MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 9 May 2010

" Maaakkkkkk....."

mak....orang rinduu kat mak....orang rinduuu belaian makkk...orang rinduuu masakan makk...orang rindu panggilan mak pada orang(ateh).....hampir 9 tahun mak pergi...pergi takkan kembali....tapi suka duka orang dengan mak pasti takkan luput.... MAK SANGGUP berkorban demi kami..mak sanggup beralah demi kami, mak sanggup berlapar demi kami, mak sanggup kepenatan menjaga kami hanya kerana demi kami apa sahaja,.pergorbanan mak takdapat orang balas mak...tiada nilainyer di dunia ini....kini ateh hanya kesaorangn sekarang...kesaorangan membawa diri ini...dimana tiada lagi sayap untuk terbang.patah kiri dan kanan kerana hilang abah dan mak skg....TIAP KALI bila sakit..pasti mak dalam ingatan ni-PASTI NAMA MAK AKAN ORANG TERIAK.., bila ada masalah pasti mak yang di cari dulu, bila ada berita gembira pasti mak akan di beritahu dulu, bila teringin nak asam pedas pasti mak akan masakkan demi anak mak ni...tapi skgg....aku dah takpunya mak lagi.......semua ituh telah hilang...hilang takkan kembali..hilang pergi bersama kenangan dengan mak...hilanggg takkan dapat orang lupakan hingga akhir hayat.....hilang dan tinggal cuma kenangan manis /pahit sahaja....ateh terlalu amat rinduuu pada mak.bila rindu hanya iringan doa sahaja yang dapat orang lakukan untuk mak di'sana'....rindu segalanyer....tapi akan daya...ketentuan allah harus di tempuhi..walaupun hati ini sedih...sedih teramat sangat....tapi tabah menerima qada dan qadar dari mu Ya allah. aku sedar ibu ku hanya lah pinjaman kehidupan bagi ku di dunia ini..aku terima ketentuan mu.....JUTAAN terimakasih kerana kau telah menganugerahkan aku IBU...ibu yang paling ku sayangi...ibu yang paling mulia di dunia ini...ibu yang amat bertangonjawap dan ikhlas membesarkan aku...ibu yang setia pada ayah ku....ibu yang sanggup menderita bersama ayah ku.ibu yang sanggup bersusah payah menjaga kami semua...syukur Ya Allah...alhamdulilah.....DoA ku moga roh IBU ku tenang dan berada bersama sama orang yang beriman....Ya allah..peliharalah ibu ku dengan sebaik baiknyer sebagaimana beliau memelihara ku dengan sepenuh hati sewaktu aku kecil dahulu...Alfatihah...
Pada mereka diluar tuh yang masih punya IBU...jaga lah, tatang lah, belai lah dengan sepenuh hati ibu anda sementra mereka masih hidup bila dah tiada sudah TERLAMBATLAH segalanyer untuk membalas jasa mereka.....KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA....INGAT setitik air mata IBU jatuh ke tanah IBARAT SEBESAR BATU GUNUNG YANG AKAN JATUH MENGHEMPAP KITA DI SANA NANTI BALASANNYER...
SELAMAT HARI IBU PADA SEMUA IBU IBU DI LUAR SANA.....DAN ANDA BERTUAH KERANA MASIH PUNYA IBU....
ALFATIHAH UNTU IBU IBU YANG TELAH PULANG KERAHMAHTULAH..
WASALAM.....
Posted by Picasa

77 comments:

Azima said...

Salam CL

Azima said...

Cl...saya rindu kat arwah mak gakkkk...

CM said...

salam


so touching...jangann lah cam ni..

Azima said...

Aminkan doa CL...

Ibu Sayang said...

Salam CL,

Menitis air mata saya membacanya..
Sedih.....

Azima said...

Apa yg Cl coretkan itu...pasti ada kesamaan bagi setiap insan yg sudah kehilangan ibu...

Mama,aku rindu padamu...mana mungkin kubisa tahan airmata ini bila mengenang saat2 bersamamu...

AL-FATIHAH BUAT IBU2 YANG TELAH MENINGGAL..

sonata anak kancil said...

manzlie : apa yang CL alami saya alami juga...hanya doa dititipkan saban hari...semoga ibu bersemadi dengan aman di "sana"....

