MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 29 June 2011

" Gua HiRaQ..."

Permandangan dari Kota Makkah Gua Hiraq...
Gua HiraQ...Pernahkah anda kesana? Tell us...

21 comments:

YB said...

Salam CL

tidak berkesempatan dan tak daya nak panjat...

probakti 21 said...

Salam CL,

Seamasa disini dua tahun sudah tak sempat ke Gua Hiraq,lihat sahaja dari jauh.

InsyaAllah,jika dipanjangkan umur dan diizinkan olehNya ke sini lagi akan ikhtiar ke sana.

boxhousestudio said...

Assalamualaikum cik li

Alhamdulillah ..Alhamdulillah..Alhamdulillah...
BHS, E1, Ina, Adam serta kumpulan kami.. dengan izin ALLAH swt jua, tertunailah sudah hasrat di hati tuk sampai ke kemuncaknya...syukur yang teramat sangat padaNya...terima kasih ALLAH...selawat atas mu Ya Rasulullah, isteri dan kaum kerabatnya...

mancomjb said...

Salam CL,

Tengok dari bawah saja.

TQ.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL

Tak sampai lagi walau hati berhajat sangat nak ke sana. Tak cukup daya dan kaki gout.

Tahniah kepada BHS, alhamdulillah. Saidatina Khadijah selalu menghantar bekalan kepada Nabi ke situ. Allahu Akbar!

hilmyiskandar said...

Salam.

Hanya di bawah aja.

Amin.

tq.

Norbaya said...

salam.teringin nak panjat tapi takut semput.nengok dari bawah je la...

Kakzakie said...

Salam CL,

Kakak dah sampai tapi tak panjat pun. Sebab selalunya kalau tiba di sini kita dah letih sebab dah pergi tempat-tempat lain dulu. Biasanya selepas ke sini kita kan ke jabal rahmah. Yg ini kakak panjat...

nat said...

Salam CL...

Cik Nat panjat separuh je... tak cukup nafas.. tapi menyesal tak sudah.. kerana tak berusaha sungguh2..

Alhamdulillah.. suami dan anak darjah 3.. berjaya ke atas dan solat sunat.

Cik Nat kagum kerana ada makcik yang umurnya 60 thn dlm kump kami berjaya naik smpai ke atas...

Mohd Abdul Rahim said...

Alhamdulillah kami berjaya sampai ke gua Hiraq. Kami mendaki lepas solat Isyak. Waktu skrg ada laluan yang memudahkan pendaki. Terbayang pengorbanan & ketabahan Saidatina Khadijah menghantar bekalan kepada Nabi s.a.w. Berjalan dari Mekah 2 batu/km (tak pasti-tlg betulkan), lepas tu mendaki pulak bukit yang berbatu yang dalam keadaan sekarang pun ramai yang mengalah.

Fuzi said...

Salam CL

Sempat juga melawat tp dari bawah jer.. sbb rombongan kami kesuntukan masa, sempatlah tgkp gambar..

amik said...

Assalam...alhamdulillah dpt menjejak kaki ke puncak gua hiraq tahun lepas bersama pakej umrah Andalusia..Allah Akhbar

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Berkesempatan di kaki gunung yang terletaknya Gua Hiraq semasa menunaikan Umrah bersama isteri pada 2007 tetapi tidak berkesempatan semasa musim haji tahun lepas.....

boxhousestudio said...

cik li sat na

nak cakap dengan tuan haji mohd saad hamid....

terima kasih tuan haji...naik semangat bila ustaz aka mutawif kami berceramah mengenai ketabahan wanita yang umat Islam semua kagumi iaitu Saidatina Khadijah berkali kali turun naik menghantar bekalan untuk suaminya yang tercinta...membayangkan umur Khadijah yang tinggi di kala itu, mengah pun BHS redahi jua, tongkat pun lupa beli walaupun dah dipesan dari awal...terima kasih ALLAH...BHS tak terucap dah ni....

Nur Fatin Zulaikha said...

Salam
Tidak berkesempatan untuk smpai ke puncak kerana group umrah kami pada cuti yang lepas kesuntukan masa dan kami hanya memandang dari dalam bas sahaja. Alhamdulillah.

Aki44 said...

Salam CL,

Alhamdulillah, sy berkesempatan memanjat Jabal Nur sehingga ke Gua Hiraq mlm 20 Ramadhan 2008. Tiga kali berenti keletihan. MasyaAllah pemandang dari atas sungguh mengkagumkan. Kelihatan MH seperti sebiji mutiara. Syahdu sujud ditempat Baginda Rasulullah saw sujud.

Masa menurun tak letih tapi lebih mencabar (takut tergelincir)

Mama Tanjong said...

Salam CL dan semua
Tahniah kpd siapa yang dah sampai ke sana. syukur.Pada musim hj kami tidk digalakkan naik ke situ..takut cedera.semuga saya dpt merasa pengalaman yg sama macam aki44.

zulkifli said...

salam

ana dan zaujah dengan izin Allah sempat sampai ke puncaknya... pad musim haji tahun lepas....masyaAllah

zulkifli said...

Alahamdulilah...ana dan zaujah sempat sampai ke puncakny pada musim haji tahun lepas...masyaAllah

boxhousestudio said...

betul betul betul tu Aki44...bersujud di tempat Rasulullah bersujud...
malam yang bercahaya-cahaya....nyaman dan hening sekali....

ya...masa menurun rasa boleh berlari...bagaikan 5 minit boleh sampai...^_^....selawat atas mu Ya Rasulullah....

Rahman Hariri said...

Salam Tuan

Pernah sekali dengan waktu hmpir tengah mlm/pagi. Memang mengah lps tu..Ada dicatat perjalanan itu serta gambar2nya di sini

http://rahmanhariri.blogspot.com/2010/04/di-suatu-malam-yang-indah-dan-damai.html