MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 22 September 2009

" Suasana Solat sunat Di Pagi Raya Depan Masjidil Haram..Part 1 "

Pukul 4.30 pagi dah ramai masuk dalam Masjdil Haram..Penuh sesak dah..
Pukul 5.30 pagi Depan Pintu Masuk Utama Masjdil Haram dah takleh masuk...polis ramai sudah mengawal membuat sekatan tidak membenarkan jemaah masuk ke dalam Haram yang sudah pehun sesak untuk menunaikan solat sunat Hari Raya...

Saya jugak yang sudah kelewatan tiba pada jam 5.30pagi terpaksa duduk di Depan Haram sementara menunggu masuk waktu solat yakni jam 6.20 pagi...
Yang berbaju coklat tu lah polis polis mengawal sekatan jalan masuk ke dalam Haram...
Keadaan sesak Jemaah yang ingin menunaikan solat sunat Hari Raya sampai hingga ke belakang hotel Hilton dan Darul tauhid...alhamdulilah...




22 comments:

Ayasu Kuro-Obi said...

Masha-Allah...

Teringin nak merasai suasana ni. Tapi kalau nak dpt tempat tu agak2 tak balik dari masjid la yer mlm raya tu?. Perlukan kekuatan.

Selamat Hari Raya Che Lie...
Hj.Saiful Nizam Hj.Ashari
Kemaman, Terengganu.
www.tkd-trg.com

manzlie said...

salam Haji saiful...

sememang amat menyeronok kan suasana ketika itu..satu pengalam yang paling menarik apbila sesudah solat tidak mengira bangsa kami berpelukan mengucapkan Selamat Hari Raya...amat lah sunguh menyentuh perasaan di hati masing masing..

Selamat Manyambut Hari Raya to Haji Saiful Nizam..

waslam

Imran Paris said...

En Li, fuyoooo....baju melayu hijau...ehem2 ;-)

Ramainya En Li....bestkan, takbirnya pun tentu berbeza dr takbir di Msia yg mendayu-dayu. Napa ye takbir kita lain dr di tmpt2 lain...tentu ada sebabnya.

En Li...awal ye depa solat Eid, kat Paris ni pun jam 9 pagi mcm kat Msia.

manzlie said...

salam Imran...

ahaa memamg sini solat awal...kalau bangun kul 6.30 pagi alamat nyer Kahaalaassss...

waslam

cikgu zainab said...

Salam Azli,

Awalnya solat raya kat sana...lepas subuh ya?

Masya Allah..ramainya orang! Nape CL lewat..dah tak leh masuk kat dalam!

manzlie said...

salam kak Nab..

takpa lah..bagi lah peluang ke pada jemaa jemaah yang dtg dari jauh kan..sya kan duk sini..alhamdulilah janji dpat solat gak kan..

waslam

bonda said...

salam cik lie,lawa baju melayu cik lie...cepat nyer smbhyang raya...alhmdullah.dpt gak...slmt hari raya...pas smbhyang gi mana??

Kasmin said...

Aslmkm Bro Manzlie,

Bro sebak didada ni pabila melihat suasana penantian sholat sunnat di luar MH tu.
Among the jemaah, u look so unique and outstanding with the traditional baju kurong & kain samping. Am proud of you bro. Wishing you Blessings of Eid Mubarak and good health…Amin Robbal Alamin.

Wassalam

Singapura (22 Sept 09 @ 9pm)

manzlie said...

salam Bonda..

Selamt Hari raya..

laa ye ker baju tuh cantik..baju lama tuh...
Pas solat kami semua berslaman dan berpelukan meraikan tanda kemenangan berpuasa di bulan ramadan.. tak g mana .masuk balik dlam Hotel kena kerja ..sampai hari jumaat nih sya kerja..off day hari ahad..

waslm

manzlie said...

salam saudra Kassim...

