MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday 1 July 2009

" Cerita Madinah - Selamat Tinggal Madinah...Makkah here I come back..."

Suasana waktu pagi..yakni selepas solat subuh..kelihatan matahari meninggi naik ke atas....akan ku rindu pada mu setiap waktu dan masa....Masjid Nabawi kota Madinah......

Di bawah kubah Hijau tu lah Makam Rassullah saw...pasti kerinduan pada Rassullah akan senantiasa terpahat di hati ini...


Selesai menunaikan umrah pada Jam 5.30pagi nih...keadaan di sekitar Haram agak sesak jugak dgn Jemaah jemaah..alhamdulilah...

Lihat lah..walaupun dah pukul 5.30 pagi tapi di Kota Makkah sudah kelihatan cahaya matahari yang terang benderang nih...waktu pagi amat cepat rasa nyer disini..alhamdulilah




p/s: Rindu pada Madinah dan rindu pada makam Rasullah saw...Tamat lah kisah Pengalaman ku Di Kota Madinah pada entry Bulan Jun 2009 nih.....syukran

46 comments:

CM said...

salam

sebuah catatan pengalaman dan perjalanan yang sangat menarik pernah saya ikuti,,walaupun tak merasa sendiri tetapi terasa seperti sama menyusuri sirah nabi,perjalanan yang pasti menjadi kenangan indah dalam hidup cik lie,andainya saya penerbit buku pasti saya terbitkan travelog ini...(he,he bermimpi lah tu) harry porter pun tak leh lawan lah..welldone cik lie,jasamu terpahat dlm ingatan kini dan selama yer

pssst : tak nak pi Taif lak ker??tak pernah tgk tempat tu!!

aznaz said...
This comment has been removed by the author.
aznaz said...

salam cikgu mas..

terimakasih atas komen anda tuh...hmm takyah lah nak buat buku travelog...hehheheh cukup lah hanya dapt saya merasai pengalaman, pengajran serta ketakwaan dalam melalui perjalana di Kota Madinah pada 3 minggu lepas...alhamdulilah..

hmm nak gambar taif ker...nanti sya buat shooting video clip kat saya yer...hehheheh

syukran
walam

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Ya nampak cerah walaupun jam 5.30 pagi, cuaca sejuk kot.
Doa lagi supaya kami boleh pi tahun depan.
Kemudian gambar yang terkumpul tu buat slide dan ajar cara mengerjakan Haji supaya depa senang faham.
Ok. kan hehehe.

Syukran wa ilal liqak.

Salam sejahtera....... said...

syahdunya..

Imran Paris said...

En Li...there a saying "we make a living with what we earn but we make aLIFE by what we GIVE" thanks for giving and sharing us your memorable experience. Makin dekat rasanya jiwa kita dgn dua2 kota suci ni.

Saya cukup ingat sewaktu saya meninggalkan Madinah pada 1 Januari lalu...langit mendung sepanjang hari, betul2 mendung. Slps Asar sebaik saja selesai ziarah wada' tetiba langit menjadi terang benderang seterang2nya, tetapi lebih kurang 10 minit kemudian...ia mendung kembali, sehinggalah Maghrib sewaktu saya tinggalkan kota Madinah menuju ke airport....napa ye?

En Li...byk miracle berlaku dlm hidup saya bermula tahun lalu, saya amat2 bersyukur kehadratNya. Again tqvm for all your effort sharing your experience with all of us. And there's go without saying I thank Allah for having all you guys as my cyber friends.

Sukran wassalam :)

Abg Mgt said...

Salam,

Amboi rindunya.................

rezeki said...

Salam cik lie,
Nabi telah berhijrah ke Madinah dan menjadikannya medan dakwahnya.Memberkati dan menjadikannya tanah suci ke2 . Baginda menghabiskan usianya disini serta dimakamkan di sini. Sebuah kota yg tidak akan dimasuki oleh dajal.Rasa kecintaan kita kepada kedua kota suci ini tidak akan pudar. Baginda pernah bersabda," Barang siapa bisa mati di Madinah, maka lakukanlah, sesungguhnya aku bersaksi bagi orang yang mati di dalamnya." (Ibn Majah #3112)

S said...

salam,

sungguh syahdu lambaian wada' Cik Lie pada Rasulullah. ia menjentik qalbu.

sebuah travelog foto yang lengkap. kalau serah pada Cik Mas buat penulisanya tentu jadi buku best seller gitu. mesti meletup lah.

Engku Artini said...

