MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 17 September 2009

" Umrah untuk arwah Abah..."

Deretan kedai gunting rambut yang baru siap di bina berdekatan dengan Dataran Haram bersebelahan dengan Masjid Kuching...
Ramai jemaah duk bercukur serta bertahahlul setelah selesai menunaikan Umrah..alhamdulilah...

Di dalam Masjid Tanaeem dan mula sesak dengan para Jemaah untuk menunaikan solat sunat serta berniat Umrah di sini...

Setelah penat melakukan Saei, berhenti seketika untuk meminum air zam zam yang berada di tepi kawasan Saei..alhamdulilah...
Permandangan keadaan Bukit Safa dari tingkat satu tadi..agak sesak dengan Jemaah...
Alhamdulilah...alhamdulilah...pagi tadi sempat aku menunaikan Umrah lagi untuk arwah abah kesayangan ku...walaupun sekarang semakin ramai jemaah turun ke Haram tetapi itu tidak mematahkan semangat dah rancangan ku untuk berUmrah selama tiga hari berturut turut bermula dengan Umrah Ibu ku serta yang akhir untuk arwah kakak ku esok malam 27.malam yang penuh dengan keberkatan..Inysalah...smoga allah swt memberikan aku kekuatan bagi menghadapi suasana tersebut..syukran..waslam...



P/s': Malam 27 - Allah swt kurniakan pada orang berterawih pahala pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Siratulmustaqim seperti kilat menyambar....

56 comments:

cikgu mas said...

salam

cikgu mas dapat no 1 yer,salam aidilfitri...alfatihah utk abah ciklie

rezeki said...

Salam CL,

alhamdulillah, CL dapat selesaikan umrah utk arwah abah, semoga kedua ibu bapa CL ditempatkan dikalangan org yang terpilih

p/s: CM, jarang CL buat N3 pagi

mnasir said...

Tahniah cikgu mas, walaupun saya tempat kedua, sentiasa bersyukur diatas rahmatNYA. Kepada semua terutama sekali Cik Lie, selamat hari raya Aidil Fitri. Kami sekeluarga akan pulang ke Kedah dan insyaAllah akan kembali ke Johor Bahru pada 25/09. Doakan supaya perjalanan kami pergi dan balik sentiasa di lindungiNYA. Doa saya juga untuk semua yang akan pulang beraya dikampong halaman.

mnasir said...

pembetulan, bukan tempat kedua tetapi tempat ketiga.

rezeki said...

Salam CL,

Bila nak cukur botak ngeh,ngeh,ngeh

2-3 lps baru potong rambut no. 1
kalau botak habis nti, takut mrs lari pulak , dah mcm jagindas

ranting said...

salam che li,
Al fatihah untuk arwah ibu dan bapa che li, semoga rohnya di tempatkan dikalangan orang-orang beriman..bertuah arwah ibu dan bapa yang mempunyai anak yang soleh..

cikgu mas said...

salam ciklie

apapun sumbangan wang beribu dan berjuta di dunia ini untuk org yang dikasihi takkan sama dgn doa apabila kita dah pergi...inilah dinamakan cinta sejati,,,doa yg berterusan untuk mereka yg dah pergi itu lah bukti...aduh sedikit tersayu di hati cikgu ni,doakan saya jika saya dah tiada..

hehehe..rezeki tak de konspirasi yer..rezeki belum masuk opis yer?,pi rumah rezeki tadi sedih hatiku..

manzlie said...

salam cikgu mas..

terima kasih nooh atas doa cikgu tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

terima ksih atas doa mu itu...

sya baru balik Umrah lagi nih..terus buat entry..hehehe

syukran

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Inilah dia harapan ibu dan ayah untuk mendapatkan anak yang soleh yang mendoakan kesejahteraan ibu bapanya. Maka CL telah melakukan tanggungjawab tersebut.

P/s: CL kena cari pasangan untuk mendapatkan anak yang mendoakan kesejahteraan CL nanti. kalau tidak rugi

hilmyiskandar said...

Salam.

Bertanggungjawab penuh, satu kebanggaan, lakukan sesuatu utk kepuasan kepada uruah, memang itu pilihan tepat. Saya bangga sedemikian.......

