MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 8 May 2011

" Ohhh Ibuuuuu Damaiii la engkauuu di sanaaa...."

PUSARA IBU KU.....ARWAH MARIAM BT MD DIN

" Ohhh ibuuuu......damai la engkauuuu disanaaaaa...." salah satu petikan lagu yang di nyanyikan oleh Mamat kumpulan Exits pasti akan memyentuh jiwaku bilamana mendengarnyeeerrr......teringat akan arwah ibuku...Makk kuu yang telah hampir 9 thn meninggalkan AKU..pergii takkan kembali.....menyahut panggilan illahi tepat jam 12.40 malam pada 6 februari 2001....

Tiap hari...tiap waktu ingatan ku takpernah luput pada ibu ku...pada makk ku...mak yang ku sayangggg ku paling sayangggg bahh kan sayang melebihi menyayangi diriku ...
kasih ibuku pada ku...takperlu lagi untuk ku terangkannn....sudah jelas dan terbukti atas apa yang aku ada skggg..kalau bukan kerana beliau maka aku takkan jadi sebegini.....Aku tak kan berdiri teguhh tanpa sokongan dan doa doa mak dulu....masih ku teringat bilamana aku pertama kali dapt gaji pertama kerja sebagai despatch....(kecik gajiku masa tuh rm300 jer 1984)..dapat ajer gaji pertama aku beli kain 4 meter buat baju untuk ibu dan bawa pulang terus berikan pada mak serta wang sebanyak rm200 pada mak dan abah...alangkah gembiranyer mak masa tuh ku lihat sambil beliau menadah tangan berdoa pada allah swt untuk ku......( Yaallah kau murahkan lah rezeki anak ku..) berlinangan air mata ini bila mana melihat mak sebegitu sanggup mendoakan aku walaupun cuma sekelumat pemberianku yang tiada nilanyerr...Doa ibu adalah mustajab...tiada siapa yang mampu mendustakanyer...percaya laaaaa...terus aku memeluk mak ku sambil mengucapkan jutaan terimakasih atas doa nyer yang ikhlas ituhhhh

Makkk...rindu orang pada mak amat lah menebal ..amat mendalam...bahkan semakin lama mak meninggalkan orang semakin kuat kasih sayang orang pada mak..mak laa segala galanyer dalam hidupku dulu kini dan selamanyer...kasih sayang yang mak beri adalah kasih sayang sejati..tiada palsu atau lakonan macam apa yang orang terima kasih sayang dari kekasih orang..!!!!!..ituhlah dia kasih IBU.....ibu yang melahirkan orangggg.....walaupun hanya jasad sahaja kita berpisah tapi kasih sayang mak pada orang senantiasa melekat dalam diri ini....bahkan untuk akhir hayat ku akan ku ingatti

Ya Allah...aku tak mampu melawan kehendak takdir...hukum hakam kematiannn...Ku terima dengan hati yang redha dan terbuka...sesungguh nyer kau telah meminjamkan ibu ku pada ku.Ibu yang paling mulia dan yang terbaik ku perolehi dari mu dan yang kau kurniakan pada ku...syukurrr allah...dan ku fahammm semua yang ada di sekeliling ini hanyalah pinjaman semata mata....ku pasrah dan terima atas ketentuan mu...syukur allah....Kau jua telah 'memberikan' pula IBu ku datang dalam mimpi sewaktu aku di Mekah..hampir 50 kali IBUku datang dalam mimpi ku..Subhanallah Allah Maha Besar.. ...ibu datang tersenyum" melihat ku....makkkk...kerinduaan ini pasti takkan keringgg dan puasss....tapi apakan dayaaa..sebagai insan yang lemah dan 'kerdil' aku akur akan perjalanan ini..akan ketentuan yang kau berikan pada ku...ucapan syukur dan alhamdulilah tak pernah lekang ku ucapkan pada mu YA ALLAH....hanya pada mu ku mampu berdoa dan memintaaa dan ituhhh yang kau beri padaku...syukurr alahamdulilah..
.
Bila tiba "Hari Ibu." ramai kengkawan ku meraikan IBu mereka dengan penuh gembira...ada yang pegi KL Tower laa...kedai makan laa,pesta la...family gathering la dan macam macam lagi..kekadang hati ini 'cemburu"..Ya allah ampun kan dosa kuu bila mana ada berperasaan sebegini.....ye lahhh...mereka ada ibu di depan mata...tapi aku....!!! aku hanya mampu berdoa dan memohon pada allah swt semoga roh beliau di tempat bersama golongan orang orang yang beriman....ameeennn...Hanya ituh yang mampu ku lakukan. berdoa di pusaranyer .....syukur alhamdulilahhh....

Pada anda semua yang masih mempunyai IBU.....tatangilah ibu anda..muliakan lah semampu boleh pada ibu anda...perlihara lah ibu anda selagi mampu...jaga lah hati dan perasaan ibu anda...jangan la sesekali menyakiti hatinyer( Neraka Jahanam adalah tempat pembalasan bagi orang orang yang Derhaka PADA ibu )...kerana KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA....PERGORBANAN IBU tiada nilainyer.....dan

Pada anda yang telah kehilangan IBu...berdoa lah tanpa henti untuk mereka....tanda kasih sayang dan tanggongjawap kita padanyer....jangan sesekali kita alpa mendoakannyer...Alfatihah untuk IBU IBU yang telah pergi mendahuli kita...amennn..
Tanah perkuburan Islam Keramat Permai....

28 comments:

Lady Lavender said...

al-fatihah..semoga roh bonda dicucuri rahmat. Amiinn..

rezeki said...

AL FATEHAH

Aki44 said...

Salam CL,

Al Fatehah. Rintihan seorang anak yg merindui belaian seorang yg bernama ibu. Sungguh pilu dan syahdu. Semoga roh ibu bersama2 org yg mendapat rahmat yg Maha Esa.

nat said...

Al-fatihah...

Semoga roh bonda CL berada dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh...

Bertuah bonda CL kerana ada anak yang sangat menghargai dan menyayangi bondanya...

KAMATO said...

Al fatihah, moga rohnya dicucuri rahmat

Kakzakie said...

Assalamualaikum CL,

Sayu dah syahdu membaca N3 ini. Kakak pun tak punya ibu lagi. Moga Allah cucuri rahmat ke atas roh-roh mereka yg telah pergi meninggalkan jasa sebagi ibu....

ainhany said...

salam CL,

AL FATIHAH
Semuga kita mnjadi anak2 yang terus mndoakn ibu dan ayah senntiasa. Sayang ibu hingga ke syurga..:)

Terima kasih N3 yang meyuntik rasa menghargai kasih yang masih ada. semuga ALLAH merahmati dan mmbahgiakan ibu.

safiudin.com said...
This comment has been removed by the author.
safiudin.com said...

Assalamualaikum CL,

terasa sayu dan pilu bila membaca entri kali ini. ingatan CL terhadap arwah ibu masih dalam kenangan. seolah-olah ianya baru semalam.

9 tahun [6 Feb 2001, 1240 malam] dalam ingatan.

saya pula telah 24 tahun [9 Mac 87 jam 2.00 pagi] ketiadaan mak.

[arwah hjh maimunah bte baba].

terasa kosong diri. ingatan terhadap ibu tidak pernah lupus.

CL,

sama-sama lah kita berdoa agar arwah ditempatkan bersama orang yang beriman dan soleh. amin.

Wassalam

khairol azwar hj mazin said...

Al-Fatihah

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,

Al-fatihah.........amin

manzlie said...

salam lady lavender

ameeen...


syukrannn


waslam

manzlie said...

salam pak rejeki


amennn


waslam

manzlie said...

salam aki 44


amennn


waslam

manzlie said...

salam kak Nat..


ameeennnn



syukran for the doaa


waslam

manzlie said...

salam kamato...



amennnn



syukran


waslam

manzlie said...

salam kak zakiee



ameeennn



syukrann


waslam

manzlie said...

salam ainhanny


ameennn



syukran


waslam

manzlie said...

salam saffiuddin


benar tuhh...takakkan lupus dalam ingatan


waslam

manzlie said...

salam khairol


alfatihah


amennn


waslam

manzlie said...

salam ayahanda


amennn


waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Al fatihah. Rasa terharu sgt.

Amin.............

tq.

manzlie said...

salam hilmy


amennnn


waslam

rosli said...

CL,
Hati saya tersentuh. Al Fatihah untuk ibu CL dan ibu saya. Ameen

Kak Sidah said...

Salam CL,

Rindunyaaa pada ibu..

manzlie said...

salam en rosli...


ameennn



syukran


wasalam

manzlie said...

salam kak shidah...



memeng rinduuuu kak..


wasalam

Nazrul Akmal said...

al-fatihah..inilah tandanya anak yg soleh, anak yg sentiasa mendoakan ibu bapanya “apabila mati seseorang anak adam itu .. maka akan terhenti segala amalanya kecuali 3 perkara iaitu sedakah jariah, ilmu yang memberi manfaat dan doa anak–anak yang soleh”