MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 8 June 2011

" JaM BeSaR...."

Jam besar di KOta Mekah...
megah terpancar sejauh 10km dari Kota Makkah
Pernahkan anda semua melihatnyer...? Bagaimana perasaan anda..tell us...

\

30 comments:

Mohd Arshad Ali said...

apa perasaan anda jika di beri peluang berada di tingkat 80 betul di bawah jam tersebut.....

Linda Musa said...

masa pegi dulu jam ni tgh dlm construction. :(

Aki44 said...

Salam CL,

Alhamdulillah, sy berkesempatan menyaksikan bebertapa peringkat pembinaan jam nih sewaktu melakukan umrah. Tersergam indah dan megah.

Aki44 said...

Salam CL,

Tn Hj Arshad telah berpeluang berada di tkt 80 menara jam nih, syukur. Sy x nak sbb gayat. Dari tkt tiga pun x sanggup pandang ke bawah.

mancomjb said...

Salam CL,

Alhamdulillah, Ini lah kebangaan umat Islam seluroh dunia kerana ia mengatasi jam besar di London.

wasalam

hilmyiskandar said...

Salam.

Indah namun belum didekati.

Amin.

tq.

hmins said...

Assalama'alaikum cl,
saya bangga dan bersyukur krn kerja kerja pemasangan dan penyelenggaran ini jam ini di jalankan oleh orang kita...Msia

Mohd Saad Hamid said...

Assalamu'alaikum CL dan warga PDKM.

Jam ini memang menjadi mercu tanda Makkah dan MH. Kalau masuk Makkah dari Madinah waktu malam, kita boleh melihatnya dari jauh lagi iaitu sekitar Tan'iem. Kalau dah sampai Hojuon memang lebih jelas dan hati berdebar-debar sebab kita tahu dah hampir sangat dengan MH - tempat tujuan kita sejak dari tanah air lagi.

Mohd Saad Hamid said...

Tapi ... kalau dilihat dari Bukit Ajyad, nampak hodoh pulak tower jam tu sebab jelas tidak harmoni dengan alam sekitar Makkah. Tower tu tetiba menonjol dari celah bukit macam gergasi yang menjadikan bangunan-bangunan lain dan MH macam "hang kenit" saja.

Ini hanya pendapat saya makhluq Allah yang hina sekecil semut ni.

Mohd Saad Hamid said...

Saya lebih suka perancangan bandaraya Madinah sebab semua bangunan di sekeliling Masjid Nabawai tidak melebihi ketinggian menara-menara masjid Nabawi. Allahu Akbar!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

sangat indah....

Zalina said...

Salam

Saya sependapat dengan Hj Mohd Saad - bangunan di sekeliling tidak melebihi ketinggian menara-menara masjid. Apapun saya bersyukur kerana 'menenggelamkan' hotel hilton disebelah tu... ada org kata dulu Paris Hilton nak letak gambar dia di tmpt jam omega atas hotel dia tu...betul ke CL?

Kak Ina said...

Salam CL,

Musim haji yg. lalu dapat lihat jam ni dari jarak dekat masa solat suboh atas bumbung MH. Bangga kerana anak-anak muda Malaysia yg. bertungkus lumus menyiapkan jam besar ni..

Ismail said...

Wow cantiknya....waktu saya menziarahi tahun lepas belum berapa siap lagi....Alhamdulillah kini dah siap...tu yang ingat nak gi ziarah lagi kesana...dapat saksikan keajaiban manusia dapat membina menara yang begitu tinggi dengan izin Allah.....

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Memang menakjubkan.....drpd tempat melontar tkt 3 dlm perjalan pulang boleh melihat akan Jam Besar tu....

Kakzakie said...

Assalamualaikum CL,

Kakak last menjejak kaki tahun 2009 mestilah belum ada jam itu waktu itu. So tak ada pengalaman hanya nampak dari blog CL dan HA

arulz_adnan said...

salam...

CL dah balik ke Mekah ke? Contact tak dapat pula...

JAHM02 said...

Alhamdulillah... masa saye pg thn lepas x berapa siap lg kan...

insyallah smoga sampai di sana thn dpn pule

CL doakan saye dan suami dpt kesana yek ... Jamak Aton Habi Mahmood & Mohd Nizam Samsudin...

Amin

mancomjb said...

salam CL dan warga PDKM,

Alhamdulillah, saya baru balik bulan lepas jam tersebut 3 muka dah, siap satu muka lagi dalam pembenaan. Betul tak CL.

wasallam.

manzlie said...

salam hajjah zalina...



ishhhh takda laa masa tuh paris hilton baru umur 6 thn ....lagi pun mana bolehh buh gambau camtuh..


waslam

manzlie said...

salam mancomjb


benar tuh...tingal lagi satu muka jer...depa duk target before ramadan ni siap..


waslam

boxhousestudio said...

salam cik li

perasaan yang amat teruja and such an honour kalau dapat berada di tingkat 80 ...ti bawak ya tuan haji ?...Insya ALLAH....

tuan haji mohd saad...suka baca penjelasan dari tuan...

alamanda said...

pembangunan di mekah buat saya rindu suasana klasik mekah tahun 1985.... kali pertama menjejakkan kaki ke sana. subhanallah... rindunye.

rosli said...

CL,

Tak boleh nak bayang perasaan kalau ada kat tmpt jam yang paling tinggi tu.....gayat pun ada...best pun ada sbb dapat tgk MH dan dataran Kaabah dari atas

KakTi said...

Assalamu'alaikum.
Awal Julai 2010 semasa berada di Makkah, jam besar belum berapa siap tapi dapat saksikan juga perkembangan dari hari ke hari.

Alhamdulillah.

mancomjb said...

Salam warga PDKM terutama CL,

Yang yunik jam besar ni siang warna putih tapi bila malam bertukar warna hijau, Cl ambil gambar ni tentu waktu senja.

Wasalam.

Norbaya said...

tengok pic tuan haji pun dah rasa cantik,menarik dan unik.belum lagi lihat dari dekat.subhanallah...

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

semasa ke sana, jam masih dalam proses pemasangan.

alhamdulillah, semoga memberikan manafaat kepada semu.

apa lagi jika berada di tingkat 80.. sayup..

Wassalam.

Laalaa said...

masa pergi tahun lepas, masih tak siap lagi. Tapi memang sangat cantik, bila nampak dari jauh.

aza said...

Salam..

Sejujurnya ada perasaan risau bila tersergamnya jam ini. Teringat ada hadis menyatakan bahawa bila kiamat makin hampir, manusia akan berbangga dengan bangunan pencakar langit berbanding dengan masjidil haram.