MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday 25 December 2008

"Aku Dah Khatam"

Gambar terbaru
Gambar pada bulan August 2008

Gambar masa mula mula sampai dulu pada bulan Jun 2008
Hari ni ada lah hari terakhir aku akan balik meninggalkan kota Mekah untuk bercuti balik ke Kuala Lumpur....emm dah terasa hati riang teramat sangat skg ni bila mana dalam kepala ni duk terbayang bayang suasana di rumah aku....dan juga aku terasa sedih jugak dan sayang sangat nak tinggal kan Haram ni..almaklum lah banyak kenangan yang pasti akan menjadi satu sejarah dalam hidup ku...bukan aku ingin mendabik dada atau riak untuk menberitahu tapi hanya sekadar untuk berkongsi pengalaman apa yang aku dapat di sini seperti:-
1. Aku bersyukur pada Allah sebab dgn izin nye aku telah berjaya mission ku yakni set up Hotel untuk Pre Opening dalam menghadapi bulan Ramadan dan Haji ni dengan penuh pengalaman baru dan syukur juga semua para tetamu dan Jemaah sungguh happy with our 'Good Service'
2. Dapat mempelajari culture di sini...camner orang sini bekerja dan how to handle Arab people yang boleh di kata kan fussy jugak lah kat sini...
3. Aku dapat melakukan amal ibadah dengan penuh kesedaran dan khusyuk sekali. bila mana time waktu azan semua pekerja di sini berhenti dan masuk ke dalam Haram solat ..dapat juga melakukan ibadah puasa dalam Haram yang tentu nye adalah paling seronok sekali di sini pada bulan Ramadhan tempoh hari...
4. Terima hadiah dari Prince Kuwait( I phone Apple 16gb) dan UAE( Watches Black Armin ) tanda terima kasih dari mereka pada ku kerana menjaga mereka semasa mereka datang disini pada bulan Ramadan dan Haj tempohari.Syukur Alahamdulilah
5. Aku dapat bersalaman dengan iman Masjidil Haram pada bulan August aritu dengan tak di rancang pada masa tu...Seronok nye hati ku....
6. Terasa dekat diriku pada arwah ibu bapa ku bila mana aku kerap( 14 kali aku mimpi ) bermimpi yang indah indah dgn mereka di sini..Syukur pada allah
7. Aku dapat kain kiswah Kaabah tu sebesar sejengkal tangan..pemberian dari sesorang yang aku kenal di Haram...aku selalu jumpa dia di pintu masuk Haram...alhamdulilah akan ku simpan dalam bilik ku nanti..Syukur ya allah
8. Aku sempat melakukan Umrah sembilan kali dan Haji pada tahun ni...Allah maha besar...dengan izin nye akau dapat melakukan dengan selesa tanpa sebarang masalah...
9. dan yang paling penting sekali...aku berjaya mengubah diriku yang selama ni aku lalai pada nye..aku leka pada nye...tetapi sekarang baru aku sedar dan insaf dengan semua perbuatan ku masa dulu...aku bersyukur pada allah kerana telah menyedar kan aku dan hidayah darinye..dalam usia ku yang sebegini aku...syukur pada mu ya allah...
Semua tu adalah pengalaman yang paling manis sewaktu aku berada di sini selama 7 bulan...dan aku jugak berterima kasih pada rakan rakan ku..sharil. zaleena, kabir,kamal dan of course yang paling utama En Amir dgn berkat sokongan dari mereka aku berjaya di sini..Hanya allah saje yang dapat membalas jasa baik mereka...Amin...



17 comments:

PINATBATE said...

Mudah-mudahan sentiasa dalam hidayah dan peliharaan Allah..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Semoga Azli akan istiqamah melakukan ibadah. Allah dah bagi taufik & hidayah,kita mesti syukuri dgn meningkatkan lagi ketaqwaan kita kepadaNya.Berapa lama balik cuti tu?

Anonymous said...

Salamz.. hope you will fine the happiness in your life.. i will always pray for you.. selamat bercuti disamping orang tersayang.. hargai kesabaran nya menunggu kerana penantian itu satu penyiksaan..

Lutfi Lokman a.k.a kamitaken said...

alhamdulillah..

slamat perkenalan. slalu jumpa. tapi hari ni baru jumpa abg azli punya blog..

ok said...

Blog yang menarik. Membuatkan saya lebih teruja untuk ke sana.
http://www.fuadlatip.com

FUZZY said...

alhamdulillah.. jumpa lagi satu blog menarik, perihal makkah.. insyAllah akn link, kasi sumer org baca n dpt share keindahan makkah..

Unknown said...

Alhamdulillah..teruja sekali melihat gambar2 yang dipapar membaca ulasan pengalaman Azli di sana. Mudah2an suatu masa nanti saya juga akan berjaya menjejakkan kaki ke Mekah.Insya allah.

Laalaa said...

rindunya nak kesana..
banyak jugak dah berubah.

Tiap-tiap hari berdoa, agar
dapat kesana lagi. AMIN.

aznaz said...

Salam Noorzie dan Laala...
Insyaalah kalau dah ada niat tu nak kemari pasti satu hari akan dpat jua dtg sini..insayaalah dgn izin nye...terima kasih kerana membaca blog sya...
sukran
dari Azli

taj said...

salam,

azli, awak manusia yang paling beruntung dapat bekerja disana dan dapat beribadah dsana...

saya selalu berangan dan duk terbayang, indahnyer diri ini dpt tgl disana dan solat disana....
sukran

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam azli....

hu3...dulu azli tak jawab komen akak!!

rezeki said...

salam cl,

dulu montel sekarang slim keh,keh,keh

مسافر اسلام said...

Salam..insyallah..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

dulu montel..."sekarang"(Nov2009) slim...sekarang?? dah slim bila dok kat Makkah. balik mesia, hancus diet CL tuh!!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

heh3...nak "ambik gambar" Cl kat sini! halal ya sheikh..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL...dulu akak panggil azli....hehehe

Unknown said...

mudah mudahan saya bisa pergi ke mekah madinah amin,,,Obat Rematik