CM said...

salam

cm pasti dia mesti menangis saat menaip luahan ini...arwah ibumu pasti tersenyum saat ini,dan terasa sejuk memiliki anak yg terus mengingatinya...tinggalan berharga adalah anak yg soleh..

biar ibumu jadi sesuatu yg terindah..

ur mum the best gift u have from Allah..Alhamdulillah

iBu...gUru said...

salam cl
al fatihah untuk arwah mak cl............teringat kat mak kita

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Al Fatihah untuk ibu CL
dan ibu keluarga PDKM yg telah pergi dahulu
moga kubur mereka diterangi dgn cahaya Syurga
Amin

Wassalam

mshadijah said...

salam cl

akak pun dah tak de mak..
tulisan cl menggambarkan perassan
akak gak

S said...

salam,

CL,
sabaqlah cheq noohhh.
yang pergi tak akan kembali.
kita plak yang akan menyusuli mereka.

smoga mereka damai disana.

manzlie said...

SALAM AZIMA


TANIAH...RATU TREKK LAGI...

wsslam

manzlie said...

salam azima..

taniahh...emas dan perakkk


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas


taniahhh


gangsa..


waslam

manzlie said...

salam azima


aminnnn


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas


dah semua duk cerita kisah ibu...cl lak teringat lahhh

waslam

manzlie said...

salam kak s


ye lah...sbar jer lah kann..


waslam

manzlie said...

salam ibu syang


cl yang taip algi sedih...

wasl

taj said...

Salam CL,

how to say... i tumpang rasa ini utk u...CL kuatkan hatimu...

Al-Fatihah utk semua ibu2,semoga Allah terus melimpahkan rahmatNya dan belas kasihNya...amin

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Sama lah kita, yatim piatu, tiada emak, tiada ada ayah untuk mengadu.

Pagi tadi sempat saya ziarah pusara mereka sekadar melepaskan rindu. Ada N3 utk itu.

Marla said...

So sad...you made me cry reading that...I feel the same about my mum juga...tak boleh talk about her...always make me cry...I am sure all our mothers berada di tempat yang lebih baik di sana...Al Fatihah... :'((

manzlie said...

salam marla..


alahmdulilah...moga roh mereka bersam aorang yang soleha....aminnn


walsam

manzlie said...

salam taj

mekasih atas keperihatinan mu

waslam

manzlie said...

salam rozali



aminnnn


waslam

manzlie said...

salam mshadijah


sama lah kita kak


waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah satu coretan CL untuk ku yg baru balik menziarahi ibu dikampong yg dah uzur - itulah permata hati ku.

Amin.

tq.

manzlie said...

salam cikgu sonata..


sama lah dgn kita kan


waslam

manzlie said...

salam hilmy


alahmdulilah...syukur berjumpa dng ibu mu


wsalam

Kak Sidah said...

Salam CL,

Sedihnya akak membaca rintihan cl, keluar air mata akak cl,
tiada ganti ibu yang pergi cl hanya doa yang boleh kita kirimkan untuk ibu, akak takde ibu tapi ada keluara sendiri, bila ingatkan cl sendirian tu yg akak sedih..tapi tak leh tolong cl cuma boleh mendengar dan membaca rintihan cl tu..saba yer cl, kami ada untuk cl bila2 masa cl memerlukan kami cakap jer.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL,

akak SEDIIIIIH! I MISS MY MUM TOO :(

manzlie said...

salam akak nab

kalau akak sedih..apa lgi dgn cl nihhh...

wasalm

manzlie said...

salam kak shidah


alhamdulilah

mekasih kak atas pelawaan akak tuh...syukur punya akak shidah yang baik hati...

wasalm

Nani said...

salam CL...
Be strong...alfatihah utk ibu2 yg sudah tiada...semoga roh mereka dirahmati allah swt...aminn...

manzlie said...

salam nani


amin....


wASLAAM

kak su said...

Salam CL..

Salam Azima dan CM

Tahniah...

kak su said...

Salam CL lagi..

Yee..itulah ratapan hati kita yg dah tak punya ibu...

