" dan mengamalkan Islam dengan sebenarnya..

manzlie said...

salam yuyee...

memang seronok dik ooi....

sya bewrbuka dengan roti tamis jer....kenapa?nak belanja ker?

waslam

manzlie said...

salam Ustaz nazmi..

benar kata ustaz tuh..kekadang sya sedih gak lihat keadaan di masjid2 kita yang besar dan cantik tapi kosong..sya dh pegi banyak masjid2 kecik di sekitar makkah nih..alangkah seronoknyer bila time solat ramai org yang menderu masuk kedlam..ada dalam entry2 sya yang lalu gambar masjid2 tersebut..

insyallah akan saya doakan..

waslam

My Life said...

alhamdulillah.. subhanallah..

syahdunya hati ini.... bertuahnya dirimu cik lie.. dapat bersama dgn jutaan umat islam di kota suci menunaikan solat tahajudd.. doakan azie cik lie..

"ya allah tak tertahan hati ini menanggung rindu untuk ke sana...

manzlie said...

slam My life..

insyalah...

waslam

hilmyiskandar said...

salam.

Teringat pesanan aruah abah, tiap ramadan kena gi surau utk terawih, hingga kini kamilah galas kewajipan sedemikian tak rugi. Kalau boleh hendak kesana waktu ni.....

Amin.

tq.

manzlie said...

salam Hilmy..

alahamdulilah...semoga suadra di berkati oleh Allah swt...

satu hnasihat yang amt berguna sekali untk saudra ...
saya bangga kerana saudra tidak mengabaikan pesanan tersebut

waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Apapun yang dilihat dan dipandang, ingatan di hati tetap memikirkan , bilakah ana dapat ke sana bersama isteri.
Semoga Allah mengizinkan kami ke sana tahun hadapan, insya Allah...mungkin doa kalian di antara doa yang mustajab.

manzlie said...

salam saudra leenoh..

insyalah semoga saudra akan sampai jua disni nanti..insyalah..

waslam

rezeki said...

Salam CL,
seronokkan , alhamdulillah CL antara seorg dari jutaan mereka.

manzlie said...

salam Rezeki..

alhamdulilah..seronok jugak tadi..

waslam

Siti R said...

Masya-Allah...bestnyeee...

...bagaikan pesta. Pesta mengejar rahmat Allah kan, che lie :)

Ayah Zain said...

Salam Mazlie,

ayahzain termanggu, terkasima bila ayahzain akan dapat mengalaminya seperti CL nih. Inilah yang ayahzain kata rezki LIe berlipat kali ganda bila berada di Haram nih. Doakan ayahzain agar dapat ke sana ye LIe

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah seronok melihat suasana di Makkah, alangkah bagusnya jika saya dapat berada disana beramal ibadat di 10 malam terkahir didepan kaabah. Beruntung CL

benludin said...

allahuakbar...
sebak bila tengok pic kat atas tu....semoga aku dimurahkan rezeki oleh allah supaya dpt ke sana lagi

Babah Iman said...

Salam Cik Li

Panjatkanlah doa buat kami kat sini .Mintak Allah beri kekuatan untuk kami menambah ibadat pada baki Ramadhan yang masih ada.

safiudin dot com said...

salam sdr azli,

alhamdulillah, syukur masih ada jutaan insan yang mencari keredaan dariNya.

jauh berbeza di sini...

safiudin dot com

KAMATO said...

mencari keberkatan 10 terakhir ramadhan

alongasro said...

السّلاَمُ عَلَيْكُمْ cl, مَا شَاءَ اللهُ
hebatnya hati2 mereka menghidupkan 10 mlm ramadhan yg terakhir ini.
Syahdu sy menatapnya. Syabas cl. Mudah2an kita di sini juga sma2 merebut keajaiban dan rahmat الله
tak kira di masjid mahupun bg kita muslimah di rumah, rumah juga perlu dihidupkan ruhNYA.Jgn lupa juga takbir & qiam pd mlm eid-fitr bg menghidupkan lailatul jaizah.
إِنْ شَاءَ اللهُ
Utk cl dan followers
رَمَضَانُ كَرِيمٌ & بَارَكَ اللهُ فِيكَ

bonda said...

salam cik lie,bila tengok orang islam kt makkah nih teringat pulak..klu org islam seluruh dunia bersatu n amalkam seluruh kehidupan tnpa perbezaan tentu org islam paling kuat n berkuasa di dunia nih.........slmt beribadah untuk cik lie...xsahur ker??????

IBAN MUSLIM said...

Ku idamkan saat sebegini...

silversarina said...

Tangok je gambar2 ni, terus mengalir airmata... akan tiba masanya akak juga akan berada di sana 10 malam terakhir Ramadan InsyaAllah.

IBAN MUSLIM said...

Salam Che Lie,

Mohon kebenaran untuk upload gambar-gambar ini di dalam blog saya...makaseh...

sonata anak kancil said...

Rindunya nak ke sana lagi...insyaAllah semoga dipermudahkan olehNya...

