MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 30 September 2009

" Keadaan Dataran Kaabah Pas Solat Isyak malam tadi..."

Masih lagi ramai Jemaah duk Tawaf tuh..alhamdulilah...
Nak masuk waktu solat Isyak nih...
Sempat jugak tuh duk posing...selepas solat tadi...
Keadaan di luar Haram selepas solat Isyak malam tadi.....



81 comments:

cikgu mas said...

salam

wah cm bukak tingkap cm nampak ciklie berbaju biru...

cikgu mas said...

salam

ciklie sambung pantun ni

rumah tepi sawah pakai langsir warna biru....

hilmyiskandar said...

Salam.

Indah berpadu Solat Isyak, gitulah tuntutan yg ditunaikan. Semuga menadah tangan doa diaminkan bersama. alhamdulillah.

Amin.

tq.

mamaija said...

salam.

Indahnya permandangan. Teruja sunguh nak ke sana.

CM saya nak tolong sambung pantun leh tak?
Rumah tepi sawah, pakai langsir biru, biar tak mewah, tapi hati tenang gitu. Ok tak?

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Tak terkejar dah raja pecut kita CM ni, laju betul!....

Setiap kali tgk gambar depan Kaabah bila umat islam sedang rukuk atau berdiri, saya rasa begitu unik pemandangan ini,kebesaran Allah, kalau kat mana2 masjid di Msia biasa ikut saf.

Tak pernah jemu dengan pemandangan ini.......cuma sentiasa berdoa agar sentiasa menjadi salah seorang makmum di depan Kaabah di masa hadapan. Amin.

bonda said...

salam cik lie,cik lie smbhyang kt atas ker tu.....bertuah nyer cik lie.....


p/s moga cik lie bertmbah sehat....muka ceria jer...apa rahsia ye?

cikgu zainab said...

salam azli,

bahagia nampak...sentiasa dapat solat di masjidil haram.

||alis|| said...

salam..

eehhh.. ciklie nampak biru la hari nih..

kekeke :)

jgn marah ciklie, alis gurau2 jer yer... pagi raya kemarin baru minta maaf kan? kan?

*abg samad plak pakai baju apa eh nari? (nyorok balik tingkap CM, takut dia nampak cheq~)

manzlie said...

salam cikgu mas...

Kat Dataran Kaabah
cik lie pakai baju biru...


waslam

manzlie said...

slam Hilmy...

alhamdulilah..aminn..

waslam

manzlie said...

salam mamaija...

memang ok per pantun tuh...

heheheheh

waslam

manzlie said...

salam Bonda...

alhamdulilah...aahaa sya solat akt atas..seronok just pandang kaabah jer amsa solat..tenang dan syahdu rasanyer..

rahsia..? takda lah


waslsm

manzlie said...

salam kak Nab..

diriku selalu bahagia di sini..alhamdulilah dgn Izinnyer kak..

waslam

manzlie said...

salam alis...

opppsss tanya abg samad jer..cik lie tak tanya yer..is ok...abg samad tuh cuti 2 minggu...minggu depan abru balik lah..
hisss enyap tau jgn abgi tau cm...
waslam

manzlie said...

salam rosli..

insyalah satu ahri nanti adalah tuh rezeki yer...sebab dah ada niat yang suci tuh..

waslam

shami2 said...

Salam CL,

Pakai baju warnanya biru
Dataran kaabah tempat menunggu
Wahai CM yang suka ny..nyi lagu
Abg samad sudah pergi bercuti you

hheheh

Ayah Zain said...

Salam CL,

Rumah tepi sawah pasang langsir biru
nampaknya CM terus jadi ratu
Bahagianya CL berbaju biru
Bila lah pula az nak sampai ke situ

manzlie said...

salam shami2 dan ayah zain...


alamak ...semu dah mula berpantun nih...camner cm...jawap jgn tak ajwap..

waslam

Ummi Wafa (UW) said...

Salam Cik Lie

Baru perasan laa, mmg tiap kali solat kawasan hijir Ismail dan kwsn Multazam & Makam Ibrahim tuu kena kosong ker?

