MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 13 July 2011

"JoM MinuM AiR Zam ZaM.."

Tong tong yang sudah berisi air zam zam...
JUga terdapat pili air zam zam di tingkat atas Bumbung MH
Bagaimana pula dengan pengalaman anda minum ari zam zam di dalam MasjidlHaram..? Cuba ceritakan pada kami semua....

19 comments:

probakti 21 said...

Salam Cl,

Memang air zam-zam luar biasa,sejuk dan banyak khasiatnya.

Masih jelas dalam kenangan hari itu minum air zam-zam di bumbung tingkat teratas....

mancomjb said...

Salam CL,

Tak payah makan,minum air zamzam dah cukup tenaga untuk tawaf dan Saie.

terima kasih CL.

Aki44 said...

Salam CL,

Air zam-zam tiada tandingan di bumi ini, enak, menghilangkan dahaga serta memberi tenaga,

Dah bertukar warna tongnya, gayer nya

hilmyiskandar said...

Salam.

Selalu pilih yg sejuk tulisannya ada kelainan pd tong. Bertenaga utk saie.

Amin.

tq.

Mila@Rimbun said...

CL, kalau dari jeddah nak ke mekah, ada kereta sewa ke? dan kalau dari mekah nak balik ke jeddah semula, kalau dibulan puasa, senang tak nak dapatkan kereta sewa? harap dapat membantu

YB said...

salam cl,

air yg sungguh istimewa...

Qimi08 said...

Minum air zam2 diringi dgn doa kita akan dpt merasa kenikmatanya.

Setiap kali msk dlm masjid dan sebelum balik pasti minum air zam2. Sediakan botol untuk bawa air zam2 balik ke hotel. Selama berada di Madinah dan Mekah air zam2 jadi minuman wajid.

Selepas tawaf dan solat sunat saya nak minum air zam2 sebelum naik ke bukit safa. Kebetulan jemaah hari tu terlalu ramai jadi kami terpaksa menunggu giliran untuk mengambil air zam. Tiba2 seorang pekerja dlm MH datang terus memberi kami 2 cawan air azam.

Setiap kebaikan yg kita buat pasti ada ganjaranya....

ibuaish said...

Terkenang semasa Saie ketika umrah Jun 2010 waktu suhu menjangkau sehngga 46°C bukan setakat minum tapi membasuh muka serta disapu diatas kepala.

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

air yang luar biasa CL.

tak jemu-jemu minum.

alhamdulillah.

Wassalam.

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Air yang memberikan kesegaran dan kenikmatan semasa cuaca yang panas apabila minum air Zam-zam tersebut.

Tempat minum air Zam-zam di tingkat atas semasa Haji Tahun lepas bukan hanya tempat untuk minum air sahaja bahkan ada juga jemaah yang mengambi air sembahyang di tempat tersebut dengan menggunakan air zam-zam tersebut.....dah tak boleh dilarang oleh petugas lagi....

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,

minum di makkah MH rasanya lain,
minum di hotel rasanya sudah berbeza,
minum di rumah rasanya sudah tak sama

Azam said...

semasa di sana tempohari...saya banyak minum air zam zam yang sejuk...alhamdulillah...diberi kesihatan oleh Allah.....pastu semasa dah hari2 terakhir sebelum pulang....saya ambil air zam zam di tingkat atas ini menggunakan plastik yang disediakan untuk membungkus selipar di tingkat bawah...untuk dibuat mandi di hotel.....menggeleng rasa pak arab nampak...hehehe....

Nora Manik said...

Minumlah air zam-zam sebanyak mana pun, tapi takde rasa sekejap2 nak pegi tandas.

JunAina said...

bilalah agaknya saya dapat merasai pengalaman itu?

pernah seorang kawan berbangsa india bertanya. apa itu air zam-zam? adakah sama seperti holy watersubhanallah...(soalan ini timbul bila seorg kawan yg pergi umrah memberi dia sebotol air zam-zam)

Norbaya said...

salam,pernah kena sakit mata semasa kat mekah.guna air zam zam sapu kat mata,alhamdulillah sembuh dalam masa 3 hari je..banyak khasiatnya.

Fuzi said...

Salam

Air zam-zam sejuk menjadi pilihan dek cuaca yang agak terik.. penghilang dahaga dan memberi tenaga.. selain itu diisi dalam botol kecil dan disembur dimuka dan badan.. sejuk dan dingin memberi kesegaran juga menghilang rasa ngantuk..

Kak Ina said...

Salam CL,

Selalu berhenti minum air zamzam sebelum mula Saei dekat Bukit Safa (underground). Masa tu petugas masukkan ubat gegat punya le..banyak dalam sink water cooler air zamzam kat tingkat saei bawah sekali. Cuaca sampai 48-49F minggu lepas. Alhamdullillah degan minum air zamzam sebelum mulakan tawaf,urusan tawaf selesai dalam 20 minit aje..syukur alhamdullilah kerana permudahkan semua urusam umrah minggu lepas.

Tolong doakan supaya dapat ke Baitullah lagi.

KakTi said...

Assalamu'alaikum.

Teringat masa ada kemudahan pili air zam2 di bawah dataran Kaabah. Tapi kawasan tu dah ditutup agaknya sebab ramai jemaah salah guna kemudahan di situ...mandi, tidor, solat.

mamaaiman said...

Salam WargaPDKM,

Lame tak berkesempatan ke blog ni oleh ketana dek kekangan waktu.
Air Zam2 ; mengingatkan sy pd umrah pertama pd 1994; ketika berkesempatan dgn keizinanNya berafa di sisi gelas kaca perigi air zam2; terasa dingin yg menyamankan: berwudhuk dgnnya dan menunaikan solat2 sunat di sisinya; MasyaAllah satu pengalaman brrharga yg tidak blh dilupakan
Muga Allah memelihara kesuciannya.AMIN