Hanis said...

salam,

syahdunya bila melihat jutaat umat manusia mencari rahmat & keberkatan ramadhan.

manzlie said...

salam siti R..

inilah yang buat sya hepi disni bulan ramadan..ingat kan ini aje seprti last year..
tapi bila tiba hari raya sini takda apa aap dah.semua rutin seperti biasa..sesiapa yang mengalami disni akan tau apa kah amksud sya sebenrnyer..alhamdulilah...sya bersa termat beryukur berada disini

waslam

manzlie said...

salam aya zain..

bak kata siti R..ini lah pesta yang sya maksud kan dulu..

waslam

manzlie said...

salam Yem..

insyalah satu ahri nanti adalah tuh..


waslam

manzlie said...

salam babah Iman..

insyalah akan sya doakan nanti..


waslam

manzlie said...

salam Kamato.


Benar tuh...mencari keberkatan


syukran

waslam

manzlie said...

salam saudra safiudin..

alhamdulilah...memang ramai jutaan jemaah tuh.. seronok rasanyer...macam pesta skg disini..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Benludin..


insyalah satu hari pasti akan kesini lagi sya doakan..

waslam

manzlie said...

salam alongasro..

alhamdulilah...moga2 kita di mana berada akan menerima keberkatan nyer jugak..insyalah..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Iban..

alhamdulilah..
amiklah kalau mau..semua tuhadalah hak allah swt..sya hanaya menya,mpaikannnyer..

waslam

manzlie said...

sa;lam Bonda..

alhamdulilah..

seronokkan bonda suasana disitu...
taksahur lah sya heheh

waslam

manzlie said...

salam Adik hanis..

malam yang apenuh dengan keberkatan..

syukran

waslam

manzlie said...

salam kak Sarina..

insyallah ...nanti satu ahri akak akan kesinin jua...


syukran

waslam

manzlie said...

salam sonata..

insyalah ..allah swt akan permudahkanyer hendaknyer..

waslam

Abu Uwais said...

masya Allah.. TabarakAllah
Ya akh manzli. Jazakallah. Blog enta ni buatkan ana terkenang masa kat sana. Bleh buat lepas rindu kat baitullah. Kalau enta bleh upload video lagi bagus. Dulu ana duduk kat Hotel Ajyad Sallah. Insyaallah, blog ni akan jd blog wajib utk dikunjungi. Alhamdulillah. Terima kasih ya akh

Gee said...

Salam manzlie,

Tq kerana memaparkan peristiwa yang berlaku di Makkah. Syahdu sungguh rasenye dan teruja sunggah akak untuk ke sane. Mudah2an dipermudahkan Allah SWT perjalanan akak ke sane nanti.

shami2 said...

Salam CL,

hr ni bru dpt masuk..dok tunggu nak tgok gambaq kat sana..alhamdulillah .. solat tahajuj dimlm penuh bermakna itu..seronoknya...dimana2 pun kalau dibuat dgn penuh ikhlas dgn menghidupkan suasana macam kat Haram tu ..subhanallah manis dan nikmatnya beribadah..

Surau tmpt sya masih ramai..program dibuat dr majlis berbuka hingga solat subuh.. Bertahjuj berjemaah..alhamdulillah ptg sbtu sebelum asar hujan turun..redup suasana bwa kemalam..solat tahjuj bjemaah dtmpat sya mula jam 4.00pg..lepas solat kira2 jam 5.oo pgi..hujan turun mencurah2..sampai kepagi..
Mengikut kajian dn perkiraan ustz yg juga guru2 sya ..mlm tdi adalah mlm yg ditunggu2 tu...

semoga kita semua ttp maintain melakukan ibdh di 7 mlm Rmdan yg terakhir..nih..

p/s: Bwa anak2 sekali..seronok depa ..

yuyee cap limau said...

roti tamis??
yang besar tu??
kite berbuka ngn nasi kukus hari nie..emmm
sedapnyer..hehe

manzlie said...

salam Abu uwais..

alhamdulilah kerna sudi melayari blog sya..akan sya paparkan beebrpaa gamabr yang menraik nanti..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam Gee..

insyalah ada rezeki tuh nanti sampai jua lah kesini..

syukran

waslam

manzlie said...

slam sshami2..

alhamdulilah..seronok sya dengar keadaan macamtuh sewaktu solat tahajudd..mungkin banar kot..alahmdulilah..semo allah mmeberkati mereak semua

waslam

manzlie said...

slam yuyee..

iyer lah roti besar tuh..

waslam

manzlie said...
This comment has been removed by the author.
normala said...

Salam CL,

Jelesnya tengok keadan disana. Kat surau tmpat akak bila habis 8 rakaat, jemaah dah kurang (jemaah maju ke depan!) Teringat lagu nasyid yg tajuknya Ramadhan 2 zaman--beza ramadhan kita dengan ramadhan di zaman nabi.

Zailan said...

CL,

Gambar gambar ni membuatkan saya berazam kesana utk akhir Ramadhan pulak. Surau kecil kami tak sampai pun 2 saf ketika Qiyam. Tapi syukur Alhamdullilah saya dapat merasa pengalaman awal Ramadhan haritu. Doakan saya dan keluarga selamat dan sejahtera dunia dan akhirat ye CL. Thanks.

manzlie said...

salam Normala..

ohh ye ker akak..hmm sedih lah kan...mereka sudah measi nak raya kot...sya disini tak terpikir langsung sal nak beraya...cuma yang penting skg beramal di bulan ramdan nih...cuba sedaya upaya mengaut apa yang allah bagi nih..

waslam

manzlie said...

salam Zailan..

insyalah...sya doakan semoga suadra akan dyang nanti di masa yang akan dtang...


waslam