MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday 4 April 2009

Dari Bumbung Haram

Gambar di atas ni di rakam kan dari Bumbung Masjidil Haram...ketika menunggu masuk waktu mahgrib aku sempat merakam kan gambar tersebut...Lihat lah permandangan di sekeliling kaabah tu....amat menyeronok kan dan "teruja" di buat nye ketika menyaksikan para Jemaah melakukan tawaf dan Ibadah Umrah...disini aku nampak semua orang Ibarat Berlumba lumba melakukan ibadah memohon keampunan dari mu ya Allah......alangkah seronoknya meyaksikan apa yang berlaku di depan Qiblat ni...Ya Allah aku terasa amat "kerdil" diri ini bila betul betul berada di depan Kaabah .....Sukran

14 comments:

CJ said...

alangkah indahnya pemandangan itu. mcm melambai2 memanggil. tak sabar nak tunggu bln 5 nanti.

maaf tanya, skrg mmg dh blh bawa kamera masuk dlm haram ye. bagus le mcm tu kan. dulu kalau nk bawa sorok2 kt serban. haha..

aznaz said...

salam Cj,

Memang kamera tak boleh bawak masuk...cuma hp je yang boleh masuk tapi bila nak snap pun saya berhati hati..takut guard nampak and rampas hp nanti..

sukran

Bunga Kenanga said...

pemandangan yang memang mendamaikan dan menguja, tiba-tiba rasa sayu dan sebak melihatnya...

Azemi Ali said...

Salam.

Hanya orang pernah mengalami pengalaman di Tanah Suci sama ada di Mekah atau Madinah akan teruja dan rindu untuk kembali ke sana.

aznaz said...

salam saudara Azemi,

memang benar cakap en azemi tu...


sukran.

rose said...

melihat gambar2 di blog nih rasa sayu jer.. moga2 diperkenankan doa untuk saya sampai ke sana,... InsyaAllah.....Amin...

aznaz said...

salam Rose..

Insyaalah..satu hari nanti sure sampai lah tu

CM said...

saya pernah berdiri di balkoni Ist floor ruang solat muslimah.masa tu saya tak sedar saya dah berdiri menatap kaabah lebih dari sejam n air mata sy x berhenti mengalir.tq krn mengembalikan nostalgia itu....

CM said...

Brother azli,dalam melayan kerinduan saya pada Makkah Allah menemukan sy dgn ur blog,thanks a lot.Allah pasti memberi ganjaran atas usaha murni sdr azli..

CM said...

Brother azli,dalam melayan kerinduan saya pada Makkah Allah menemukan sy dgn ur blog,thanks a lot.Allah pasti memberi ganjaran atas usaha murni sdr azli..

Invroz said...

Sdr Manzli,
Benar kata cikgu mas tu. Saya pun mengalami perkara yang sama. Blog saudara mengembalikan nostalgia ketika berada disana awal Februari lalu.

Semoga diberkati Allah usaha saudara.

aznaz said...

Salam cikgu mas and Invroz,

Saya cuma cuba sedaya upaya saya untuk memberikan gambaran sebenar di dalam Kawsan Masjidil haram pada semua pembaca blog saya dgn harapan mereka akan punyai keinginan datang semula atau dtg buat pertama kali..insayaalah..

Sukran....

Intanterpilih said...

terima kasih kerana melegakan kerinduan pada al haram melalui gambar gambar ini.....rindunya pada masjidilharam...(dan raudhhah sebanarnya)

ibu,mommy,mom... said...

Tarikh ni Lepas Maghrib group kita tiba di Jeddah...Naik coaster and berhenti makan sebelum ke Tanah Haram.Check in di AlSafwa ,ambik wudhuk and terus berjumpa di Lobby untuk menjejakkan kaki ke Masjidil Haram untuk melakukan UMRAH..

Syukur Alhamdulillah Kami semua selesai melakukan Tawaf and Saei 20 minit sebelum Subuh.

Kami keletihan...tapi bersyukur tidak terhingga kerana ALLAH menjemput kami ke HARAM...