MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 10 September 2009

" Jam 2.30 pagi tadi..."

Salam from Makkah...selamat berpuasa dan salam sejahtera...dibulan yang mulia nih Dataran Kaabah sekarang terlalu padat dan penuh sesak dengan para jemaah yang hadir dari pelusuk dunia...hinggakan kami yang solat di Depan Multazam sekarang pun asyik kena tolak menolak untuk mendapat kan tempat untuk berdoa..alhamdulilah..ini lah dugaan dan kesabaran yang di uji oleh allah swt...entah kenapa juga selesai jer solat serta berdoa hati dan perasaan ini pasti akan melayani jwa untuk bermenung sendirian melihat KAABAH yang luarbiasa...ada seakan magnet yang pasti akan membuat jiwa dan hati ini terlalu amat merinduii melihat nyer tanpa rasa jelak dan bosan......alahamdulilah....syukur pada Allah swt...

46 comments:

Che' Pit said...

salam che lie,

semoga semua nya tabah hadapi cabaran, tolak menolak dan tak berlaku kejadian tak baik..

cikgu mas said...

salam ciklie

satu frasa indah,,"kaabah yg luar biasa ada seakan magnet""" ....betul,betul cikgu setuju sangat kaabah mempunyai daya tarikan yg sangat tinggi,kita boleh menatap nya berjam-jam tanpa rasa bosan...

balik KL cuba tatap KLCC mesti boring arr...hehehe..satu soalan "Kenapa kau termenung????"

SUHAIMI said...

salam...
setiap insan yang memandang Kaabah pasti akan terpaut dan tersentuh hatinya.....terasa berat kaki untuk melangkah meninggalkannya....bertuah sungguh sesiapa yang dapat memandangnya setiap hari...

Hanis said...

salam,

semua berlumba2 mendapatkan tempat yg paling mustajab untuk berdoa...
semoga sentiasa ada ruang untuk abang solat & berdoa disana.

p/s....pijal...hang nie mmg laju sungguh laaa pecut..

manzlie said...

salam afis..

itu semua dalah ujian dan dugaan dri allah swt untuk melihat tahapa kesabaran kita..alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

sya bermenung melihat keunikan dan kebesaran KAAABAH yang tiada tanding nyer....

waslam

manzlie said...

salam suhaimi..

alhamdulilah..dan syukur kepada mereka semua..

waslam

manzlie said...

salam adik Hanis..

inysllah ruang senantisa ada ats pemebrian allah swt pada ku...alhamdulilah..

waslam

Azemi Ali said...

Salam CL

Salam 10 hari terakhir Ramadhan. Semoga kita dipertemukan dengan Lailatul Qadr.

shami2 said...

Salam CL,

Kalau CL duduk kat situ rasa camtu...dan kami yg jauh nih pulak bole tengok apa yg CL dok pndag walau gmbaq yg dibagi..hya bole di tenung...tak bole dipegang (kaabah tu) sudah terasa kerinduan yg amat sgt pada Kaabah hari-hari..tak kira jam asal terluang jer lepak kat PDKM...macam mana tuhh...

Ya Allah ampunilah segala dosa kesalahanku, dan juga dosa kesalahan kedua ibubapaku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani ku semasa aku kecil....

Ya Allah kurniakanlah kpdku pasangan; isteri, dn zuriat keturunan yg sejuk mata memandang, jadikanlah kami imam dikalangan org2 yg bertakwa, serta pengikut kepada pemimpin yg bertakwa....amin

*** gurauan adik2 bradik lakk..
p/s: Abang samad tulun terjemahkan pd CL kiter tu..jap..karang nanti bole dpt hdiah sguhati kuar kat PDKM...sian CM...nak tungu program mlm raya lambat pulak...artis nak kuar...iklan dulu pun bole agaknya...hehehheh oppps ngeh..ngeh..ngeh..

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Mengkagumkan dan mengkhusyukkan dua dalam satu ingatan - Dua dalam satu....he3

hilmyiskandar said...

Salam.

Nikmat depan Multazam, kalau boleh biar 'parking' dihadapan NYA, namun berikan peluang utk semua disitu.. ALLAH mengerti.

Terima kasih depan Multazam.

Amin.

tq

manzlie said...

salam Azemi..

alhamdulilah...syukur dan terimakasih atas ucapan suadra tuh..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy..

alhamdulilah...depan multazam senantiasa mendoakan mu jugak..insyalah semoga allah swt bersama kita..

waslam

manzlie said...

salam Leenoh...

yup memang benar kata kata mu ituh..alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam sahmi2..

ye lah...tu pasal sya akan tidak berhenti mengupdated kan gambar kaabah untuk tatapan semua PDKM..insyalah..

semoga llah swt melindugi kita semua..insyalah..

hmmm rindu jugka ker dgn abg smad tuh...aaikk?
gurau nooh..

waslam

normala said...

Salam CL,

Bertuahnya CL dapat gi solat slalu di M Haram.

Akak pun excited nak gi sana nih. Mohon doakan akak dapat buat semua rukun dan wajib haji dengan sempurna.

Truskan usha utk mendpt malam yg penuh barakah kpd semua followers PDKM

manzlie said...

salam kak Mala..

alhamdulilah..pemberian allah pad hambanyer...

insyalah akan sya doakan annti...

syukran

waslam

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Subhana Allah, melautnya tetamu Allah ini. Lie doakan ayahzain dapat ke sana. Tak tertahan rindu di hati ini.

Atikah said...

Salam...

