MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 19 April 2011

" AkSi KhaMsaH RiYal KhamSaH RiYal..."

ehhhh...apa tuhhh..jom kita pegi tengokkkk
wowww..."jumBBo Sale"....
Khamsah riyal..Khamsah riyal ( 5 riyal...5 riyal....)
sampai duit kertas 5 riyal dia duk gantung di telinga....bagaimana pengalaman anda semua...? citerr citerrr....

25 comments:

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Depa jual apa tu? Jual buah ka?

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Ada tak aksi kejar mengejar polis bandaraya dengan depa. Kadang-kadang bila kita dah ambil barang dan tengah nak bayar, polis datang. Mereka lari bertempiaran tinggalkan barang. Kita pulak kejar depa nak bagi duit, memang melucukan.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Sementara jadi juaran no 1,2,dan 3 ni nak dpt kepastian, scene ini di hujung hilton kan? Dekat dengan kedai CD lagu Muhammad Nabina

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Jambatan kat hujung hilton tu macam belum siap jer. Dah setahun atau lebih dari satu tahun tu.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Ini no 1-5 ini dapat hadiah apa? Barang khamsa riyal ka? Hehehe

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Kalau jual buah tu, port depa dekat dengan Abeer Garden sebelah Restauran Chittagong. Pernah naampak, sambil tunggu pelanggan, pegang-pegang tapak kaki. Sejak nampak cam gitu, saya tak beli lagi dah buah-buah yang mereka jual.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Khamsa riyal, khamsa riyal. Banji riyal, banji riyal.

Banji riyal tu bukan bahasa Arab, mungkin Pakistani kot. Anyway, banji riyal tu berapa rial daa?

Aki44 said...

Salam CL,

Kat Mekah kejar peniagga nak bayar, di Mesia ambik barang tak nak bayar. Disana sini kita diingatkan jangan buat ini atau itu, jgn begini jgn begitu ketika berada di tanah suci, se olah-olah pemantauan Allah cuma di tanah suci jer. Itulah rona rona kehidupan

ummu said...

assalamualaikum tuan haji CL
buah apa tu ya?

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah memang gelagat sedemikian bila mana pembelian buah tangan utk dibawa pulang. Kekadang tu tak sempat nak bayar, polis arab dah datang, sama2 beredar.

Amin.

tq.

Nizar said...

Kadang kadang tu dia selang seli juga cakap melayu.. LIMA RIYOLLL... LIMA RIYOOOLLL...

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,

Pernah tolong jual....orang Pattani meniaga serban di Makkah....pernah dapat sampai 1000 Ryl.....masyallah rezeki murah di sana....ni citer tahun 1989......ingat nama dia Haji Dawood......mungkin dia dah dapat igamah

wassalam...kongsi pengalaman

taj said...

Salam CL....

nostalgia tempat tuh...dkt ngan hotel hijaz tmpt taj nginap masa umrah...

lelaki tu, org yg sama gak yg duk bjual tahun lepas...

memori takan lupus di ingatan...

Ummi Humaira said...

salam CL...

best tajuk nie ...

akak pun mcm tobat dah , tak mau beli lg kat depa yg dok lelong brg, terutama lps solat subuh..akak beli jubah yg di gantung , pilih punya pilih sampai 3 helai , rupanya baju terpakai, pastu ada koyak plak tu, esoknya tukar, terkena lg, pastu org jual tu tak bagi kasi tukar dah , apalagi akak ugut dia nanti "saya doa awak depan kaabah baru tau" he he he takut dia...

iman.nurina said...

Assalammualaikum CL,

hehe best citer Khamsah Riyal neh...kekadang kita yg pembeli ni kne kejar dorang si penjual...nak bayar tp dorang dok x menang kaki nak LARI ble penguatkuasa datang...hehehe

mohd said...

salam cl..asyaraa rial asyaraaa
rial....rakhis rakhis

SisterInIslam said...

rindunya..InsyaAllah 27/6 neh sampai sana :)

Along said...

Salam jual apa tu? Dengan komen yang ada dpt saya jadikan panduan seblum ke sana. InsyaAllah 26.4 ni, saya akan ke sana dengan bonda tercinta...

botolkicap said...

salam.
saya sempat ambil gambar, 'gagak hitam,pompuan'lari bertempiaran ke bawah jambatan di depan hotel deafah annuar selepas dikejar polis. berterabur barangan khamsah rialnya

great me :) said...

hihi klakar la.. rindu la ppulak kat mamat khamsa riyal ni.. mmg unik lain drpd yang lain.. tu yang laku jam dia tu...kitorang pun naik syok beli jam mamat ni...anyway something to laugh and remember part of life in Makkah Al Mukarramah..anyway rindu la Makkah kedamaian di sana.. Ya Allah jemputlah kami lagi ke sana senantiasa ameen ...

pesona said...

Assalamualaikum Tn Hj,

Teringat semasa musim haji tahun lalu bila tawar/minta kurangkan harga ....penjual akan berkata..Harammmm.......

Apabila nampak polis atau penguatkuasa bertempiaran lari samada di MH atau Masjidil Nabawi...

safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

Alhamdulillah, syukur..

"khamsah riyal"...,"khamsah riyal"..., mengamit memori..

Wassalam.

rosli said...

CL,

Memang tak boleh lupa tgk mereak berjual beli....ada jugak terkena sekali, tp ok , dah halalkan....5 riyal ajer.....tp belum pernah jumpa yang rugged macam ni....

boxhousestudio said...

assalamualaikum cik li

asyik je mengamit kami ke mari...Alhamdulillah...

kenangan mengusik jiwa betul la...
tiap kali balik dari solat..pasti suasana ni mengiringi perjalanan sepanjang pulang ke hotel abeer tuu...gerai buah yang tuan haji mohd saad cerita tu hari-hari saya nampak..nampak segar semua jualannya...pernah le beli...

budak rugged ni memang ada...kat madinah pun ada satu cam gini...
so far ok aje jubah hitam tu...kalau pandai pilih tahan sampai sekarang dan tak berpadanan dengan harga khamsah riyal tuu...

ada satu yang BHS beli, anak saudara pakai bersilau-silau masa khenduri...canteknya....tak sangka harga nya camgitu dan sampai BHS terlupa pun...^_^....

cuma yang BHS tak berapa berkenan...dek kerna murah ..jahitan tepi jubah tu tak ada berklim...tu yang senang tetas ...hhhmmm...

Intanterpilih said...

Salam CL..
RIndu sungguh dengan sebutan khmasa riyal khamsa riyal....setipa kali balik dari masjid, itulah ucapan yg berkumandang di sepanjang jalan tu...khamsa riyal....tak pun "asharaa""..."ashara"..hehe