MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 10 November 2010

"PinTu KaAbAH..."

Sempat seketika tadi CL pegi kedepan Pintu Kaabah sambil berdoa...alhamdulilah....agak sesak dengan ramai jemaah yang berebut rebut untuk memegang tuh...Bagaimana dengan pengalaman anda pula?
Posted by Picasa

73 comments:

mak siti said...

terima kasih CL.
subhanallah, rindu nya dgn kaabah.
mak siti belum pernah ada peluang utk memegang pintu kaabah. sentiasa sesak.
sebagai seorg wanita mak siti rasa memang susah sikit nak ke pintu kaabah tu.
salam. jgn lupa doakan mak siti agar dpt lagi gi ke haramain.

malek said...

Salam CL

Alhamdulillah dapat tengok keadaan suasana di depan pintu Kaabah. Semoga kita juga diberi lagi untuk ke sana.

CM said...

salam cl


dalam kesesakan sekarang cl ada rezeki berdekatan dgn pintu kaabah,,alhamdulillah,,,

moga mengenang kami semua dalam doa cl..insyaallah

hayati hamzah said...

Salam CL
Seronok dpt tgk suasana dan cerita baru diMekah.

Abu Uwais said...

masyaAllah... SubhanalLah.. Allahuakbar

Rozali said...

Assalamualaikum CL

doakan kami muga menjadi tetamu Allah

apa khabar AZ

Wassalam

Kakzakie said...

Salam CL,

Masya-Allah bukan mudah nak dapat ke pintu kaabah waktu musim haji sekarang. Hanya org2 tertentu saja yang beroleh peluang itu.

Terbayang betapa sesaknya waktu-waktu sebegini....

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,

tempat mustajab berdoa.
Masa hidup pun kena berebut2 mencari pahala , walau di mana saja berada.

Aki44 said...

Salam CL,

Alhamdulillah wasyukrillah. Berasa sayu menatap pintu Kaabah. Semasa disana sy tak jemu menatap Kaabah, pernah bergayut sekali dua dipintu Kaabah.

Selamat menjalankan ibadat haji buat CL, semoga haji yg mabrur sebagai ganjaran dariNYA

Amdan said...

org yg menyentuh kaabah tu bukan dalam ibadat tawaf kan? kalau dalam tawaf mesti terbatal tawafnya kerana menyentuh kaabah

Aki44 said...

Salam CL,

Kaum hawa tidak digalakkan menghampiri pintu Kaabah kerana jemaah lelaki berasak2 nak memegang bendul pintu Kaabah, nanti jadi "ayam penyek' lak. Bagi kaum adam yg tinggi jer boloeh capai dgn selesa sbb tingginya dari paras tanah lebih kurang 7 kaki (2.25 meter). Memadai lihat dari jauh jer.

ummu said...

Salam cik Lie
MasyaAllah
rindunya..
tq CL kongsi gamabr ni

Rahmat Ilahi said...

Salam CL,

Hebatnya tarikan baitullah...

Wassalam.

Rahmat Ilahi said...

Salam CL,

Yang bergantung dan melekap pada Baitullah macam spiderman tu taksub sangat...

Nabi pun tak suruh kita buat camtu.

Wassalam,

Rahmat Ilahi said...

Salam CL,

Pernah sekali tengok jemaah lelaki dari negara mana ntah buka baju kemudian dia gosok-gosok kat dinding Kaabah tu....

Wassalam.

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah..
sekali.lagi .panorama yg cukup indah
Depan pintu kaabah....
Doakan kami di PDKM..nih

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam cl,

alhamdulillah...dapat cl berdoa hampir dgn pintu kaabah.

hjmins said...

Salam CL,

Pemegang kunci pintu Kaabah Shk Abdul Aziz As Syaibi yg lama baru meninggal Ahad lepas.Moga Allah SWT tempatkan rohnya bersama-sama hamba yg soleh.Arwah pernah ajar supaya letakan tangan ke dinding Kaabah dan raut kat muka semasa sya lepas solat dlm Hijir Ismail.
Skrg ni Shk Abdul Qadir As Syaibi sbg penggantinya.

rezeki said...

salam cl

alhamdulillah

Multazam terletak di antara Hajarul Aswad dengan pintu Kaabah.

