MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday 18 April 2009

" Solat Jumaat........Part 4 - Solat Jenazah "

Solat Jenazah baru sahaja bermula...

Ramai Jemaah mengusung Jenazah keluar selesai solat tadi..



Salam...Hari ni selesai sahaja solat Jumaat seperti biasa akan ada juga solat Jenazah..lebih kurang enam Jenazah telah pun di sembahyang kan tadi...as you all can see those pictures above..kalau anda enlarge kan gambar tu pasti akan nampak jemaah mengusung jenazah selesai sahaja solat tadi...semoga roh mereka di tempat kan bersama sama dengan orang2 yang beriman...Amin...


12 comments:

Noor said...

As Salam,

semoga Allah memberkati segala usaha tuan, satu blog yang mengembalikan nostalgia saya sewaktu disana.. dah banyak sungguh perubahan yang berlaku..

disinilah juga saya mula belajar solat jenazah.. setiap waktu ada tuh.. yang paling syahdu.. jemaah berebut-rebut untuk mengusung jenazah.

pernah berpeluang melihat hukuman pancung dilakukan di Tanaim sebelum zohor dan jenazah dibawa ke masjidil haram untuk disolatkan selepas waktu zohor

teruskan usaha tuan, saya akan mengikuti nyer setiap hari...

p/s: lama lagi ke tuan disana?.. cadang next trip 2011.. tgh kumpul duit nih.. x bleh nak menginap kat hotel tuan sebab mahal.. dapat jalan2 pun jadilah.. heh heh

-noor-

aznaz said...

Salam Noor,

terima kasih lah kerana sudi baca blog sya..saya akan cuba membawa beberapa perkembangan terbaru dan terkini nanti tentang Mekah dan Haram untuk semua pembaca blog sya..tentang lama tu tak tau lagi sebab dengar cerita mereka nak sambung lagi contract saya lagi 2 tahun..hemmm lum bagi jawapan lagi..heheheheh

sukran

Azemi Ali said...

Salam saudara Azli dan Noor,

Nak tanya.. hukuman pancung tu dibuat di khalayak ramai ke?

aznaz said...

salam saudara Azemi...

Dulu hukuman pancung di lakukan di depan pintu gate King Abdul Aziz tu tapi skg sudah di jalan kan di belah kanan Masjid Tanaim..yakni dari depan entrance di sebelah tepi sekali..hukuman pancung untuk pembunuh and pengedar dadah dan hkukman potong tangan untuk pencuri..cuma saya belum lagi pergi sana menyaksikan secara live lagi...tapi kalau nak tengok ada di dalam internet jugak....
sukran

SUHAIMI said...

salam...
bagaimana cuaca kat mekah sekarang ni? InsyaAllah cuti sekolah bulan jun ni saya dan isteri akan ke sana buat umrah. tak sabar rasanye....

aznaz said...

Salam Saudara Suhaimi...

sekrang cuaca di kota Mekah agak panas sikit...41c...alahamdulilah...boleh lah jumpa nanti kalau saudara free dtang lah ke hotel sya bekerja Alsafwah royale orchid

sukran

Intanterpilih said...

pertama kali solat jenazah ketika di makkah....:)

aznaz said...

salam intan,

alhamdulilah...bagus lah tu...

sukran

Nik Farizah said...

assalamualaikum, ini pertama kali saya mengunjungi blog ini...amat bagus. Alhamdulillah saya baru kembali dari mengerjakan umrah pada 15/4...melihat gambar dlm blog ini menambahkan kerinduan saya pada Kaabah...moga Allah menjadikan saya dan suami sebagai tamunya berulangkali..insyaAllah! Tak sabar rasanya untuk kembali ke sana...

aznaz said...

salam Nikfarizah...

terima kasih kerana sudi membaca blog sya...

sukran

Nursyawalina Sulong said...

menitik air mata tgk gambar jenazah tu diusung..Suatu hari nanti, kalau ada rezeki, umur yang panjang, ifti nak ke sana.InsyaAllah..

aznaz said...

salam Ifti...

Harapan saya insyaalah ifti akan di murahkan rezeki dan dapat datang ke sini satu hari nanti..insyaalah
terima kasih kerana sudi membaca blog sya..

wsalam