Buat Bonda,C.Zainab; CL memang sentiasa ceria & bahagia, kalau jumpa face 2 face memang lain kalu dibandingkan dlm gambar nie. Nampak lebih muda dan masih segak :D

Rumah tepi sawah
Pakai langsir biru
CL keje kat Safwah
Semoga kekal lama di situ

cikgu mas said...

salam semua

3 pantun ni

rumah tepi sawah
pakai langsir warna biru
cik lie segak lawa
ramai awek dah dok tunggu..


rumah tepi sawah
pakai langsir warna biru
Awek dok tanya bila?
cik lie habaq nanti dulu...

rumah tepi sawah
pakai langsir warna biru
kami semua nak gulai kawah
ciklie pulak senyum malu...


rumah tepi sawah
pakai langsir warna biru
makin hari makin lawa
beritahu CM apa rahsia mu?


hehehe..ada sapa2 nk sambunhg.CM nk jual pada noor,k.as,dll.

cikgu mas said...

salam

alamak pantun shahmi n aliss tak jawab lagi,,

rumah tepi sawah
pakai langsir warna biru
aliss jgn wat cm marah
samad curang siappppp u


Shami pulakk....

rumah tepi sawah
pakai langsir warna biru
samad tu segak lawa
bila cuti kita dah rindu.

tul tak shahmi....ngeh,ngeh,ngeh

fatimah @ ummu hanis mana dia ?teror pantun gak..org melaka jati tu....

ummi humaira said...

diklling kaabah jemaah beribu-ribu,
utk mnymbah Allah yg satu,
di blog PDKM kami bertamu,
itu le tuannya CL bbaju biru.

time kasih CL kerna mngubat hati2 kami yg sentiasa merindu ,
kepada baitullah yg hanya di situ.
doakan le kami rakan blogger selalu ,agar kami segera sampai ke tanah suci seperti kamu.

Ummi Wafa (UW) said...

Salam Cik Lie

Kalau dah plan bila nak tawan Jabal Thur, kobar kan awal2 yoo. Hihihihi.. harap2 boleh join skali. CL, plan nak buat haji ke tahun nie? Doakan untuk kami sekeluarga agar dapat menunaikan Rukun Islam yg ke-5 jua pad thn ini. InsyaAllah

manzlie said...

salam Ummi wafa..

alhamdulilah..semoga sya kekal disni hendaknyer..insyalah


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..


hmmm kamu nih ada adaje lah...berpantun madah lak..


waslam

manzlie said...

salam Ummi Humaira...

insya;lah aka sya titipkan doa kiriman saudari tuh...insyalah..

waslam

manzlie said...

salam Ummi Wafa...

insyaalah tahun ni mungkin buat haji untuk arwah ayah kot...


waslam

Imran Paris said...

En Li...jeles tgk En Li...bila2 masa pun dpt berposing depan Kaabah. Untungnya nasib badan, doakan saya sekeluarga ke sana segera dan sekerap mungkin.

En Li nak tanya sikit....AyahandaBonda ikut pakej mana, sampai boleh ke sana 49 hari. Kalau En Li tau...habaq mai no.

Merci...a bientot (Thanks, c u)

manzlie said...

salam Imran....
jgn lah jeles..nanti satu ahri imran akan duk sini jugak insyaalah sya doakn tau..

tak tau lah..nanti sya check kan yah agensi mana dia p tuh..

waslam

Noor said...

As Salam..

seronok sungguh nengok Kaabah.. tak jemu mata memandang.. semoga dengan melihat nya dialam maya ini ada juga pahala yang mengalir.. aminn.

rumah tepi sawah
gantung langsir warna biru
letih menunggu gulai kawah
kenalah makan nasik cicah budu

makan nasik cicah budu
budu dibeli on way ke setiu
awek's berderet dok menunggu
CL menggelabah pening kapla nak pilih mana satu

ngeh ngeh ngeh

manzlie said...

salam kak Noor...


aduhai..spa lah aweks duk menunngu tuh...
mana ada kak ooi....
Biarlah ku sendiri....


waslam

Rahmah said...

Salam Cik Lie

Kak Rahmah nak request Cik Lie masukkan pemandangan di sekitar pintu-pintu masuk ke Haram boleh tak? Semua sekali ada 99 pintu kalau tak silap dan pembaca semua tentu berminat nak tengok pemandangan disekitarnya. Buat secara berperingkat sebab Cik lie tentu sibuk..

Terima kasih...

rosli said...

Sdra Azli dan rakan2,

Saya setuju dengan cadangan Cik Rahmah tu, tahun lepas saya sempat keliling masjidil haram tapi hanya jumpa pintu sampai no 86 sahaja. Kalau sdra Azli ada masa buat peringkat2, kami semua mmg tak akan jemu untuk melihat semua pintu tersebut. Amin.

