MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 1 July 2009

" Suasana di dalam Haram...."

Lihat lah betapa ramai nyer Jemaah jemaah malam tadi di sekitar Dataran Kabaah...alangkah seronok nyer bila mana kita dapat bersama mereka di sekeliling Kabaah..Alhamdulilah
Permandangan dari tingkat 1 hampir mengadap "Hajar Aswad" dimaana di situ berpusu pusu serta berebut rebut Jemaah untuk mencium" nyer...

Juga permandangan dari sebelah kiri menghala ke Hotel Hilton, still masih lagi sesak dengan para Jemaah jemaah yang melakukan Tawaf mengelilingi Kaabah..
Keadaan di tingkat satu..yang masih lagi kosong tempat syaf yakni deretan atau barisan carpet untuk menunaikan solat...kejap lagi penuh lah tuh....
Dah penuh kan dengan para Jemaah yang telah masuk dari tadi...untuk menunggu masuk waktu solat Mahgrib ni....alhamdulilah...

26 comments:

kak jose said...

salam cik lie,
adekah kak jose yang pertama kali ni?

suasana yang cukup menggamit perasaan..

maklang said...

bestnya...rindu ku datang lagi..

masni qisrine said...

kena kumpul duit cepat2 ni
supaya cpt sikit rindu terubat
(-_-)rasa mcm nk menangis

KAMATO said...

Dataran tu memang cepat penuh kan pd waktu magrib & isyak, masing2 inginkan sedekat mungkin dgn kaabah

Abg Mgt said...

Salam,

Seronok dok tengok ramai orang tawaf macam rasa dok join dengan depa saja.
Tambahan pula kalau dok tingkat atas dok tengok kat bawah, selari saja mata memandang.

Rindu, rindu.......

manzlie said...

salam Kak Jose...

Taniah...anda yang pertama..

memgmit perasaan kan..benar tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam MaklNag..

ye lah maklang..datg lah lagi..mai taime bulan puasa nih..meriahh tau..

syukran

manzlie said...

salam Masni..

good idea tuh..kumpul duit kan then dtg lekas lekas kat sini...leh lepas kan rindu..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Kamato...

semua berebut rebut nak dekat dengan kaabah...kalau boleh sya jugak nak pleuk kabah tau..tapi alhamdulilah..dapt gak banyak kali peluk but still tak puas lah..heheh

syukran

waslam

manzlie said...

salam Abg Megat..

bila nampak jer depa duk tawaf dari pandangan atas nih..hati mememg terasa nak ikut sma kan...tu lah kebesaran Qiblat yakni Kaabah..alhamdulilah

syukran

waslam

Salam sejahtera....... said...

salam,
tenangnya tengok gambar tu,apatah lagi kalau ada kat sanakan...

cikgu mas said...

salam

amboii kak jose comel dia dok kt taktha no 1 tu...tahniah..

cik lie..sungguh ramai yer orang..cuti sekolah kan...tapi dalam ramai2 orang tu,ciklie kite kt mana ???kejap snap atas,kejap snap bawah,kejap snap kiri,kanan.aduui mak hyperaktif yer reporter kite ni..ye lah kalau tak mana nk dapat kami tgk kaabah dr pelbagai angle..TQVM untuk jasa cik lie

kalau cikgu dolu masa org ramai cikgu duduk jer tak gerak2 takut tak dapat tempat kalau beralih..lgpun mak ada ajar beralih tempat tu tak baik lebih2 lagi masa makan..he,he,he

UmmuAdam said...

Salam....terasa-rasa macam berada di sana

PINATBATE said...

setiap hari menatap gambar-gambar kiriman Cik lie ni..terasa hampir saja dgn kaabah..
syukran cik lie..

manzlie said...

salam sejahtera..

tenang sekali kan suasa nyer..


waslam

manzlie said...

salam cilgu..

demi untuk pemabca blog sya sanggup lakukan semua tuh...takda maslah kan..

hmm cikgu dalam majsidlharam mana ada makn..so boleh lah duk beralih alih...nak risau apa ...tul tak?

syukran

waslam

manzlie said...

salam UmmuAdm..

ye ker...bagus lah tuh..dapt menjiwai gambar tuh..alahmadulilah

waslam

manzlie said...

salam Kak Pinat..

ye ker..
bagus lah tuh...


waslam

G said...

Ramainya manusia. Saya pun nak juga peluang untuk mengucup Hajarul Aswad. Saya pernah baca tentang Sabda Nabi saw " Hajarul Aswad dan maqam Ibrahim merupakan dua biji batu dari syurga. Allah swt telah menghilangkan cahaya kepada kedua-duanya. Jika tidak, pasti akan cerah menerangi segenap pelusuk timur dan barat". Allahu Akbar. Tapi tuan haji kat maqam ibrahim tu apa yang ade kat dalam sebenarnya? Nampak ke kesan tapak kaki Nabi Ibrahim kat batu dalam tu?

Atikah said...

Salam en lie...

Nampak ramai jemaah... pastinya musim cuti sekarang nie...

En lie... gambar sunset kat haram tak dak ker? pasti cantik kan... Alangkah bahagianya kalau dapat ke sana....

manzlie said...

slam atikah...

nak ker tengok gambr sunset kat Haram..

nanti sya cuba ushakannyer yer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam G

dlam Mkam Ibrahim tuh ada 2 kesan tapak kaki yakni kat mereka tapak kaki Nabi Ibrahim sa...nampak dengan terang dan jelas sekali..

syukran

waslam

rezeki said...

Salam cik lie,
itulah keistimewaan kota Makkah yang memiliki Masjidil Haram . ALLAH telah memilihnya menjadi tempat dibangunkan Kaabah, tempat tinggal Nabi Ismail dan ibunya Hajar, Setiap orang mendambakan dan bersusahpayah utk mengunjunginya, serta menjadi kiblat umat islam sepanjang masa.

hilmyiskandar said...

salam.

Makin padat jemaah makin rindu kesana....

doakan.....

tq.

Kak As said...

salam,

memang seronok. orang Malaysia tak ramai kut. nampal orang depa ja.

Yem0805 said...

Salam Haji manzlie,

Ermm bestnya kalau dapat g sane..
Insyallah niat nak bawa keluarga g umrah..tp tak tau bila di izin kn Allah di murahkn rezeki..