MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 6 July 2011

" TekSi teksi Di TaNaeem (Miqat)

ada yang di kenakan tambang seorang 2 riyal, 3 riyal dan 5 riyal...
senantiasa ada menanti jemaah di masjid Tanaeem ni...
Bagaimana pula dengan pengalaman anda...? cuba ceritakan...

20 comments:

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

alhamdulillah, syukur.

diberi peluang menatap Tanaeem.

dekat dihati

Wassalam.

Marina Monroe said...

Salam CL,
he he he, auntie dikenakan 10 riyal utk pergi balik tapi bila lepas jer solat, taxi tuh menghilang..

Qimi08 said...

Salam CL....

Dlm kumpulan yg ramai terdiri dari kanak2 dan warga emas... Jadi selama berada di Mekah kami sentiasa menggunakan van yg sentiasa berada di dpn hotel.Setiap hari tambang berbeza.
Bayaran dijelaskan setelah tiba MH.

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Pernah di kenakan 20 riyal untuk ke Tanaeem dan balik ke MH pada musim haji tahun lepas dengan menaiki GMC depan hotel seramai 8 orang ....driver bawa pun semacam je.......

Ismail said...

Salam CL,

Umrah dan miqat di Tannaeem, Tiba kebilik mandi,lepas mandi pakai ihram, solat dalam masjid dan niat
lepas itu naik bas ke MH, seronok dalam bas semua jemaah yang naik bertalbiah hinggakan peemandu bas pun bertalbiah..... tiba di MH terus buat umrah....

t.kasih

Ismail said...

pergi ke Tanaeem naik teksi 4 orang kena 20 riyal tapi balik ke MH naik bas cuma seorang SR2 saja.... lagi best naik bas.....semua jemaah dalam bas dari Tanaeem bertalbiah sama juga pemandu bas walaupun dia tidak mengerjakan umrrah....seronok betul

t.kasih

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,
sokmo naik bas , 2 riyal saja

KakTi said...

Assalamu'alaikum.
Umrah dulu kami nginap hotel di kawasan Samiya (salah eja harap maaf). Dari situ ulang-alik Tanaeem naik bas je. Seronok naik bas di awal pagi. Laluan agak berbeza dari naik van.

hilmyiskandar said...

Salam.

Punyalah lajunya van tsb waktu gi ke Tanaeem, mcm nak tercabut pintu van. Kekadang dpt naik bas agak selesa sikit. Memang seronok.......

Amin.

tq.

Aki44 said...

Salam CL,

Selalu naik bas walaupun berebut2 sbb kecut perut naik van. Kalah pemandu formula one. Memandu sambil marah kat pemandu lain.

Termzimajid said...

Assalamualaikum..masa tu tahun 2007 musim haji, naik teksi(van) dari Al Janadariah ke Tanaeem dan balik ke Masjidil haram 10R saorang..

Norbaya said...

salam,naik van je...isi penuh2 baru dia nak jalan.kalau idak driver tak mau bergerak lagi...mcm2 ..sabar

mancomjb said...
This comment has been removed by the author.
mancomjb said...

Salam Cl,

Saya ke Tanaeem naik Camery 30 riyal, Pemadu India peramah boleh bertutur bahasa Ingres, jadi sapanjang perjalanan beliau bercerita sejarah dan tentang bangunan yang nampak.

wasalam.

geraugebang said...

assalam,
naik pick up...suami duduk belakang...berdiri...pemandu bawak laju..macam nak terbang ., dengan berihram pulak tu he he he....pengalaman untuk beribadat.

boxhousestudio said...

assalamualaikum cik li

pengalaman paling best sama bebudak semua...bilamana semua baru turun dari gua hira'waktu tu dah larut malam, patut nya balik rehat...tapi dengan penuh semangat berkobar depa nak buat umrah terus, memalam tu jugak ke tanaeem...seronok geng dengan bebudak ni...tenaga dorang berganda-ganda...BHS pun turut terbabit...punya bezanya suasana ditanah suci....Alhamdulillah...Syukurilah....terima kasih ALLAH....terima kasih yang tak terhingga....

Fuzi said...

Salam..

X bepeluang lak naik bas..semasa disana naik van 5 riyal seorg pegi balik..dan teksi camry berempat sorang 10 riyal.. laju x yah citer ler.. x masuk lg suka hon.. hehehe

Nzie said...

Sy suka kawasan solat orang perempuan, walaupun tak sebesar mana tp kawasannya yang beraircond dan sedikit gelap boleh menambahkan kusyuk bersolat di sini.

smartradz said...

seronok naik teksi ke Tanaeem,,, apa tak seronoknya, Pak Arab kalau pandu van macam dah tak nampak lubang kat jalan. 5SR tetap untuk 2 way.

Kak Ina said...

Salam CL,

Dikenakan 5 Riyal pergi balik minggu lepas ke Tanaeem. Jangan bayar sampai dihantar kembali ke Masjidil Haram. kalau bayar dulu, keluar aje dari Masjid, teksi dah hilang.