MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 7 April 2009

Minum air Zam zam



Salam sejahtera......hari ni air zam zam aku dah abis simpanan di bilik aku...so setiap minggu aku pasti pergi ke tempat mengambil air zam zam tu( gambar di atas sekali) untuk mengisi semula di dalam bekas air tu..(Gambar yang no 2 tu..) bagi kegunaan harian untuk minuman aku di dalam bilik...aku cuma guna bekas air yang 1 liter je...tu pasal kena amik air zam zam tu tiap minggu tapi tak apa lah sebab selalu aku lalu melintasi tempat mengambil air zam zam bila mau masuk ke dalam Haram solat....sukran

8 comments:

Azemi Ali said...

Salam Hj. Azli,

Cerita pasal air zam-zam ni kesian jemaah dari India sebab diorang tak boleh bawa balik air zam-zam ke sana. Jadi semasa mereka di Mekah atau Madinah, mereka akan ambil kain putih panjang dan rendam dalam air zam-zam. Lepas tu diorang keringkan tanpa memerah.Mereka akn buat proses ni beberapa kali. Kain ini diorang akan bawa balik ke India lepas tu rendam dengan air biasa, jadi macam air pati zam-zam lah. Air ni lah yang diorang bagi kepada saudara mara mereka di India.
Alhamdulillah kita di Malaysia tiada masalah mendapatkan air zam-zam tapi taklah semewah di Mekah.

Di Mekah dan Madinah banyak tempat mustajab doa. Di Malaysia antara masa mustajab berdoa ialah ketika minum air zam-zam.

Hj, Kalau tak keberatan, tolong doakan saya dan isteri pergi haji tahun ni depan Multazam ye..Shukran.

manzlie said...

salam saudara Azemi...

Sedih saya dengar cerita tu...kepayahan yang dia lalui org jemaah india..memag begitu meninsafkan diri saya yang tak seberapa ni...saya akan berdoa jugak agar sesiapa yang dtg disini supaya di permudahkan lah dpat membawa air zam zam tu balik..
oh ye tentang saudara Azemi tu jgn lah risau.malam karang akan saya doakan di depan multazam bersama sama dgn kiriman pembaca pembaca blog sya yang budiman..insyaalah..
by the way Saudara Azemi just panggil saya azli je lah ya...segan lah duk panggil haji...heheheheheh

sukran..
wsalam

PINATBATE said...

salam..
Betul tu..sedih pulak cerita jemaah India dgn air zam-zam tu..

Yg dalam gambar ni jemaah dari mana lah agaknya tu..
kawasan "Linnisa'faqad" pun dia himpit juga..

manzlie said...

salam Pinabate...

kalau tak salah saya Jemaah dari Pakistan dan Iran masa tu

sukran

Laalaa said...

Air zam-zam yang sejuk memang bestlah. Masa kat sana.. lalaa selalu jugak tolong makcik-makcik turki @ arab, ambikkan air.

Kanak-kanak arab paling suka dengan lalaa. Macam-macam diaorg tanya.. tapi tak faham lah, diaorg cakap arab. Senyum jerlah..:)

cikgu mas said...

salam brother azli...
tertarik dgn cerita brother azemi...masa saya kat sana saya pelik dan campur geram kenapalah makcik2 India ni basuh kain sari dengan pili zam-zam ,kita jenuhlah menunggu diorang siap barulah dapat ambik air minum. i learn something new ari ni...lagi satu kenapa orang India dengan Pakistan suka duduk kat luar masjid...?

perantau.timur.tengah said...

errr saya merasa bersalah mengambil Haji punye botol 10liter... hehehe...

manzlie said...

Salam Perantau timur tengah..

takda masalah lah...sya kat depan ni bila bila masa je boleh amik..
dah rezeki you ari tu...

sukran