MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 15 June 2011

" DePaN MasJiDiLHaRaM.."


jemaah sudah mula memasuki semula kedalam MH
Pintu utama ni pernah kan anda semua masuk melalui nyer..?

18 comments:

arcane said...

salam..

pernah lalu pintu ni.
saya stay di royal safwah orchid dulu.maka mmg ini plg dekat lah kan :)
just came back almost 3 weeks ago.
alhamdulillah..puas memandang. dan skrng rindu amat utk pergi lagi..moga Allah izinkan dan permudahkan utk dtg lg..insyaAllah

probakti 21 said...

Kenangan masa berada di semua tempat ini masih segar dalam ingatan.Pernah berada di Hotel Safwah menikmati fresh orange bersama CL dan bergambar di hadapan pintu utama King Abd Aziz.
Semoga Allah memberi kami laluan untuk ke sini lagi nanti Insyallah.

mancomjb said...

Salam CL,


Pintu utama ni jadi tempat temujanji dengan istri saya bila selesai solat.

terima kasih.

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

indahnya suasana di depan MH..

saya selalu masuk melalui pintu ini [King Abd Aziz].

semasa lalu tercari-cari juga CL...

Wassalam.

hilmyiskandar said...

Salam.

Laluan utama.

Amin.

tq.

Zalina said...

salam

Alhamdulillah, syukran ats kiriman gambar...baru perasan betapa besar dan luasnya dataran tu... masa disana tak perasan dan lagipun org ramai...

Seronoknya kerana tiap2 hari kami yg jauh ni dapat 'tengok' tempat suci...terima kasih CL

Kak Ina said...

Salam CL,

Terima kasih banyak kerana hari-hari ada gambar MH yang terbaru. Rasa macam baru semalam berada di sana. Moga Allah permudahkan utk datang lagi..insyallah..

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Pernah melalui pintu Utama semasa menunaikan haji tahun lepas besarapan di D'Saji bersama isteri.........kini masih lagi terasa akan kenangan tersebut dan muga-muga diizinkan ALLAH agar kami sekeluarga pula dapat berkunjung ke MH......InsyaAllah..

Aki44 said...

Salam CL,

Menjadi laluan utama memasuki MH pabila menginap di kawasan Misfalah. Kalau terlambat masuk terus ke tingkat pertama melalui jejantas disebelah kiri tuh.

Kakzakie said...

Assalamualaikum CL,

Saban hari mestilah melalui pintu ini sewaktu berada di sana. Mak polis arab tu asyik dok meraba je kerjanya. Cari apa benda kakak pun tak tahu. Siap beg sandang kakak pun mesti dia periksa.

Fuzi said...

Salam CL

Bagi yg duduk disebelah masjid kucing adalah merupakan arah bertentangan..masih terasa kesayuan saat tawaf widak utk meninggalkan MH 3 mggu lalu.. Moga dapat dtg lg

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL

Kalau hotel terletak di sebelah Ajyad atau di sebelah Misfalah, itu merupakan salah satu pintu yang boleh kita gunakan untuk masuk ke MH. Di situ kita boleh ambil plastik percuma untuk letak selipar.

Kami suka masuk ikut pintu no. 84, 85, atau 86 iaitu pintu-pintu di sebelah kiri Pintu King Abdul Aziz ni sebab lebih dekat dengan Hijrah Street dan kurang sesak.

KakTi said...

Assalamu'alaikum.

Ya, Alhamdulillah, kami pernah melalui pintu ni bbrp kali tapi lebih kerap guna pintu Bilal/Umrah/Othman Affan.

khay ke'ai said...

Salam CL,

terbayang2 2 mgu lepas ketika berada disana...
saya masuk pintu 79, tp lalu pintu utama ni sbb nk jmp housemate, kami pergi kesana berlainan tarikh, tp janji utk jmp depan MH, tmpt janji temunya di pintu King Abd Aziz ni la...

terima kaseh CL...update lagi ye hari2... :-)

Norbaya said...

salam,dah nak balik baru perasan ada pintu utama,biasa masuk dari arah masjid kucing.insyallah akan kembali semula kesini lagi..

Nur Fatin Zulaikha said...

Salam.
Saya melalui pintu ini ketika kali pertama smpai ke MH utk mngerjakan umrah pd 2 mnggu yg lpas.
Subhanallah..
Rindunya utk kesana lagi :)

Mohd Saad Hamid said...

Salam Norbaya,

Kalau dari kawasan Masjid Kucing (Gazzah), dan jika puan melalui pintu marwah dan masuk kedalam kawasan saie, maka puan akan melalui Bab Al-Salam (babussalam) untuk masuk ke Masjil Haram. Itulah pintu yang paling utama sebenarnya sebab Rasulullah S.A.W. masuk ke Masjidil Haram melalui Babussalam.

botolkicap said...

kunjungan pertama ke MH 2 bln lps, mutawwif bgtau kami akan masuk melalui pintu 1. bila nk keluar pula dia pesan jgn keluar selagi tak jumpa pintu no 1. Selesai tahalull...dari Marwah kami melilau lilau cr pintu no 1, setiap kekerja MH yg kami jumpa kami akan tanya 'gate ni 1?'..'gate no 1?'. Alhamdulillah...hari kedua dan seterusnya semuanya telah dipermudahkan oleh Allah walaupun tidak melalui pintu no 1.