9w2lcd-musa said...

asm abg manzlie,minta kebenaran untuk link blog anda ..
http://9w2lcd.blogspot.com.

elihatkan suasana masjidilharam..terkenangku masa disana .. aku rindu...insyaAllah 2010 musim hajiku...boleh jumpa

manzlie said...

salam kak Rahmah...

woww nak gambar pintu masuk erk...hmmm kena tawaf lah nampak gaya nyer...hehhheheeeh

insyaalah kak ...give me time yah..nanti sya bautkan entry tuh..good idea gak tuh

waslam

manzlie said...

salam Rosli...

Insyaalah..nati sya paparkan yer..cuba tidak menghamapakan saudra semua...

waslam

manzlie said...

salam adik musa..

alahamdulilah dan terima kasih kerna sudi melyari blog sya nih..

waslam

normala said...

Salam CL n frens,

Tertinggal jauh akak ari ni...

Akak pun nak tanya gak ngapa area maqam Ibrahim tu dikosongkan waktu solat? Adakah nak beri laluan utk jemaah solat sunat lepas tawaf?

rezeki said...

Salam CL,

lps ni dah sibuk dgn jemaah haji pula, biasanya kerajaan arab dh mula sibuk pastikan siapa yg tinggal di sana melebihi visa dihantar balik. visa umrah dgn haji tak sama kan.

bulan syawal ni bagaimana shift keje CL ?

p/s : ku lihat ada beruang kungfu panda tu makin naik selaps puasa ... ngeh,ngeh,ngeh

manzlie said...

salam kak mala..

tak jugak...kalau penuh ramain jemaah ada gak ayng solat kat situ...tapi bila takramai depa ksong kan..
walam

manzlie said...

salam rzeki...
iyer..skg depa duk periksa..sapa visa umrah akan di ahntar pulang cuma untuk haji jer skg..

sekrang shift dah normal balik 9-5pm..hehheh

waslam

Gee said...

salam cl,

Alhamdullilah. Seronok tgk mereka dapat beribadat di depan Kaabah yang penuh keberkatan itu.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Pemandangan-pemandangan yang tak pernah bosan untuk dilihat...pastinya menggamit rindu. Jelous tengok gambar CL tu!

mnasir said...

Salam CL.

MasyaAllah, seronoknya dapat melihat kaabah yang menjadi kiblat kita semua, tak sabar nak merasai spt apa yang CL rasakan, insyaAllah kalau diizinkan awal bulan hadapan bertemulah kita dan dapat merasai suasana ini.

Yem0805 said...

Salam,

Alhamdulilah masih ramai lagi yg menunaikan umrah..semuga Cik Lie sentiasa berada keadaan sihat disana..

Salwani said...

Salam

Kalau tak silap saya, masa saya dah sampai Jeddah tahun lepas, tengok siaran langsung solat Isyak dari Masjidil Haram di TV, Syeikh Basit yang imamkan solat berdiri betul2 depan Multazam

Jemput ziarah blog haji 2008 saya http://pabiyen.blogspot.com/ Tapi tak de la gambar Sheikh Basit. Saya ada rakam video rancangan TV tu, tapi lom buat snapshot

Asnija said...
This comment has been removed by the author.
ROSMAWATI said...

CL masih seorg je... agak2 bila boleh lihat gambar berpasangan. Jangan marah...gurau aje.

manzlie said...

salam Rosmawati...

hmmm soalan cepu mas nih..tak dapet den nak jwap dik ooi..

waslam

manzlie said...

Salam Datin Asnija..

alhamdualilah...macam macam langsir kaler Dati duk mentioned nohhh..hebat jugak Datin ku berpantun..anak murid cm nih..

waslam

manzlie said...

salam geee.


alhamdulilah...

waslam

manzlie said...

salam ummu adamm..

jgn lah camtuh...meh sini nanti saya belanja chicken kabsah nnohhh..

waslam

manzlie said...

salam mnasir..

insyaalah..nanti kita berjumpa yah bulan depan...jgn lupa tau..

waslam

manzlie said...

salam yem..

aaalhamdulilah..sihat sejahtera..mekasih atas doa tuan hamba tuh..

waslam

manzlie said...

salam salwani...

alhamdulilah..
thanks..


waslam

Salwani said...

chicken kabshah sedap ke? saya masih tak dapat melupakan keenakan chicken mandy. teringin nak pergi Al-Rawsha di Jalan Ampang. Ustaz Sapawi kata sedap, sebiji macam kat Mekah

sutera said...

salam..

menatap potret2 ciklie, hati ini makin terpanggil2 untuk menjejakkan kaki ke Tanah Haram. Doa2kan...

zedmagel said...

