MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 2 July 2009

" Masjidil Haram"....

Suasana Masjidil Haram Pada waktu siang Hari...
Suasana Masjdil Haram pada waktu Malam......



Assalamualaikum....alhamdulilah kita bertemu lagi di entry kali nih...Masjidil Haram sesuatu nye adalah salah sebuah masjid yang paling utama di dunia nih...salah satu masjid yang tiada sudah pengunjungnyer hingga ke hari Khiamat...di sini lah ramainye umat islam seluruh dunia datang berpusu pusu untuk menunaikan solat, Umrah dan Haji..alhamdulilah... kenikmatan berada disini memang tidak boleh di bayang kan dengan kata kata lagi..hanya pengalaman berada disini sahaja yang dapat merasai serta mendalami perasaan tesebut..Lihat lah kedua dua gambar tersebut walaupun berlainan masa dan waktu tetapi ia tetap mengamit memori kerinduan kita pada nyer..alahamdulilah..so UmmuAdamm saya berharap saudari akan bergembira menatap gambar Masjidil Haram yang di pinta tadi...syukran..waslam



P/s: Teringat masa zaman remaja dulu , di rumah masa tengok TV musim Haji sambil hati berkata - ishh cantik nyer Kaabah...boleh ker aku datang kesitu suatu hari nanti?...

33 comments:

hanis said...

Salam...

testing...testing...dapat ke yg pertama arini...teringin gak nak menandingi rekod CM kite.... ;)

manzlie said...

salam Hanis...

taniah..anda NO 1...


syukran
waslam

hanis said...

Salam Cik Lie,

Sorry ye...masuk bg salam & terus tulis testing...testing....kurang asam betulkan....bukan ape terigin gak dapat no.1 tu cik lie ;-) ...

Sememangnye sungguh indah & syahdu sekali setiap kali menatap gambar2 di blog En lie nie....Walaupon dengan hanya N95 tu.....gambarnye tetap BOOMMMMMMM gite...Saya doakan semoga blog nie akan terus menerima lebih pengikutnya....saya sendiri tengah mempromosikan blog Prof, Pn Roza & Cik Lie pada kawan2 yg lain.....

Semoga Cik Lie terus berdakwah dgn cara ini....

Terima kasih

NGINAP SRENGENGE said...

salam anakanda,

Ia adalah pusat bumi......ia hidup 24 jam.

Subhanallah.

wassalam.

maklang said...

salam cik Lie:

Memang cantik kan..ni mesti pemandangan yang diambil dari suite kat Assafwah tukan..

bertuah Cik Lie diberi peluang utntuk keje kat sana...

Noor said...

As Salam..

Dear Cik lie & fren..

hulamak.. pantang cheq sorongkan agenda terbaru.. ramai yang menokok tambah.. nie yang best nih.. yes yes.. come on geng.. kita hangatkan lagi topik sebelum ini..

ala cik lie.. kuci-kuci.. shy shy meowwww lak.. he he.. kura2 dalam perahu.. purak2 tak tahu..

cm, kak as, kak jose, ijoi, cik mie, sazli, tika.. (alamak lenguh nak nulis)dan semua lah.. cheq baru balik dari Jakel kat semejit india.. cheq tempah kain kaler ijau satu kedai.. yang nie cheq tanggung.. ishhh, tak sabar nak tggu bulan dec...

'bila kau tanya pada rembulan..
mengapa cahya berseri-seri...'
psttttt.. sambung cm, nie lagu m nasir & yusnizar husin.. zaman cik lie nih.. he he

manzlie said...

salam Hanis..

terrima kasih atas kesudian saudari mempromosikan blog sya pada mereka semua..semoga allah swt membalas jasa baik saudri Hanis tu..

syukran
walsam

manzlie said...

slam Ayahanda..

benar tuh...alahamdulilah

waslam

shami2 said...

Salam Cik lie
1st time bagi komen kat blog cik lie. Seronok tengok gambar, habis semua gambar saya buka ngan ngok dah suruh husband tengok sekali. Salah satu gambar saya jadikan background sreen.

Bertuah dapat bekerja di sana.

manzlie said...

salam Maklang..

ahaa dari pemrmadangan bilik suite tuh lah..wahh naklang still can remeber yah..

syukran
walam

manzlie said...

salam Noor..

NO KOMEN...


waslam

manzlie said...

salam Shami..

oh ye ker..terima kasih kerana sudi membaca blog sya...alhamdulilah..

bagus lah tuh..

syukran
waslam

rosli said...

Salam Azli dan frens,

Saya tak pernah jemu tgk semua gambar yang Azli paparkan, cuma nak share apa yang saya rasa dan cakap dalam hati masa muda2 dulu, boleh ke aku gi haji dan umrah, boleh ke aku dapat peluang gi Mekah. Rupa2nya dalam hidup ni kalau kita berusaha InsyaAllah kita akan berjaya dan Allah akan sentiasa mendengar doa-doa kita. Syukur sangat dengan rahmat yang Allah beri. Amin.

Abg Mgt said...

