MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 16 September 2009

" Umrah untuk arwah mak...""

Keadaan di luar Masjid Tanaeem..agak sesak malam tadi..semakin ramai dah jemaah sekarang...alhamdulilah...
Keadaaan SESAK juga berlaku di DAtaran Kaabah malam tadi...keadaan jam 1 .00 pagi

Seorang Pekerja housekeeping duk sibuk mencuci kipas siling di sepanjang area Saei di tingkat 1...
Permandangan dari tingkat 1 keadaan Bukit Safa yang penuh sesak dengan Jemaah...alahmdulilah..

Permandangan dari Saei di luar mengadap Masjid Kuching..jemaah dah mu;a mengambil tempat untuk solat Tahajudd jam 1.00 pagi nanti...

Salam from Makkah....dua hari lepas aku bermimpi lagi arwah Ibu ku datang pada ku hanya dengan senyuman manis darinyer...alahamdulilah..itu adalah mimpi ku yang ke 30 kali semenjak aku berada di sini...aku terlalu bersyukur pada allah swt kerana semenjak aku disini aku terasa amat "dekat" dengan IBU ku...mungkin atas apa yang ku pohonkan di depan Multazam allah swt telah memakbulkan pada ku yang aku amat merindui Ibu ku di'sana" alahamdulilah...jadi semalam aku telah menunaikan lagi Umrah untuk arwah IBU ku, semoga Roh ibu ku di tempat kan bersama sama dengan orang yang beriman..amin...syukran..waslam
P/s: Malam ke 26 - Allah swt kurniakan kepada orang berterawih pahala pada malam ini se umpama 40 tahun ibadat

65 comments:

Ustaz Nazmi said...

Salam Che Lie..

Jasa bonda..sampai ke bila pun kita takkan lupa...Walau macam mana pun hubungan dia dengan kita...

Tahniah pada Che Lie..Moga menjadi anak yang soleh..mampu menjadi contoh tauladan buat kami di tanah air.. Moga Arwah Mak Cik Lie mendapat yang terbaik di sana...Insya Allah

IBAN MUSLIM said...

Alhamdulillah...semoga roh bonda Che Lie dirahmati Allah...

rezeki said...

Salam CL,
itulah saja penyambung kepada arwah ibu yang telah pergi.CL seorg yg sangat beruntung kerana berada di rumah ALLAH dan sentiasa dapat ganjaran 100000 kali atas apa yg dilakukan. semoga roh allahyarhamah ibu CL bersemadi dgn tenang dan di tempatkan di kalangan org yang terpilih .Insyallah.

p/s : tak rasa rindu ke nk balik mesia

Gee said...

Salam Manzlie,

Syukur pada Allah SWT yang memberikan kesempatan kepada Cik Lie berada di kota Makkah, kota penuh dengan keberkatan. Semoga Allah SWT mencucuri rahmatNye ke atas roh bondo Cik Lie.

manzlie said...

salam ustaza Nazmi..

alhamdulilah...smoga kita menjadi anak yang berguna hinggga keakhir hayat nita...

syukran

waslam

manzlie said...

salan Iban muslim..

alahamdulilah mekasih atas doa suadra tuh..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

alhamdulilah terima kasih atas doa suadra..

hmm tak lah...sya lagi merinduii disini..rasa syang nak tinggalkan makkah nih...sebab saya terasa hepi sangt duk sini...inysalah pas haji sya balik lah yer..

wslam

manzlie said...

salam Gee..

mekasih atas doa saudri tuh..semoga llah swt mmemberkati suadari jugak..insyalah

waslam

indahhouse said...

Selamat hari rayamaaf zahir batin , Cik Lie,

Macam2 hikmah yang kita dapat di bumi Makkah.Insya Allah, doa Cik Lie sampai buat bonda.Doa saya moga bonda Ci Lie,di kalangan hamba yang dicintai Allah.

Hari ini,last kot saya dapat tengok perkembangan dari Makkah.cuti blogging.Insya Allah,kami berdua bertolak dari selgr ke Terengganu malam ni. Doakan kami,ya Cik Lie.Risau suami drive malam2 ni.
wan & tajul

rezeki said...

Salam CL,

Alhamdulillah, CL berkesempatan menunaikan fardhu haji lagi tahun ni, itulah salah satu kelebihan keje kat sana yg takde kat tempat lain

p/s: apa cite kwn kita sorang IP tu,sejak hari tu menghilang, sonyap je, nak kata ikut noor motong gotah, tak juga

manzlie said...

salam wan and tajul..

alhamdulilah..mekasih atas doa saudari tuh..saya doakan semoga saudari sekelurga selamat smapi di rumah .insyalah..semoga allahs wt melindungi suadri..dan
SElamat Hari raya dari sya Makkah..

syukran

waslam

cikgu mas said...

salam cik lie

Doa anak yg soleh buat penerang kubur ibu,amiiin.Pas mi abah pulak ya!!!beribadahlah selagi boleh,ciklie raihlah kesempatan ini,kami disini mendoakan ciklie terus bahagia disana..


