MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 28 September 2009

" Suasana Depan Masjdil Haram petang semalam..."

Keadaan depan Haram Jam 5.30 petang semalam
Masih lagi ramai dengan Jemaah di sekitar Luar Haram

Pintu Gate Utama King Abdul Aziz 1
Yang di Depan Pintu Utama Jemaah duduk menunngu waktu berbuka - Puasa Sunat 6...alahamdulilah



47 comments:

ijoismart said...

CL, kebetulan sy plak yg pertama

cikgu mas said...

salam

kebetulan saya pulak yg kedua...
jom puasa 6..

manzlie said...

salam Ijoi...

taniah..Raja Pecut....


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..


lambat lah cikgu hari nih...jom

waslam

ijoismart said...

Maka kita seperti berpuasa setahun penuh. Boleh berpuasa secara berturut-turut atau tidak, baik di awal, di tengah, maupun di akhir bulan Syawal. Tul tak ni?

hilmyiskandar said...

Salam.

Rupanya indah puasa 6 ni, tambahan pula berbuka di Haram dengan kurma + air zam2. Kini gambar, pesanan dan pusara abah jadi satu warisan dan nikmatnya puasa 6 di Bulan Syawal utk anak + cucu.

Amin.

tq.

bonda said...

SALAM CIK LIE, ADA JAMUAN JUGA KER MASA BERBUKA PUASA 6 TU...

manzlie said...

salam Bonda ..

ada jugak jamuan yang di sediakan sam seperti bulan ramadan

manzlie said...

salam Ijoi..

betul tuh...

manzlie said...

salam Hilmy..

alhamdulilah...

safiudin dot com said...

salam sdr azli,

alhamdulillah, syukur.

masih diberikan peluang untuk meneruskan ibadat puasa 6.

sama-sama lah kita meneruskan kesinambungan....

ps: terima kasih 'call' hari tu. terharu bercampur gumbira terima panggilan dari sdr...

yang syadunya saya terdengar background suara seseorang mengaji dari Makkah...

manzlie said...

salam saudara Safiuddin...

alhamdulilah...semoga kit mendapat keberkatan oleh Nyer yang Maha Esa..insyalah..

waslm

Noor said...

Salam Cl & fren..

rasa tenang dan damai sungguh dikala waktu petang di Haram..

psstt.. tahniah ijoi, kalah CM kali nie.. he he

CM.. jom kita posa 6.. cheq dah setat nie.. jom arr

manzlie said...

salam kak Noor..

memag tenag dan damai shaja suasana di situ......

wasalm

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Ada yang sudah raya Syawal. ada yg masih berpuasa krn belum cukup 6 hari.

shami2 said...

Salam CL

Rindunya kt Haram ..hr ni bru bole msk...bnyak citer tertingai nohh dok bca pelan2 nih..

Jga selamt bertemu kembali kpd semua di PDKM, jenuhlah..beraya kat kg..ni bru balik..hehehe

Tmpg lalu
CM dh start posa 6 ker..baguih la..cheq bru dok chek engin boleh start ka belum...maklumlh kdg2 engine msk ayaq...hehehh

manzlie said...

salam leenoh...


benar tuh..

waslam

manzlie said...

salam shami 2..

alhamdulilah..seronok nooh kak shami ktia beraya di kg...mesti banyak dapat duit raya kan...

ada tak duit raya untuk cikg lie nih...?

wasalam

Hanis said...

salam,

abang dah dapat brape hari puasa 6?

tahniah cik ijoi...jauh tinggalkan kak mas arini...

kak noor masak tuk berbuka tu lebih sikit naa...sat lg hanis sampai...berbuka + raya... ;-)

kak shami, selamat kembali...hanis menanti rumah terbuka kak shami nie...

Kak As. said...

salam,

selamat melakukan ibadat yang Allah menjanjikan banyak ganjaran.

yang penting adalah ikhlas dan betul.

smoga kita dijalan yang sama menuju Firdausi.

manzlie said...

salam kak As..

alhamdulilah..sudah semestinyer setiap apa perbuatan kita harus lah ikhlas bukan hanya untuk ibadah sahaja tetapi tingkah laku /tutur kata kita jugak harus jugak ikhlas kan...insyalah

waslam

mamaija said...

Salam.

Dah masuk bulan syawal kenalah puasa 6 untuk dapatkan lebih ganjaran.Sama-samalah kita merebut peluang yang diberikan oleh Allah swt.

LYNN said...

Selamat Hari Raya...utk puasa 6 pulak lah cik Lie..sekolah kat arab nih tutup lagi la...King suruh tutup .haaa fening anak-anak tak leh nak merayap raya mcm kat M'sia ek?Mcm tak raya je...kat Yanbu nih.

manzlie said...

salam mamaija...

alhamdulilah...itu lah sebaiknyer untuk merebut bekalan di akhirat...insyalah

waslam

manzlie said...

salam Lynn..

betul tuh dik..depa msaih cuti lagi sekolah tuh..insyalah minggudepan bukak lah..

waslam

Yem0805 said...

