MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 27 May 2010

" SeBeLuM MaHgRiB...."

Keadaan Dataran Kaabah sebelum masuk waktu Solta Mahgrib...
Posted by Picasa

42 comments:

Azima said...

Salam CL,

Alhamdulillah...syukur

CM said...

Salam CL

Noor said...

Salam..

cantas azima.. he he

Azima said...

Ramai gak jemaah tu...Malam cuaca sejuk sikit

Noor said...

Salam CL..

adussss.. azima & cm laju sungguh.. punahlah harapan ku utk mendapat cawan.. hu hu

manzlie said...

salam Azima


taniahhh...ratu trekk pdkm..


emas..


wasalm

manzlie said...

salam cikgu mas


taniahhh


perakkk


wsalm

Noor said...

Salam..

dik cmmmmm.. dik azimaaa.. nanti kita share2 cawan & abaya arrr.. heh heh

manzlie said...

salam kak noor..

taniahhh


gangsa..

wslam

Azima said...

Salam,

Kak Ngah,awaq kak nak cantas cheq...cian kat cheq...heheheh

manzlie said...

salam azima/cm/kak noor


wahhh...

hebat hebat ratu trekk niiii


duk kejar mengejar yer..


waslam

manzlie said...

salam kak noor


sharing is carinnngg maaaa


waslam

Azima said...

Kak Ngah..cheq abaya size XS.bleh muat ke????

Kak Ngah,pakai abaya pi noreh bleh gak...nyamuk tak gigit...heheheh

Pas tu,time rehat minum ayaq tey dgn cawan tu...lagi sedap rasanya...ayaq tey rasa cam ayaq zam-zam...

manzlie said...

salam azima..

bley tuh...takda masalah


waslam

Ku Din said...

Salam CL... Moga CL sihat dan ceria selalu.

Waktu malam ketika di Mekah pada musim panas ni memang menyeronokkan sebab apabila waktu siang semuanya berlari-lari anak ke bangunan bersebelahan atau melindungkan diri daripada terik matahari. Teringat dahulu, anak-anak saya muka merah macam udang kena bakar... apabila keluar ke Masjidil Haram, akhirnya kelubung dengan serban yang dibasahkan dengan air zam-zam...

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah bersiaran kembali. Memang mengamit kesana CL.

Amin.

tq.

rezeki said...

salam cl

alhamdulillah

cl, kak ngah tak heran rasanya cawan tu psl kat kebun dia melambak cawan kat pokok tu hehehe

nadz said...

Assallamualaikum CL,

Walau apa pun waktunya atau dari sudut mana.. Kaabah tetap memberi rasa syahdu.. ingin cepat menziarahinya.

boxhousestudio said...

salam cl

hari hari dapat tengok kaabah...Alhamdulillah...terubat rindu...umrah baru ni rasa tak puas beribadah..terlampau kejap sangat...hu hu hu

rezeki said...

cl

bila 6j nak keluar ni hehehe

kita ni mcm pakat je gondol habis hehehe

tu yg ambik wuduk, berjurai air dr ats kepala psl takde rambut hehe

sekarang masa ni masih sr5 ke potong rambut

Kak Sidah said...

Salam CL,

amboi azimah laju betul..tahniah yer, cawan dlm tgn ke ..

Kak Sidah said...

salam cl,

ramaikan jemaah..alhamdulillah

pak itam hari sabtu ada g mana2 ke, kalau takde jemputla ke dewan jubli kat kota tinggi tu tengah hari

shamsul said...

Salam CL,


rasa teringin solat berjemaah di depan kaabah

rezeki said...

salam

kak sidah,terima kasih atas jemputan esok lepas subuh saya ke KL, ada keja sikit, sabtu atau ahad baru balik HC selepas urusan selesai

kalau tak, boleh ajak akak singgah rumah

terpaksa selesaikan keja minggu ni juga psl minggu dpn saya dah mula cuti 1/2 bulan

mama ju, said...