P/S ::yup rezeki,mana perginya Imran,??terasa sunyi tanpa dia,kita doakan dia juga berada dalam kesejahteraan...

manzlie said...

slam Rezeki..

insyalah tahun nih sya nak buatkan haji untk arwah bapa sya...


ye lah mana pergi sadra kita tuh si Imran Paris.....ringu lak tak dengar komen darinyer..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

mekaish atas doa dari cikgu tuh..insyalah akan sya lakukan untuka rwah bapa sya karang..


wasalm

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Saya percaya kita yang dah tak ade ibu bapa ni, bila ke Makkah mesti teringat mereka berdua, begitu juga saya tahun lepas sempat buat umrah untuk mak saya, bapa saya dan bapa mertua saya yang dah lama tiada.

Sedikit sebanyak saya memahami apa yang sdra rasa, kita sama-sama berdoa agar kesemua roh orang tua kita sentiasa mendapat rahmat Allah.

T.kasih sdra Azli kerana mengingatkan kita semua ttg orang tua kita yang dah lama tiada. Amin.

cikgu zainab said...

salam azli,

doa anak yang soleh! teruskan berdoa...sangat beruntung kerana berada di tempat yg mustajab untuk berdoa.

hilmyiskandar said...

Salam.

Syukur 'Tauladan' sedemikian....Semuga rohnya dirahmati Allah.

Amin.

Tq.

Yem0805 said...

Salam CL,

Semoga Roh ibu CL dirahmati Allah. Semuga CL menjadi anak yang Soleh dan segala amal ibadat CL roh ibu CL mendpt rahmat amin.

Noor said...

As Salam..

Alhamdullilah.. tahniah CL, kerana terus mengerjakan umrah untuk mak CL, bak kata CM.. lepas nie untuk arwah ayah CL lak.. anak yang soleh tidak pernah melupakan kedua2 ayah dan bonda nya.. semoga mereka menerima ganjaran pahala nya.. amin..

pstt.. cheq pun perasan IP dah lama tak join kita.. mana dia p arr?? ari tu memang dia kata nak ikut cheq p noreh.. tapi bila cheq 'toleh' belakang, dia dah tak ada.. nak kata kena 'tokak' ngan rimau.. rimau kat estet nie.. semua dah p duduk kat zoo.. ishhh, p manalah IP nie..

bonda said...

salam cik lie,betol kt ustaz tu..cik lie boleh menjadi ikon anak yg soleh..moga jadi tauladan kpd kami dimesia....semoga roh ibu n ayah cik lie dirahmati ALLAH SWT.

bonda said...

salam cik lie,betol kt ustaz tu..cik lie boleh menjadi ikon anak yg soleh..moga jadi tauladan kpd kami dimesia....semoga roh ibu n ayah cik lie dirahmati ALLAH SWT.

mnasir said...

Assalamualaikum Cik Lie..

Meninggalnya hamba Allah, hanya 3 sahaja yang dibawa, sedekah jariahnya, ilmu yang diredhai yang di guna dan anak yang soleh. Jadilah kita anak yang senentiasa mendoakan kpd kedua ibu bapa supaya mereka senentiasa bersama-sama orang-orang yang mendapat kerahmatan dariNYA, insyaAllah.

Doakan supaya kita dapat berjumpa dimusim haji nanti dengan izinNya.

shami2 said...

Salam CL,

Anak yg soleh itulah harta berharga untuk ibu bapa yg telah meninggal dunia...pahala dikirim sentiasa.. damai, tenteram, bahagia hidup mereka di alam barzakh sana..sementara menunggu hr prhitungan tiba..demi sebuah syurga anugerah Allah Taala.

CL: Alhamdulillah kedua ibu bapa, ibu mertua sya masih ada cuma bapa mertua saja yg telah tiada...
pengalaman CL tu pernah sya rasa, dgn arwah nenek sya..sya bermimpi jumpa dgn dia..(masa tu pd bulan ramadhan) dia datang senyum dan peluk sya..saya boleh rasa tubuh badannya..sehingga kini sya tak pernah lupa mendoakannya..baik utk dia dn ibu bapa sya dn semua ahli keluarga yg telah tiada khususnya..jga muslimin muslimat semuanya yg hidup maupun yg telah tiada.

P/s: Semoga CL terus berdoa..buat ibu dan bapa tercinta..serta kami semua di PDKM ini juga moga dianugerahkan kebaikan didunia dn akhirat juga..amin

ROSMAWATI said...

Allah Maha Adil Lagi Maha Mendengar.. & akan memberi mengikut apa yang kita pinta dan usahakan... Semuga istiqamah sehingga ke akhir hayat.

