MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 16 April 2009

" Peniaga peniaga Haram "


Duk tawar menawar harga Tasbih tu........


Sepanjang jalan dari Masjidl Haram Ke belakang Hotel Hijazz....



Salam....selalu nye selepas je waktu selesai solat pasti ada 'Peniaga peniaga' tanpa lesen berniaga berkeliaran ( kebanyakan dari peniaga ni terdiri daripada warga " Africa" ) di sepanjang jalan ke Masjidil Haram...yakni mereka mengambil kesempatan bila mana ramai para Jemaah pulang ke hotel masing masing...so mereka akan melambak kan barangan niaga mereka di sepanjang jalan dengan harapan di beli oleh para jemaah jemaah...ramai gak aku tengok tadi jemaah membeli sambil tawar menawar pun berlaku..tapi bila datang je "Dewan Bandaraya" yakni macam MPAJ kita kat kl tu, semua lari lintang pukang lah....kakadang tu ada yang tertinggal barang barang mereka...sian jugak tengok hari tu bila mana semua kena kejar oleh polis polis Arab ni....Sukran...



11 comments:

Intanterpilih said...

actually masa kat makkah banyak juge saya melabur dekat peniaga haram (so to say..)ni...murah...hheeheeee

Azemi Ali said...

Haram sebab tak ada lesen tapi Halal untuk dibeli.. :)

Sudah beli jadi Halas..

manzlie said...

salam intan...

wah support depa jugak ekkk..

manzlie said...

salam Azemi,

betul jugak tu...
sukran

mencariTuah aka illya aka ..... said...

Betul tu. saya banyak gak membeli barangan dari mereka ni. Tapi, kadang2x kesian melihat mereka lari lintang pukang bila penguatkuasa arab datang.En Azlie, kalo bukan musim haji nie, masih ada lagi ker peminta sedekah? selalu saya dengar mereka sebut Ali Baba, Fisabilillah.

manzlie said...

salam Ilya,

masih banyak lagi peminta sedekah tu...lepas solat je ramai ayng stat berkumpul minta dari semua jemaah yang lalu...depa ni macam pemina sedekah mesia lah..kaya sebenar nyee

sukran

Intanterpilih said...

hahaha,,,
bukan support...tp buat untung seniri...quite cheap barang dorang jual tuh...:)

cikgu zainab said...

Azli..kak nab rasa sangat gembira bila tengok gambar2 ni...teringat masa pergi sana! biasa bila tengok orang post gambar2 dalam Haram jer..tapi azli post lain sikit. good job!!

manzlie said...

Salam Kak Nab....

saya cuba buat yang terbaik untuk semua pembaca blog saya...
terima kasih kak Nab...

Mohd Aliff said...

Salam,

Sebuah blog yang menenangkan jiwa!

manzlie said...

Salam Mohd Aliff,

Terima kasih kerana sudi membaca blog sya...

sukran..