Aslkm

Wah semua kawan2 ada kat sini. Kawan baru eg Ku Din pun ada!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam ,

meriah malam jumaat ni...jemaah pun ramai,cuaca bagus !

Umi Azuddin said...

Salaam CL,

Cerah dan meriahnya suasana sebelum maghrib... seronoknya!... bilalah gamaknya dapat bertamu ke sana lagi...

VpeaceV

Tahniah Azima, juara trek kali ini :)

manzlie said...

salam ummi azuddin


lahmdulilah...maeriah malam ni

ramai jemaah kan..

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..


alhamdulilah...sungguh ramai skg jemaah dah mula masuk MH

waslam

manzlie said...

salam rezeki


insyalah..minggu depan kot 6J akan keudara...


wslam

manzlie said...

salam kak shidah


taknak jemput cl ka..?


waslam

rosli said...

salam CL,

saya dah tertinggal jauh, baru smpi rumah dari berkursus di pangkor...masih nak tinggalkan jejak ...rindu dengan entri CL especially MH dan dataran Kaabah...

manzlie said...

salam shamsul


insyallah nanti adalah tuh rezekinyer


wslam

manzlie said...

salam boxhouse

alhamdulilah...syukur...dapat lihat kaaabah...


waslam

manzlie said...

salam ku din


alhamdulilah...syukur dengan suasana sebegitu kan


wasalam

rosli said...

Salam CL,

Pemandangan yg sgt indah,

Tahniah Azima, CM dan Noor...

Umi Azuddin said...

Salaam CL,

Minta tumpang ruangan ini untuk
berkongsi maklumat dengan rakan2 PDKM :

Sekali lagi matahari dan bumi berada pada kedudukan yang cukup unik, dan sudut yang cukup tepat dan sesuai bagi umat Islam untuk menyemak kembali arah kiblat kita.Pada jam 5.16 PM , 28 Mei 2010 nanti (Jumaat ini), Matahari berada tegak di atas Kabaah di Masjidilharam Mekah.

Fenomena yang dikenali sebagai istiwa matahari ini merupakan satu anugerah Allah SWT yang diberikan kepada manusia di Bumi untuk kembali mengingati kebesaran dan kekuasaanNya mentadbir pergerakan apa yang ada di langi dan bumi untuk kegunaan manusia umumnya.

Tepat pada jam 5.16 PM, matahari akan bergerak dan berada pada kedudukan tepat di atas Kaabah. Jika kita berpeluang berada di Masjidilharam ketika itu, kita akan lihat Kaabah (serta apa yang berdiri tegak di persekitarannya, seolah-olah tidak ada bayang-bayang.Ketika itu, waktu di Mekah ialah 12.16 tengahari.

Oleh itu, pada saat itu, jika kita di Malaysia pandang ke arah matahari, bermakna kita sedang menghadap tepat ke arah kiblat.

Cara untuk menentukan kedudukan ini ialah dengan menggunakan bayang-bayang tiang atau dinding bangunan atau apa-apa yang tegak 90 darjah sebagai panduan. Garisan bayang-bayang yang terhasil akan terarah tepat ke Mekah.

Artikel penuhnya boleh didapati di sini : http://www.falak-online.net/portalfalak/content/26/5/2010/istiwa-matahari-atas-kaabah-pada-28-mei-2010-516-pm

Harap bermanfaat. Terima kasih CL.

VpeaceV

che na said...

Salam CL,

Pemandangan yg tak pernah jemu kulihat, alhamdulillah.

manzlie said...

salam rosli


alahmdulilah...welcome back...hehheeheheh


wasalm

manzlie said...

salam che na

indah sungguhkan permandangannyer


wslam

manzlie said...

salam ummi azudin

mekasih ats info yang diberi...


wsalm

safiudin said...

salam sdr,

tahniah azima, cm dan noor..

pemandangan yang indah dan menjadi pujaan hati..