Ayah Zain said...

sALAM CL,

Wah ayahzain ketinggalan keretapi nak balik kg. huhuhu
Sejuk Hati Ibu mengandungkan Lie, Lie buatkan umarah tu memang tak ternilai harganya. Lie dapatkah mimpi jumpa ibu tetapi ayahzain tak pernah sekalipun mimpi jumpa arwah ayah. Apa perlu az lakukan lie?ermmm my tears rolling on my eyes

Ayah Zain said...

salam lie
ralat: bukan dapatkah tetapi dapat gak.......

safiudin dot com said...

salam sdr azli,

siapakah kita tanpa mereka (ayah dan ibu)?

saya turut 'terkesan' dengan post kali ini, kerana telah tiada kedua-duanya maimunah baba-9.3.1987) abd advis mohammad yasin-14.5.08).

sesungguhnya, tiada yang dapat membantu 'mereka-mereka disana' selain anak-anak yang soleh yang mendoakan...

semoga Allahyarham ibu sdr ditempatkan bersama2 orang yang soleh dan dirahmati Allah.

safiudin dot com

Hanis said...

Salam abang,

Alhamdulillah..setiap kali abg bercerita abang bermimpi arwah ibu, hanis dapat rasakan kegembiraan abang.. sesunguhnya, doa anak yang soleh akan membantu kedua orang tuanya mendapat tempat yang baik di akhirat..&.. inilah yang dinanti-nantikan oleh ibu bapa di alam kubur...

My Life said...

salam..

al fatihah untuk arwah mak ciklie.. moga arwah ditempatkan di sisi org2 berimam.. aminn.. insyallah

cikgu mas said...

SALAM

CM TERCARI-CARI TITLE PALING SESUAI NK BERI KT CIKLIE NI..BONDA DAH BERI IDEA..YER "IKON ANAK SOLEH'..PALING TEPAT SEKALI..OK CIK LIE,IKHLAS DARI KAMI.MOGA TERUS JADI ANAK SOLEH DUNIA DAN AKHIRAT..


HUHUHUH,NOOR BETUL KER DAH TAK DE RIMAU KT ESTET HANG,HANG DAH CHECK ELOK-ELOK KER,KALAU TAK RIMAU KN NGAP DGN PANDA KOT??PANDA TU GANAZZZZ JUGAK ...IMRAN BALIKLAH,AWAT IKUT NOOR PI MENOREH,IKUT CM PI SEKOLAHKAN SELAMAT..

CIKLIE BALIK MESIA JGN IKUT NOOR PI NOREH TAU!!!IKUT CM PI SEKOLAH,KITA BELAJAR SEJARAH
PSSST;sAMAD MANA???

solero_split said...

salam ziarah dan salam perkenalan...

saya baru je dapat tau blog en lie ni...memang seronok dapat tau perkembangan di tanah suci...

teringat masa saya mengerjakan umrah..memang seronok tak terkata..semua masalah tak perlu fikir..hati pun tenang dan senang beribadat...

harap en lie maintain la blog ni ye....

salam.....

My Life said...

cm windu dekat abg samad upanya
hhhehehe..

mamaija said...

Salam

Hanya doa anak yang soleh yang dapat mendoakan kesejahteraan arwah. Semoga arwah ibu CL dirahmati Allah hendaknya. Inshallah. Beruntung CL berada di Mekah kerana bila-bila masa boleh buat umrah dan haji. Bersama-samalah kita mensedekahkan fatihah untuk muslimin dan muslimat yang telah meninggal dunia agah roh mereka dicucuri rahmat. Amin.

ijoismart said...

Siapalah diri ini utk diingati. Lainlah IP kan CM, Noor

||alis|| said...

salam..

alfatihah buat ibu ciklie...

cikgu mas said...

salam

Ya Allah ijoismart,CM seperti bangun dari mimpi,nampak ijoi disini,berpurnama CM mencari ke mana gerangan tuan hamba

jgn kata hamba mencari,hamba tanya pada tuan tanah ke mana ijoi pergi,usah merajuk hati,ijoi ttp di hati (alamak termengayat lak)

hapuskan air matamu kata sharifah aini...nooor sambung arrr,kasi ceria drebar bas kita ni,,

Noor said...

Salam CL..

tumpang lalu arr..

