MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 13 June 2011

" Peniaga Jalanan..:

khamsahhh riyal...5 riyal
asara riyal...... 10 riyal

pernahkan anda tawar menawar ketika membeli..? cube ceritakan pada kita semua..

25 comments:

khay ke'ai said...

tgk gambar, teringat saat berada disana, saya dan ibu pernah tawar menawar ketika membeli jubah, harganya SR120...dia kurang hingga SR100..saya kata la', saya mau SR90..saja try test..skali peniaga tu bg..'halal' katanya, alhamdulillah..:-)

mama ju, said...

Assalamualaikum CL
CL beli untuk sapa tu...

Norbaya said...

dia orang kalau nampak polis datang kelam kabut bungkus semua barang standby untuk cabut.kekadang tak sempat pun lari tinggal gitu je...rasa kesian lak nengoknya.

rezeki said...

cl

pernahkah kalian lari bersama2 mrk ketika dikejar hehehe

tu kalau lari masa tgh proses jual beli kira halal ka kalau tak sempat bayar hehehe

manzlie said...

salam khay


wahh mahal tuh..harga sebenar dalam lingkungan 10 ker 25 riyal jer jubah


waslam

manzlie said...

salam mamaju

negok negok jer...


waslam

manzlie said...

salam norbaya


lintang pukang depa lari kan..


wasalm

hayati hamzah said...

Assalam CL
Masa kesana,ada seorang kakak yg beli tasbih tapi tak sempat nak bayar, tasbih satu dozen dlm tangan tapi bila polis dtg semua brg dah bungkus dan penjual pun cabut lari arah ke hotel Abeer..so tak dpt nak bayar.

Nasib baik saya beli kupiah sempat bayar.

hayati hamzah said...

Assalam CL
Masa kesana,ada seorang kakak yg beli tasbih tapi tak sempat nak bayar, tasbih satu dozen dlm tangan tapi bila polis dtg semua brg dah bungkus dan penjual pun cabut lari arah ke hotel Abeer..so tak dpt nak bayar.

Nasib baik saya beli kupiah sempat bayar.

Zalina said...

terima kasih atas kiriman...nostalgia...

manzlie said...

salam zalina


alhamdulilah....


waslam

manzlie said...

salam hayati hamzah


ramai gak jemaah tak senmpat nak bayau


waslsam

mancomjb said...

Salam CL

Tak pernah beli dengan mereka,Berniaga dalam gelap takut beli tak boleh pakai rugi saja. Baik beli kat Shopping Complax harga nya tak jauh beza.

terima kasih CL.

Kakzakie said...

Assalamualaikum CL,

Kakak pernah beli dgn mereka. Kain tudung SR5/- kakak beli banyak nak bagi anak-anak mengaji kan...

Tapi tak boleh lupa beli tasbih dan songkok bayar the next day sebab barang dah pegang polis datang dia lari. Tak terkejar kita nak ikut...Kelakar nasib esoknya dia ada lagi. Tak serik mereka nie...

rosli said...

CL,

Saya suka memerhati mereka ajer....pernah sekali beli buah dalam kotak, itupun hari terakhir sebelum bertolak pulang ke Msia.

Kena pandai tawar menawar....mesti dapat murah

YB said...

salam

masa try kupiah yg nak dibeli saya buka kupiah saya. Bila tak jadi beli saya pulangkan kupiah dia dan sarong kembali kupiah saya. Peniaga tu meminta kupiah yg saya pakai sebab dia dakwa dia punya. Selepas bertekak macam ayam dgn itek maka saya bagikan kupiah saya tu kpd dia sambil mengatakan HARAM !!! Dia tak berani ambil dan pulangkan kembali kpd saya. Tahu dia takut.

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Biasanya bila kita tawar harga barang, jika tidak menepati harga si penjual, si penjual akan keluar perkataan "HARAMMMMM" akan tapi jika harga yang ditawar diterima , perkataan "HALAL" akan keluar dari si penjual dengan senyuman ......teringat semasa bersama dengan isteri semasa musim haji tahun lepas....

Kak Ina said...

Salam CL,

Yg. bestnye tenguk orang berebut beli kain sejadah lepas solat suboh depan masjid kucing..berebut-rebut orang beli 5 riyal. Kat kedai bazar tepi Saudi Post 10 riyal.. dahlah gelap main ambil aje..balik hotel semua warna sama aje..

Mohd Saad Hamid said...

Assalamu'alaikum CL

Beli jangan tak beli. Ada barang jualan yang unik yang tak di jual di kedai-kedai. Harga pun murah.

Penjual-penjual tu orang panggil Takoroni kalau tak silap. Mereka tu boleh bertukar menjadi ganas.

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

seronok melihat gelagat peniaga ni..

dekat dihati.

Wassalam.

hilmyiskandar said...

Salam.

Cuma beli kopiah putih aja.

Amin.

tq.

nakiahaziz said...

saya jumpa hanya 5 minit je peniaga ni..lepastu ade operasi..

nakiahaziz said...
This comment has been removed by the author.
smartradz said...

memang seronok membeli di jalanan, main ambik je and terus bayar, rasanye memang murah, tak yah nak tawar2 lagi. lebihnye sedekah je.

Nzie said...

Susah nak membeli dari sieorg nie sebab menjual waktu pagi 9 slps subuh)..gelap pulak tue...tak nampak barangan dah plak tue sesak org berpusu balik ke hotel. Memang betul mereka boleh bertukar ganas...tp pandai2 la kita berurusan. Bagi duit cukup2 yer...sebab tkt takde duit kecik. Pengalaman saya peniaga nie ganas masa kat MAdinah, saya nak beli satu pakaian nie, sya buka la nak tgk saiz dan corak...siap dia marahkan saya.....nak buat macam mana la kan....terima je la...walaupun tak paham ape die kata...hehehe