MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday 6 May 2009

" Tempat Aircond "




Salam....gambar gambar di atas di rakam kan selepas waktu solat Zuhur tadi...aku telah pergi melalui jalan keluar di bahagian tempat solat yang sejuk/dingin yakni tempat solat yang sudah di pasang Aircond...Ia terletak betul betul di entrance mengadap Hotel Darul Tauhid...ramai para jemaah dari malaysia memang suka solat di situ..mungkin kerana sejuk kot...tapi aku lebih suka solat di depan sekali yakni dapat memandang Kaabah walaupun dalam keadaan panas..mungkin aku suka pandang qiblat kot aku rasa lah...sukran..wasalam.



16 comments:

PINATBATE said...

Solat di sof depan lebih afdhal..lebih-lebih lagi kalau dapat memandang kaabah terus..tak mengapalah kalau panas sedikit ..

Setiap hari saya mesti buka blog ni..rasa jiwa semakin dekat pada Baitullah..Mudah-mudahan usaha meng update setiap hari menjadi amal jariah saudara Azli yg diterima Allah..Amin

aznaz said...

salam Pinatbate...

emmang betul tu kalau solat di depan sernok dapt lihat kaabah..

alahmdulilah saudara mempunyai perasaan begitu...

sukran

wbee said...

salam..

saya suka tengok student2 yg sedang belaja kat dalam masjidil haram tu... berkat sungguh ilmu yang ditimba dalam rumah Allah tu kan.. kalao ada pluang, tuan amik lah gamba2 mereka ye?..:)

isk.. rindu sungguh saya untuk kembali lagi ke tanah suci.. tolong2 lah doa moga2 saya diterima menjadi tetamu Allah lagi.. tima kasih...

hasnor said...

salam en lie,
seronok tengok foto-foto umat islam mengerjakan solat,terharu dan rasa tak sabar nak berada di sana.Untung u all dapt bekerja di sana.

SUHAIMI said...

salam saudara azli...
Blog ni membuatkan Baitullah macam dekat je dengan kami di tanahair.....teruskan mengupdate. doakan saya selamat ke sana Jun ni....

aznaz said...

salam saudari Hasnor...

Terima kasih lah pada Boss saya tu yang pilih saya bekerja di sini..alahamdulilah

sukran

aznaz said...

salam saudara Suhaimi...

Insyaalah...

sukran

aznaz said...

salam wbee...

terima kasih kerana sudi baca blog saya..insyalaah akan saya doakan...

sukran

amir said...

Saya sependapat dengan PINABATE, tiap hari blog ini pasti saya buka, saya dapat melihat gmbr Mekah atau Kaabah fresh setiap hari hanya selang beberapa jam sahaja.

Terima kasih Saudara Manzlie membawa liputan yang tiada tandingan seperti CNN atau Aljazeera..tenang hati melihat Kaabah dan Mekah setiap hari.

Noor said...

As Salam Cik lie,
pesan ustaz sy.. 'bila kita mai mekah nie,solat misti tgk kaabah, pandanglah kiblat kita dgn kusyuk dan puas2..tawaf sunat banyak2 sebelum & selepas solat fardu, minum air zam2 banyak2.. solat sunat banyak2..beriktikaf dlm masjid & buat umrah selagi terdaya.. sebab kat m'sia kita x boleh buat semua tu'

Sabda Rasulullah s.a.w "pada ka'abah itu ada 120 rahmat pada pengunjungnya pada setiap hari, iaitu 60 untuk tawaf, 40 untuk solat sunat dan 20 untuk melihat ka'abah"
SubhanAllah, untung nyer org seperti cik lie.. semoga Allah memberkati tuan.

Nik Farizah said...

Assalamualaikum Azli,

Sungguh tenang tiapkali melihat Kaabah...walaupun saf depan (utk perempuan) agak terhad ruangnya tapi hati puas kalau tiap kali bersolat dapat jelas melihat Kaabah...walaupun berpeluh tapi tak terasa, MasyaAllah, nikmatnya berada di dalam Masjidil Haram. Doakan saya agar dapat kembali menjadi tamuNya secepat yang mungkin....Terima kasih.

CM said...

Salam..

Panas dunia,panas lagi api nerakakan..!!!

tapi mungkin iman tak seberapa tempat air cond juga yang saya pilih..muncung2 bibir kalau cari tempat sejuk semuanya dah penuh.

tu lah terhad tempat perempuan di hadapan kaabah,ada satu sudut di dataran tawaf..waktu zohor panas betul...kat situ.

aznaz said...

Salam saudara Amir...

terima kasih for positive comment...insyaalah akan saya lakukan yang terbaik untuk tatapan semua pembaca blog saya...

sukran
wasalam

aznaz said...

salam cik Noor,

itu lah jugak yang saya dapat pelajari dengan Mutawaff disini...

terima kasih for your comment..

sukran

aznaz said...

salam saudari Nikfarizah..

Insyalah ..saya doakan semoga saudrai akan sampai lagi nanti disini...dan jangan lupa jumpa saya bawak cili kering sekali tau..
heheheheeh..

wasalam

aznaz said...

salam cikgu Mas...

biasa lah panas di sini dah cecah 45c kalau tak slah sya..tapi seronok sebab tak berpeluh sangat...tu kan semua dugaan yang aalah beri pada kita di dunia ni...

sukran

wasalam