MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 26 May 2010

" SaDaQaH..."

Ehh...apa tuhhh...ramai duk berebut rebut..
Ramai yang duk amik...cl tak sempat lak nak mintakk..heheheh
Ohhh rupanyer...ada orang sadaqah nasi beriani....syukur..
Posted by Picasa

41 comments:

boxhousestudio said...

salam cl

sedekah nasi beriani...jom rebut ha ha ha

boxhousestudio said...

salam cl

lupa lak ..tak baik rebut-rebut..pasti rezekinya mendatang nanti

boxhousestudio said...

salam cl

rasa nak gelak dah ni...ok sah tengah gelak..

boxhousestudio said...

salam cl

tak pernah-pernah jadi ratu cl oooiii...

boxhousestudio said...

salam cl dan warga PDKM

BHS terlebih jaga le pula malam ni..alright..selamat beradu sumernya
la la la la..

boxhousestudio said...

salam cl

baru tahu rasanya bila jadi orang pertama memberi comment..rasa teruja dan perasan nak hantar comment lagi dan lagi...oooooo...ok lah cukup-cukup lah tu...faham la sudah..

wassalam

boxhousestudio said...

er..........ZZZzzzzzzzz

manzlie said...

salam boxhouse


taniahhh..Ratu trekk baru Menjelma...PDKM


waslam

manzlie said...

salam boxhouse


taniahhh...


sapu bersih noohhh...emas, perakk dan gangsa


waslam

manzlie said...

salam boxhouse

taniahhh...top 7...

waslam

Nabil Tun said...

Salam....

manzlie said...

salam nabil tun...


apa kabar...


waslam

kak su said...

Salam CL...

Wah !!! Rezeki yer... Alhamdulillah.

Mana 'golden gun' nya...??? hee..hee....

Wslm

kak su said...

Salam BHS..

Tahniah...haa..haa...itulah rasa perasaannya bila jadi RATU hee..hee..

Tuu..yang akak kemaruk tuu.. hee..hee..

(tak makan saman punya org)..hee..hee
akak la tu...

Wslm

sonata anak kancil said...

salam....kalu dah ramai2...susah jugak nak dapat sadaqah ni...orang lain berebut2 dapat dulu...kita yang "kecik" molek ni boleh terpijak dibuatnya!

rezeki said...

salam cl

alhamdulillah, merebut peluang membuat kebajikan dan pahala


syukur kehadrat Allah

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL,

oh nasi beriani...dah abis!

Azima said...

Salam CL,

Alhamdulillah....rezeki buat mereka2 tu.. (^_^)


Tahniah Kak BHS

CM said...

salam


bestt tu sedekah nasi beriani...kt mesia susah nk dapat tuu..

YB said...

salam cl

kat m'sia ada pisang jer...hebat sungguh hamba Allah tu.

Kakzakie said...

Salam CL,

Org Makkah ramai suka bersedekah kan. Hari-hari ada org menghulur makanan walau hanya roti kosong. tapi tak sedapnya bila berebut-rebut tu he..he...

Syukur murah rezeki....

CM said...

salam..

joooo..kita bersedeqah..

maklang said...

sedaaap kan biasanya..

safiudin said...

salam sdr,

tahniah boxhousestudio...

Alhamdulillah, syukur...

rezeki.....

shami2 said...

salam CL...

Alhamdulillah...

Rezeki tu...tapikan..kalau dibagi satu persatu ok sikit kut...kalau berebut lelaki pompuan cam tu...huhuhuh...tak mo lah...

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Alhamdulillah, syukur masih ramai yang perihatin kepada orang lain sebab mereka percaya dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud: "Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya pada jalan Allah, seperti sebutir benih yang tumbuh menjadi tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai ada seratus biji, dan Allah melipatgandakan bagi siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.

Jadi 1 bungkus nasi beriani akan menjadi 700 nasi beriani. Kalau dilakukan di tanah suci Makkah -> 700x 100,000 = 70,000,000 (70 juta kebaikan). MasyaAllah.

Terima kasih atas entri ini kerana membuka minda saya mengenai angka di atas. Syukran

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,
Salam warga PDKM.

Sebenarnya tidaklah sukar untuk bersedekah. Ia tidak memerlukan modal yang besar, cuma memerlukan sedikit tenaga.