Salam..

Alhamdulilah masih ramai lagi di Masjdil Haram untuk berbuka puasa enam..tentu seronok berbuka di Masjdil Haram

manzlie said...

salam Yem

sememamgn nyer MasjdilHaram tampat yang tiada tandingan nyer berbuka puasa..alhamdulilah..

waslam

Ayah Zain said...

Salam Manzlie,

Alhamdulillah, pagi-pagi buka PDKM dapat tengok MH. Banyaknya nikmat Allah, marilah kita bersyukur dengan memuji nama-namanya dan berzikir.

rezeki said...

Salam CL,

saya dh masuk hari ke 2 ni,
selepas ni visa umrah akan ditutup untuk menanti bakal tetamu Allah mengerjakan haji pulak .
masa berlalu begitu pantas tanpa disedari

Asnija said...

Salam Cik Lie,

Nampak lengang sikit Masjidil Haram ye...lepas ni jamaah ramai untuk buat Haji pulak...
Best nyer, puasa 6 pun secara besar-besaran...seronok bila amalan tu jadi suatu kebiasaan dan diraikan...menaikkan semangat orang lain untk berpuasa sama...

ps: saya tak mula lagi ni, batuk menyerang balik, gatal betul tekak...tertinggal le dengan my hubby yang dah dapat 3 hari...

Cik Lie...makin dipandang pintu King Abdul Aziz...semakin rindu menggamit....

normala said...

Salam CL n frens,

Indahnya pandangan d sekitar Haram,
manusia sibuk mencari redha Allah. Kita yg jauh ni beruntung dapat tengok keadaan di sana. TQVM Cik Li.

Untuk CM dah dapat puasa brape hari?

ranting said...

salam...

dah lama tak komen kat sini..sekadar melihat n3 terbaru jer...rindu betul rasanyer untuk ke sana? entah bila pulak blh sampai agaknya? Che li,nanti tlg doakan kami kat depan multazam supaya kami ni sampai lagi ke sana..insyaallah...Amin.

manzlie said...

salam rezeki...

alhamdulialh...bulan haji semkin hampir untuk kami menrima kunjungan dari mereka..hotel dah 75% fully booked nih..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Ayah zain..

yup..masa begitu pantas kan az...

waslam

manzlie said...

salam Datin Asnija..

hmm kena jag tuh pemakanan skg ..jgn minum ais berlebihan and pedas pedas tuh..not good for you throat..

waslam

manzlie said...

salam kak mmala..

terima kasih atas ingatan akan tuh..

waslam

manzlie said...

salam ranting....


insyalah akan sya doakn annti yer...

waslam

||alis|| said...

kebetulan saya yg ke-38 (kekeke)

salam ciklie..

ciklie dah start pose 6 ka? :)

manzlie said...

salam alis..

alhamdulilah....bagai,mana pula dgn alis....


waslam

Salwani said...

En Lie

ada tak job utk orang perempuan di Mekah? Jadi cleanerpun jadilah

Pak Ngah Man said...

boleh sms no tel kak zie tak. nak pi rumah dia beraya la. posa ka ari ni.

manzlie said...

salam salwani..

orang perempuan tak di benarkan bekerja di Makkah dan Madinah..

waslam

manzlie said...

salam Pak Ngah Man...

Kirim slam sama akak zie and maya..ok

waslam

ibnu yusof said...

assalamualaikum... salam perkenalan... saya pon tinggal kat makkah... semoga boleh melanjutkan lagi ukhuwwah... insya Allah...

manzlie said...

salam Ibnu Yusof...

alhamdulilah...kalau senang mai lah jenguk sya disini...
waslam

Abdullah A said...

salam,
glad to know u & mak wan are safely back in Sik.

muhafip said...

Assalamualaikum,
Apa khabar Abg Azli,semuga sihat dan sukses didalam menjalankan tugas disana.Adk disini sekeluarga alhamdulillah sihat.Adk selalu mengikuti perkembangan blog abg azli dari masa ke semasa dan tak terlewat juga adk sekeluarga mengucapkan selamat hari raya aidilfitri di perantauan, walau pun jauh dimata tetapi dekat di hati.Adk baru mendapat anak yg ke6 iaitu Edrian Azwar,yg sulung bernama Hilman Amsyar,Muhammad Danish,Muhammad Haziq Rifqi,Khairin Azraei dan Fahrin Hasriq.Hilman masih ingat lagi abg Azli ,semasa datang kerumah dulu yg lain mengenali melalui blog.Hilman sekarang dalam darjah 4berusia 10 tahun.Disini Adk memohon maaf jika ada salah dan silap diri ini ....Muhafip (Muar)