MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 7 September 2010

" ShoLaT di MaNa YanG sEMpAT.."

dI TEPI jalan raya....alhamdulilah
Depan pintu Hotel entrance ...alahmdulilah
Di bawah tiang lampu...tepi jalan...alhamdulilah
Posted by Picasa

25 comments:

yongzu @ 9W2YZU said...

Salam CL dan rakan2 di alam maya,

Inilah pemandangan biasa di sana tetapi amat luar biasa di sini... ;)

rezeki said...

salam cl

alhamdulillah, pernah merasa , akibat terlalu padat MH dan dah tak boleh masuk jalan ke hadapan, bersolat di main entrance al bait yg mengadap kalau tak salah pintu king abd aziz MH, petugas kat situ terus tarik tali utk memisahkan jemaah lelaki dan perempuan

saf dari situ tak putus dan bersambung terus ke MH

Ayah Zain said...

alhamdulillah. kalau kat mesia ada suasana gitu kan?

mungkin tak akan terjadi kot sebab mesjid kita terlalu banyak ruang kosong, tp mana tahu kan?

Kak Sidah said...

Salam CL,

Subhanallah..dgr suara azan terus solat tak kira dimana..sukanya dgn suasana ni..alangkah bagusnya kalau budaya ni terdapat di tempat kita..bila agaknya kan..

nadz said...

Assallamualaikum CL,

Di mana saja dapat bersolat. Alhamdulillah

Sekiranya telah berada di Mekah, seboleh-bolehnya mama nadz nak sembahyang dalam masjid juga..Alhamdulillah setelah 2 kali pernah ke sana, sentiasa ada ruang setibanya waktu solat.

malek said...

Salam CL

Nabi pernah bersabda seluruh bumi adalah masjid bagi umatnya. Seperti yang CL tunjukkan ini dipraktikan di Mekah. Alhamdulillah.

chenorhan said...

Assalamualaikum CL,
Salam perkenalan,

Subhanallah ,Maha Suci Allah, saya juga pernah merasa situasi tersebut.Terpaksa solat di tepi jalan berhadapan Hotel Hilton....

Semoga CL sihat sentiasa.

ijoismart said...

Salam CL

Syukur kita kpd Allah.

p/s Tahu tak kenapa ya blog ustaz amin al-ijabah tak boleh dibuka. Hu3

Kakzakie said...

Salam CL,

Di Mekah memang dah jadi perkara biasa. Tak nampak anjing pun di sana. Kalau di Malaysia nampak org. sembahyang depan pintu hotel cuba bayangkan....

Itulah keberkatan tanah suci...

geraugebang said...

Salam Cl
Suasana yang beginilah yang kita hendak, terutamanya di negara kita...Alangkah indahnya.

boxhousestudio said...

salam cl

ALLAH ALLAH ALLAH...

farah said...

Salam CL,

Lama tak berbicara, Alhamdulillah seronoknya tengok suasana disana waktu solat, alangkah indahnya kalau diMlaysia kita pun macam tu!!!Mungkin satu hari nanti.

ina said...

Salam CL,

Akak pernah jugak merasa solat atas jalan raya berhampiran tangga nak turun ke masjid. Mujur ada makcik tua dr India nk kongsikan sejadah dia dgn akak. Kalau tidak cium tarlah nampaknya.

Rozali said...

Salam 28 Ramadhan CL

barakah di bumi haram

Wassalam

YB said...

salam cl,

alhamdulillah, dimana mana ada allah

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah..

Solat dimana2 bila sudah tiba waktunya.....syukur..kalau kita di Msia punya masyarakat seumpama itu....

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah dimana2 saja utk solat asalkan ada kesempatan di Bumi Barakah. Waktu biasa laluan kenderaan waktu solat di bentang sejadah. Indah.

Amin.

tq.

mior zahid said...

Salam CL

Pernah gak melalui pengalaman sebegini semasa di Mekah. Kalau terlewat, nampaknya ditepi jalan lah kita sembahyang. Kewajipan kepada yang Maha Esa harus dilaksanakan tak kira masa dan tempat.
Alhamdulillah kepada mereka yang berkesempatan beribadah di tanah haram yang penuh barakah ni.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

sentiasa solat tepat pada waktunya...

Ku Din said...

Salam CL,

Sayu dan syahdu melihatkan seseorang membesarkan Allah SWT walau di mana-mana. Kalaulah keadaan ini ada di Malaysia alangkah bagusnya.

support@safiudin.com said...

Salam CL,

alhamdulillah, syukur...

gambar dan kenyataan yang benar-benar luar biasa, dan tiada disini..(Malaysia)

setuju kata Ayah Zain "mesjid kita terlalu banyak ruang kosong"..

Ku Din said...

Salam CL,

Seronok tengok pelajar-pelajar di Makkah berjubah, bawa buku2 dan berbalut dengan sajadah... seronok sangat...

ziesya zulkifli said...

kalau kat malaysia budaya macam ni ade kan bagus. xpayah nak berimpit kat surau kecik.

rosli said...

Salam CL,

Seronok tgk mereka boleh bersolat di mana2 saja....Kaabah sentiasa dekat di hati

Aki44 said...

Salam CL

Mereka mengabdikan diri kpd Allah tanpa mengira tempat. Alangkah cantiknya jika di Mesia ini terjadi, tapi janganlah diatas jalan nanti nahas.