MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 14 June 2011

DataRaN KaaBaH...PadaT.."

jemaah yang masih ramai di dataran kaabah...alhamdulilah
bagaimana pula dengan pengalaman anda disini...?

20 comments:

safiudin.com said...

Asslamualaikum CL,

Subhanallah, ramainya.

dekat dihati..

Wassalam.

ps: CL di Makkah @ Malaysia...?

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Nampaknya semakin ramai jemaah yang mengunjungi MH Pada bulan REJAB, SYABAN sebelum tibanya bulan RAMADHAN yang dijangkakan semakin ramai jemaah yang ingin beribadah di MH.......dah macam musim haji...

YB said...

salam cl,

rasanya jemaah malaysia kurangdah sebab dah habis cuti sekolah.

CaHaYa PeTuNjUk said...

assalamualaikum CL.
salam perkenalan.
sebenarnya,saya dah lama jadi silent reader CL.semenjak saya sebelum jejak kaki ke tanah suci pada minggu lepas lagi.alhamdulillah,blog CL banyak membantu saya untuk mendekati gambaran sebenar dataran kaabah..
alhamdulillah.baru 2hari lepas saya selamat sampai di malaysia.
-saya pergi umrah pada permulaan cuti sekolah baru-baru ni bersama keluarga.SUBAHANALLAH.ramai orang.dan saya juga selalu berjalan di hotel tempat CL bekerja.
-terima kasih kerana sudi berkongsi gambar-gambar yang menarik di dalam blog CL ini.
-may Allah bless us,ameen.

mancomjb said...

salam CL

Alhamdulillah,
akan datang lagi ramai sepanjang masa, sebab visa umrah di permudahkan.

wasallam

Kakzakie said...

Assalamualaikum CL,

Pengalaman kakak selesai tawaf dan saei kakak patah balik menyusur tepi Kaabah menuju hajarul-aswad. Sebaik dapat kucup hajar aswad nak jalan tak boleh, tetiba kakak kena julang dan didirikan tepi mak arab. Terpisah dgn hubby seketika. Jadi superwomen sekejap. Hehehe....

Aki44 said...

Salam CL,

Sesiapa yang berada di dataran ini dan kali pertama berdiri didepan Kaabah sudah tentu terpegun dan kelu buat seketika. Maha suci Allah, rumahMU menambat hati2 yg mengharap rahmatMU

Norbaya said...

salam cl,masa buat tawaf round k3 kena impit ngan mak2 haji turki,badan depa besar2 dlm hati rasa geram dan berbulu yang teramat sangat...kita pun buat keras badan sama.bila dah habis keluar cari kasut dah tak ada.hilang punca...ya allah cedapatnya balasan bila hati kita terpesong sikit.lepas tu tak buat lagi dah.redha je apa2 yang berlaku.alhamdullillah,selamat semuanya sampai balik.

mancomjb said...

Salam CL,

Ini waktu malam atau suboh bagaimana kalau tengah hari hingga Asar? tolong gambarkan.

terima kasih CL.

khay ke'ai said...

subhanAllah..rindunya, masa tawaf dengan ibu 2 minggu lepas, hanya mohon perlindungan Allah, sebab geng2 arab ni suka main redah kan, syukur alhamdulillah dapat tawaf dengan baik. Semuanya dengan lindungan Allah.

Zalina said...

Subhanallah....ramainya umat yg mengerjakan ibadah ditanah suci....pemandangan yang menggamit rindu yang tidak terucap dengan kata2....terimakasih CL

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL

Alhamdulillah. Walaupun nampak padat tapi masih ada ruang kosong saya perhatikan. Dengan rahmat Allah, macam mana padat pun keadaan di dataran kaabah namun jemaah tetap boleh tawaf walau terpaksa bergerak setapak demi setapak.

Mohd Saad Hamid said...

Salam norbaya.

Kita harus redha atas apa yang berlaku. Kosongkan hati daripada apa yang berlaku disekeliling kita. Maintain pautan hati hanya kepada Allah semata-mata. InsyaAllah, Allah akan mudahkan urusan kita semasa bertawaf.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Soalan saya sama dengan safiudin, CL masih di sini kah atau di Makkah?

Mohd Saad Hamid said...
This comment has been removed by the author.
hilmyiskandar said...

Salam.

Rindu suasana sedemikian.

Amin.

tq.

Nur Fatin Zulaikha said...

Salam.
Saya juga merupakan silent reader blog ni sblum saya menjejakkan kaki ke tanah suci makkah pada cuti sekolah yang lepas. Berbanyak terima kasih kpd CL krana banyak brkongsi gmbrn sebenar di Tanah Suci Makkah.
Hati saya terasa rindu sangat dengan tanah suci makkah dan masjidil haram.Terasa tenang bila berada di sana.
Saya rindu utk tawaf dan bersolat di hadapan kaabah.
Allahuakbar.
Allah itu maha besar.
Sesesak sesak mana pun di hadapan kaabah, setiap jemaah masih juga ingin bersolat dan bertawaf di hadapannya. Subhanallah.
Saya berharap agar CL dapat doakan saya utk sampai ke tanah suci makkah lagi.
Hati ini terasa rindu sangat untuk ke sana lagi :')

Kak Ina said...

Salam CL,

Walaupun nampak sesak, tapi sentiasa dipermudahkan Allah untuk semua jemaah melakukan tawaf. Alhamdullillah...syukur

Nzie said...

Sukanya bile masih mampu melihat kaabah dari sini walaupun dah balik dari sana lbh kurang seminggu....memang best....waktu paling padat tawaf ialah waktu2 lps subuh, maghrib dan Isyak. Tapi berkurangan sedikit selepas waktu Zuhur, saya rasa kalau ingin memasuki Hijr Ismail dan mengucup Hajarul Aswa, cubalah pada waktu ini. Memang nampak cuaca panas tp kalau niat baik Allah akan permudahkan. Alhamdulillah, walaupun kulit sedikir sun burn tp saya berpeluang mengerjakan solat sunat dalam Hijir Ismail..Alhamdulillah...bersuyukur yang teramat2 sangat..Semoga saya dijemput Allah semula ke sana...Amin..

faridah desa said...

masih terasa sayunya hati untuk meninggalkannya,selepas selesai tawaf widaq,sembahyang aku bersama anakku irfan berdoa,semasa berdoa aku terdengar anakku yg berumur 8 tahun menanggis terisak-isak bersungguh menghayati sambil memandang ke arah kabah .munkin sayu baginya untuk meninggalkan mekah (kabah)kerana pemergiannya itu hasil wang simpanan sendiri.Dari usianya kenal erti wang .Saya telah mengajarnya menyimpan hanya satu perkataan untuk ke MEKAH .Inilah hasilnya dalam usia 8 tahun dia telah dipanggil kesana.SYUKUR