Salam Lebaran Manzlie,

Salam kenal dari saya, sangat seronok mendengar cerita ente yang hidup dan bekerja di Kota Makkah. InsyaAllah saya akan menunaikan haji tahun ni.

Harap benar ingin bertemu dengan Manzlie, jika berkesempatan. Perasaan berbau untuk menunaikan rukum Islam yang ke 5, penuh dengan debaran dan pelbagai.

masni qisrine said...

rindunyaaaaa nk p lagiiiii

tgk blog ciklie hr2 bleh buat png'obat' rindu..iskiskisk

einaa said...

Salam ,

Seronok dengar citer n tgk gambar2 kt Masjidil haram .Alhamdulillah , ada dapat tawaran menunaikan haji tahun ni tapi status standby lagi .Moga kami terpilih sbgai Tetamu Allah untuk menunaikan haji tahun ni . Cik lie , Doakan lah sekali untuk kami .

Kak As. said...

salam,

rumah tepi sawah
pasang pula langsir biru
mata sepi merenung Kaabah
hari lara semakin merindu

rumah ditepi sawah
Dipasang pula langsir biru
CL dok di AL Safwah
dapat munajat diKaabah selalu

rumah tepi sawah
pasang pula langsir biru
pada Allah ku berserah
agar dijemput ku bertamu

rumah tepi sawah
pasang pula lansir biru
bersama suami nak buat umrah
smoga terubat sakit rindu

manzlie said...

salam salwani...

tak sedpalah akt situ..sya dah makan..

waslam

manzlie said...

salam sutera

insyalah..semoga dtg algi kesini..

waslam

manzlie said...

salam zedmagel..
insyalah nanti kita jumpa yer...

walsam

manzlie said...

salam kak As..

amboi ..akak kita nih berpantun lak hai...hebat jugak nohhh

waslam

manzlie said...

salam masni...

alhamdulilah..bagus lah tuh..

waslam

manzlie said...

salam eina..

insyalah semoga kita dapt bertemu annti..

waslam

Cik Amy Sensei said...

salam..

semoga dirahmati Allah selalu..

Hanis said...

salam,

abg, adik minta maaf...adik tak pandai berpantun...

kak nija...cubaan pertama hanis juga... ;-)

langsir baru warna unggu,
langsir lama warna kelabu,
hari raya dah dua munggu,
tunggu kak nija mai bawa nasi kerabu.

shami2 said...

Salam CL..
Sesi pantun sya da habis...sesi minta tolong pulak boleh kut..

Malam ni da mlm jumaat ada hajat nak minta tolong Cl doakan boleh kut nohhhh

Tolong doakan kpd psgan suami isteri ini moga dikurniakan kebaikan didunia n akhirat...

Zaini Ahmad
Rosli Abdullah

manzlie said...

salam shami...
alhamdulilah..takda malsah..insyalah malam nih sya akan cuba tiitpkan doa tuh yer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Hanis..

aduhhh masih lagi dia berpantun...Datin Asnija..tak adil lah..semua depa dapt datin bagi..cheq kak nih duk pandang jer...
sedih cheqq....kak AS tengok tuh depa....makan tak inagt cheq lah..

waslam

manzlie said...
This comment has been removed by the author.
manzlie said...

salam amy sensi..

alhamdulilah...

waslam

einaa said...

Insyaallah kalu diizinkan Allah . MOga kami diberi kesempatan untuk mengunjungi Baitullah pada musim Haji tahun ni .

Tapi status standby tu x finalize lagi pun .Harap Cik Lie doakan2 juga untuk kami.

Salwani said...

CL

Habis tu restoren mana kat KL ni yg paling sedap Nasi Mandy?

manzlie said...

salam salwani..


tak tau lah..kat mana sedap..

waslam

manzlie said...

salam salwani..


tak tau lah..kat mana sedap..

waslam

manzlie said...

salam eina..

insyalah ada rezeki tuh nanti kesini..


waslam

Safiudin said...

salam sdr,

wah ramai lagi....

ni penduduk tetap dan petugas2 kan..

& petugas TH pun rasanya dah ramai ke sana...

alhamdulillah.... syukur.

Masayu Ahmad said...

salam

ya allah

jemputlah daku menjadi tetamu, MU

ya allah