1. Saya perhatikan ketika tawaf, ada orang berdiri sambil memegang sekotak facial tissue untuk disedekahkan kepada sesiapa yang memerlukannya.

2. Di Masjidil Haram atau di Masjidil Nabawi, terdapat bekas-bekas air zam-zam. Ada orang isi air zam-zam dalam cawan dan hulurkan kepada jemaah yang sedang duduk menunggu waktu solat atau sedang bmembaca al-quran dsb.

3. Di Madinah, saya perhatikan ada orang berdiri di laluan pintu masuk sambil menghulurkan beg-beg plastik kepada jemaah yang membawa selipar masuk ke dalam masjid tetapi tidak ada uncang kasut.

4. Di Masjidil Haram, di pintu King Abdul Aziz, ada disediakan 2 gulung beg plastik hijau untuk membungkus kasut atau selipar - mungkin disediakan oleh pihak MH. Namun ada orang berdiri di situ tolong tarikkan beg dan hulurkannya kepada jemaah.

5. Semasa di KLIA, setelah kembali dari Makkah, orang akan berpusu-pusu menunggu ditempat tuntutan bagasi. Masing-masing hanya menumpukan kepada bagasi masing-masing. Namun, beg-beg yang sampai di conveyor belt ada yang tunggang langgag. Tanda nama terlindung di bahagian bawah dan sukar untuk membacanya. Jadi kita boleh menyumbangkan sedikit tenaga dengan membetulkan beg tersebut agar mudah dibaca dan dikenal oleh pemiliknya.

Itulah antara contoh-contoh sadaqah yang boleh kita lakukan tanpa memerlukan modal yang besar.

Wasalam.

che na said...

Salam CL,

Alhamdulillah, ramai yg suka bersedekah di sana. Bulan Ramadhan nanti amalan sedekah bagaikan kemestian.

Malaslah nak berebut2 kak BHS. Tahniah ye kak jadik juara

che na said...

Salam..

Betul tu Hj Saad. Buatlah kebaikan dari sekecil2 zarahpun di tanah haram, ganjarannya masyaallah. Jamaah berebut2 bersedekah kerana fadhilatnya besar dan sadaqah nipun dah jadi budaya di sana. Jika disuburkan budaya ini di Msia, pasti hebat jadinya.

boxhousestudio said...

Salam cl dan warga-warga PDKM

1. kak su..ye lah penangan ratu jadi terover sekejap...bukan apa teruja...tak pernah-pernah merasa..dan tau tak akan merasa ..hi hi hi

2. Tq Azima..padan le ko rajin berlumba-lumba...naik semangat ya..

3. Tq safiudin...safiudin rajin perhati siapa jadi top 3 ya...mmm..

4. che'na...saya pun la...takut nanti tak leh nafas..terputus-putus..pernah kena masa naik gua hiraq kelmarin...aduhai..

5. Mohd Saad Hamid...betul benar apa pengalaman yang dirasa...sebab saya pun merasakanjuga..dan last sekali beza suasana di haram dan suasana baru je nak masuk di tanah air..cabaran tinggi sungguh..bersabar lah..dan biar kita yang mulakan, semoga sedikit sebanyak menjadi contoh tauladan...Insha ALLAH...amin

manzlie said...

salam kak su...

golden gun? tungggu


wslam

manzlie said...

salam cikgu mas

jommm...takda masalah


waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab


abish dah...

ramai duk berebut...


waslam

manzlie said...

salam tn haji saad.


mekasih ats info yang di beri...


wslam

manzlie said...

salam che na


betul tuh....saya setuju gakkk


wslam

manzlie said...

salam cikgu sonata


saya pun tak kuasa nak berebut camtuh...hheheheh


wslam

haticantik said...

salam cl...

bila tiba musim ramadhan lagi meriah suasana orang yang bersedekah di masjidilharam..alangkah bahagianya bila berada kat sana yer.

manzlie said...

salam azima


alhamdulilah....

rezeki datang bergolek' kan


wasalm

manzlie said...

salam rezeki..


alhamdulilah...
\banyak cara boleh buat kalau nak bersedakah disini...


waslam

manzlie said...

salam kak zakie..


alahamdulilah...orang makkah mudah nak bersedkah disini...


waslam

rosli said...

Salam CL,

Mudah nak buat pahala kat sini dan pasti ramai yg akan terima sedekah ini.