Alhamdulillah.. dah tamat cerita madinah selepas beberapa siri. mcm cerita bersiri jerk hehe.. anyway timasih byk2 ciklie.. sy ni dr yg tak tau jd berminat nk tahu. tambah2 lg dgn penyeri2 CM, Maklang, Imran Paris dan semuala..

m.q said...

rindu nya pd masjid nabawi
semoga dijemput lagi menjadi tetamu ALLAH

Atikah said...

Salam en lie...

Catatan perjalanan yang
menarik dikongsi bersama... tak nak bukukan ker en lie...

raihanah said...

salam encik li.
kesedihan nak meninggalkan dua kota suci memang sukar diungkapkan dengan kata-kata. hanya mereka yang benar-benar mencintai dan merindui Makkah dan Madinah sahaja akan merasakan kesedihan itu.
semoga kita terus dijemput-Nya...

kak jose said...

salam cik lie.

walaupun sekian lama tak menulis komen, bukan bermakna dah lupa pada blog ini.
akak agak sibuk sikit dengan persediaan bg anak2 bujang ke u masing-masing.

blog cik lie ini merupakan suatu catatan dan pengalaman yang begitu berharga sekali. gambar2 yang cantik,mengamitkan semula kenangan ketika di sana.
terima kasih cik lie.kakak doakan cik lie sihat2 selalu dan dipanjangkan umur semoga dapat meneruskan lagi usaha yg ikhlas dan murni ini.

Unknown said...

Assalammualaikum, Indah nya kota mekah..dah lama x ke sana..terasa rindu bila tgk picture nih..!!!!

yunosh said...

Salam Cik Lie,

Syukur Alhamdulillah dapat juga selesaikan umrah. Hati begitu syahdu bila melihat gambar ni bukan apa kenangan lalu yang banyak menyimpan seribu satu pengalaman dalam hidup. Terasa bila agaknya akan ke sini lagi. Sesungguhnya kerinduan ini amat terasa di waktu ini. Semasa dapat sembahyang di saf hadapan Kaabah , saya terlihat jemaah berkejaran menerpa ke hajar aswad dan multazam apabila selesai imam memberi salam.Moga-moga cik lie dilindungi oleh Allah, wassalam syukran.

aznaz said...

salam sejhatra..

hmmm terima kasih..


waslam

aznaz said...

salam saudara Leenoh..

terim akasih...satu idea yang bagus tuh kan...
ok lah
nanti sya cuba usahakan..inaysalah

walam

aznaz said...

salam Imran..

yup..banyak jugak meracle yang berlaku pada sya disini..but alahamdullah..saya bersyukur pada allah swt terhadap apa yang sya terima..

and many thanks jugak fr supporting me here..

syukan
wasalam

aznaz said...

salam abg megat..

ohh yer ker..alhamdulilah..bagus lah tuh...mai sini hehehe


syukran
waslam

aznaz said...

salam Rezeki..

many thanks for sahring the infor about kota madinah nih...alahamdulilah

waslam

CM said...

Salam cik lie

Tengok tu,kak as cadangkan cikgu tuliskan travelog cik lie,he,he,he,cikgu sedia menyahut saranan,tapijauh langit dan bumilah kalau nk dibandingkan dgn travelog Prof MKI..tapi kalau nk compare n bersaing pengembaraan Doraemon,boleh lagi kot!!!

aznaz said...

salam Engku...

terima kasih kerana sudi mengikuti siri Madinah yang di paparkan dalam blog sya nih...alhamdulilah banyak yang dpat saudari pelajari..

syukran
waslam

aznaz said...

salam masni..

insyaalah..semoga saudri akan di jemput ksini lagi..

waslam

aznaz said...

salam masni..

insyaalah..semoga saudri akan di jemput ksini lagi..

waslam

aznaz said...

slam Atikah..

hmm tak pa lah...hanya sekadar cerita ringan sahaja untuk tatapan minda pembaca blog sya yang budiman nih sudah memadai lah...


syukran for reading my blog yah..

waslam

aznaz said...

salam saudari Raihanah..

memmag betul kata kata mu itu..hanya sesiap yang pernah dtg ke sini shaja yang betul betul dpt merasi serta menjiwai nyer..

waslam

Yem0805 said...

Salam Haji,

Memang perjalanan ke Madinah Manzlie memang menarik..memamng syahdu nak meninggalkan Madinah..

Pasal citer Taif masa sya gi umrah dulu dia org kata musim panas sekarang ni org di Mekah juga Riyadh suka ke sana sebab cuaca yg sejuk mcm Cameroon Hgland.Saya penaha Taif memang sejuk udaranya..

