MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 20 April 2011

" EscaLaTor.."

untuk naik ke tingkat atas sekali
ramai gak jemaah naik bersama sama
tempat tangga utama ke Bumbung MasjsilHaram
Bagaimana pula pengalaman anda naik escalator ni..?

23 comments:

taj said...

Salam CL....

pekabar?
pernah naik juge...tapi lum pernah dpt naik ke tingkat paling atas...

Hajah Zainab bt Abdullah said...

pernah naik..tapi ke tingkat 1 jer..

Cik Fiqah said...

salam...

pernah naik dan belum pernah ke paling atas..

Anak2 seronok duduk di atas ... sebab boleh tawaf satu round sementara menunggu masuk waktu solat..

hazira said...

Salam CL,

Best naik tingkat atas..tiap-tiap kali solat suboh naik atas sekali masa musim haji yg. lalu. Sejuk dan indah pemandangan kaabah dari tingkat atas. Tetapi selalu kena usir ke belakang bila tiba waktu solat sebab lelaki sahaja dibenarkan di saf hadapan. Perempuan semua di belakang line tawaf.

iman.nurina said...

Assalammualaikum CL dan semua...

pernah turun tok ke aras bwh @ Dataran Kaabah dan naik ble nk balik ke hotel...x pernah naik ke atas manapun...sungguh indah pengalaman ini...

Nashays said...

penah naik ms lepas musim haji baru ni..gayat rs duk atas..tgk org tawaf kecik jer cam semut..p ms tu tgh winter lg..sgt windy n breezy..

Aki44 said...

Salam CL,

Selesa kalau solat di atas tuh. Luas pemandangan.

Aki44 said...

Salam CL,

Biasanyer kawasan atas kurang padatnya. Pada ramadan muslimat tak dibenarkan ke bumbung atau tingkat atas sekali.

Raudhah said...

pernah naik ke tingkat 1, ats ditutup..kena berhati2 naik escalator..takut terpijak kaki org lain..berada dlm masjidil haram smbil melihat kaabah..pengalaman yang sangat indah...

YB said...

salam cl

jimat tenaga dapat naik ni...pernah tengok anak arab main gelongsor kat situ...

rosli said...

CL,

Saya tak pernah lupa semua yang ada di MH.....tahun 2008 hampir setiap malam saya guna escalator ni....lepak kat atas bumbung MH.....best sementara tunggu Isya

Babah Iman said...

Kat atas berangin...Kalau musim haji,kekadang kena menapak turun escalator.Dengarnye untuk elak kesesakan kat pintu keluar.

Ayah Zain said...

kalau escalator itu beroprasi bermakna, jemaah telah melimpah ruah. Ramai yerk orang g buat umrah sekarang.

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

Apa khabar?

saya pernah naik tingkat 1 aje, atas sekali tak pernah lagi..

Wassalam

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Tak pernah naik escalator di MH..selalunya naik tangga sahaja utk naik bersolat Isyak atau Subuh di tkt atas.....dingin sekali...

Imran Paris said...

Salam En Li....lama tak tinggal jejak, terasa rindu dgn Baitullah dan Madinah.

Eskalator....hehehe, sy punya cite lawak masa berumrah Mei tahun lalu, nanti sy cite ye ;-)

En Li...seronok ye, adik En Li ada di Makkah sampai sebulan...beruntungnyaaaa. JEALOUS arrr. Moga beliau dan semua jemaah di sana mendapat umrah yg mabrur, isnyaAllah

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Tingkat-tingkat atas MH, terutama bahagian bumbungnya merupakan tempat penyelamat bagi jemaah yang datang lambat ke Masjid. Di situ masih banyak ruang solat walaupun di tingkat bawah atau kadang-kadang di luar MH telah penuh sesak dengan jemaah, insyaAllah.

Mohd Saad Hamid said...

Kalau tawaf di bhgn bumbung MH ambil masa lebih kurang satu jam baru selesai. Kalau tawaf sebelum subuh atau lepas subuh agak licin sebab ada lapisan embun - so kena hati-hati. Tapi yang seronoknya kalau tawaf di situ kita boleh jalan laju-laju.

boxhousestudio said...

assalamualaikum cik li

pernah naik escalator ni berkali kali...mudah benar..Alhamdulillah

cuma kesian tengok orang-orang tua dari negara lain yang terkial-kial dan takut-takut dengan tangga letrik ni...^_^...rasa nak di tolong tapi waktu tu ramai sedara maranya bagai nak menolong ...lama juga la mereka nak bantu kasi berani sikit sama ini tangga...berjaya ke tidak...tak sempat nak tengok lam-lama aksi-aksi depa tu...hee...pada depa tu harap hati hati coz jubah panjang meleret...risaunyaaaa

Kak Sidah said...

Salam CL,

Akak pernah naik sampai keatas sekali...ada macam2 pengalaman..

botolkicap said...

salam.
umrah yg lepas, mutawif kami cadangkan kami saei ditingkat atas sebab jemaah sesak dibukit safa. ketika menaiki escalator, salah seorang jemaah perempuan indon tergelicik kakinya ditangga escalator, jatuh terbalik dan mengenai beberapa jemaah perempuan yg lain...seramai 5 org terlentang dan bertindih di antara satu sama lain dalam keadaan escalator sedang bergerak...nasib baik ada petugas MH di bahagian atas..tutupkan suis. salam seorang jemaah umur 70 tahun,dr kumpulan saya, saya sangat bersimpati... dia kesakitan dan terpaksa upah wheel chair utk saei, dan demam sepanjang 7 hari kami di kota Mekah. Semoga Maklong beransur sihat setelah pulang ke Malaysia sekarang ni

Rahmat Ilahi said...

Salam CL,

Nostalgia kan...

Selalu naik atas sekali tuk solat maghrib & isyak...

Wassalam.

Rahmat Ilahi said...

Salam CL,

Sementara tunggu masuk waktu solat selalu terpegun menatap betapa luasnya LANGIT ILAHI kat atas tu...

Wassalam.