Amin.

tq.

silversarina said...

Salam,

Seronoknya dapat buat umrah untuk orang tersayang,walau mereka telah tiada namun amalan soleh anak2 memberi syafaat kelak InsyaAllah.

Selamat Hari Raya , maaf dipinta di atas segala gurau dan kata2 kasar selama ini.

manzlie said...

salam ranting..
terim aksih atas doa mu ituh..
semoga allah swt memebrkati kita semua..insyalah

syukran

waslam

manzlie said...

salam Mnasir..

sya doakan semoga saudra selamat sampai kedestinansi yang dituju..
selamat hari raya..
maaf zahir batin..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

sya dah jadi jagindas dahh hehehe.cuma nak cari Kerambit lak nanti tunjuk tau..
hehehe

waslam

shami2 said...

Salam CL,

Ohh untuk abah yer..alhamdulillah..
Seronok tgok gambar2 yg dikirim..depar yg duk lepak baca quran tu..seronok jarr tengok...tak pikir kesibukan dunia dah...tenang dok baca quran...depan kaabah tu pahala berganda tak tau nak habaq dah tak kalut nak baca tafsir..dah faham ..apa nak kata lagi..alhamdulillah..

Sya kat ofis ni dok buat krja housekeeping hway biasalah tengah sakan..kita dok monitor kt ofis ja..baru nak baca 2 tiga ayat...kak tipon nak order brng..bla..bla..bla..last2 psg CD zikir ngan doa...heheheh

p/s: Ku tenung lama2 gambar N3 itew...tapi dimanakah bg samad..kita CM..sibuk balas kad raya ( yg dikirm dlm komputer) bg pihak CL kut..ngeh..ngeh..ngeh..

manzlie said...

salam kak sarina..
alahmdulilah.mekasih aats ingatan dari akak tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

slam yah zain..

alahmdulilah..takpa lah ayah zain takda jodoh kot...


waslam

manzlie said...

slam yah zain..

alahmdulilah..takpa lah ayah zain takda jodoh kot...


waslam

manzlie said...

salam shami2..

alahmdulilah dia pun busy jugakker..
abng smad cikgu pun busy tuh...tunggu lah nati kemunculan dia di web pada hari raya pertam bersa sya dalam rancang "Salam Aidil fitri"..

waslam

manzlie said...

salam hilmy..

alhamdulilah..mekasih atas ingatan saudra tuh..

waslam

manzlie said...
This comment has been removed by the author.
Atikah said...

Salam,

Al-fatihah untuk arwah abah & akak abg.. Semoga abg diberikan kekuatan dan kesihatan yg baik...

Salam Aidilfitri buat semua pembaca PDKM... Maaf Zahir dan Batin

rezeki said...

Salam CL,
saya dh agak dh masa tgk gambar kat kedai gunting tu, ini mesti CL dah jadi jagindas ngeh,ngeh,ngeh suruh abg samad jadi karambit , pengsan pulak CM nanti.

p/s : CM , itukan ujian kecil dari Allah SWT, yg besar2 kita tak tahu lagi

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Alhamdulillah Cik Lie di beri kesihatan dan kekuatan menunaikan umrah buat arwah ayah dan bonda, dan insya-Allah esok untuk arwah kakak.

Saya rasakan, rezeki Cik Lie duduk di Mekah, merupakan rezeki ayah dan bonda Cik Lie sebenarnya, suatu rahmat dan kasih sayang Allah pada mereka berdua...sebab, mereka mendapat kiriman doa di depan multazam dan di dalam rumah Allah sendiri setiap hari, mendapat kiriman umrah dengan kerap dan berulang kali....

Tidak ramai ibubapa yang mendapat kiriman seistimewa begitu....jika mendapat kiriman dari atas tikar sejadah di rumah atau di masjid pun sudah dikira satu kesyukuran, malahan ada ibu bapa yang tidak mendapat kiriman doa, walaupun berulang kali datang di dalam mimpi...

Sungguh Allah memilih ayah bonda Cik Lie mendapat peluang istimewa ini melalui Cik Lie...

