MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 1 July 2011

" Saie - Bukit Safa...."

tempat bermulanyer Saei tujuh kali di Bukit Safa...
sudah di pagar dengan cermin
pernahkan anda melihat bukit Safa dengan lebih dekat...?

24 comments:

mancomjb said...

Salamm CL,

Alhamdulillah, Safa ke Marwah Dah dibangunkan, mudah untuk berSaie.

wasallam,

hilmyiskandar said...

Salam.

Dah berwajah baru.

Amin.

tq.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

pernah pijak2 atas batu2 tu suatu masa dolu2...

Ismail said...

Salam CL

Dulu waktu belum dipagar lagi Bukit Safa kita dapat naik keatasnya

Sekarang makin banyak kemudahan untuk bersaie..... dah cantek dengan pembangunan baru...

Terima kasih....

Syimama said...

salam

Dulu kita dapat panjat dan duduk rehat atas batu-batu Bukit Safa. Kini dapat tengok sahaja...mungkin inilah cara terbaik memelihara warisan.

mohamadkholid said...

tak pernah cuba saie di tingkat satu atau dua, rasa di tingkat bawah juga yang seronok

Norbaya said...

merasa le naik keatas bukit ni,masa belumj berpagar lagi.kalau tak berpagar masing2 nak manjat.boleh jem.jenuh nanti nak tunggu clear.

Fuzi said...

salam

Tempat permulaan saie, dr Safa kemudian menurun sedikit dan mendatar pula sebelum panjat semula ke Marwah (sejauh kira 400 meter)..dapat merasakan betapa kepayahan dan kecekalan Siti Hajar dalam usaha mencari air.
Subhanallah...

YB said...

salam cl'

bagus ada cermin...dah tak jem macam dulu

Qimi08 said...
This comment has been removed by the author.
Qimi08 said...

Salam

Alhamdullillah saya dapat memijak kaki di bukit safa dan marwah waktu musim haji 2007 walaupun waktu puncak jemaah terlalu ramai. Saya pernah dihimpit dgn perkataan ALLAH HUAKBAR..semuanya terlepas.

Baru balik dari mengerjakan UMRAH.. Sedih tgk bukit safa sudah berwajah baru....
Saya lebih suka bersaie tingkat bawah sbb tidak ramai org dan sejuk.

Setiap kali saie pasti bayangkan sejarah siti haja

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

alhamdulillah, syukur.

melihatnya?

dekat dihati.

ps: kat mana sekarang ni CL? dah balik Makkah ke?

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Semasa mengerjakan Umrah 2007 dapat memijak batu bukit Safa tersebut tetapi apabila mengerjakan haji tahun lepas kawasan bukit Safa dan Marwa telah dikepung dinding cermin....hanya dapat melihat sahaja....namun sempat ambil gambar juga sebagai kenangan........

Zalina said...

Salam...

...walaupun tak wajib tapi hati rasa seronok dapat pijak batu2 original tu..lepas ini dapat tengok aje lah ye

Nur Fatin Zulaikha said...

Alhamdulillah. Walaupun x dpt pijak tpi dpt juga melihat dgn dkt pada umrah baru2 ini. :)

mama ju, said...

Assalamualaikum

Apa kabar CL?
Kenangan indah di Kaabah..

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,

Inilah tempat ayah pernah melepak......begitu juga di Bukit Marwah.......sambil merenung Kaabah dari jauh......cukup nostalgik

Kalau tak dipagar pun tak mengapa.....jemaah kena pandailah jaga diri supaya tak jatuh

boxhousestudio said...

ya kak hajjah nab....nape la nak di kacakan ?.... makin lama makin di ubah-ubah...dulu boleh minum air zam zam sambil turun tangga ke bawah...aleh-aleh di tutup pula...ada peristiwa ya...

Aki44 said...

Salam CL,

Sebelum dipagar sememangnya jemaah sekurang2nya meletakkan kaki pada batu batan disana. Ramai yg saja2 lepak menyebabkan jem. Sekarang dah ok, perjalanan lancar.

Belum pernah lagi saei ditingkat lain. Tempat asal yg bes.

KakTi said...

Assalamu'alaikum.
Alhamdulillah akak berpeluang mengalami 'before and after'. Pengalaman late 90's memang berbeza dgn sekarang. Dulu orang tak ramai jadi tak bersesak kat Safa dan Marwah.

Amour Avenue said...

Alhamddulilah .da tgk semasa buat umrah 27 nMei lepas

Zul Salleh said...

Salam CL

Ada orang kata burung-burung tak terbang di atas Kaabah(hanya terbang disekeliling Kaabah saja) dan tak hinggap pun di atas bumbung Kaabah,betulkah?

Ada sorang ustaz penceramah bimbingan haji cakap masa hujan jemaah ada yang akan tadah air yang turun kat Pancur Emas tu untuk minum untuk keberkatan padahal katanya air tu dah bercampur ngan najis burung yang ada kat atas bumbung tu.

Mana satu yang betul nih? Saya tunggu jawaban dari CL untuk tahu yang sebenarnya.

Terima Kasih.

Hj. Zul Salleh

cikgu cekgi........ said...

pernah duduk berehat di atas bukit ni....tapi dihalau oleh polis..

Kak Sidah said...

Salam Cl,

Alhamdulillah akak pernah dudok disni masa g haji dulu..sekarang dah dipagar...