MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 24 May 2009

" Sand Storm Lagi..."



Permandangan yang tak berapa jelas dari bilik hotel



Asalamualaikum....hari ni pada waktu jam 5.00 petang tadi saya dapati pandangan di Kawasan sekitar Haram tidak lah berapa jelas sangat..ini di sebab kan habuk dan ribut pasir berterbangan di sekeliling kota Mekah..( sand storm)... agak tidak selesa bila mana nampak keadaan begitu..tetapi aku begitu terharu kerana Jemaah jemaah di sekitar Haram masih lagi tidak berganjak dari situ..alahamdulilah...Ya Allah kau jauhkan mereka semua tu( dalam dan sekitar Haram melakukan ibadah ) dari sebarang penyakit dan bahaya...Amin...sukran wasalam


28 comments:

Abg Megat said...

KekuasaanNya, tidak ada makhluk lain yang dapat mengatasi kehendakNya.
Doa agar penghuni disini dapat melaksanakan ibadat dengan tenang dan selesa tanpa gangguan yang tidak menyenangkan. Disebalik ada ujian ada hikmahnya.

PINATBATE said...

nampak seram pulak..
ada bunyi angin tiup pasir vroom..vroomm...ker cik lie?
ehh..tu bunyi motor mat rempit..ekeke.

hayati said...

tabah betul depa wat tawaf wpun dalam keadaan yg macam tu.

Kak As said...

salam Cik Lie,
abg Megat tu selalu ambik no; 1, ni yang jealous nih.
amin.. Kak As mengaminkan doa abg Megat, dan semoga semua jemaah dalam keadaan sihat dan selamat adanya.

amir bin safie said...

Saudara azlie,

saya dapat rakaman video satu mat arab yang bertugas untuk membersihkan dalam baitullah.

betapa peluang melihat dalam baitullah sungguh mengasyikan. Dalamnya seperti gambar yang biasa kita dapati melalui internet, tapi disebabkan video tu menyeluruh, jadi dapatlah kita melihat sekelilingnya.

nanti saya emailkan video tersebut ke saudara Azlie.

NGINAP SRENGENGE said...

salam anakanda,

kerana sand storm anakanda terhalang menaiki Gua Hira'.Alhamdulillah,jelas terlihat kasih sayang Nya pada hamba.

Doa supaya terpelihara kecintaanNya pada kita semua....amin.

Wassalam.

zarifah said...

Salam,

Alhamdulillah, walaupun tidak berperluang lagi menjejakkan kaki ke sana, dgn usaha Cik Lie mengirim gambar2 ini, dpt lah juga mengubat rindu.

Noor said...

As Salam,
Cik lie.. sand storm tuh ade kena mengena dgn gempa bumi yang kluar kat paper ari tu ke???
insyaAllah, bila mana kita berada dikota suci Mekah.. Allah sentiasa melindungi & merahmati kita.. semoga Allah mempermudahkan segala urusan para jemaah & penduduk disana.. aminnnnnnn
cikgu?? cikguuuuuuuuuu.. tido ke?? bangun2.. minggu nie sekolah lagilah.. mggu depan baru cuti..

Noor said...

salam,
cik lie.. tumpang sat.. nak pujuk cikgu..
ne nong ne nong.. bagi laluan bagi laluan.. ne nong ne nong..
mak cik.. mak cik, keta pesona tu bawak sapa, siap 5/6 moto polis escort.. misti org kayo!
a'ah nak, depa kata kat dlm keta tuh pompuan kayo.. depa escort dia p kilang cat.. awat p kilang cat?? oooo kulit dia bertukar jadi kesatria baja hitam.. pasai apa?? emmm, pompuan tuh dah 7 ari 7 malam betapa kat tasik putrajaya dok tggu ikan jaws.. tu yg nak p kilang cat.. nak cat balik bagi kulit puteh.. kuang 3x

Hazman said...

Salam Semua,

Amir, saya pun nak rakaman video tu.
boleh hantar ke
yazman22@hotmail.com,

wassalam

Hazman said...

Salam Azlie,

InsyaAllah saya akan berangkat pada 28 Mei 2009 ni.
Berada Di Madina sehingga 3 Jun 2009.
3 Jun 2009 baru masuk Mekah.
Balik 15 Jun 2009.
InsyaAllah saya akan cari Azlie semasa di Mekah nanti.

Wassalam
Hazman

Atikah said...

Salam en lie... semoga jemaah di sana dilindungi hendaknya.... Selalu ker ada ribut pasir ni?

NGINAP SRENGENGE said...

anakanda,

Mengapa bercadang nak ke Gua Hira' di musim panas ni ? Cukup menduga.Lebih baik di musim sedikit dingin.

Baik pula mendaki di waktu malam dan turun sebelum subuhnya.

Walau macam pun masing2 memberi pengajaran kat kita.Kalau diberi kesempatan ayahanda tak upaya lagi.

Selamat untuk anakanda ke sana.

wassalam.

manzlie said...

salam Abg Megat..

terima kasih for the Doa untuk penghuni Masjidil Haram..marilah kita sma sama berdoa pada allah semoga mereka tenang beribadah ..

sukran

wasalam

manzlie said...

salaqm aPInatbate

ada..saya dengar dari tingkap...sekarang baru taua kenapa orang pompuan pakai jubah..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam hayati..

yup..mereka still tawaf walaupun dalam keadaan ribut pasir semalam..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam saudara Amir..

terimakasih...

sukran

wasalam

manzlie said...

salam Kak As..

takpa lah ..
yang penting kita sma tujuan kan..
alahamdulilah..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam ayahanda,


takpa lah takda rezeki kot..maybe betul kata ayahanda tu...

sukran
wasalam

manzlie said...

salam zarifah..

alahamdulilah saudarai dapat merasai kerinduan di Haram..

sukran

wasalam

manzlie said...

ssalam Noor,

takda kena mengena dengan gempa bumi tu..depa kata memag selalu cam ni ada ribut pasir..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam saudara Hazman..

Insyaalah , boleh lah jumpa ...

sukran

wasalam

manzlie said...

salam atikah..

sekali sekal jee..tahun ni dah 2 kali sya nampak

sukran

wasalam

Rahim said...

Salam perkenalan utk Cik Lie dan yg lain. Boleh kot panggil Cik Lie, tengok ramai dok panggil lagu tu.

Ambo baru seminggu kenal blog ni. Tu pun tak habis-habis lagi baca posting yg lepas2.

Terima kasih utk Cik Lie bagi peluang ambo tahu keadaan semasa di Mekah. Semoga dapat ganjaran pahala dari Allah s.w.t.

manzlie said...

salam ayahanda,

anakanda ingin mendaki selepas subuh..ingin merasai macamana keperitan dan kesusahan menaiki gua hira tu..supaya anakanda merasai keinsafan dan mungkin boleh memeberi kesedaran pada diri ini..insyaalah..

sukran

wasalm

UmmuAdam said...

Salam, nampaknya blog Azli makin dikenali ramai. Baguslah tu, insyaallah semakin ramai pulak nanti yang menyimpan angan-angan untuk kesana..moga-moga tempias pahalanya sampai juga pada Azli. Saya dan suamipun dah tak sabar-sabar nak kesana lagi, doakanlah untuk kami ye!

manzlie said...

slamsaudara Rahim...

terima kasih kerana sudi memebaca blog sya..and thanks for the comments..


sukran

wasalam

manzlie said...

salam Ummu adam...

insyaalah kalau dah ada niat suci tu pasti akan datang kes ini...akan saya doakan..

sukran
wasalam