Saya bersyukur kerana Cik Lie diberi kekuatan dan istiqamah untuk menunaikan apa yang diniatkan di dalam hati...

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin...dari saya dan keluarga...

manzlie said...

salam adik tikah...

alahmdulilah...semoga allah mmebrkati adik jua yer..

waslam

manzlie said...

salam saudra Rezeki..

amboi pandai dia menka..tau dia sya dh jadi Jagindass yer...
nak suruh samad jadi Kerambit..aduhhh nanti cikgu pengsan lah..heheheheheh

syukran

waslam

manzlie said...

salam Datin Asnija...

alhamdulilah..terima kasih atas kesudian Datin memberikan pandangan tersebut...semoga llah swt memebrkati datin nija jugak sekeluerga dan Salam Ucapan dari Saya
Selamat Hari Raya...

waslam

Kak As. said...

salam,

tiada kata secantik bahasa Al Qur'an,
tiada gambar secantik BaitullahAl Haram.

jangan diharap pada yang dipuja
berilah kasih pada yang menyayangi.

Gee said...

Salam en lie,

Alhamdullilah en lie dapat menunaikan kewajipan sebagai seorang anak kerana tanggungjawab itu tidak terhenti walaupun mereka telah tiada. Syukur pada Allah SWT.

manzlie said...

salam kak As..

aduhh sungguh indah bahasa mu kak..mekasih atas akak ituh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Gee..

alahmdulilah..terima ksih atas nasihat akak tuh..

syukran

waslam

bonda said...

salam cik lie,moga cik lie menjadi anak yg soleh....bertuahnyer ibu n ayah cik lie.moga arwah dirahmati ALLAH SWT.....AMIN...IBADAT YG DILAKUKAN DISANA TANPA RASA LETIH N PANAS..KENAPA KT MESIA NIH KITA RASA LETIH JE NK BERIBADAT YER??

shami2 said...

Salam CL

Program rancangan Salam aidil fitri tu pkul brapa stat CL...kut2 terlepas pulak...set rakam siap2..hehehhe
CM..dengaq tu...jgn mkn ketufat manyak2..tau takut tido..heheheh
CM da coti esok kan...

bonda said...

salam cik lie,bercukur smpai botak ker?..tambah hensem ler dhari raya nanti........selamat mengerjakan ibadah umrah

bonda said...

salam cik lie,bercukur smpai botak ker?..tambah hensem ler dhari raya nanti........selamat mengerjakan ibadah umrah

Hanis said...

salam abang,

Syukur Alhamdulillah...sempurna sudah niat dan tanggungjawab abang untuk melakukan umrah untuk arwah ibu, ayah & kakak abang...semoga Allah memberkati semua usaha & doa abang untuk mereka.

selamat hari raya, maaf zahir batin untuk semua pembaca PDKM. Pandu berhati2 ketika memandu tu nanti..

manzlie said...

salam bonda...
terima ksih atas komen bonda tuh...alahmdulilah..semoga kita semua di berkati olehnyer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam adik hanis..

alahmdulilah...semoga alah mmeebrkati kita smua...

syukran

waslam

manzlie said...

salam shami2..

hari raya pertama , jam 11 pagi siaran langusng dari kota makkah almukarammah..

artis- abang samad


syukran

waslam

cikgu mas said...

salam

11 pagi...CM tunggu dari 11 mlm lagi arr...janji yer,raya ni CM pakai baju warna oren tau...sedondonkah dgn samad.???.

shahmi..jgn lupa tau...esok dah cuti dah..

shami2 said...

Salam CL,

La..la..la lagu sapa ya..
baju oren yar CM..ok set..pukul sablas..???
OOhhh takpa kita rakam dulu jarrr
Sbb masa tu kita bru dpt kuar masjid jemmm lar ...nak pi kubur lagik...ziarah sedara mara..

Yerlah CM da coti...sempatlah nak buat2 aper jer..yg istimewa bju oren3...kena streka...hehehhe
Hanis...ekau dek tnya CL baju aper eikkk..hijo lagik ka...???

Asnija said...