Salam,

Keindahan yang sentiasa menusuk kalbu. Itulah kebesaranNya melambangkan persekitarnnya yang tak sepi melepaskan kerinduan.

manzlie said...

salam saudara Rosli..

wahh sma gak kata hati kita yer..alhamdulilah...masyaalah allah permudahkan saya disini

sukran

wasalam

manzlie said...

salam abg megat


benar sekali kata kata abg tuh..keindahan yang tiada bandingannyer


sukran

waslam

cikgu mas said...

salam k,noor

alah k.noor saya tak tahu lah lagu tuu..masa cik lie remaja saya br sekolah tadika...

tak per k.noor kita bawak bersabar..dulu siti nurhaliza menggelak gak bila ditanya..at the end mengaku jugak...GPK semua bwak bersabar baju hijau warna kuih ketayap still on k...tak pi kenduri kita pakai masa gathering...

pssst Hanis speq beso u,lawa lah..u ni sesuai jadi AJK Grooming GPK (style Consultant)..ok tak..

cikgu mas said...

salam cik lie

komen cikgu hari ni..

no komen
no komen
no komen

tapi cikgu ni bukan jenis orang yg mudah putus asa...he,he..sampai bila yer cheq boleh bertahan dgn komen,,no komen

Atikah said...

Salam en lie n kwn2...

kak noor, baca komen kak noor, tak fhm mulanya terpaksa undur ke belakang.... nk faham apa pasal dok sebut kain warna hijau... barulah ku faham, ropenya pasal kuih ketayap... terus ke agenda kawin... he.. he... caya ler kak noor.... beli kain kat jakel nk buat baju rombongan cik kiah ker kak noor? :)


en lie,

Walaupun hanya menatap gambar kaabah, tetap tidak puas memandangnya... setiap hari memandang, semakin kuat rasa nk ke sana... doa kan utuk saya ya en lie....

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Manusia berada di sekeliling Kaabah seperti bergeraknya nadi tidak pernah berhenti sesaat pun.
Demikianlah Allah itu Maha Berkuasa dan Maha Berkehendak.

manzlie said...

slam Cikgu..

kali ke tiga saya jawap yer...
" NO KOMEN.."

waslam

manzlie said...

salam adiku Atikah..
insyalahh smeoga tikah akan smapi jau ke situ..Insyallah dgn Izinnyer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Leenoh..

Masyalah..benar katakata mu itu..

syukran
for the komen..


wasalam

Imran Paris said...

En Li, saya teringat masa berusia 3 tahun (1973) kedua2 org tua saya mengerjakan haji....saya tak faham apa pun, masa tu saya kiranya anak paling bongsu dan paling manja dlm 5 beradik (blm dpt adik kecik lg). Yg saya ingat dorang balik dr Makkah belikan saya jaket, kopiah...dan yg paling saya suka minum zam zam dan makan halwa tahina...mmg my favorite.

Cuma bermula tahun 2000 (30 tahun) semasa menghantar kakak saya (Raihanah) ke Kelana Jaya utk mengerjakan haji dan mendengar laungan "Laibaikallahumalabaik" bergema bertalu-talu, hati saya tiba2 bergetar dan terus menyimpan hasrat utk menunaikan haji...mmg pelik.

En Li...on the issue of NO KOMEN 3X tu...saya rasa sometimes there things are better left unsaid, unspoken, unwritten...right :D

hilmyiskandar said...

salam.

Sayu memang sayu bila KAABAH.....
memang nak kesana....

Doakan....

tq

Kak As said...

salam,

tempat yang tak pernah berbeza siang mahu pun malam.

rasa manis ketika bertawaf tak dapat nak diceritakan.

rezeki said...

Salam cik lie,
sesunguhnya tanah suci Makkah telah dijanjikan kelebihannya oleh ALLAH. Rasulullah pernah bersabda," Demi ALLAH, sesungguhnya engkau (Makkah) ialah sebaik-baik bumi ALLAH, dan bahagian bumi ALLAH yang paling dicintaiNYA, seandainya aku tidak dikeluarkan darimu, maka aku tidak akan keluar." (Hadis Soheh : Hasan Gharib)

manzlie said...

salam Hilmy..

insyaalah..saudara saya doakan akan ssampai lagi kesini..insyaalah.

waslam

manzlie said...

salam Kok As..

Menang tak boleh diucapkan dgn kat kata kok, cuma pengalaman sahaja yang dapt menceritakan segaklnyer..betui tak kok?

syukran

wasalam

manzlie said...

Salam Rezeki..

manay thanks for the Information..

syukran

wasalm

Nor'ain Jaffar said...

Salam...

saya terlihat blog anda di blog kawan saya..terus saya membukanya dan terpesona dan terkedu dgn gambar-gambar makkah.Lepas ni saya akan menjadi peminat setia blog anda bagi menatap gambar-gambar disana....

manzlie said...

salam Norain...

terima kasih kerana sudi melayari blog sya...alhamdulilah


syukran

wasalm

wanmnajib said...

Salam Cik Lie,
Insya Allah bulan pose ni saya akan ke sana.