MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday 13 April 2009

" Umrah "

Mekat di Masjid Tanaim....

Sausana Sesak dengan para Jemaah ketika Sa'i




Salam from Mekah...semalam aku sempat lah menunaikan ibadah Umrah aku yang ke 10..( sebab baru dapat off day selepas sebulan balik kerja disini..busy..) dan yang pertama pada tahun ni..kali ni ibadah umrah ku ni khas untuk arwah kenalan ku Zahari johar...as usual pada petang jam 6 aku akan pergi ke mekat yakni di Tanaim ( Gambar masjid diatas tu) dan selepas saja solat sunat dan niat umrah disitu aku pun terus kembali ke kota Mekah (MasjidilHaram).. kebiasaan nye cuma mengambil masa selama satu setengah jam sahaja tetapi semalam oleh kerana terlalu ramai dan padat dengan para Jemaah aku memerlukan masa selama 4 jam untuk selesai ibadah umrah ku...but alhamdulilah semuanye berjalan dengan lancar...semoga di terima oleh mu ya allah...insyaalah.....sukran...



16 comments:

hanalee said...

Salam Azli,
Subhanallah, ramainya jemaah seperti musim haji...terasa nak menjejaki kesana...tapi nama masih dalam list standby untuk mengerjakan haji tahun ini.. doakan insyaalah dengan izin Allah semuga sampai saya kesana..

Salam ukhuwah

aznaz said...

salam hanalee

insyaalah tahun ni dapat lah datang kesini...insyaalah akan saya doa
sukrankan

CM said...

salam untuk sdr azli..
Allhamdulillah,moga ibadah sdr mendapat keberkatan dariNya.
Masa saya berumrah saya tak berpeluang pergi ke Tanaim..cz pergi tanpa muhrim(just menumpang mahram)sy n kawan2 perempuan yg lain hanya berniat miqat diBir Ali,Jara`nah dan Hudaibiyah (tempat2 tu di bawa oleh mutawif).dptlah 3 kali berumrah.if nak ke Tanaim kena pergi sendiri sewa kereta.as a ladies kami tak berani.jauh ke masjidil haram dengan Tanaim?

aznaz said...

salam cikgu mas

Lebih kurang 7 kilometer je from Masjidl Haram...

sukran

Azemi Ali said...

Salam Akhi Azli,

Harga teksi ke Tanaim masih dalam lingkungan SR30 sebuah teksi ke? Atau harga dah naik?

Alhamdulillah. Rayuan haji kami nampaknya ada tanda-tanda positif.

Terima kasih Akhi Azli.

aznaz said...

salam saudare Azemi,

Teksi ke Tanaim semalam cuma sr5 riyal je..return 10riyal...hehehheh

Alhamdulilah lah kalau ada tandatanda positif...insyaalah dapat lah tu..

sukran

Azemi Ali said...

SR5 tu sorang naik kan. Sebuah teksi maknaya SR20lah..hehe

Last time saya naik SR30 pergi balik satu teksi..

InsyaAllah dipermudahkan hajat kami.

aznaz said...

salam saudara Azemi,

yes..sorang naik sr5 je kalau van bus tu cuma sr2 riyal jee..memag murah skg..tapi bila masuk rmadan and haj faham faham je lah..ada yang sr100 pun terkena jugak

sukran

Laalaa said...

tapi van bus tu, bawak laju betul... macam roler coster. memang kejap jer boleh sampai. Takut teramat.

mujahid iman said...

assalamu'alaik.... moga sentiasa dibwh pemeliharaan RABB ... alhamdulillah satu ruang kesempatan yang begitu bijak diambil utk mengerjakan umrah... terpanggil dan terasa nak ke sana secepat mungkin

aznaz said...

Salam Laala..

Memag depa drive nak cepat sebab nak dapat lagi penumpang banyak so masuk lah duit banyak...
sukran

aznaz said...

salam Iman,

Kalau ada rezeki tu mai lah dtg sini...insyaalah saya doakan akan kemari lah hendaknye suadra satu hari nanti..

sukran

Laalaa said...

En azli,
Owhh.. betullah. Tapi yang penting kita selamat. Lagipun kat sana tak banyak traffic light. Senang nak merempit.. :)

aznaz said...

salam lalaa
kalau dari MasjdilHaram nak ke Tanaim ada 4 traffic light lah...tapi depa ni suka merempit..kekadang teringat masa naik bas mini kg pandan dulu...laju giler.No one in the world....heheheh

Cik illya said...

SALAM .

SAYA SELAMA NI SILENT READER JER. SUKA TENGOK PEMANDANGAN DI KAWASAN KAABAH. HARAP2X DAPAT PERGI SANA LAGI BUAT KALI KEDUA DAN BANYAK KALI. BESTNYA MACAM EN AZLIE,
TIAP2X HARI DAPAT SEMBAHYANG BERKIBLATKAN KAABAH.
BANYAKKAN LAGI GAMBAR DARI SANA YER

aznaz said...

salam silent reader..

Imsyaalah akan saya perbanyakkan gambar gambar ni

sukran kerana sudi baca blog saya