Tapi bila teringatkan pengorbanan CL dlm masa CL jaga ibu dulu..akak rasa akak lebih memahaminya...rahsia CL yg tersurat tuu...tapi akak puas CL telah buat yg terbaik utk beliau...untung ibu CL punya CL sebagai anaknya...
Alhamdulillah.

Wslm

qaseh mas said...

salam CL
alfatihah untuk arwah mak CL
sedihnyer...

siti zaleha said...

Sebak hati saya membaca entry CL kali ini...kerna saya juga telah patah sayap kanan dan kiri...kesaorangan menghadapi liku-liku hidup ini....saya juga rinduuuuuu mak saya....hu...hu

Ayah Zain said...

salam CL,

semoga arwah ibu berada bersama-sama mereka yang diterima oleh Nya

U said...

Salaam CL,

Al Fatihah buat almarhum bonda CL dan juga ibu-ibu rakan PDKM yang sudah kembali ke rahmatullah.

Bersabar ya CL. InsyaAllah almarhum sedang berbahagia di 'sana'. Kita semua pasti akan menyusuli mereka dan ditemukan semula dengan rahmatNYA.

VpeaceV

aRoL said...

Amin..Moga Roh Bonda CL Tenang Di sana.

mama ju, said...

Salam CL
Mama mengalirkan airmata tika membaca naskah ini.

Berbahagialah DIA di sana.

roshanilawatey said...

Salam CL,

syahdu dan sungguh terkesan di hati...mengingatkan diri saya agar menghargai setiap detik yg tersisa utk terus menyayangi ibu yang masih ada...

mfisma said...

Salam CL..semoga roh ibu di golongkan dalam golongan para Solehah..

haticantik said...

salam..

sedihnya baca luahan hati..semoga arwah ibu cl ditempatkan dalam golongan yang beriman...amin

Ummiross said...

Salam Cl

Menyentuh hatinya apa yang CL tulis ni,terasa begitu mendalam kerinduaan Cl pada arwah ibu. Jangan sedih,semoga Allah sentiasa merahmati rohnya dgn berkat doa2 CL dari tempat yang paling mulia,InsyaAllah

che'na said...

Salam CL,

Sedih, sayu, pilu membaca coretan dan ingatan CL ttg ibu CL. Semoga Allah memberkati arwah ibu CL dan semua para ibu. N3 ni buat sy sebak dan khilangan kata2.

Rahmat Ilahi said...

Salam ziarah CL,
Salam ziarah sume sahabat PDKM
Lambat sikit sampai ari nih!!

Rahmat Ilahi said...

Sedih baca N3 CL yg ni,
sampai titik2 air mata ni
saya pun terharu.. huk huk huk.

Rahmat Ilahi said...

saya x nk sambut hari ibu sehari jer... kalau boleh nak sambut hari-hari arrr, ni pun baru je balik dr umah mak, alhamdulillah best.

abangsulung said...

Salam,

Bersabar lah ye..CL.

Rahmat Ilahi said...

Ada tiga perkara yang diberi pahala apabila kita melihatnye dengan penuh kasih sayang...

1. Kaabah
2. A-Quran
3. Wajah Ayah dan ibu kita

Rahmat Ilahi said...

Sabar ye CL,
be strong, saya yakin CL pun seorang anak yg banyak berbakti kepada keduanya..

Rahmat Ilahi said...

CL sangat bertuah kerana boleh doakan ke dua-duanya dari Masjidil Haram...

Rahmat Ilahi said...

di MH setiap pahala amalan akan dilipat kali gandakan..

Wassalam.

Hanis said...

Salam,

huhuhuhu..Sedihnya baca n3 abang nie...Al-Fatihah untuk arwah mak abang....

Rahmat.AbuNong said...

Salam CL, this is rahmat. alhamdulillah, saya baru sampai di rumah. terima kasih dan jumpa lagi. sedih baca article you pasal your mother.. alfatiha untuk roh nya semuga di tempatkan dikalangan orang yang beriman. amin.

boxhousestudio said...

assalamualaikum warohmatullah hiwabarokatuh Cl...

hormati ibubapa kita dan sayangi mereka

Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w.:
“Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah ) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

Cl, BHS sedekhkan bacaaan Al-fatihah buat arwah ibu Cl ya..Alfatihah...

manzlie said...

salam boxhouse..

alhamdulilah...jutaan terimaksih atas doa dari sahabat yang mulia ini...

aminnn


waslam

manzlie said...

salam mamaju...


cl lagi sedih...tak punya ibu lagi...


waslam

manzlie said...

salam kak su


pssstt....senyap yer...jgn duk habaq...