Mungkin Haji bole buat catatan ke Taif juga sejarahnya..

aznaz said...

salam kak Jose...

alhamdulilah...anak anak aka berjaya menglankah ke U..satu pencapaian yang memeberangsang kan berkat doa dah usaha akak jugak tuh..bersyukur pada allah swt...takpa kak , terima kasih gak atas kesudian akak memebaca blog nih...


waslam

aznaz said...

salam hayadekey..

memamg indah sekali kan...



waslam

aznaz said...

salam saudara Yunosh..

alhamdulilah..semoga saudra akan kesini lagi...insyalah

oh yang \tuh memamg selalu terjadi setiap kali selesai solat...


waslam

aznaz said...

salam cikgu...

tak payah lah buat buku..hehehheh sebab takd masa lah nak di kejar kan lagi..skg pun sya dah mula busy nih...hmm cuti sekolah 3 bulan dah bermula so hotel dah penuh lahhhhhh..heheh

syukran
waslam

Laracroft74 said...

terima kasih Hj Lie coz share with all of us your exprience di Madinah/Mekah dan pengalaman2 yang lain.. blog Haji Lie buat hati saya lagi kuat nak datang beribadah ke tanah suci lagi.. Semoga Allah murahkan rezeki Haji Lie..Amin..

taj said...

salam cik lie n bloggers,

subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar... dan terimakasih...

rindu yg teramat dalam...ya Allah jemput ku kembali ke sana...

sukran

aznaz said...

salam laracroft..

alhamdulilah...jutaan terima ksih kepada aLara keran sudi mendokan sya..semoga saudri jugak dilingudi serta di berkati oleh Allah swt.

syukran

waslam

aznaz said...

salam Taj..

Insyaalah..semoga allah akan murah kan rezeki saudri dan berpeluang dtang kesini..insyallah dgn Izin nyer..


syukran

wasalam

Asnija said...

Terima kasih Cik Lie kerana berkongsi perjalanan Madinah yang menarik dan mengimbau kenangan bagi semua yang pernah ke sana.

Teringat-ingat lagi malam terakhir saya di Masjid Nabawi, bertemankan anak berjalan di tengah-tengah masjid lepas ke Raudhah...sayu hati mengenang entah bila boleh sampai lagi...menitik airmata mengaji tengah malam buta bertemankan anak yang tertidur di tengah masjid...

Thanks Cik Lie...hargai dan syukuri apa yang Cik Lie ada, rahmat amat besar sebenarnya. Bukan sekadar bekerja di Mekah, tetapi di depan masjidil haram pulak tu...bertuah...

aznaz said...

salam Asnijah..

terima kasih atas sokongan serta comments yang di berikan..alhamdulilah..dan sya doakan semoga satu hari nanti saudri akan dtang semula ke sini untuk mengubat kerinduan di kota Makkah dan Madinah..Insyaalah deng Izin nyer..

syukran

waslam

aznaz said...

salam saudara Yem..

insyalah akan saya siarkan nanti di dalam nerxt entry..

syukran
waslam

G said...

Salam Tuan Haji..terima kasih atas catatan yg menarik nie. Lepas nie kalau ade rezeki saya ke sana, boleh la sy tempah tuan haji utk membantu ye..

Intanterpilih said...

sayu je rasa hati kan..masa nak meninggalkan rasulullah....dan saya rasa sepanjang di Madinah, hati sentiasa terpanggil setiap waktu setiap saat untuk melawat baginda......indahnya masa tu.....moga moga dapat mengulangi lagi...amin..

S said...

salam,

sedang tunggu n3 Julai nih.
cik Lie sibuk sekarang ni, malam kena tdoq awai. jaga kesihatan tu. jangan asyik ngadap LTop ja.

aznaz said...

salam Kok As..

Sabaq sabaq noh...ada cerita menarik bulan Julai nih..cuma tengah duk edit jer nih...hehhhhehe

syukra kerana menunggu

wasalam

aznaz said...

Salam intan..

mememg betul trasa bila mana kita nak meningal kan Kota Madinah nih...terasa memangil mangil pulak untuk kesana ..

syukran
waslam

aznaz said...

salam G..

boleh takda maslah..dtg jer kat sini...hehhehh

syukan

waslam

ReensPorchSale said...

Salam...
SeNangke nak dapat kerja di Makkah?
Orang perempuan tak boleh kerja kan di Makkah?:)