Semoga Allah permudahkan bagi abang untuk berdoa di depan multazam...

Imran Paris said...

En Li...mmg mcm magnet...kuat betul daya tarikan Baitullah, mcm saya kata kat n3 yg lalu...pelik cuma berbentuk segi empat tp Kaabah cukup mengujakan....subhanallah

Roza said...

Assalamualaikum Ciklie,

Rindunya hati untuk sujud rebah di hadapan kaabah..

Doakan agar dapat bertemu dengan Lailatul Qadar. Malam rahmat seribu bulan.

Salam dari kak Roza & Prof MKI

Rafei said...

En Lie,

saya juga akan mula ke sana bermula minggu depan. Doakan mendapat umrah yang mambrur ya...

Rafei
www.menadahhidayah.wordpress.com

manzlie said...

salam Ragfaei..

alhamdulilah..sempoga allah permudahkan perjalanan suadra.insyalah

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

insyalah semoga allah murahkan rezeki ayah zain dan dapat dapt ke sini lagi..

waslam

manzlie said...

salam kak Roza....


alahmdulilah semoga kita semua akan dapat betemu malam Lailatulqadar...insyalah..


sampaikan slam pada prof ye kak.
waslam

manzlie said...

salam Imran..

yup memamg menguja kan...

waslam

manzlie said...

salam adik tikah..

terima kasiha atas doa mu..

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Minta lalu, salam perkenalan dengan Roza, nanti kirim salam dengan Proff yer. Selain PDKM, saya juga penggemar Kehidupan Ringkas tapi Signifikan. Insan yang banyak merobah kehidupan ayahzain

KSPulau said...

Salam CL & semua...
Masih soalan yg biasa saya tanya .... jemaah lelaki & pompuan yg ada dlm pic tu dok solat tarawih sekali ke?
Ramai betul... Tak sabar utk terima jemputanNya...

Noor said...

As Salam CL..

merenung kaabah dari kejauhan.. terasa penuh kerinduan.. walau hilang dimata.. namun tidak dihati.. terpahat kukuh.. terasa baru semalam bertawaf didataran nya.. mencium hajarul aswad.. melurut kain kiswah.. Subhanallah.. rindu sungguh pada baitullah..

di 10 malam yang terakhir ini.. hamba yang ada bagaikan tidak mahu melelapkan mata.. semua nya berharap bertemu dengan lailatul qadar.. temukanlah kami Ya Allah.. amin

IBAN MUSLIM said...

Salam che lie..

Ada petanda berlakunya malam al-qadar, mohon disiar dalam posting seterusnya...Kebiasaannya ia mudah dikenalpasti di bumi suci, Makkah... Semoga dapat berkongsi untuk beramal dan menikmati pahala yang tiada tolok bandingnya di sisi Allah.. Insya-Allah..

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Seronoknya di Baitullah pada hari-hari biasa,tak dapat dibayangkan seronoknya pada 10 malam terakhir Ramadhan...abah bercerita, bila time doa qunut, punyalah menangis-nangis imam berdoa...seronoknya kalau faham doa tu, pasti lebih meruntun jiwa...

ps: teringat dulu lepas solat, anak saya saya berkejar ke balkoni tingkat satu (tempat laluan tawaf), merenung Kaabah, diajak balik selalu mintak lambat sikit...tengah-tengah panas mengaji kat situ..memang tak jemu memandang Kaabah...tak pernah orang yang baru balik bila di tanya tak nak datang lagi, semua mesti kata nak cepat-cepat datang semula...

Asnija said...

Cik Lie,
Tentang petanda malam Lailatul Qadar, rasanya bila petanda berlaku di Mekah, kita di Malaysia sudah melepasinya...memandangkan jarak masa...

daela said...

Salam Ziarah Che lie,
sunnguh indah Kota Suci Mekah..
bersyukur kerana che lie dapat berkongsi cerita begini...terima kasih atas cerita & gambar2 itu..teruskan berkaryache lie..

manzlie said...

salam cik Noor..

ye lah masing masing tk sbar denga malam lailatur qadar...insyalah kta akan ketemu..

waslam

manzlie said...

salam Datin
Asnija..

itu adalah sauatu pengalaman yang paling berharga kan bagi datin sekeluarga..

waslam

manzlie said...

salam Iban Muslim..

Insyalah nanti..

waslam

manzlie said...

salam Daela..


terima kasih keran sudi melayari blog sya..alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam KS Pualau..

masih ;lum lagi bercampur Jemaah lelaki dan wanita nih...masih di asingkan..

waslam

rezeki said...

Salam CL,
alhamdulillah, bagaimana padat sekali pun , insyallah sentiasa ada ruang utk kita beribadat kerana Allah maha berkuasa.

safiudin dot com said...

salam sdr lie,

biasalah tu, magnet yang diidam2kan oleh semua.

tentu ramai yang berebut2...

semoga Allah melindungi sdr lie dan semua jemaah.... dari segala bencana

safiudin dot com

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah memang skrg dah tambah ramai jemaah disana dan biasa lah tolak menolak ni..kena tahan sabar juga bertimbang rasa sesama insan.

manzlie said...

salam rezeki...

allah maha bekuasa..alhamdulilah tiada apa apa yang berlaku kan walaupun senantisa padat.

waslam

manzlie said...

salam saudra Safiudin..


alhamdulilah..terima kasih atad doa suadra ituh..

waslam

manzlie said...

salam yem


alhamdulilah..itu lah kebesaran kaabah dimata umat islam seleuruhnyer..

waslam