Perkataan Multazam bermakna,
" Melekat", sebab itu dipanggil sedemikian, kerana disinilah seseorang itu patut melekatkan dadanya semasa berdoa.Tapi jemaah wanita tidak digalakkan berbuat demikian

Abu Daud meriwayatkan, bahawa Ibnu Abbas r.a. berkata,
"Dia pernah berdiri tegak di Multazam dengan dada dan mukanya mengadap ke Kaabah. Tangannya dianjurkan ke atas kepala menekap ke Kaabah. Kemudian beliau berkata," Daku melihat Rasullullah s.a.w. melakukannya".

Pernah beberapa kali merasai suasana sedemikian dan ia merupakan salah satu tempat yg mustajab berdoa , memang lain rasanya kenikmatan berdoa disitu dgn melekapkan dada ke dinding jenang tu. Tidak dapat digambarkan dengan kata2 dan perkataan kerana mmg terasa diri kita yg kerdil ini terlalu dekat dengan Allah lalu membisikkan segala apa yang dihajati melalui titipan doa seolah2 merintih dan berbisik ,kerana itulah peluang utk berdoa dan melekap di situ takkan dilepaskan sekiranya kita tahu betapa besarnya kelebihan yg Allah kurniakan disitu selain beberapa lagi tempat mustajab berdoa seperti di hijir ismail, padang arafah semasa wukuf dan beberapa tempat lain.

Syukur kerana Allah pernah memberikan ku peluang utk berbuat sedemikian.

khazuraini said...

Assalamualaikum.
Jazzakallah..Subahanallah,Alhamdulillah,Allahuakbar..

..bukan taksub..amalan sunat kan.bagi muslimin Insyaallah..
Yg penting kita berilmu..jangan ikut2 je..

Saya pernah tengok ada jemaah wanita sanggup nak cium hajar aswat(sunat) sampai terbuka aurat(haram).Wallahuaklam.

ainhany said...

salam CL

Alhamdulillah , bertuah nya CL
Mg2 suasana begini dapt saya rasai jua nnti. Doakan kami ye CL

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah itulah lokasi yg paling diidam2kan - muga2 semua doa dimakbulkan.

Amin.

tq.

manzlie said...

salam maksiti


taniahhh...pingat emas....ratu trekk pdkm..


insyallah nanti cl doakan yer..

wsalam

manzlie said...

salam malek..


insyalllah..cl doakan saudara akan dtg lagi kesini


wsalam

manzlie said...

salam cikgu mas

alhamdulilah...dan insyaalllah..


waslam

manzlie said...

salam abu uwais


alhamdulilah


waslam

manzlie said...

salam rozali


az busy gak tuhhh...cl pun busyyy niii


waslam

manzlie said...

salam hayati


alhamdulilah...syukurr


waslam

manzlie said...

salam ayahnada


benar tuhh ayah...


waslam

manzlie said...

salam kak zakiee


dah sesakkk sekarang niiii



waslam

manzlie said...

salam aki44


ameennn...jutaan terima kasih atas doa dari tn haji


waslam

manzlie said...

salam ummu


alhamdulilah...


waslam

manzlie said...

salam amdan



alhamdulilah....



walsam

manzlie said...

salam shami2


alhamdulilah....dan insyalllah...nanti cl doakan yer



waslam

manzlie said...

salam rahmat...


memang padat dah skg niii


HEBAT kan...


waslam

manzlie said...

salam haji min...


alahdmulilah...dan mekaish atas info yang di beri


waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab


syukur....alahmdulilahhh


waslam

manzlie said...

salam pak rezeki



jutaan teriamkasih atas infromation yang di beri...


syukran


waslam

manzlie said...

salamkhazuraini


alhamdulilah...syukur..


waslam

manzlie said...

salam ainhanny


syukur....alhamdulilah...


waslam

manzlie said...

salam hilmy



aman dan tenang ...


waslam

rezeki said...

salam cl

alhamdulillah, cl di sana beruntung dapat tawaf setiap hari mengelilingi kaabah, bapak kat sini dapat berlari keliling padang je hehe

Ni pun baru balik jogging entah dah berapa kilometer , exercise utk kesihatan seperti yg dituntut oleh islam agar badan sihat dan dapat sentiasa beribadat

doa2 kami di sini bila teringat dan berkesempatan

manzlie said...

salam pak rezeki..


alhamdulilah...permintaan tuan hamba sudah hamba tunaikan...insyallah


waslam

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,

doakan semua jemaah mendapat petunjuk dariNya.

Wassalam.

Kak Sidah said...

salam CL,

Alhamdulillah..dapat merapatkan diri ke Pintu Multazam..doakan kami cl

pendekar said...