Subhanallah.. telah muncul tuan ijoi, kemana menghilangkan diri.. puas sudah hamba menolong CM mencari tuan ijoi diserata negeri kedah.. carik carik jumpa laksa gelam.. kami stop sat.. layan laksa.. pas tu sambung carik lagi.. jumpa mee kuah.. stop lagi.. layan mee kuah.. pendek kata, dah berperiuk mee kuah dan laksa gelam kami makan.. namun tidak juga berjumpa dengan tuan hamba.. he he

anyway, 'welkam' back my fren, tuan hamba sentiasa dihati kami.. siapalah kami tanpa tuan hamba dibulan december nanti.. kita kan selalu 'seiring dan sejalan' masa nak p kenduri cik lie..

ngeh ngeh ngeh

psstt.. misi jejak kasih, selain IP.. rasa nyer Nek Rock & Syafiq pun dah lama tak menunjukkan diri..

shami2 said...

Salam CL,
Wah nampaknya pekerja sibuk buat housekeeping kat kipas ceiling tu...

Sya ngan geng kt ofis ni sibuk pastikan tema cleaning n housekeeping bersedia kat highway nak menerima limpahan pengguna hyhway...yg memacam bagai hala utara dn juga LPT...

manzlie said...

salam shami2..

tu lah depa duk stat dah cuci seluruh kawasan Saei nih...dah kebetulan sya snap je lah gamabr tuh..

wslam

manzlie said...

salam rosli..

terima kasih atas memahami perasaan saya nih..

syukran

waslam

manzlie said...

salam kak Nab..

alhamdulilah..terimakasih atas doa akak tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam Noor..

alahmdulilah..mekasih atas ingatan noor tuh..

ye lah..mana IP skg nih..busy kot or dah balik mesia agaknyer..

waslsm

manzlie said...

salam Bonda..

mekasih atas doa dari Bonda gak...semoga llah swt memeberkati kita semua..

syukran

wslam

manzlie said...

salam Yem..

alhamdulilah..mekasih atas doa saudra tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam M nasir..

alhamdulilah ..terima kasih atas doa dari suadra tuh...insyaalah semoga kita boleh berjumpa nanti di sini ...insyalah

waslam

manzlie said...

salam saudra safiudin..

terima kasih atas ingatan dari saudra tuh...alahamdulilah semoga alalah swt memeberkati kita semua ..


syukran

waslam

manzlie said...

salam shami2..

alhamdulilah..terima kasih atas ingatan akak..

syukran

wslam

manzlie said...

salam Rosmawati..

alhamdulilah...many thnaks for you doa also..

syukran

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

terima kasih atas koeman ayah zain tuh..sya amat menghargai nyer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

alhamdulilah..alalah swt maha besar..dia mendengar doa daoaa abg agknyer..syukur.

waslam

manzlie said...

salam My life..

mekasih..

waslam

manzlie said...

salam solero..

terima kasih atss kesudian melayari blog sya..

syukran

waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Selamat Berpuasa.

Anak yang solih sentiasa melakukan dan membuat kebaikan untuk ibubapanya.
Memang bertuah mereka yang mempunyai anak-anak yang solih.
Semoga kita sendiri anak yang solih dan juga mempunyai anak-anak yang solih.amin.

manzlie said...

salam Leenoh...

memag benar tuh...marilah kita semua menjadi anak anak yang solih ..

syukran

wslam

manzlie said...

salam mamaija..
benar tuh mama..alhamdulilah mekasih ats doa dari mamaija tuh..

syukran

wslam

manzlie said...

salam Ijoismaart..

kemanakah menghilang..? ghinddu kita semua nih kat ijoi tau..

waslam

manzlie said...

salam alis..

alhamdulilah..mekasih ats doa mu ituh..

walam

Rahmah said...

Salam Cik Lie...

Saya selalu mengikuti blog Cik Lie dan terasa rindu nak kesana apabila melihat gambar yang dipaparkan.

Bertuah bonda Cik Lie apabila Allah memberi peluang kepada Cik Lie untuk berkhidmat disana sekali gus memudahkan Cik Lie untuk beribadah untuk bonda Cik Lie.

Semuga roh bonda Cik Lie dirahmati Allah selalu.........

manzlie said...

salam rahmah..

alhamdulilah rezeki sya diberikan oleh allah swt disini...mekaish atas keperihatinan suadri tuh..

waslam

Atikah said...

Salam...

Al-fatihah utuk arwah emak abg.. semoga ditempatkan bersama para solihin...

manzlie said...

salam atikah...

mekasih atas doa adik tuh..semoga llah swt memberkati adik hendknyer..

waslam

Wahi said...

Salam,
Syoknya dapat tunaikan umrah untuk ibu kita. petang tadi dengar kuliah ramadhan, ustaz baca hadis yg menyatakan pahala umrah dibulan ramadhan menyamai pahala haji. syukur...

Wahi said...

Salam,
Syoknya dapat tunaikan umrah untuk ibu kita. petang tadi dengar kuliah ramadhan, ustaz baca hadis yg menyatakan pahala umrah dibulan ramadhan menyamai pahala haji. syukur...

manzlie said...

salam wahi..

alhamdulilah..semoga alah swt memebrkati kita semua...insyalah.

waslam