MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 27 April 2009

" Tanah Perkuburan atau Maq barak Al Maaq la.."


Tiada tanda nama cuma ketulan batu sahaja sebagai tanda...

Belakang pintu yang berwarna Hijau tu adalah tempat Siti Khadijah di semadikan bersama sama sahabat Nabi....
Asssalamualaikum.....para pembaca blog yang budiman...semalam aku sempat jugak lah pergi ke kawasan Gaza Area yakni tempat tanah perkuburan di kota Mekah.juga di panggil " Maqbarak Al Maaqla' dalam bahasa Arab....ia terletak di AlJumaiza street lebih kurang 2 kilometer perjalanan dari Hotel penginapan ku...Di situ juga terdapat tempat persemadian isteri pertama Baginda Rasullah sw. Siti Khadijah radiahallah huann serta para sahabat sahabat nabi..( tanda Pintu pagar yang berwarna Hijau kawasan mereka di semadi kan)....di kawasan situ jugak lah juga tempat para jemaah jemah yang meninggal dunia disini akan di kebumikan dan selepas setahun mereka kan mengali semula dan kebumi kan jenazah yang akan datang di tempat yang sama..so cikgu Mas harapan saya awak gembira lah dengan paparan ni..Al Fatihah.....semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh roh mereka...Aminn...wsalam

14 comments:

cikgu mas said...

Salam en azli..Alhamdulillah dan jutaan terima kasih atas usaha cik lie memaparkan gambar tanah perkuburan yang ada kt sana.agak teruja bila baca jenazah akan dikebumikan ditempat yang sama saban tahun.Allah maha mengetahui maka Allah sediakan kelebihan Makkah berbanding tempat lain.Maknanya jenazah tak mengambil masa yang lama untuk proses pereputan..di sana
Subhanaallah dari gambar saya dapat saksikan ketenangan yang sukar diungkap dengan kata-kata.Kawasan ini sangat damai sebagai satu simbolisme betapa amannya jenazah yang disemadikan di bumi Haram sehingga sampai hari kita dibangkitkan.Saya sangat hargai usaha cik lie dan doa saya Allah memberkati segala usaha..saya hepi..tq(sori comment ter extra kit..excited..)

manzlie said...

salam cikgu Mas,

Dengar crita dari staff saya makam di area siti khadijah dan sahabat Nabi mayat mereka semua masih dalam keadaan biasa tiada pereputan berlaku....depa duk habaq lah kat sya..wallahualam..

sukran..

manzlie said...

salam cikgu Mas,

Dengar crita dari staff saya makam di area siti khadijah dan sahabat Nabi mayat mereka semua masih dalam keadaan biasa tiada pereputan berlaku....depa duk habaq lah kat sya..wallahualam..

sukran..

Nek Rock said...

yooo salam manzlie,

dari DIA kita datang kepada DIA kita kembali, alfatihah

nek pernah tinjau kawasan perkuburan yg di madinah semasa buat umrah in 1996, satu kawasan yg bergitu tenang

thanks for sharing those pictures

Shafek said...

Salam pekenalan, terima kasih tak terhingga kerana sudi berkongsi pengalaman. Sekurang-kurangnya telah mengubat rindu saya dan perkembangan terkini di tanah suci sejak pulang dari hajj baru-baru ni. Terima kasih.

taj said...

Salam,

terima kasih mengirimkan gambar ini yg belum pernah sya lihat w/pun dah 2 kali pergi ke mekah... tapi perkuburan Baqi' di Madinah pernahlah...

betapa beruntungnya sesiapa yg disemadikan di perkuburan itu... Allah Maha Besar,,, hanya orang yg terpilih olehNYa shj...

bersyukur pd Allah mendapat sahabat spt Azli yg sentiasa mengirimkan gambar spt ini...Alhamdulillah

**kalau senang kirimkan gambar gua Hira' dan sekitarnya pulak, tq**

Shafek said...

Benarkah kaum wanita tidak diizinkan masuk ke Perkuburan Ma'ala oleh pihak berkuasa. Jika dibenarkan, bilakah waktu tersebut ?

Bunga Kenanga said...

Salam, lama tak singgah banyak gambar2 yang informatif, menakjubkan, menginsafkan, dan merindukan hati untuk berada di kota suci ini. Moga Allah memberi rezekiNya untuk menjejak kaki lagi ke bumi ini. Doakan untuk saya... Syukran tuan, atas perkongsiaan ini.

manzlie said...

salam Nek Rock..


sukran...

manzlie said...

Salam Shafek..

Terimakasih kerana sudi memabaca blog sya

sukran

manzlie said...

Salam Taj...

Thanks for the comment..insyaalah nanti saya ada masa akan kirim kan gamabr di gua hiraq..

sukran

manzlie said...

salam bunga kenanga..

Insyaalah satu hari nanti sampai lah lagi kesini..insyaalah..

sukran

mohdhaslanr said...

salam
ini bukan tanah perkuburan ma'ala kan?
di manakan lokasi tanah perkuburan yg baru?

Norbaya said...

salam,memang teringin la nak panjat gua hiraq.masa wat haji lepas dapat tengok dari jauh aje.please kasi close up gambar gua hiraq.