Terima kasih atas ucapan saudara tuh...Takkan melayu mudah lupa bila dah berada di Makkah nih..insyaalah

sehari suntuk sya bekerja pakai baju melayu tau..asyik depa semua jer pakai jubah apa salahnyer sya berpakaian kebangsaan kan..heheheeh

waslam

Ayah Zain said...

Salam Manzlie,

SubhanaAllah, ramainya jemaah. wah CL segak bergaya ngn abaju melayu, siap sampin lagi. Abng Samad CM tu lebih bergaya ngan janggut dia tuhh.

Alhamdullilah dapat juga tengok n3 raya ni.

p/s CL tak mahu jengok umah az ke lagi. Ni nak habaq mai, az baru jer jumpa ngan CR kat Gombak ni. CR la peminat PDKM pertama yang AZ jumpa. lepas ni mungkin Hnais, CM, CP atau Datin. Tengokla mana yang berkesempatan.

SHR MZB.

manzlie said...

salam ayah zain..

alahmdulilah dapat berjumpa dengan rezeki...semoga kita semua akan ebrtambah erat sirahturahim bukan hanya di alam maya tapi di alam reality..insyaalah..syukur pada allah swt kerna menemukan aayah zain dgn mereka.

waslam

rezeki said...

Salam CL,
alhamdulillah, haram penuh dgn jemaah. sempat tgk tv juga hari tu yg menyiarkan solat sunat aidilfitri dr haram. mmg penuh sesak melimpah enth brp km dari masjid.
segak berbaju melayu .

alhamdulillah, baru balik mengeteh dgn AZ kat warong tepi jln gombak
ngeh,ngeh,ngeh

puteri said...

SALAM TN HAJI,

TAHNIAH KERANA MEMPERAGAKAN PAKAIAN KEBANGSAAN MALAYSIA DI BUMI MAKKAH...NAMPAK LAIN DARI YANG LAIN ...TERUSKAN USAHA MURNI DALAM MEMARTABATKAN IDENTITI MELAYU ISLAM MALAYSIA....
WASSALAM

manzlie said...

salam Puteri..

Terim kasih atas ucapan saudari tuh..

Tak Melayu Hilang di Dunia..

walam

manzlie said...

salam Rezeki..

wahh bestnyer doa dapt jumpa ayah zain...seronok tuh mesti duk borak bnorak sakan...cheq dah jumpa ayah zain 8 thn dulu....ayah zain nih baik hati orang nyer..

memang penuh Masjidil Haram. jam 12 malam jemaah dah mula masuk dalam book tempat tapi sya kerja sampai jam 5 pagi..tuh yang tak semat tuh..takpa aar..bagi peluang jugak kat jemaah jemaah yang dtg dari jauh lah kan..kita dah selalukan masuk dlam..

walsam

rezeki said...

salam cl,
alhadulillah, semoga ikatan ukwah sesama kita berkekalan, az ada juga mention yg dia pernah jumpa cl dulu.
cl doakan az agar dpt menunaikan haji lagi tahun ni ye.mmg az ni baik dan peramah orgnya,kira pangkat abang-abang kita kan. bab romantik lupa pulak nk tanya dia tadi ngeh,ngeh,ngeh
nti cl balik bulan 12, bolehlah kita jumpa sambil kene teh tarik

manzlie said...

salam Rezeki..

takda masalah..bnoleh kena teh tarikk...rezeki belanja aar...
heheheh

wasalam

mamaija said...

Salam.

Ramainya orang solat, sampai kat luar masjid pun penuh. Kat sana pukul berapa solat sunat?

CL bergaya sungguh dengan baju melayu, siap ngan samping. Lain dari yang lain la.

manzlie said...

salam Mamaija..

sini solat Sunat Hari Raya jam 6.20 pagi masa tuh...alhamdulilah...tua dah la..hehehe

syukran

waslam

||alis|| said...

salam ciklie...

salam aidilfitri buat ciklie dan abg samad :)

manzlie said...

salam alis..
terima kasih..sselamat hari raya gak untuk alis sewklaurga di mesia..

syukran

waslam