MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 1 June 2011

" UsUnG JeNazaH.."

baru lepas selesai solat jenazah...
alfatihah.....
Bagaimana pula dengan pengalaman anda..? cuba ceritakan pada kami disini...

17 comments:

cibilzsonic said...

Salam.. pengalaman saya solat jenazah dan melihat jenazah diusung di Masjidil Haram

http://cibilzsonic.blogspot.com/2011/05/travelog-umrah-17-solat-jenazah.html

Mohd Arshad ali kehidupan di Mekah said...

Assalamualaikum : blog baru saya http://kehidupandimekah.blogspot.com/

Mohd Saad Hamid said...

Assalamu'alaikum.

Dalam gambar pertama tu, tertera angka 6 pada keranda yang diusung. Mula-mula ingat no. 7, tengok sekali lagi - tulisan Arab daa! (teringat cerita P. Ramli). Kalau musim haji ada yang lebih dari 10 jenazah.

Hari tu ada sekali tidak ada solat jenazah lepas solat di MH. Ini tersangatlah jarang berlaku.

Aki44 said...

Salam CL,

Mmg terharu setiap selesai solat di MH. Biasanya lima ++ jenazah disolatkan. Selepas disolatkan berebut jemaah mengusungnya ke ambulans yg menunggu utk dihantar ke tempat persemadian. Dulu2 jenazah diusung keluar melalui babusSalam dan sehingga ke perkuburan Maala. Bertukar ganti mereka mengusungnya sambil berlari anak. MasyaAllah. Berbeza sangat dgn tempat kita, kan...

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

suasana yang sering dilihat hampir setiap kali waktu solat...

Wassalam.

CM said...

salam

mereka adalah jenazah-jenazah yg beruntung dan terpilih..Al Fatihah..

Abu Nabil Al-Yahya said...

Salam Cek Li, saya semasa kat Makkah tahun lepas hampir setiap waktu usung jenazah

1. Paling penting,untuk mengingat saya pada yang akan pada bila2 masa.

2. Jenazah2 yang dusung ni telah disolat didepan kaabah dan didoakan supaya diampun dosa oleh beribu umat islam jadi kita ambil keberkatannya.

3. Pahala yang berganda-ganda dari urusan jenazah tambah2 dalam HARAM

Abu Nabil Al-Yahya said...
This comment has been removed by the author.
pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Merasai semabahyang jenazah yang melebihi 10 jenazah pada musim haji tahun lepas pada stu waktu sembahyang dan mereka yang mengusungnya sangat pantas seakan-akan berlari.......Al-Fatihah

Kakzakie said...

Assalamualaikum CL,

Pengalaman kakak sebab mulut celupar. Cakap pada hubby tak nampak pun org mati tapi asyik kena solat janazah. The next morning selepas solat subuh saja depan mata kakak polis usung 2 jenazah masuk... Subhanallah....

Fuzi said...

Salam

Dapat sama-sama solat jenazah hampir setiap waktu semasa kami disana tempoh hari.. Beruntunglah mereka2 yang terpilih itu..

tree_hugger said...

pernah terlihat jenazah tak ditutup mukanya.mula2 tak tahu kenapa .rupanya jenazah meninggal masa dalam ihram haji.itu yang tak tutup.subhanallah jadi saksi di akhirat sana.

hayati hamzah said...

Assalam CL baru saja kembali dari sana ptg tadi dan rasanya selama 2 minggu disana setiap waktu sentiasa ada sahaja jenazah yg diusung utk disolatkan.

mancomjb said...

Salam CL,

10 hari di MH setiap waktu ada solat jenazah.
Di Mabawi pula saya berpeluang mengangkat Jenazah masuk kedalam masjid melalui pintu depan mimbar.

wasalam

KAMATO said...

salam CL, antara pengalaman saya di MH, seberapa boleh saya akan cuba sama mengusung jenazah, dapat sentuh pun ok, boleh dikatakan setiap waktu saya cuba duduk didataran dan dekat laluan jenazah

Cikgu Muazam Yunus said...
This comment has been removed by the author.
Cikgu Muazam Yunus said...

AlFatihah.. Ibu saya antara jemaah haji yang diusung di sini semasa musim haji tahun lepas.. AlFatihah.. Sebak memang sebak, tapi bile mengenangkan ibu saya meninggal dalam ihram, ALHAMDULILLAH.. Redha dengan ketentuannya.. Ini ade saye share link blog kakak saya tentang pengalamannya dengan jenazah di sana waktu umrah baru-baru ni.. Ade video sekali:

http://muzaimy.blogspot.com/2011/05/jenazah-di-tanah-suci.html