Salam cik lie, tumpang lalu…

Padan le akak carik baju oren kat PKNS habis sume…awak borong sume ke? Waa…tiap hari berbaju oren, matching ngan tundung, serkup, handbag…kasut pun oren ye Noor…mengikut gaya si Hanis…

Cik Lie, jangan kasik abg samad tu pakai songkok merdeka dia tu ye…tak matching ngan baju oren arr…suh le dia pakai tarbus…hmmm…hencem senyum meleret..ewah.., kali ni mesti dia pegang kertas…Selamat Hari Raya buat Cikgu Mas yang jauh di mata…gempak…gempak…tak sabar nungguh nih…

sudah semestinya Raya kali ni akak ngadap laptop…selalu tu ngadap sinki je basuh pinggan…pasti mak mentua ku ingat daku a very busy career woman…tak lekang ngan laptop di hari raya…Raya pun buat kerja…

Asnija said...

Cik Lie,
Kuih Cik Lie dah ade dah....tapi betul ke cik lie suruh sorang cikgu dari putrajaya tu makan...dia kata tak yah hantar ke cik lie...betul ke...?

Yem0805 said...

Salam CL,

Kedai gunting dekat Masjid Kuching kira baru juga.Adakah kedai gunting tetap?Sebab masa musim haji lepas kedai gunting tu dah kena roboh.

Yem nak ucap kan Selamat Hari Raya Aidulfitri pada CIk Lie serta kwn2 CL di Hotel Maaf Zahir Batin jika ada salah terkasar bahasa di blog CL.

Maarof said...

Salam saudara Manzlie,

Saya menunaikan Haji pada tahun 2007. Kita sudah diberitahu mengenai pantang larang semasa memakai ihram. Bagi saya itu semua adalah disiplin dan tidak menjadi masalah kerana saya ialah seorang pekerja berpakaian seragam.Apabila saya memakai pakaian seragam secara automatik saya mendisiplinkan diri saya.

Tetapi saya nampak masih ada jemaah kita merokok semasa memakai ihram. Adalah harapan saya supaya En. Manzlie menasihatkan mereka yang memakai ihram supaya tidak merokok.

KSPulau said...

Salam....
Tahniah utk CL kerana sentiasa berusaha menjadi anak yg soleh. Moga kita di luar ini dpt mengambil iktibar dari n3 CL kali ni....
Juga nak ucapkan selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir batin utk CL & semua....

||alis|| said...

salam aidilfitri ciklie.

al-fatihah buat abah ciklie...

*pic abg samad masih tiada, huhuhu...
**kg CM sama kg ku mmg dekat, sekali CM jerit, dah boleh ku dengar suara cikgu kiut itu..

manzlie said...

salam alis..

hmm sbar lah nanti aar yerk..takkan lari gunung di kejar..abgsamad mu dah cm tuh ada lah..cuma skg buat persiapan diri utnul siaran lintas lagsung hai Raya Bersama mu..insyalah

waslam

manzlie said...

salam cikgu Mas..


laa duk tunggu kul 11 malam wat pa..kul 11 pagi sini jadi di mesia kul 4.00 pm lah..hiss tak sbar rupanyer cm kita nih...

waslam

manzlie said...

salam Sahmi2..

mana tak sempat lak..sempat lah..sini jam 11 pagi di mesaia jam 4pm....jgn lupa tau...

waslam

manzlie said...

salam Datin Asnija..

Nak suruh pakai tarbus..dah jadi kanda Abd Wahid..bukan abdul samad...hehehh
nanti lah..taylor sya pun skg duk jahit baju Raya dia tuh..sianag malam tak berhenti..heheheh


waslam

manzlie said...

salam Maarof..

insyalah nanti sya jumpa sya bagitau yer..

waslam

manzlie said...

salam Yem..

kedai gunting tuh dah permanet lah kat situ...ada banyak..boleh buat pilihan..

waslm

manzlie said...

salam KSPulau...

slam aidil fitri jugak untuk saudra sekeluarga..

waslam

manzlie said...

salam DAtin Asnija...

mana boleh..kuah ku di beri cikgu mas...skg badan ku dah turun 6 kilo lah..nak kasi naik balik so kena lah makan kuih tat tuh...
cikgu..jgn potong jalan yer..

waslam