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...


syukran


waslam

manzlie said...

salam rahmat..


mekasih atas doa dari saudara tuh...


waslam

manzlie said...

salam siti zaleha...


sedih gak saya...cuma doa sahaja yang mengiringi ke sana'


waslam

manzlie said...

salam rahmat abunong


aminnn


waslam

safiudin said...

salam sdr,

tahniah azima dan CM...

n3 kali benar-benar menyentuh hati kecil saya..

luah rasa hati kecil sdr... menjadikan saya insaf, terasa kerdil dan hina...

terima kasih kerana mengingatkan saya..

sayu, tragis (bak kisah cinta), gunda gulana...

bersabarlah sdr. sama-samalah kita berdoa semoga mak, ibu, umi, amma kita (yang telah pergi meninggalkan)ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan soleh.. amin.

ps: saya juga hampir 23 tahun tanpa belaian, tempat bermanja, menikmati air tangan (masakan) dan tidak dapat berkongsi pelbagai kisah bersama mak...

mak, maafkan kami mak......

babykhalifah said...

Salam CL n semua..
ermmm...sedihnya sy baca n3 pasal seorang yg bergelar ibu...terkeluar ayak mata...tahniah CL dapat harungi kehidupan tanpa ibu...semoga arwah ibu CL n arwah ibu2 yg lain ditempat dikalangan org2 yg solehah dan dicucuri rahmat oleh ALLAH SWT...doakan mak saya dpn Kaabah CL...semoga dia diberi kesihatan yg baik boleh melakukan ibadah dgn mudah...ditingkatkan imannya...dilimpahruahkan rezekinya sempena hari ibu ini...namanya HJH. SAFIAH HJ. HASAN...dia terlalu rindukan kan Kaabah CL...doakan sekali agar dia dpt jejakkan kaki disana lagi...

ainhany said...

salam CL

subhanallah
terkedu seketika...
betapa bahagia masih memiliki ibu tapi sejauhmana menghargainya...
semuga belum terlewat utk mnghargainya...

ALfatihah juga diringi buat bOnda CL. Semmuga berbahagialah mereka di 'sana'

manzlie said...

salam ainhanny...


ituhlah kisah kehidupan ku...lumrah bagi seua yang sudah tidak mempunyai ibu..

waslam

manzlie said...

salam babykhalifah


insyalah akan sya doa kan...


waslam

manzlie said...

salam saffiuddin



betul tuh suadara..

harap ibu kita memaafkan kita semua

waslam

مسافر_اسلام said...

Salam bang lie...terasa sedih bila MI membaca n3 ini. Maaf lambat coment. MI tak bukak internet 2 hari. Sabar ye bang..semua org rasa begitu jua. MI juga rindu pada Mak. hidup diperantawan ini memang begitu dugaanya. Sentiasa merindui semasa insan.

Kita doakan semoag roh kedua ibu dan bapa abang lie di tempatkan dikalangan dan golongan org2 yang beriman soleh, baik dan para2 syurga Allah. Amin ya robbalalamin..

manzlie said...

salam adik musafir


aminnn ya rabil alaminnnn



wasalm

rosli said...

Salam CL,

Sedih saya, saya pun dah dekat 19 tahun tak ada emak, semoga roh arwah emak dan abah saya ditempatkan dikalnangan orang 2 yang beriman. Amin.

Tahniah azima dan Cm

manzlie said...

salam rosli..


aminnnnn...

mamawana said...

Salam ziarah CL

Sayup subuh sepiee
Sayup malam dinihari
Masih terngiang-ngiang..
Makhraj sebutan dan
Bisikan doa emak
Ya Allah kau selamatkanlah
Anakku.....................
Dan emak
telah lama pergi
Yang tinggal suara merdu
doa emak di telingaku
Dalam hatiku...........
Emakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk