MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 28 October 2010

IMBASAN HAJI 1430 - TaNdaS di ArAfAh..."

Keadaan tandas tandas di padang Arafah...
Jemaah jemaah haji mengambil wuduk'...
Tahun lepas 2 jemaah Indonesia meninggal dunia di dalam tandas di arafah..(bolos)
Beratur menunggu giliran....ceritakan pada kami bagaimana pengalaman anda pada tahun lepas...??
Posted by Picasa

26 comments:

kak su said...

Salam CL

Kat mana la ni?

Wslm

khairol azwar hj mazin said...

Salam Cl,

Alhamdulillah best tengok imbasan haji musim lepas kat PDKM nie. Dah balik Makkah ker

baz said...

salam cik li... dah lama tak online

Aki44 said...

Salam CL,

Alhamdulillah rajin2lah update walaupun n3 tahun lalu.

Keadaan tandas di Arafah lebih selesa jika dibandingkan tahun2 terdahulu. Tandas2 berdindingkan kain canvas jer. Nampak bayang2 macam wayang kulit.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam CL,

Pastinya CL dok menunggu saat2 sebegini tiba lagi ! InsyaAllah...

rezeki said...

salam cl dan semua

kenangan di arafah akan kekal dlm ingatan hingga ke akhir hayat

insyallah,
cl akan bersama2 jutaan jemaah di Arafah menikmati saat indah di sana

NGINAP SRENGENGE said...

salam CL,

Zaman sibok sekarang.
N3 sebegini memberikan ingatan dimasa lalu.

hjmins said...

Salam CL dan semua,

Tandas di Mina lebih mencabar dari Arafah...kena berbaria lg panjaaang.
Saya pun ingat lg.. 3 jemaah indon bolos. 2 mati 1 msk hospital kerana berebut-rebut masuk tandas..

Nauzubillah.

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah.

Amin.

tq.

Kakzakie said...

Salam CL,

Kalau nak cerita pengalaman tak cukup ruang. Tapi yang paling kakak teringat ada seorang Makcik dah sampai Arafah waktu subuh tu masa hendak wudhuk boleh dia kata dia belum lagi berniat Haji dan menurut katanya dia akan berniat selepas solat subuh?

Macamana tu?... Kesihan kan. Kakak waktu itu suruh dia pergi jumpa Tabung Haji saja, takut nak komen.

Kak Sidah said...

Salam CL,

Akak teringat juga pasal tandas ni..akak fobia kalau tandas tak bersih ..tapi Alhamdulillah rezeki..sampai awal orng pertama masuk tandas..bersih sgt..

DiMina ada seorg lelaki Indon bolos juga ..meninggal terus ketrowong besar..tu terjadi masa musin haji 2008..

Kak Sidah said...

Salam Cl,

Bersabar lah apabila berbaris utk menggunakan tandas ini..beri peluang pada org yg sgt memerlukan..insyaallah akan ada ruang utk kita..Allah itu Maha Adil..

boxhousestudio said...

salam cl

selamat menunaikan haji lagi...ini kali yang keberapa dah ya?

boxhousestudio said...

salam cl dan rakan-rakan sekelian

terima kasih berkongsi cerita ....terima kasih

Che'gu Mimah said...

salam..

tandas Mina lagi mencabar dr Arafah..teringat masa di Mina ada yg membaling botol air mineral ke dalam tandas sbb org kat dalam nun lama sangat...org kat dlm tu pulak isi botol tu ngan air n cam balik ke luar..rasa mcm klakar pulak...

NGINAP SRENGENGE said...

salam semua,

Haji menguji kesabaran dalam segala hal.

NGINAP SRENGENGE said...

salam semua,

nak kencing dan berak pun diujiNya.
Kalau lulus...mabrur certificate.

Ibu Sayang said...

Salam CL,

Betul kata hjmins, haji 1430 3 org jemaah indon bolos 2 mati 1 msuk spital.Ksemuanya berlaku di Mina. Di Arafah x ada pulak dgr cerita yg bolos, cuma beratur tunggu giliran aje.Tapi Alhamdulillah semuanya ok.

hjmins said...
This comment has been removed by the author.
hjmins said...

Salam CL & Semua,

Thks IS kerana tlg endosed statement..

Wslm.

hjmins said...

Salam CL & semua,

Sebenarya bila ingat keadaan tandas di Mina saya rasa kecut perut.Cuba bayangkan lantai tandas dibina dr fibre glass...sudah retak seribu...takut bolos...Tambahan cuaca disana extreme jd mudah rapuh.
Alhamdullah semua ok. Shukur..

Keluarga Muhsina said...

Salam CL,

Tandas di Arafah semasa saya ke sana 2 tahun lepas, untuk wanita sudah tertutup elok, ada batang paip dan agak bersih la jugak. I imagined the worse actually. Tapi alhamdulilah semua ok. Mak saya siap pesan suruh bawak kole(bekas minum besar) dari sini sebab takut nanti kat sana susah nak cebok...

Tapi tandas di Mina yang paling mencabar sekali, sampai ramai yang mengambil keputusan nak buat Nafar awal.

hjh dalilah said...

alhamdullilah semua ok. walau pun menunggu giliran nak masuk tandas. tapi biasala. semua ujian Allah.

alihassan said...

Salam CL.
Maaf kalau tersilap, tapi jemaah haji yang bolos dilubang tandas berlaku di Mina . Wasalam

support@safiudin.com said...

salam CL,

terima kasih perkongsian gambar2 ini...

terasa dekat dihati.

KaklongWiduri said...

Salam cl..
salam juga pada ibusayang..haji 2009 ya...saya pun mendengar cerita jemaah haji bolos ke dalam lubang tandas di Mina...Arafah ok shj..cerita bergaduh depan tandas tu memang benar..saya saksikan sendiri..cabar mencabar dan rendah merendahkan martabat lawan...itu semua adalah ujian terhadap tahap kesabaran umat2nya..Nauzubillah...