Salam CL..
Pengalaman paling berharga musim haji tahun lepas...dapat solat saf pertama belakang imam betul2 didepan pintu kaabah...satu pengalaman yang tak dapat digambarkan dengan kata2..

InsyaAllah,akan menunaikan umrah pertengahan disember..tp visa masih pending..Berdoa untuk dipermudahkan semua urusan..dan semoga ketemu kita disana..InsyaAllah

Kak Sidah said...

salam cl,

ramai nya jemaah sekarang..makin sesak dan susah nak menghampiri pintu kaabah tu..mesti cekal dan berazam untuk mendekatinya

Norbaya said...

salam,kalau dah memang rezeki kita utk pegang, bergayut ke atau cium hajar aswad syukur alhamdullillah.bukan semua allah bagi peluang tersebut.

Rahmat Ilahi said...

Salam semua warga PDKM...

Terima Kasih banyak,

Alhamdulillah, hari ni saya dapat tambah ilmu dari warga PDKM terutama dr pak rejeki, Saya x digalakkan nak melekap cam jemaah lelaki gitu sebab saya ni muslimah he he he.

Wassalam.

PINATBATE said...

Salam CL..
seronok dapat lihat suasana di depan pintu kaabah.

manzlie said...

salam pendekar..


insyallah kita boleh ketemu nanti..


waslam

manzlie said...

salam ayahanda..


insyallah kita doakan mereka semuaa.


waslam

manzlie said...

salam kak shidah


ramai dah sesak sekg


waslam

manzlie said...

salam rahmat


alhamdulilah..pak rezeki meberi kita input yang berguna kan...


waslam

manzlie said...

salam norbya


benar tuhh


waslam

manzlie said...

salam kak pinat


terlalu seronok rasa nyer..


waslam

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,


dok tunggu entri baru dari Makkah.

Moga semua jemaah haji satu dunia tahun ni mendapat haji mabrur.

Doakan CL mendapat kasih-sayang dari Allah.

DariRumahKecilKu said...

Salam CL....

Alhamdulilah...

Doakan umi sekeluarga supaya dapat ke menjejak kan kaki ke Tanah Suci..

Wsalam

DariRumahKecilKu said...

Salam CL....

Alhamdulilah...

Doakan umi sekeluarga supaya dapat ke menjejak kan kaki ke Tanah Suci..

Wsalam

rezeki said...

salam

alhamdulillah,
sedikit ilmu yg tak seberapa yg bapak ada dapat kita manafaatkan bersama

ni kalau muslimah
hj rahmat ilahi kena tukar nama jadi hjh rahmah ilahi hehehe

gurau ya pak hj hehehe

YB said...

salam cl

moga doa yg diminta makbul

Aki44 said...

Salam CL,

Dlm menjalankan ibadat kpd Allah kita diminta supaya bersungguh2. Lakukan yg terbaik dgn penuh keinsafan. Utk mempertingkatkan amal, lakukan yg sunnah sebanyak mungkin.

Pd hemat sy biarlah org kata kita taksub/ketagih dlm beribadah drp kita taksub kpd perkara2 bathil n lagha.

Rahmat Ilahi said...

Salam...

Saya ada bagi tau dulu...

tapi warga PDKM still panggil saya Tn Hj, saya ikutkan ajelah...He he he..layan je.

Wassalam.

Laalaa said...

Salam CL,

alhamdulillah masa pergi umrah bulan Julai 2010 hari tu, mudah sangat laalaa berdoa didepan pintu Kaabah. Rindu sangat.. doakan saya dapat kesana lagi.

manzlie said...

salam ayahanda


emennn...jutaan terimkasih ats doa dari ayah tuhh


waslam

manzlie said...

salam dari rumahkecilku


insyallah nanti cl doakan yeer


waslam

manzlie said...

salam pak rejeki


tapi banyak manafaat tuh kan...


waslam

manzlie said...

salam aki44



sya setuju apa yang haji bicara kan tadi..


waslam

manzlie said...

salam rahmat


ye lahh...ramai yang duk confius tuh...heheheheh


waslam

manzlie said...

salam laaala...


nanti cl doakan yeeer



waslaam

rosli said...

Salam CL,

Tolong doakan kami di sini. Amin

rosli said...

Salam CL,

You sangat beruntung sbb di dalam keadaan yang begitu padat masih sempat berada di depan pintu Kaabah. Subhanallah.

khani said...

mampir nich...
menarik sekali blog anda dan saya menyukainya..
salam....
oh ya ada sedikit info nich tentang kayu jabon semoga bermanfaat...